دکتر محمد حسین نجفی

ضربان قلب به معنی آگاهی از تپش قلب خود است. علیرغم تپش و فعالیت مداوم و بی‌وقفه‌ قلب ، این فعالیت  نباید  توسط خود فرد  احساس ‌شود. به عبارت دیگر انسان  اصلاً نباید متوجه  تپش قلب در بدن خود ‌باشند.  پس هرگاه فرد احساس بکند که قلب  درون  قفسه ‌سینه در حال تپش می‌باشد، دچار تپش قلب شده است و ربطی به تعداد ضربان قلب ندارد.

قلب نوعی تلمبه است که  خون بوسیله آن در بدن جریان می‌یابد. قلب در هر تپش تقریبا صد سانتیمتر مکعب خون را در بدن پخش می‌کند. روزانه حدود ۱۰ هزار لیتر خون بوسیله این تلمبه در درون رگهای هدایت می‌شود.

احساس ضربان قلب:

ضربان قلب به صورتهای گوناگون نظیر کوبیدن، لرزیدن، تپیدن و … احساس می‌شود. تپش قلب در افراد ممکن است با رخ ‌دادن ضربانی غیر عادی اغلب در قفسه سینه،گردن یا گلو نیز همراه باشد. برخی ذکر می‌کنند که قلبشان هری می‌ریزد یا بعضی می‌گویند که قلبشان چند دقیقه تاپ‌تاپ می‌زند و دوباره به حالت عادی بر می‌گردد. در برخی نیز تپش قلب به صورت دائم احساس می‌شود. احساس تپش قلب  همیشه به معنی سرعت بالای  ضربان قلب (تاکی کاردی) نیست بطوریکه در سرعت ضربان خیلی پایین (برادی کاردی)  هم ممکن است احساس تپش قلب وجود داشته باشد. تپش قلب ممکن است بیانگر یک بیماری جدی باشد یا اهمیت چندانی نداشته باشد.

ضربان قلب بالای 90

علت بالا بودن تپش قلب:

تپش قلب در اکثر موارد نشانه بیماری خاصی نمی‌باشد و جای نگرانی چندانی ندارد  ولی گاهی  ممکن است نشانه بیماری های خیلی مهم  باشد. برخی از علل شایع تپش قلب اینها هستند:

  1.  برخی بیماری قلبی مثل ایسکمی قلبی، بیماری های دریچه ای مختلف از جمله  افتادگی (پرولاپس) دریچه میترال ، نارسایی قلبی و میوکاردیت ها، پریکاردیت و آریتمی های قلبی .
  2.  علل روحی و روانی ونیز برانگیخنگی احساسی مانند ترس،استرس یا اضطراب،افسردگی و…
  3.  ورزش و فعالیت جسمی
  4.  موادی مانند کافئین،نیکوتین،کوکائین و برخی از قرص‌های لاغری.
  5. بیماری‌هایی مانند پرکاری تیروئید، بیماری های ریوی و هیپوکسی ( کاهش میزان اکسیژن خون).
  6.  برخی داروها مثل: داروهایی که برای درمان بیماری های تیروئید،آسم،فشارخون بالا یا بی‌نظمی ضربان قلب مصرف می‌شوند.
  7. بی‌خوابی ، خستگی
  8.  کم‌ خونی
  9.  تب

نحوه اندازه گیری تپش قلب

سرعت ضربان قلب در حال استراحت در بزرگسالان از ۶۰ تا ۱۰۰ ضربان در دقیقه متفاوت است. زنان نسبت مردان سرعت ضربان قلب اندکی بالاتر دارند و میانگین سرعت ضربان قلب در حال استراحت در زنان در میانه ۷۰ تا ۸۰ قرار دارد، اما در مردان حدود ۷۰ است.برای اندازه گیری ضربان قلب با دو انگشت به جز انگشت شست دقیقا روی مچ و انتهای شست را لمس نمایید. سپس به آهستگی فشار دهید تا ضربان شریان لمس شود. برای ١۵ ثانیه ضربان قلب را شمرده و در ۴ ضرب نمایید یا اینکه به مدت ٣٠ ثانیه ضربان ها را شمرده و در ٢ ضرب کنید. در نهایت عدد مربوطه را روی کاغذ یادداشت کنید این عدد همان تعداد ضربان قلب شماست.

‎ضربان قلب بالای 90

محدوده طبیعی برای ضربان قلب در حال استراحت بین 60 و 90 ضربان در دقیقه می باشد. بیشتر از 90 ضربان در دقیقه، ضربان قلب بالا محسوب می شود. اما چرا ضربان قلب من بالای 90 است؟

زمانی که ضربان قلب در حال استراحت، بیش از 90 یا 100 ضربان در دقیقه (bpm) باشد، ضربان قلب بسیار سریع در نظر گرفته می شود که به آن تاکی کاردی نیز می گویند. طبق تحقیقات، افرادی که دارای ضربان قلب در حال استراحت بالایی هستند، به اندازه کسانی که از بیماری های قلبی رنج می برند، در معرض خطر مرگ ناگهانی قرار دارند.

آیا ضربان قلب 90 برای سالمندان طبیعی است؟

ضربان قلب طبیعی در حالت استراحت برای افراد بالای ده سال، اعم از سالمندان، چیزی بین 60 و 90 ضربان در دقیقه می باشد. ورزشکاران حرفه ای ممکن است دارای ضربان قلب در حال استراحت پایین تر از 60 ضربان در دقیقه باشند، که گاهی اوقات به 40 ضربان در دقیقه نیز می رسد. ضربان قلب در حال استراحت می تواند در این محدوده طبیعی، متفاوت باشد. 

علل روحی و روانی تپش قلب:

‎تپش قلب به تنهایی نشان دهنده هیچ گروه خاصی از اختلالات نیست و اغلب در واقع اختلال فیزیکی اولیه نبوده، بلکه مشکلی روانی است. گاهی بویژه در بیماران مبتلا به اضطراب، بیماران از احساس تپش قلب شکایت دارند  که اغلب  در بررسیها اختلال ریتمی (مثل نوار قلب و هولتر ۲۴ ساعته)  هیچ مشکلی  مشخص نمی‌شود.

‎علل فیزیولوژیک یا طبیعی:

‎ورزش و فعالیت بدنی شدید می‌تواند باعث ایجاد تپش قلب برای مدت چند دقیقه در افراد سالم  شود. فردی‌ که‌ بیماری‌ قلبی‌ ندارد ممکن‌ است‌ با ورزش‌ ضربان‌ قلب‌ را به‌ ۱۶۰ بار دقیقه‌ یا بیشتر برساند که‌ البته‌ این‌ طبیعی‌ است‌ و مشکلی‌ محسوب‌ نمی‌شود. استرس ، هیجان و اضطراب نیز از عوامل شناخته شده تپش قلب به شمار می‌روند.

آریتمی قلبی

علل آریتمی قلبی:

‎توجه به الگوی ضربان قلب قلب و همچنین نبض همزمان ، تشخیص را آسان می‌کند.در تمام حالتهای دیگر تپش قلب بیشتر به صورت تند زدن و شدید زدن قلب خود را نشان می‌داد و ضربان قلب منظم بود. نبض نامنظم در حین حمله تپش قلب تقریبا همیشه دال بر آریتمی است. آریتمی‌های شایعی که منجر به تپش قلب می‌شوند، فیبریلاسیون‌ دهلیزی ‌، انقباضات پیش‌رس دهلیزی یا بطنی،  تاکیکاردی ( تند ضربانی)‌ فوق‌ بطنی‌ و بطنی و گاهی سینوسی ‌می‌باشند. ضربانها در تاکیکاردی یا تند ضربانی‌ فوق‌ بطنی‌ و بطنی و ‌تند ضربانی‌ سینوسی ‌، “سریع و منظم” ، در فیبریلاسیون دهلیزی ” سریع و نامنظم”  و در انقباضات پیش‌رس دهلیزی یا بطنی بصورت “نامنظمی گهگاهی ” مشاهده می‌شوند.

‎در بعضی مواقع تپش قلب به صورت نابجا و نابهنگام بروز پیدا می‌کند که فرد احساس می‌کند قلبش می‌ریزد یا یک ضربه محکم به دیواره قفسه سینه اصابت می‌کند. اگر فرد در این حالت نبض خود را گرفته باشد متوجه می‌شود که یک نبض خالی زده است. این نوع تپش قلب در اکثر موارد نشانه یکی از شایعترین آریتمی‌های قلبی به نام “انقباض پیش‌رس یا زودهنگام بطنی” یا (PVC) است که اغلب در افراد سالم دیده شده و مهم نمی باشد اما  اگر در فردی با بیماری قلبی شناخته شده  تعداد آن از حدی بیشتر شود ممکن است خطرات جدی برای فرد به همراه داشته باشد.

افراد کم خون و پرکاری‌ غده تیرویید نیز قلبشان با سرعت و شدت بیشتری می‌تپد.

برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

دکتر قلب در تهران

3.7/5 - (24 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زهرا جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من هرموقع نبضم رو میگیرم 85تاهستش ایاطبیعی هست یا نه؟واینکه همیشه نبض گردنم تندمیزنه ،میبینم هروقت میزنه علتش چی میتونه باشه درضمن من ورم معده هم دارم ایا تندزدن نبض گردنم میتونه ازمعده ام باشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ضربان نرماله

      به معده ارتباط نداره

      ممکنه نارسایی دریچه داشته باشید باید اکو شوید

  • تصویر کاربر پریا جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    هفته ۳۱بارداری هستم گاهی مخصوصا شبا و موقع استراحت حس میکنم سمت راست ریز شکمم نبض مثل ضربان قلب میزنه خواستم ببینم مشکلی دارم یا نه چند روز پیش هم به خاطر استرس تپش قلب بالا داشتم که اکو انجام شد و دکتر گفت مشکلی نیس قرص متورال دادن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلتم

      خیر مشکلی نیست

      بطور روتین توسط پزشکتون ویزیت شوید

  • تصویر کاربر سهیل سه شنبه ۱۰ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخییر ما ساکن شهرتنکابن هستیم پدرم مشکل قلبی براش پیش اومدم رفتیم پیش دکتر متخصص پدرم بستری شد ادم قلبی تشخیص داده شد بعد 3 روز بستری حالش بهبود پیدا کرد از قرص های قرص اسپیداکتون 25 و قرص فوروزماید 40 میلی تجویز کردن و قرص های دیگه هم تجویز کردن در ابتدا این قرص ها که خاصیت ادراری که داشت می خوردن چندن دفعه به دست شویی مراجعه می کردن دوباره به دکتر مراجعه کردن این قرص ها تجویز شد اما دیگه خاصیت ادرار آوری ندارن مشکل از چیست ؟ برند قرص ها همون شرکت قبلی هستن ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۰ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      نه در ابتدا اثر واضح تره با کاهش حجم دربدن اثر کمتر مشهوده اما همچناندهست

      به مصرفش ادامه بدید 

      گاهی هم مشکل کلیه باعث کا۶ش اثر دارو میشه

      ازمایش کراتینین بدن و به پزشک مراجعه کنند

  • تصویر کاربر آدریان سه شنبه ۱۰ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    با سلام پسرم 9 سالشه 3 ساله مرتب میره تکواندو و ورزش میکنه هیچ گونه علایمی تا بحال مثل غش درد سینه تنگی نفس و هیج مشکلی نداشته اما وقتی من یا مادرش گوش میدیم به ضربان قلبش در حالت استراحت مثلا بعد بیست یا سی ضربه یکسان یک ضربش اندکی کندتر و با تاخیر هست مثلا در یک دقیقه شاید دو یا سه بار تکرار بشه اگر میشه بفزمایید نظرتون چی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۰ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا صربان نابجا هست 

      معمولا بی خطره ولی بهتره معاینه شوند و نوار قلب و اکو بگیرند

  • تصویر کاربر Samaneh چهارشنبه ۱۱ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر . دختر خاله من هر موقعی که تو مراسم های عزاداری شرکت میکنه و گریه میکنه ، سمت راست دست و پاش کم کم بی حس میشه و بعد اون یکدفعه تپش قلب خیلی شدید میگیره ، به حدی که وقتی حالش خوب میشه خودش بهمون میگه که اون لحظه نمیتونه نفس بکشه ، بخاطر همین فریاد میزنه و این حالت تقریبا یه چند دقیقه ای طول می کشه (گاهی مدت طولانی تر و گاهی مدت کمتری) . وقتی هم که در این حالت قرار میگیره گلاب رو جلوی بینیش میگیریم و میگیم نفس بکشه ( خودش که بهتر میشه بعدا بهمون میگه بوی گلاب یه مقدار از تپش قلبش رو کم میکنه ) . این حالت رو بعد از مرگ پدرش پیدا کرده ، اولین بار تقریبا ۳ سال پیش وقتی پدرش فوت شد اینجوری شد ، بعضی مواقعم تو اون مراسمای پدرش که اینجوری میشد دستاش پیچ میخورد و تو خودش جمع میشد . بی زحمت توضیح میدین که علت این اتفاق چیه باید چیکار کنیم که درمان بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اینها علایم اضطرابیه و به مشکل قلبی عروقی ارتباط نداره

  • تصویر کاربر زهرا یکشنبه ۱ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر تو اینستاتون فرمودید بی نظمی رو از نوار قلب میشه تشخیص داد از چه نوعی هست نوار قلب بنده لطفا میفرمایید به زبان علمی چه مشکلی داره ممنونم وایا جدیه یا خیر و یا میتونه از استرس هم باشه البته اکو دادم نرمال بود ازمایشات هورمون و تیرویید هم نرمال بود وفشار هم اونروز 14 اما همیشه تقریبا نرماله و اینکه سبکی سر و فشار و گاهی سوزش ودرد شدید در جناغ و سینه دارم که به دست میزنه نفس تنگی همدخیلی دارم و اینکه قبلا ورزش میکردم وورزشکاردبود اما الان پشت بین دو کتفم و دستم درد میگیره خفیف وبیحس میشه و این چندمین بار هست که نوار قلبم این شکل هست ممنون از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      این نوار نرماله

      اگر اضطراب دارید به روانپزشک مراجعه کنید

      و اکر بهتر نشدید جهت معاینه و بررسی بیشتر مراجعه کنید

    2. تصویر کاربر زهرا شنبه ۳۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      ممنون آقای دکتر یعنی ضربان 135 در نوار قلب از استرس میتونه باشه؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      بله

    4. تصویر کاربر زهرا یکشنبه ۱ دی ۹۸( 4 سال پیش)
      متشکرم
    5. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      خواهش میکنم

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر افتخاری سه شنبه ۲۶ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام
    جناب آقای دکتر نجفی از لطفتان ممنونم و از امکاناتی که برای خلق الله ایجاد کرده اید سپاسگزارم
    آقای دکتر نجفی
    بعد از تزریق روزانه 1 عدد امپول آتروفیل که برای سرفه به همراه سفازولین و بتا متازون به مدت سه روز
    برایم تجویز شده بود
    متوجه شدم که ضربان قلبم نا منظم می زند به نحوی که حتی احساس می کردم ریتم ضربان قلبم عوض شده است یعنی با سنسور ضربان قلب تلفن همراه سامسونگ اس 5 متوجه شدم که ضربان نامنظم است و تپش با فاصله اتفاق می افتد
    برای رفع نگرانی روز بعد از آن به اورژانس مراجعه کردم و نوار قلب گرفتند و گفتند که هیچ مورد خاصی وجود ندارد و ضربان قلب تقریبا 95 و فشار 12 روی 7 بود و از اینکه
    آتدوفیل برایم تجویز کرده بودند تعجب می کردند
    و چند روزی است بعد از صبحانه و یا غدا خوردن احساس تپش و ضربان قلب دارم و احساس می کنم که قلبم نامنظم می تپد
    ضربان قلب معمول من بین 75 تا 90 می باشد که بعد از غذا تا 105 هم می رسد
    با تشکر و آرزوی سلامتی و سعادت
    980924
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۶ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید هولتر ریتم ببندید تا نوع اریتمی مشخص شود و بر اساس نتیجه هولتتر درمان انجام شود

  • تصویر کاربر سپهر دوشنبه ۲۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر
    من مدتي هست كه دچار مشكل تپش قلب هستم حدود 6-٧ ماه. يمدت خوب شده بود ولي دوباره مشكلم برگشته. مشكلم به اين صورت كه در شب ( تا حالا روز اتفاق نيفتاده) يدفه قلبم انگار هري پايين ميريزه و بعدش يدفه تپش قلب پيدا ميكنم و حدود 5 دقيقه طول ميكشه. بعد اين 5 دقيقه ضربانم به حالت عادي برميگرده. تا حالا موقع تپش قلب مشكل درد نداشتم ولي الان دو روزه هزار گاهي بالا قفسه سينم سمت چپ هم درد ميكنه. تپش قلب هميشه اتفاق نميفته ولي معمولا تو شب و اونم وقتايي كه تا دير وقت كار ميكنم پيش مياد
    من الان كانادام و اينجا چن بار رفتم اورژانس و به محض رسيدنم چون تپشم عادي شده بود گفتن مشكلي نيس و نگران نباش.
    هولتر هم گذاشتم دو روز ولي هنوز جوابش نيومده. من تقريبا دو ماه ديگه ميخوام بيام ايران و بيام حضوري معاينه كنيم ولي همش ميترسم مشكلم جدي باشه و اتفاقي بيفته. احتمالا بهتر از من ميدونيد كه اينجا دكتر متخصص رو نميشه ديد به اين راحتي ها
    ممنون ميشم اگه راهنماييم كنيد خيلي نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید جواب هولتر رو دید که بشه گفت اریتمی جدی وجود دارد یا خیر

      گاهی این علایم در زمینه اضطرابه

      اگر اضطراب دارید به روانپزشک مراجعه کنید

    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید جواب هولتر رو دید که بشه گفت اریتمی جدی وجود دارد یا خیر

      گاهی این علایم در زمینه اضطرابه

      اگر اضطراب دارید به روانپزشک مراجعه کنید

      البته این میتونه ضربان نابجا و اریتمی بعد اون باشه

      به هر حال بهترین امکان تشخیص با هولتر هست

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر شبنم جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید مدتی گوش سمت چپم گاهی درد میکنه همزمان درد گردن و شونه و دستمم شروع شد الان چند روزی هم هست احساس خفگی دارم . میخواستم ببینم مشکل قلبی هست؟؟ پیش متخصص گوش رفتم گفتن چیزی نیس. متخصص تیروییدمم که رفتم گفت ازمایش هام همه چی خوب ممنون میشم راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بعیده

      ولی بدون معاینه نمیشه نظر داد

      باید معاینه شوید و نوار بگیرید تا مشخص شود علت قلبی هست یا خیر

  • تصویر کاربر Alishahu جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    سلام
    ۱۵ ساله هستم
    من حدود یک سال و نیم قلبم درد میگیره . درد توی پشت قلب، . پشت قفسه سینه ، بیشتر روزها ضربانم بالاست چند روره دردش بیشتر شده
    ایا مشکلم جدی است؟ به تطرتون دکتر برم ؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      جهت بررسی مشکل قلبی جهت اکو و تست ورزش مراجعه کنید

      و در ضمن اگر اضطراب دارید به روانپزشک مراجعه کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر