دکتر محمد حسین نجفی

ایا گزگز دست چپ بخاطر بیماری قلبی است؟ گزگز دست چپ میتواند یکی از علائم سکته ی قلبی باشد.درد انگشت دست چپ و قلب باهم ارتباط دارند. سکته قلبی ممکن است سبب گزگز و بی حسی یکی از دست ها شود. اگر شخصی مشکوک به حمله قلبی باشد، فرد یا افرادی که نزدیک وی هستند می بایست به دنبال کمک های فوری پزشکی باشند. سکته ی قلبی علائم دیگری مانند:  درد قفسه سینه و همچنین بی حسی و گزگز در‌پایین یکی از دست ها یا هر دو دست نیز می تواند نشان دهنده ی سکته قلب باشد که نباید از کنار این علائم ساده گذشت.علت اصلی سکته ی قلبی، انسدادهای شدید در رگ های خون رسان به قلب  است.

همه چیز درباره ی گرفتگی قلب و سکته

9دلیل گزگز دست

باید توجه داشته باشید که، گز گز دست فقط مربوط به سکته ی قلبی یا بیماری قلبی نمی باشد و بیماری های دیگری هم هستند که میتوانند خود را با گزگز دست نشان بدهند این بیماری ها شامل:

سکته مغزی:

اختلال در گردش خون به سمت مغز منجر به سکته مغزی می شود. این اختلال به طور بالقوه از یک لخته خون متحرک یا سرخرگ پاره شده ناشی می شود که باعث خونریزی مغزی میشود. ازعلائم سکته مغزی ضعف یا بی حسی ناگهانی در یک سمت بدن، اختلال حواس، افتادگی یک سمت صورت، مشکل در حفظ تعادل و مشکلات بینایی و گفتاری هستند.

واسکولیت:

وقتی سیستم ایمنی به خودش حمله میکند و سبب التهاب رگ ها می شود واسکولیت رخ می دهد. علائم واسکولیت براساس ناحیه ای از بدن که تحت تاثیر آن است متفاوت می باشد. برخی از این علائم بیماری های عصبی مثل ضعف یا بی حسی هستند.

سندرم رینود:

سندرم رینود باعث تنگ شدن موقتی رگ هایی میشود که خون را به انگشتان دست و پا هدایت می کنند. نشانه های این بیماری احساس کرختی، مورمورشدن یا سوختگی در انگشتان دست و همچنین تغییر رنگ انگشتان دست و پا به آبی یا سفید رنگ پریده است.

گزگز دست

آسیب شبکه بازویی:

شبکه ی بازویی شبکه ی پیچیده ای از اعصاب است که از نخاع به شانه ها کشیده شده است. این شبکه سیگنال ها را بین ستون فقرات ،شانه ها،بازوهاو دست ها منتقل می کند. آسیب به شانه، تومورها و دیگر علل التهاب می توانند منجر به آسیب به شبکه بازویی شوند که سبب بی حسی دست فرد می شوند. شاید نوزادان هم به خاطر کشیدگی بیش از حد شانه در کانال زایمان از بدو تولد آسیب به شبکه بازویی را تجربه کنند. علائم و نشانه های این بیماری درد شدید بازو یا شانه، بی حسی دست ها، ضعف و مشکل در حرکت دادن بازوها هستند.

فیبرومیالژی:

این بیماری برعملکرد اعصاب تاثیر میگذارد و موجب درد مزمن می شود که ممکن است باعث گزگز و بی حسی شود و بسیار شبیه به سندرم تونل کارپال است.

آسیب نخاعی:

جراحت به خاطر آسیب نخاعی ممکن است باعث بی حسی و‌گزکز دست و پاها شود. افتادن از ارتفاع، تصادف با وسیله نقلیه موتوری، ضربه به سر،زخم گلوله و چندین حادثه ی دیگر همگی می توانند باعث آسیب نخاعی شوند.

درد دست چپ به خاطر گزگز

سندرم تونل کوبیتال:

این عارضه از کشیدگی بیش از حد یا فشار روی عصب اولنار نشات می گیرد.علائم آن بی حسی،ضعف و گزگز در انگشت حلقه و انگشت کوچک هستند.

اسپوندیلوز گردن:

اسپوندیلوز گردن با نام آرتروز گردن هم شناخته می شود. این بیماری زمانی اتفاق می افتد که انحطاط و تحلیل رفتن روی دیسک ها و مفاصل تاثیر می گذارد.علائم این بیماری عبارتند از ضعف ماهیچه ی دست و پا، درد در ناحیه دست، احتیاج ناگهانی برای دفع ادرار، فراوانی یا تردید در ادرار و اختلال در راه رفتن.

سندرم تونل کارپال:

این سندرم روی یک درصد از افرادی که در سن اشتغال هستند اثر می گذارد و زمانی رخ می دهد که یکی از رشته های عصبی فشرده می شود. این رشته ی عصبی از تونل کارپال مچ دست عبور می کند. و  با این حساب ممکن است باعث گزگز دست بشود.

دکترمحمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران

لطفا امتیاز دهید
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر