دکتر محمد حسین نجفی

ضربان قلب به معنی آگاهی از تپش قلب خود است. علیرغم تپش و فعالیت مداوم و بی‌وقفه‌ قلب ، این فعالیت  نباید  توسط خود فرد  احساس ‌شود. به عبارت دیگر انسان  اصلاً نباید متوجه  تپش قلب در بدن خود ‌باشند.  پس هرگاه فرد احساس بکند که قلب  درون  قفسه ‌سینه در حال تپش می‌باشد، دچار تپش قلب شده است و ربطی به تعداد ضربان قلب ندارد.

قلب نوعی تلمبه است که  خون بوسیله آن در بدن جریان می‌یابد. قلب در هر تپش تقریبا صد سانتیمتر مکعب خون را در بدن پخش می‌کند. روزانه حدود ۱۰ هزار لیتر خون بوسیله این تلمبه در درون رگهای هدایت می‌شود.

احساس ضربان قلب:

ضربان قلب به صورتهای گوناگون نظیر کوبیدن، لرزیدن، تپیدن و … احساس می‌شود. تپش قلب در افراد ممکن است با رخ ‌دادن ضربانی غیر عادی اغلب در قفسه سینه،گردن یا گلو نیز همراه باشد. برخی ذکر می‌کنند که قلبشان هری می‌ریزد یا بعضی می‌گویند که قلبشان چند دقیقه تاپ‌تاپ می‌زند و دوباره به حالت عادی بر می‌گردد. در برخی نیز تپش قلب به صورت دائم احساس می‌شود. احساس تپش قلب  همیشه به معنی سرعت بالای  ضربان قلب (تاکی کاردی) نیست بطوریکه در سرعت ضربان خیلی پایین (برادی کاردی)  هم ممکن است احساس تپش قلب وجود داشته باشد. تپش قلب ممکن است بیانگر یک بیماری جدی باشد یا اهمیت چندانی نداشته باشد.

ضربان قلب بالای 90

علت بالا بودن تپش قلب:

تپش قلب در اکثر موارد نشانه بیماری خاصی نمی‌باشد و جای نگرانی چندانی ندارد  ولی گاهی  ممکن است نشانه بیماری های خیلی مهم  باشد. برخی از علل شایع تپش قلب اینها هستند:

  1.  برخی بیماری قلبی مثل ایسکمی قلبی، بیماری های دریچه ای مختلف از جمله  افتادگی (پرولاپس) دریچه میترال ، نارسایی قلبی و میوکاردیت ها، پریکاردیت و آریتمی های قلبی .
  2.  علل روحی و روانی ونیز برانگیخنگی احساسی مانند ترس،استرس یا اضطراب،افسردگی و…
  3.  ورزش و فعالیت جسمی
  4.  موادی مانند کافئین،نیکوتین،کوکائین و برخی از قرص‌های لاغری.
  5. بیماری‌هایی مانند پرکاری تیروئید، بیماری های ریوی و هیپوکسی ( کاهش میزان اکسیژن خون).
  6.  برخی داروها مثل: داروهایی که برای درمان بیماری های تیروئید،آسم،فشارخون بالا یا بی‌نظمی ضربان قلب مصرف می‌شوند.
  7. بی‌خوابی ، خستگی
  8.  کم‌ خونی
  9.  تب

نحوه اندازه گیری تپش قلب

سرعت ضربان قلب در حال استراحت در بزرگسالان از ۶۰ تا ۱۰۰ ضربان در دقیقه متفاوت است. زنان نسبت مردان سرعت ضربان قلب اندکی بالاتر دارند و میانگین سرعت ضربان قلب در حال استراحت در زنان در میانه ۷۰ تا ۸۰ قرار دارد، اما در مردان حدود ۷۰ است.برای اندازه گیری ضربان قلب با دو انگشت به جز انگشت شست دقیقا روی مچ و انتهای شست را لمس نمایید. سپس به آهستگی فشار دهید تا ضربان شریان لمس شود. برای ١۵ ثانیه ضربان قلب را شمرده و در ۴ ضرب نمایید یا اینکه به مدت ٣٠ ثانیه ضربان ها را شمرده و در ٢ ضرب کنید. در نهایت عدد مربوطه را روی کاغذ یادداشت کنید این عدد همان تعداد ضربان قلب شماست.

‎ضربان قلب بالای 90

محدوده طبیعی برای ضربان قلب در حال استراحت بین 60 و 90 ضربان در دقیقه می باشد. بیشتر از 90 ضربان در دقیقه، ضربان قلب بالا محسوب می شود. اما چرا ضربان قلب من بالای 90 است؟

زمانی که ضربان قلب در حال استراحت، بیش از 90 یا 100 ضربان در دقیقه (bpm) باشد، ضربان قلب بسیار سریع در نظر گرفته می شود که به آن تاکی کاردی نیز می گویند. طبق تحقیقات، افرادی که دارای ضربان قلب در حال استراحت بالایی هستند، به اندازه کسانی که از بیماری های قلبی رنج می برند، در معرض خطر مرگ ناگهانی قرار دارند.

آیا ضربان قلب 90 برای سالمندان طبیعی است؟

ضربان قلب طبیعی در حالت استراحت برای افراد بالای ده سال، اعم از سالمندان، چیزی بین 60 و 90 ضربان در دقیقه می باشد. ورزشکاران حرفه ای ممکن است دارای ضربان قلب در حال استراحت پایین تر از 60 ضربان در دقیقه باشند، که گاهی اوقات به 40 ضربان در دقیقه نیز می رسد. ضربان قلب در حال استراحت می تواند در این محدوده طبیعی، متفاوت باشد. 

علل روحی و روانی تپش قلب:

‎تپش قلب به تنهایی نشان دهنده هیچ گروه خاصی از اختلالات نیست و اغلب در واقع اختلال فیزیکی اولیه نبوده، بلکه مشکلی روانی است. گاهی بویژه در بیماران مبتلا به اضطراب، بیماران از احساس تپش قلب شکایت دارند  که اغلب  در بررسیها اختلال ریتمی (مثل نوار قلب و هولتر ۲۴ ساعته)  هیچ مشکلی  مشخص نمی‌شود.

‎علل فیزیولوژیک یا طبیعی:

‎ورزش و فعالیت بدنی شدید می‌تواند باعث ایجاد تپش قلب برای مدت چند دقیقه در افراد سالم  شود. فردی‌ که‌ بیماری‌ قلبی‌ ندارد ممکن‌ است‌ با ورزش‌ ضربان‌ قلب‌ را به‌ ۱۶۰ بار دقیقه‌ یا بیشتر برساند که‌ البته‌ این‌ طبیعی‌ است‌ و مشکلی‌ محسوب‌ نمی‌شود. استرس ، هیجان و اضطراب نیز از عوامل شناخته شده تپش قلب به شمار می‌روند.

آریتمی قلبی

علل آریتمی قلبی:

‎توجه به الگوی ضربان قلب قلب و همچنین نبض همزمان ، تشخیص را آسان می‌کند.در تمام حالتهای دیگر تپش قلب بیشتر به صورت تند زدن و شدید زدن قلب خود را نشان می‌داد و ضربان قلب منظم بود. نبض نامنظم در حین حمله تپش قلب تقریبا همیشه دال بر آریتمی است. آریتمی‌های شایعی که منجر به تپش قلب می‌شوند، فیبریلاسیون‌ دهلیزی ‌، انقباضات پیش‌رس دهلیزی یا بطنی،  تاکیکاردی ( تند ضربانی)‌ فوق‌ بطنی‌ و بطنی و گاهی سینوسی ‌می‌باشند. ضربانها در تاکیکاردی یا تند ضربانی‌ فوق‌ بطنی‌ و بطنی و ‌تند ضربانی‌ سینوسی ‌، “سریع و منظم” ، در فیبریلاسیون دهلیزی ” سریع و نامنظم”  و در انقباضات پیش‌رس دهلیزی یا بطنی بصورت “نامنظمی گهگاهی ” مشاهده می‌شوند.

‎در بعضی مواقع تپش قلب به صورت نابجا و نابهنگام بروز پیدا می‌کند که فرد احساس می‌کند قلبش می‌ریزد یا یک ضربه محکم به دیواره قفسه سینه اصابت می‌کند. اگر فرد در این حالت نبض خود را گرفته باشد متوجه می‌شود که یک نبض خالی زده است. این نوع تپش قلب در اکثر موارد نشانه یکی از شایعترین آریتمی‌های قلبی به نام “انقباض پیش‌رس یا زودهنگام بطنی” یا (PVC) است که اغلب در افراد سالم دیده شده و مهم نمی باشد اما  اگر در فردی با بیماری قلبی شناخته شده  تعداد آن از حدی بیشتر شود ممکن است خطرات جدی برای فرد به همراه داشته باشد.

افراد کم خون و پرکاری‌ غده تیرویید نیز قلبشان با سرعت و شدت بیشتری می‌تپد.

برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

دکتر قلب در تهران

3.7/5 - (24 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر zahra پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام خدمت دکتر خسته نباشید ببخشید آقای دکتر من از بارداری تپش قلب دارم الان پسرم یک ساله است تو این یک سال خوب بود ولی الان مدتی دوباره شروع شده دکتر قلب رفتم نوار قلب گرفتن گفتن ضربان قلبت بالا بعد اکو دادم گفت مشکل نداری سالمی بهم قرص متورال 50 روزی یک عدد دادن آقای دکتر وقتی تپش قلب دارم بعضی اوقات خیلی شدید احساس لرزش دارم حس میکنم الان قلبم دیگه حرکت نمیکنه خیلی نگرانم با اینکه دکتر گفتن مشکل نداری ممنون ببخشید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا مشکل اضطرابی دارید

      به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر Sohrab شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    سلام استاد خسته نباشید من قبلا مزاحم تون شده بودم بابت هری ریختن دل ، من اونموقع کاشت مو کرده بودم و قرص فیناستراید و زینک و از این تقویتی ها بهم داده بود دکتر مو ورزش هم میکردم بدنسازی کار میکردم که دوماه قبل از اینکه مشکل واسم پیش بیاد متاسفانه بوکس هم کار کردم هر روز تقریبا ورزش میکردم بجز جمعه ها ، بعد آخرای تمرین دو دور آخر تپش قلب میگرفتم و یه ذره حالت سرگیجه و هری دلم می ریخت که ورزش رو گذاشتم کنار و رفتم دکتر قلب و عروق که تست ورزش و اکو گرفت و در آخر گفت قلبت مشکلی نداره فقط یه مقدار کم افتادگی دریچه میترال داری ، و بعد مزاحم شما شدم که شما گفتین هولتر ببند هولتر بستم یکماه پیش و جوابش رو الان واستون میفرستم دکتر به من قرض کنکور کور 2.5 میلیگرم رو داد که روزی نصف بخورم ، الان حدودا یکماه میشه دارم میخورم و خوب هست ولی این اواخر بخاطر بیماری کرونا که اومده آدم ترس و اضطراب واسش پیش میاد و یه ذره مضطرب هستم البته خیلی کم و رفع میشه بعد گوشم یه مقدار گرم میشه خواستم نظرتون رو بپرسم که همه چی خوب پیش میره یا قرص کنکور کور مصرف زیادش خوب نیست ، خود دکتر گفت یک یا دو ماه مصرف کن روزی نصف بعد خووب میشی ، بی زحمت نظرتون رو بگید ،معذرت میخوام بابت طولانی شدن متن ????????
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      فعلا همین دارو را مصرف کنید و کلر دیاز پوکساید ۵ هم هر ۱۲ ساعت مصرف کنید 

    2. تصویر کاربر Sohrab شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      مرسی آقای دکتر پس نگران نباشم؟ مورد خاصی نداره ؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      خیر

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مهری جمعه ۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    مدتی هست ضربان شکم دارم بعضی مواقع در بدنم هم ضربان دارم بیشتر در شکم دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا اضطرابی هست

      اما باید معاینه شوید

  • تصویر کاربر اسدی شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر
    اقای دکتر من حدود ۲سال هست که سابقه تپش قلب دارم و توی ازمایش هام گلبول های قرمزم حدود ۱ درصد از حد نرمال بالاتر هست. ۱۰ روزی هست که یک دفعه تپش قلب میگیرم و جوری هست که انگار ضربه هایی به دیواره قلبم و قفسه سینه ام وارد میشه ۲ شب پیش هم بنظرم علائم سکته رو داشتم. دست چپم و عضلات فک چپم سنگین و سر شدن. به دلیل شرایط بیمارستان ها و اینکه دکترهای متخصص قلب ویزیت نمیکنن به دکتر عمومی مراجعه کردن و گفتن اضطراب هست ولی من خودم مطمعن نیستم از این موضوع. پراپرانولول هم به صورت پراکنده مصرف میکردم.
    خانم ۲۸ ساله هستم و برادر و مادرم در میانسالی سابقه سکته و بیماری قلبی داشتن.
    ممنون میشم نظرتون رو بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام 

      با توجه به سن و علائمتون احتمالاً اضطراب دارید

      پروپرانولول ۱۰ و کلردیازپوکساید ۵ هر ۱۲ ساعت استفاده کنید و بعدا مراجعه کنید

  • تصویر کاربر Blue شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام۲۲ سال سن دارم ، حدود سه هفته پیش بعد از بیدار شدن در رخت خواب عرق کرده بودم که بخاطر گرمی هوای اتاق بود(فک کردم تب کردم و مریض شدم یا شاید کرونا باشه)همین ترس یک دفعه احساس تنگی نفس بهم داد و سریع بلند شدم نشستم و ضربان قلبم بالا رفت ، بعد ۱۰ ثانیه یا کمتر سریع ضربان قلبم پایین امد.....از اون روز احساس ترس تو وجودم افتاده و هی حس میکنم تنگی نفس دارم در حالی که ندارم(احساس باد کردن شکم دارم بیشتر قبل خواب بعضی مواقع) ، ضربان قلبم بیشتر مواقع حس میشه ولی بالا نمیره ، خواستم بدونم حمله قلبی بوده یا نه؟ یا همش استرس و ترسه؟ (اگه بیمارستان ها امن بود الساعه مراجعه میکردم به متخصص ولی با این وضع جامعه در خانه مانده ام)
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      علائمتون ناشی از اضطراب است

      پروپرانولول ۱۰ و کلر دیاز پوکساید ۵ هر ۱۲ ساعت استفاده کنید و اگر بهتر نشدید مراجعه کنید

  • تصویر کاربر ارمان یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 324 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    خواهرم که سنش 11ساله نزدیک یک ساله تپش قلب داره نوار و اکو و اینام داده میگن تپش داره ولی دلیلش براشون معلوم نمیشه میگن خود قلبه سالمه فقط تپشش چیه و چرا نمیدونن دیشبم از حال رفت که دکتر باز نتونست ربطش بده به تپش قلب یا نه
    در این شرایط کروناهم نمیتونم از شهرستان لب مرز بیارمش تهران یا جای دیگه اگه لطف کنید راهنمایی کنید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      فایلتون ارسال نشده

      ضربان قلب اطفال معمولاً بالاتره

      اما علل ضربان قلب بالا میتونه مشکلات عضلانی و دریچه ای قلب یا کم خونی یا اضطراب یا پرکاری تیروئید باشه

      بیمار باید معاینه شود

  • تصویر کاربر Zn یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام من قبلا سابقه ي تپش قلب داشتم يه مدت پروپرانول مصرف ميكردم و فشارم هم اكثرا پايين بود
    چند سال قبل
    الان چند ماهه دچار تنگي نفس و افت تپش قلب ميشم و بدنم يخ ميكنه
    قلبم ٥٥ ميزنه
    البته فشارم پايين نيست بيشتر بالاست

    چيكار بايد بكنم به قفسه ي سينه م فشار مياد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه اینها علائم مشکلات قلبی و یا اضطرابی باشه

      باید معاینه بشید و در صورت ضرورت اکو و تست ورزش انجام دهید

  • تصویر کاربر 581954 پنجشنبه ۱۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    با سلام من مدتی هست تپش قلب دارم که بعضی اوقات حس میکنم میبرده به دکترمراجعه کردم نوار قلب گرفتن گفتن ضربان بالا داری بعد اکو گرفتن گفتن سالمی مشکلی نداری بعد قرص متورال روزی یک عدد تجویز کردن بعد پسر یک ساله دارم که شیر خودم میخوره بعد آقای دکتر دوران بارداری این تپش داشتم فوق العاده استرسی هستم حس میکنم الان قلبم وامیسه خیلی نگرانم میشه راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      پاسخ شما داده شد

  • تصویر کاربر میلاد پنجشنبه ۱۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر. بنده مبتلا به آریتمی پی‌‌ وی‌ سی هستم که اخرین بار در هولتر ۴ درصد گزارش شد. میخواستم بگم بنده چندماه دیگه قراره ازدواج کنم. ایا رابطه جنسی‌ برای من خطر داره؟ با توجه به اینکه هر وقت هیجان و استرس برام پیش میاد پی وی‌سی هم سراغم میاد. حالا چطور این مشکلو حلش کنم؟ خیلی نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اگر در زمینه مشکل ساختاری قلب و گرفتگی عروق قلب نباشه خطرناک نیست برای کاهش تعداد میشه  دارو مصرف می کنید

  • تصویر کاربر دهقان جمعه ۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام دکتر.دهقانم۳۹سالمه.چندروزیه کتف سمت چپم دردمیکنه،یاسرگیجه دارم،یاموقعی که نشستم یاموقع خواب یهویی دلم میریزه.زیرقفسه سینه سمت چپ وراست دردمیکنه.چندروزپیش رفتم پیش دکترکیامرثی متخصص داخلی.نوارقلب گرفتم گفت مشکلی نداری ولی ازمایش که دادم گفت معده شمااسید،داره دردش میزنه زیرقفسه سینه.ولی سرگیجه ودل ریختن چیه راه درمانش.ممونتم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه علائم اضطرابی باشه یا واقعاً آریتمی قلبی داشته باشید باید برای افتراق این دو مسئله معاینه شوید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر