دکتر محمد حسین نجفی

ضربان قلب به معنی آگاهی از تپش قلب خود است. علیرغم تپش و فعالیت مداوم و بی‌وقفه‌ قلب ، این فعالیت  نباید  توسط خود فرد  احساس ‌شود. به عبارت دیگر انسان  اصلاً نباید متوجه  تپش قلب در بدن خود ‌باشند.  پس هرگاه فرد احساس بکند که قلب  درون  قفسه ‌سینه در حال تپش می‌باشد، دچار تپش قلب شده است و ربطی به تعداد ضربان قلب ندارد.

قلب نوعی تلمبه است که  خون بوسیله آن در بدن جریان می‌یابد. قلب در هر تپش تقریبا صد سانتیمتر مکعب خون را در بدن پخش می‌کند. روزانه حدود ۱۰ هزار لیتر خون بوسیله این تلمبه در درون رگهای هدایت می‌شود.

احساس ضربان قلب:

ضربان قلب به صورتهای گوناگون نظیر کوبیدن، لرزیدن، تپیدن و … احساس می‌شود. تپش قلب در افراد ممکن است با رخ ‌دادن ضربانی غیر عادی اغلب در قفسه سینه،گردن یا گلو نیز همراه باشد. برخی ذکر می‌کنند که قلبشان هری می‌ریزد یا بعضی می‌گویند که قلبشان چند دقیقه تاپ‌تاپ می‌زند و دوباره به حالت عادی بر می‌گردد. در برخی نیز تپش قلب به صورت دائم احساس می‌شود. احساس تپش قلب  همیشه به معنی سرعت بالای  ضربان قلب (تاکی کاردی) نیست بطوریکه در سرعت ضربان خیلی پایین (برادی کاردی)  هم ممکن است احساس تپش قلب وجود داشته باشد. تپش قلب ممکن است بیانگر یک بیماری جدی باشد یا اهمیت چندانی نداشته باشد.

ضربان قلب بالای 90

علت بالا بودن تپش قلب:

تپش قلب در اکثر موارد نشانه بیماری خاصی نمی‌باشد و جای نگرانی چندانی ندارد  ولی گاهی  ممکن است نشانه بیماری های خیلی مهم  باشد. برخی از علل شایع تپش قلب اینها هستند:

  1.  برخی بیماری قلبی مثل ایسکمی قلبی، بیماری های دریچه ای مختلف از جمله  افتادگی (پرولاپس) دریچه میترال ، نارسایی قلبی و میوکاردیت ها، پریکاردیت و آریتمی های قلبی .
  2.  علل روحی و روانی ونیز برانگیخنگی احساسی مانند ترس،استرس یا اضطراب،افسردگی و…
  3.  ورزش و فعالیت جسمی
  4.  موادی مانند کافئین،نیکوتین،کوکائین و برخی از قرص‌های لاغری.
  5. بیماری‌هایی مانند پرکاری تیروئید، بیماری های ریوی و هیپوکسی ( کاهش میزان اکسیژن خون).
  6.  برخی داروها مثل: داروهایی که برای درمان بیماری های تیروئید،آسم،فشارخون بالا یا بی‌نظمی ضربان قلب مصرف می‌شوند.
  7. بی‌خوابی ، خستگی
  8.  کم‌ خونی
  9.  تب

نحوه اندازه گیری تپش قلب

سرعت ضربان قلب در حال استراحت در بزرگسالان از ۶۰ تا ۱۰۰ ضربان در دقیقه متفاوت است. زنان نسبت مردان سرعت ضربان قلب اندکی بالاتر دارند و میانگین سرعت ضربان قلب در حال استراحت در زنان در میانه ۷۰ تا ۸۰ قرار دارد، اما در مردان حدود ۷۰ است.برای اندازه گیری ضربان قلب با دو انگشت به جز انگشت شست دقیقا روی مچ و انتهای شست را لمس نمایید. سپس به آهستگی فشار دهید تا ضربان شریان لمس شود. برای ١۵ ثانیه ضربان قلب را شمرده و در ۴ ضرب نمایید یا اینکه به مدت ٣٠ ثانیه ضربان ها را شمرده و در ٢ ضرب کنید. در نهایت عدد مربوطه را روی کاغذ یادداشت کنید این عدد همان تعداد ضربان قلب شماست.

‎ضربان قلب بالای 90

محدوده طبیعی برای ضربان قلب در حال استراحت بین 60 و 90 ضربان در دقیقه می باشد. بیشتر از 90 ضربان در دقیقه، ضربان قلب بالا محسوب می شود. اما چرا ضربان قلب من بالای 90 است؟

زمانی که ضربان قلب در حال استراحت، بیش از 90 یا 100 ضربان در دقیقه (bpm) باشد، ضربان قلب بسیار سریع در نظر گرفته می شود که به آن تاکی کاردی نیز می گویند. طبق تحقیقات، افرادی که دارای ضربان قلب در حال استراحت بالایی هستند، به اندازه کسانی که از بیماری های قلبی رنج می برند، در معرض خطر مرگ ناگهانی قرار دارند.

آیا ضربان قلب 90 برای سالمندان طبیعی است؟

ضربان قلب طبیعی در حالت استراحت برای افراد بالای ده سال، اعم از سالمندان، چیزی بین 60 و 90 ضربان در دقیقه می باشد. ورزشکاران حرفه ای ممکن است دارای ضربان قلب در حال استراحت پایین تر از 60 ضربان در دقیقه باشند، که گاهی اوقات به 40 ضربان در دقیقه نیز می رسد. ضربان قلب در حال استراحت می تواند در این محدوده طبیعی، متفاوت باشد. 

علل روحی و روانی تپش قلب:

‎تپش قلب به تنهایی نشان دهنده هیچ گروه خاصی از اختلالات نیست و اغلب در واقع اختلال فیزیکی اولیه نبوده، بلکه مشکلی روانی است. گاهی بویژه در بیماران مبتلا به اضطراب، بیماران از احساس تپش قلب شکایت دارند  که اغلب  در بررسیها اختلال ریتمی (مثل نوار قلب و هولتر ۲۴ ساعته)  هیچ مشکلی  مشخص نمی‌شود.

‎علل فیزیولوژیک یا طبیعی:

‎ورزش و فعالیت بدنی شدید می‌تواند باعث ایجاد تپش قلب برای مدت چند دقیقه در افراد سالم  شود. فردی‌ که‌ بیماری‌ قلبی‌ ندارد ممکن‌ است‌ با ورزش‌ ضربان‌ قلب‌ را به‌ ۱۶۰ بار دقیقه‌ یا بیشتر برساند که‌ البته‌ این‌ طبیعی‌ است‌ و مشکلی‌ محسوب‌ نمی‌شود. استرس ، هیجان و اضطراب نیز از عوامل شناخته شده تپش قلب به شمار می‌روند.

آریتمی قلبی

علل آریتمی قلبی:

‎توجه به الگوی ضربان قلب قلب و همچنین نبض همزمان ، تشخیص را آسان می‌کند.در تمام حالتهای دیگر تپش قلب بیشتر به صورت تند زدن و شدید زدن قلب خود را نشان می‌داد و ضربان قلب منظم بود. نبض نامنظم در حین حمله تپش قلب تقریبا همیشه دال بر آریتمی است. آریتمی‌های شایعی که منجر به تپش قلب می‌شوند، فیبریلاسیون‌ دهلیزی ‌، انقباضات پیش‌رس دهلیزی یا بطنی،  تاکیکاردی ( تند ضربانی)‌ فوق‌ بطنی‌ و بطنی و گاهی سینوسی ‌می‌باشند. ضربانها در تاکیکاردی یا تند ضربانی‌ فوق‌ بطنی‌ و بطنی و ‌تند ضربانی‌ سینوسی ‌، “سریع و منظم” ، در فیبریلاسیون دهلیزی ” سریع و نامنظم”  و در انقباضات پیش‌رس دهلیزی یا بطنی بصورت “نامنظمی گهگاهی ” مشاهده می‌شوند.

‎در بعضی مواقع تپش قلب به صورت نابجا و نابهنگام بروز پیدا می‌کند که فرد احساس می‌کند قلبش می‌ریزد یا یک ضربه محکم به دیواره قفسه سینه اصابت می‌کند. اگر فرد در این حالت نبض خود را گرفته باشد متوجه می‌شود که یک نبض خالی زده است. این نوع تپش قلب در اکثر موارد نشانه یکی از شایعترین آریتمی‌های قلبی به نام “انقباض پیش‌رس یا زودهنگام بطنی” یا (PVC) است که اغلب در افراد سالم دیده شده و مهم نمی باشد اما  اگر در فردی با بیماری قلبی شناخته شده  تعداد آن از حدی بیشتر شود ممکن است خطرات جدی برای فرد به همراه داشته باشد.

افراد کم خون و پرکاری‌ غده تیرویید نیز قلبشان با سرعت و شدت بیشتری می‌تپد.

برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

دکتر قلب در تهران

3.7/5 - (24 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عبدال دوشنبه ۱۱ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 3157 مشاهده پرسش
    سلام چند وقتی است هر از گاهی زیر شکم بالای مثانه احساس لرزش.یا ضربان می شوم هیچ نوع درد ی ندارم
    لطفا راهنمای کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۱ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا تویچ های عضلانی باشه

      با تینحال یک سونو شکمی انجام دهید و با جواب سونو مراجعه کنید

  • تصویر کاربر غزل جمعه ۸ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام من 18 سالمه یه مدتیه که قلبم درد میکنه جوری که دیگه احساس ضعف و بی حالی میکنم و به دست چپم میزنه و تپش قلب شدید هم میگیرم و احساس سنگینی قفسه سینه هم دارم علتش چیه و همین طور درمانش و آیا خطرناکه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۸ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا مشکل قلبی نیست و اضطرابیه

      اگر اضطراب دارید به روانپزشک مراجعه کنید و اگر بهتر نشدید جهت بررسی بیشتر مراجعه کنید

  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۱۲ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من ۱۹سالمه ورزش بوکس و بدنسازی انجام میدم گاها دو هم انجام میدم ولی جدیدا بعضی وقتا احساس کوبش قلب یا نامنظمی ریتم قلبی دارم خیلی میترسم و نگرانم همش فک میکنم سکته میکنم یا میمیرم ادم فوق العاده استرسی هستم موقع رانندگی بیشتر اینطور میشم اکو گرفتم دو س جا یکی دوجا گفتن سالمی ی جاهم گفتن سالمی ولی به صورت خیلی خیلی خفیف افتادگی یه دریچه میترال بدون اینکه ضخیم یا چیزی باشه داری و منع از چیزی نداری و داروهم ننوشتن ولی مشکلات زخم مری و سینوزیت و ورم معده و رفلاکس و معده عصبی و یبوست و اینارو دارم حالا خیلی میترسم ک از قلبم هست یا ن ربطی به دریچه میترال داره یا ن و همش از مردن میترسم لطفا جواب منو بدین بیشتر اوقات این کوبش هنگام دعوا یا هیجان یا رانندگی برام رخ میده یا یکی دوساعت بعد غذا همراهش سرفه خشک و کمی عاروق و نفخ هم دارم اکثر اوقات وقتیم دراز میکشم بعضی وقتا زیر سینم یا گلوم نبضمو حس میکنم
    1. تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۲ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      اینم عکسای اکوهام
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۸ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      افتادگی دریچه چیز مهمی نیست و هیچ عارضه ای ندارد

      علایمتون اضطرابیه به روانپزشک مراجعه کنید

    3. تصویر کاربر علی یکشنبه ۱۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      ممنون ک وقت گذاشتین برام منظورم از کوبش تپش نیست بعضی وقتا یکی محکم میکوبه یا تو گلوم یا زیر گلوم یا سینم یا بالای معدم ینی مشکل از میترال و قلب و اینا نیست میتونم ورزش کنم ببخشید وقتتونم گرفتم
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۱ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      میتونه ضربانهای نابجا باشه که میتونه در زمبنه اضطراب باشه

      اگر ادامه داشت هولتر ریتم انجام دهید

    5. تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۱ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      ببخشید خیلی پر چونگی کردم نمیتونه از اسپاسم مری باشه؟ چون مثلا وقتی آب قورت میدم انگار ی چیزی وسط سینم اینطور میشه بعد ول میکنه عاروق میزنم
    6. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۲ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      باید معاینه شوید

    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر مریم سه شنبه ۱۲ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام من ۲۳ ساله هستم که به شدت استرسیم و طی چندسال گذشته چندبار دچار حملات اضطراب شدم راستش چند جلسه پیش روانشناس رفتم ولی فایده ای نداشت و خوب نشدم مشکلم اینه که وقتی ضربان قلبم بالاست نامنظم میشه ولی وقتی ضربان قلبم طبیعیه این مشکلو ندارم میشه کمکم کنید من بخاطر اضطراب زیادی که دارم تا حالا جرئت نکردم پیش دکتر قلب برم آیا مشکلم جدیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۲ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      در درجه اول باید به روانپزشک مراجعه کنید و دارو ضد اضطراب مصرف کنید

      در صورت ادامه علایم باید از نظر بررسی احتمال اریتمی مراجعه کنید

  • تصویر کاربر زهرا شنبه ۱۸ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام. من دختر22ساله هستم. قرص سرترالین مصرف میکنم به تجویزپزشک. نمیدونم ازسرماخوردگی هس یانه که پس ارمصرف قرص بدنم سست شد. انگارداروحالم روبدکرد. احساس گرماوتب میکنم. تپش قلب هم دارم نمیدونم چیکارکنم. ازچی میتونه باشه علت این عامل چیست؟ ایاامکان داروزدگی وایست قلبی وجوددارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۸ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      میتونه عارضه دارو باشه

      امکان ایست قلبی نیست

      باید به پزشکتون جهت نعییر دارو مراجعه کنید

  • تصویر کاربر مهران پنجشنبه ۱۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام جناب دكتر من ميتونم نوار قلبمو بفرستم شما نظرتونو بگيد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بله

  • تصویر کاربر ندارم جمعه ۱۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    با سلام
    خسته نباشید اقای دکتر
    مشکل تپش و اریتمی داشتم فرمودید مراجعه کنم من تبریز هستم و اینجا اطبای عزیز به این مشکل زیاد توجه نمی کنند و من واقعا در عذابم شرایطم سخته کبد هم از یه طرف بیماری نرمی استخوان و پوکی استخوان هم دارم امکان اینکه با کمترین هزینه بیام تهران نیست باید هوایی مسافرت کنم و واقعا هزینش نیست امکانش هست راهنمایی کنید از طریف تلفن یا دکتری در تبریز که برام نامه بفرستید از طریق تلگرام واقعا موندم چیکار کنم.
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      متاسفانه به این شکل نمیشه در مورد تشخیص و درمان نظر قطعی داد

      باید حتما به پزشک قلب مراجعه کنید

  • تصویر کاربر ندارم جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    با سلام مجدد
    شرمنده امروز خیلی مزاحمتون شدم ممنونم که پاسخ می دهید.
    برای این مشکل که در سوال قبلی مشکل در حرکت دیواره در بطن راست که باعث pvcمیشود درمان دارویی چی هست راستش برای این مشکلم راه حل یا دارویی تجویز نمی کنند درمان دارویی اش چیست که با مشورت دکتر کبد و قلب استفاده کنم لطفا کمکم کنید .
    الان در مچ پا و شکم ادم دارم برای نارسایی چی استفاده کنم؟با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      داروهایی مثل متورال در صورت وجود pvc

      اگر اریتمی نباشه نیاز نیست

  • تصویر کاربر مینا جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشید جناب دکتر من 32ساله هستم از دو هفته پیش دچار تپش قلب شدیدبه طوریکه کوبنده است از حالت نشسته و خوابیده که بلند میشم شروع میشه بعد که حرکت میکنم کمتر احساس میشه وگاهی اوقات نفسم گیرمیکنه که باید نفس عمیق بکشم وتیر کشیدن سینه سمت چپ داشتم یه هفته پیش نوار گرفتم خوببوددکتر قرص پراپنادول داد ولی چند نابیشتر نخوردم از دو روزپیش سوزش زیر سینه چپ دایم دارم دیروز باز نوار گرفتم خوب بود قسمتم پشتمم گاهی سوزش داره و همش احساس خالی شدن ولرزش قلب دارم از صبح امروزم انگار چند فرسخ راه رو رفتم انتهای گلوم انگار کیپه همش سمت چپ سینه ام از جناغ تا زیر سینه سوزش داره انگار قفسه سینم زخمه وانگار تب دارم در حالت نشسته سوزش سبنه وپشتم بیشتر است و طمع دهنم هم بی مزه شده من استرسی و.اظطرابی نیر هستم و روده تحریک پذیر هم دارم لطفا منو راهنمای کنید مشکل قلبی دارم یانه خیلی اعصابم خورده ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اینها میتونه ناشی از اضطراب باشه

      به روانپزشک مراجعه کنید

      جهت معتینه و نوار قلب و بررسی بیشتر هم به متخصص قلب مراجعه کنید

  • تصویر کاربر ص_معروفی چهارشنبه ۸ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت شما آقای دکتر نجفی
    بنده یک هفته قبل در بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی سید الشهدای ارومیه توسط سر کار خانم دکتر مژگان حاج احمدی پور رفسنجانی ابلیشن وآنژیوگرافی شده‌ام که نتیجه آنژیوگرافی این شد که رگهای بالای قلبم یه مقدار شلی و پلاکت داشتند که دکترا برام دارو نوشتند ولی دغدغه وسوال اصلی بنده این است که آیا راهی برای تشخیص موفقیت ابلیشن وجود دارد یا نه؟زیرابنده از آن موقع که ابلیشن شده‌ام یه مقدار تنگی نفس دارم و هنوزم رعشه های سردی که از قلبم نشأت می‌گیرد دارم خواستم بفهم آیا ابلیشن با موفقیت صورت گرفته یا نه لطفاً مرا راهنمایی فرمایید تا از این نگرانی ودلهره رهایی یابم.متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۸ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید مدارک دیده شود

      انواع اریتمی وجود دارد که روش تشخیص متفاوت است

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر