دکتر محمد حسین نجفی

دکتر محمد حسین نجفی

عمل آنژیو قلب چجوریه، چقدر طول می کشد و خطراتش چیه؟

عمل آنژیو قلب چیست؟

در عمل آنژیو قلب یا کاتتریزاسیون قلبی، پزشک یک لوله پلاستیکی نازک و انعطاف پذیر را وارد رگ اصلی کرده و از طریق این لوله، ماده کنتراست را وارد جریان خون می کند. سپس با اشعه ایکس، عکس برداری از رگ های خونی صورت می گیرد. به تصاویر گرفته شده از رگ ها، آنژیوگرافی گفته می شود. به عبارت دیگر در آنژیوگرافی، به کمک ماده کنتراست (معروف به ماده حاجب حاوی ید) اطلاعاتی در مورد مشکلات عروق خونی مانند: تنگی، انسداد، التهاب، گشاد شدن غیر طبیعی و خونریزی در اختیار پزشک قرار می گیرد.

پزشک در چه مواردی آنژیوگرافی را تجویز می کند؟

آنژیو قلب از طریق پا

در طول کاتتریزاسیون قلبی از طرق پا، یک لوله بلند، نازک و انعطاف پذیر به نام کاتتر از طریق کشاله ران یا بالای ران به سمت قلب هدایت می شود. این روش ممکن است برای بررسی دریچه های قلب یا نمونه گیری از خون یا عضله قلب نیز استفاده شود. در این روش بعد از اتمام کار از کیسه شن برای توقف خونریزی در محل کشاله ران استفاده می شود و دوران نقاهت طولانی تر است. در ادامه فیلم آنژیوگرافی قلب امده است.

آنژیو از راه دست

در آنژیو از راه دست همان مراحل قبل از طریق رگ روی مچ دست انجام می شود. در این روش برخلاف آنژیو از راه پا، بیمار بلافاصله پس از اتمام عمل قادر است راه برود و نیاز به تحمل وزن بالای کیسه شن نیست. از طرف دیگر شانس خونریزی از محل ورود وسایل آنژیو از طریق دست، در مقایسه با ران پا به مراتب کمتر است.

حتی انجام آنژیوپلاستی برای بیمار به مراتب آسانتر از شریان ران می باشد. چرا که بیمار سریعتر سر پا شده و نیازمند کیسه شن نمی باشد. در آنژیو از طریق دست طول زمان  عمل و میزان اشعه دریافتی پزشک و بیمار بیشتر از آنژیو از طریق کشاله ران می باشد کمتر است. توجه داشته باشید در مواردی که بیمار دچار انسداد عروق ناحیه لگنی و یا آئورت باشد، می بایست از طریق رادیال آنژیو انجام شود.

 

امادگی های قبل از آنژیو قلب

معمولا برای پذیرش، از شب قبل بیماران در بخش آی سی یو بیمارستان بستری میشوند. شما می توانید شام بخورید ولی دیگر از زمان بستری تا آنژیو نباید چیزی بخورید یا به عبارتی باید ناشتا باشید.

بستری شدن قبل از عمل آنزیو قلب

بعد از تعویض لباس، پرستار برای پر کردن یک فرم حاوی اطلاعات سلامتی بیمار از شما سوالاتی خواهد پرسید مثل اینکه:

امادگی های قبل عمل

آنژیو قلب چجوریه

ابتدا مچ دست راست شما با یک سرنگ دیابت که نوک بسیار باریکی دارد بی حس می شود. در آنژیو قلب شما بیهوش نمی شود و این کار از طریق بی حسی موضعی انجام می شود. در ۹۰ درصد مواقع مچ دست انتخاب می شود مگر اینکه به دلایلی پزشک مجبور شود که از طریق رگ کشاله ران برای شما انجام دهد.

اتمام عمل آنژیوگرافی قلب

مراقبت های بعد از عمل آنژیوی قلب

بیمارسنتان نیکان سپید
کافی شاپ بیمارستان نیکان سپید
عکس آنژیوگرافی از پا

آیا آنژیو قلب خطرناک است

آنژیو عروق تغذیه کننده قلب در شرایط فعلی یا از طریق شریان فمورال ( کشاله ران) و یا شریان رادیال ( مچ دست) انجام می شود. در اکثر موارد آنژیو قلب هیچ خطری برای بیمار ندارد و تنها ممکن است با برخی عوارض همراه باشد. هر کدام از این دو روش آنژیو  مزایا و معایب خاص خود را دارند.

در صورت بروز هر یک از علائم زیر در اولین فرصت به پزشک خود مراجعه کنید:

خطرات جدی آنژیوگرفی که بسیار نادر هستند عبارتند از:

  • آسیب کلیه به دلیل ماده تزریق ماده حاجب
  • حمله قلبی یا سکته مغزی
  • آسیب به رگ خونی و خونریزی داخلی
  • واکنش آلرژیک جدی به ماده حاجب (آنافیلاکسی) که باعث سرگیجه، مشکلات تنفسی یا از دست دادن هوشیاری می شود.

نتایج آنژیو قلب

متخصص قلب ممکن است انسدادهای کوچکی پیدا کند که به روش دیگری مانند آنژیوپلاستی نیاز نباشد و تنها با مصرف دارو یا ایجاد تغییراتی در سبک زندگی قابل درمان باشد. برای مثال، ممکن است نیاز داشته باشید بیشتر ورزش کنید یا غذاهای سالم تری بخورید.

ممکن است انسدادهای بزرگتری داشته باشید که به درمان تهاجمی تری نیاز دارند. متخصص آنژیو ممکن است برای شما آنژیوپلاستی انجام دهد و یک استنت برای باز کردن شریان و باز نگه داشتن آن قرار دهد. آنها می توانند این کار را در طول عمل آنژیوگرافی شما انجام دهند و نیاز به عمل مجدد نیست.

اگر میزان گرفتگی شدید باشد نیاز به عمل قلب باز است در این روش راهی برای راه یافتن جریان خون در اطراف ناحیه مسدود شده ایجاد می کنند.

شرح علایم و نتایج آنژیو بیماران قلبی

 ۱- شرح حال بیمار اول با آنژیو نرمال یا طبیعی

بیمار خانمی ۶٢ ساله با تنگی نفس کوششی بودند که از ده سال قبل سابقه فشار خون کنترل شده را داشتند. در اسکن پرفیوژن قلب ایشان کم اکسیژنی قدام قلب مشاهده شد. بیمار کاندید انجام عمل آنژیو گردید. با توجه به نتایج آنژیو، انسداد شدید در عروق قلب ایشان مشاهده نشد.

تشخیص دکتر :

به بیمار توصیه گردید که مصرف مرتب دارو را ادامه دهد و تلاش کند روزانه یک ساعت پیاده روی مداوم داشته باشد. همچنین از ایشان خواسته شد تا شش ماه بعد برای ویزیت مجددا مراجعه نماید.

۲- شرح حال بیمار دوم با آنژیو غیر طبیعی

بیمار آقایی ۶۵ ساله با تنگی نفس کوششی هستند که شش ماه قبل نیز مراجعه کرده بودند. ایشان ۵ سال سابقهدیابت(قند خون ناشتا ۱۱۶) دارند که البته تحت درمان با قرص ضد قند بوده است. علاوه بر این فشار خون بالا نیز آن هم به مدت ١۵ سال از دیگر بیماری های این بیمار بود. بیمار با توجه به عوامل خطر، مستقیما کاندید انجام آنژیو قلب گردید.

تشخیص دکتر :

بیمار به جهت انسداد شدید در هر سه رگ اصلی تغذیه کننده قلب، کاندید جراحی قلب باز است.

۳- شرح حال بیمار سوم با آنژیو غیر طبیعی حاد

بیمار آقای ٧٠ ساله دیابتی با درد سینه فعالیتی مراجعه کرده است که روزانه بیست عدد سیگار می کشد و قند خون ندارد.

ایشان دارای فشار خون هستند که البته کنترل نشده بود. جهت تشخیص دقیق علت بیماری، انجام آنژیو قلب تجویز گردید.

تشخیص دکتر :

جهت درگیری تنه اصلی رگ تغذیه کننده قلب، بیمار کاندید جراحی قلب اورژانسی است.

۴- شرح حال بیمار چهارم مستعد استنت گذاری

بیمار آقایی ۵٠ ساله بود که به علت درد سینه هنگام راه رفتن و تنگی نفس کوششی به مطب دکتر قلب مراجعه نمود. ایشان سابقه مصرف روزانه شش نخ سیگار را به مدت سی سال و فشار خون کنترل شده طولانی مدت دارد. جهت بررسی بیماری و انتخاب درمان مناسب، بیمار کاندید روش عمل آنژیو شد.

تشخیص دکتر :

تغذیه کننده قلب دچار گرفتگی شدید می باشند. در ادامه ی درمان بیمار کاندید آنژیوپلاستی عروق کرونر گردید که در یک جلسه هر دو رگ مسدود به وسیله استنت باز شدند.

لطفا امتیاز دهید
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
dr amir rasooli
ویزیت آنلاین
از طریق ویزیت آنلاین سوال خود را بپرسید.
میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟