دکتر محمد حسین نجفی

اگر کسی هستید که به صدای بدن خود گوش نمی دهید، این بار جدی بگیرید: این تنها یک درد قفسه سینه نیست؛ ممکن است یک ترکیب وحشتناک دو کلمه ای یعنی «حمله قلبی» باشد!  چه زمانی باید نگران درد قفسه سینه باشیم؟  جواب این سؤال پاسخ ساده ای مثل «بله» یا «خیر» نیست. زیرا با وجود اینکه هر نوع درد قفسه سینه ای بیان گر حمله قلبی نیست، اما ممکن است یکی از علائم آن باشد. بنابراین اگر وضعیت خوبی ندارید و «عذاب می کشید» بهتر است در اولین قدم با اورژانس تماس بگیرید. به گفته ی پزشکان: خودتان نمیتوانید این را به درستی تشخیص بدهید و با یک تصمیم اشتباه ممکن است جان خود را از دست بدهید! بیایید همواره به درد قفسه سینه به عنوان یک علامت هشدار دهنده حمله قلبی نگاه کنیم.

درد قفسه سینه و حمله قلبی

علائم حمله قلبی

حمله قلبی در اغلب اوقات با احساس فشار، سنگینی یا سفتی قفسه سینه همراه است. بسیاری از بیماران درد حمله قلبی را اینگونه توصیف می کنند که «انگار یک فیل روی سینه شما نشسته است». با این اوصاف، قطعاً دردی آزار دهنده را تجربه خواهید کرد. اگر درد و ناراحتی شما بیش از سه دقیقه به طول بی انجامد و یا با گذشت زمان شدید تر شود، احتمالاً دچار حمله قلبی شده و یا در شرف وقوع آن هستید. در این زمان، بهترین راه نجات جانتان تماس با اورژانس است! درد قفسه سینه ممکن است با علائم زیر همراه باشد:

آیا درد قفسه سینه می تواند نشان دهنده حمله قلبی باشد؟

پاسخ دادن به سؤالاتی که در ادامه آمده است می تواند به تشخیص حمله قلبی کمک کند. جلوگیری از حمله قلبی در خانه به چه معنی است؟ شما با انجام سلسه اقداماتی ماننتد تشخیص زود هنگام و تماس سریع با ارژانس می توانید از این اتفاق ناگوار جلوگیری کنید.

آیا درد قفسه سینه شما تیز و کوتاه است؟

حمله قلبی معمولاً با درد شدید و متمرکز همراه نیست. یک درد فلج کننده و کوتاه مدت ممکن است ناشی از یک مشکل استخوانی یا عصبی (مانند ترک خوردگی دنده یا کشیده شدن ماهیچه قفسه سینه) باشد.  این نوع درد معمولاً بسیار شدیدتر از درد حمله قلبی است، اما به سرعت از بین می رود. درد قفسه سینه ناشی از حمله قلبی می تواند 30 دقیقه یا بیشتر به طول بی انجامد.

آیا تغییر پوزیشن کمکی می کند؟

اگر جا به جایی و تغییر پوزیشن باعث کاهش یا از بین رفتن درد قفسه سینه شما می شود، احتمالاً درد شما به حمله قلبی ارتباطی ندارد. درد قفسه سینه ای که با قرار گرفتن در پوزیشنی خاص کاهش می یابد، معمولاً با یک مشکل ریوی مثل ذات الریه یا آسم مرتبط می باشد. «اگر دچار حمله قلبی شده باشید، هیچ پوزیشنی درد شما را کاهش نمی دهد! بیمارانی با سابقه حمله قلبی درد قفسه سینه را بی امان و عذاب آور توصیف می کنند.»

علائم قبل از حمله قلبی

آیا آنتی اسیدها درد شما را کاهش می دهند؟

رفلاکس اسید معده یا سوزش معده می تواند بسیار ناراحت کننده و دردناک باشد. اما تا چه حد؟؟؟ در برخی موارد، احساس درد و سوزش ناشی از افزایش اسید معده به مری ممکن است بسیار شبیه به حمله قلبی باشد. تشخیص این دو بیماری بسیار دشوار است. اما اگر با مصرف آنتی اسیدها درد شما کاهش یافت، احتمالاً مشکل شما از قلب نبوده و از جای دیگری است.همچنین علائم درد قلب در زنان معمولا با مردان متفاوت است.

آیا فعالیت باعث از بین رفتن درد می شود؟

«درد حمله قلبی به گونه ایست که شما نمی توانید با هیچ فعالیتی قسر در بروید! بنابراین اگر حرکت کردن باعث کاهش درد شما شود، احتمالاً حمله قلبی نیست.»از طرف دیگر، در صورتی که فعالیت ناگهانی باعث تشدید درد قفسه سینه شما شده است، فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

لطفا امتیاز دهید
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر