دکتر محمد حسین نجفی

آیا تپش قلب باعث مرگ می شود؟ خیر تپش قلب باعث مرگ شما نخواهد شد. تپش قلب نشانه‌ یا علامتی از یک مشکل سلامتی است و نه یک بیماری. تپش قلب به معنای آگاه بودن از ضربان قلب یا حس این است که قلب سریع ‌تر یا قوی ‌تر از معمول می تپد. همچنین ممکن است احساس کنید قلبتان در حال کوبیدن به قفسه، ضربان های اضافی یا ضربان با ریتم نامنظم است.

آیا تپش قلب خطرناک است؟

تپش قلب بسیار شایع بوده و علت های زیادی دارد؛ از واکنش های بی ضرر و کوتاه مدت مانند نوشیدن بیش از حد قهوه یا تجربه استرس یا شوک ناگهانی گرفته تا بیماری هایی همچون فیبریلاسیون دهلیزی. در اغلب موارد، تپش قلب جای نگرانی ندارد اما پزشک بایستی علائم را برای هرگونه علت زمینه ای بالقوه بررسی کند. معمولاً می توانید بدون توجه به علت آن، اقداماتی برای مدیریت تپش قلب خود انجام دهید.

علل تپش قلب چیست؟

در حالت عادی هیچ علت خاصی برای تپش قلب وجود ندارد. با این حال، استرس، اضطراب و کم خوابی می ‌توانند همگی منجر به بروز آن شوند. علل دیگر تپش قلب عبارتند از:

طیف وسیعی از بیماری های زمینه ای وجود دارند که می ‌توانند باعث تپش قلب شوند، از جمله آنهایی که به طور مستقیم با قلب مرتبط هستند و چندین بیماری دیگر که منشاء آنها از بخش دیگری از بدن است. سایر بیماری ها عبارتند از: تاکی کاردی فوق بطنی (SVT) که به ریتم تند قلب همراه با سرگیجه، تنگی نفس و فیبریلاسیون دهلیزی (که مشخصه آن، ریتم نامنظم و ناآرام قلب است) منجر می شود.

تپش قلب و مرگ

چه زمانی باید آزمایش انجام داد؟

اولین قدم این است که علائم خود را با پزشک خود در میان بگذارید. پزشک در مورد سوابق عمومی سلامتی شما و هر عامل سبک زندگی که ممکن است مرتبط باشند، صحبت خواهد کرد. سپس، ممکن است تست های ساده ای مانند گوش دادن به نبض و ضربان قلب و اندازه گیری فشار خون را انجام دهد. تپش قلب همیشه به بررسی های پزشکی بیشتری نیاز ندارند. اغلب، تغییرات ساده ای در سبک زندگی می توانند به شناسایی عوامل محرک و مدیریت این دوره ها کمک کنند. توصیه می شود که یک رژیم غذایی سالم و متعادل، ورزش منظم و خواب کافی داشته باشید. 

برای بسیاری از افراد، استرس و اضطراب منجر به تپش قلب می شود. پرداختن به این موارد و انجام هرگونه اقدام لازم برای مدیریت آنها می تواند بسیار مفید باشد. به عنوان مثال، در صورت وجود مشکل، در مورد حجم کاری خود با رئیستان صحبت کنید یا به دنبال درمان های روانشناختی مانند مشاوره یا CBT باشید.

تپش قلب در زنان

چه کسانی بیشتر دچار تپش قلب می شوند؟

 تپش قلب بسیار شایع است و می ‌تواند مردان و زنان در همه رده های سنی، از جمله کودکان و نوجوانان را تحت تأثیر قرار دهد. بیشتر اوقات، بی‌خطر بوده و نشانه ‌ای از هیچ مشکل جدی در قلب شما نیست. با این حال، ممکن است جزو علائم بسیاری از بیماری ها باشد که به بررسی و درمان جدی تر نیاز دارد، بنابراین بهتر است همیشه توسط یک متخصص معاینه شوید.

به چه بررسی هایی نیاز است؟

در صورتی که تپش قلب شما با ضربان نامنظم قلب همراه باشد، آزمایش های بیشتر می تواند به تعیین علل زمینه ای که ممکن است نیاز به نظارت یا درمان داشته باشند، کمک کند. همچنین اگر درد قفسه سینه یا سایر عوامل خطرساز سلامت قلب را دارید، یا علائم شما ادامه داشته و باعث می شوند احساس ناخوشی، خستگی یا نفس تنگی کنید، ممکن است بهتر باشد آزمایش هایی را انجام دهید.

عوامل خطر سلامت قلب عبارتند از: سن بالا و سابقه خانوادگی فیبریلاسیون دهلیزی، سکته مغزی یا بیماری قلبی.برای تشخیص علت تپش قلب، ممکن است به سونوگرافی قلب (اکوکاردیوگرام) و بررسی ECG فوری نیاز باشد. این کار ضربان قلب شما را برای مدت زمان طولانی کنترل خواهد کرد. نتایج این بررسی ها، اقدامات بعدی و در صورت نیاز درمان را مشخص می کند.

آیا تپش قلب همیشه خود را در نوار قلب نشان می دهد؟

تپش قلب همیشه در نوار قلب (ECG) نشان داده نمی شود، اما می تواند در تشخیص سایر ناهنجاری های احتمالی در قلب و ریتم قلب مفید باشد.خیلی بعید است که در اثر تپش قلب بمیرید. اگر تپش قلب دارید، این احتمال وجود دارد که علت اصلی آن کشنده نباشد. این مشکل به بررسی های بیشتر نیاز دارد زیرا ممکن است نشان دهنده بیماری زمینه ای جدی تری مانند فیبریلاسیون دهلیزی باشد.

دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق

منبع: theheartclinic

لطفا امتیاز دهید
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر