دکتر محمد حسین نجفی

گشادی یا پس زدن خون از دریچه ی های قلبی یا نارسایی قلبی از جمله مواردی است که در اکوکاردیوگرافی انجام شده از تعداد زیادی از بیماران توسط متخصص قلب گزارش می شود. دریچه میترال قلب میان دهلیز چپ و بطن چپ قرار گرفته‌ و شامل دو لت است. این دریچه به صورت مادرزادی و یا در اثر وارد شدن آسیب به ساختار آن دچار اختلالاتی از جمله: افتادگی (پرولاپس) دریچه میترال قلب، تنگی دریچه میترال قلب، شلی دریچه میترال و یا دیگر بیماری های دریچه شود.

گشادی دریچه ی قلب چیست؟

در واقع عبارت صحیح در مورد این بیماری نارسایی دریچه است. اتفاقی که در بیماری نارسایی دریچه ای می افتد این است که دریچه های قلبی به علت ضعف ساختاری، دچار شلی می شوند و توانایی هدایت جریان خون به طور مناسب و سالم را از دست می دهند. در نتیجه ی این اتفاق جریان خونی که باید رو به جلو باشد، دچار بازگشت به عقب و پس زدگی می شود (البته نه همه ی جریان خون بلکه تنها بخشی از آن). به چنین حالتی به طور کل نارسایی دریچه ای گفته می شود که در زبان ساده تر و عامیانه نیز از اصطلاحاتی نظیر گشادی، شلی و پس زدگی خون نیز استفاده می شود. 

علائم گشادی دریچه قلب

شدت گشادی دریچه قلب

بیماری نارسایی دریچه ای در تمامی 4 دریچه ی قلبی (دریچه های میترال، آئورت، تری کاسپید یا سه لتی، پولمونری یا ریوی) قابل رویت است. شدت این بیماری بر اساس میزان جریان خونی که برخلاف مسیر طبیعی خود به عقب پس زده می شود تعیین می گردد. سه درجه بندی شدت این بیماری شامل خفیف و متوسط و شدید می باشد. ارزیابی وجود یا عدم وجود نارسایی و هم چنین ارزیابی شدت این بیماری بر اساس نتایج اکوکاردیوگرافی انجام شده از دریچه های قلبی صورت می گیرد.

ایا گشادی دریچه قلب خطرناک است؟

به طور کلی خطرناک بودن یا نبودن این بیماری بستگی به شدت آن دارد. موارد خفیف این بیماری در دریچه های میترال و سه لتی بسیار شایع بوده و تقریبا هیچ خطری ندارند و تنها در موارد بسیار اندکی به سمت موارد شدیدتر پیش رفت می کنند. موارد متوسط و شدید اما نیازمند مراقبت های نزدیک تر و دقیق تر هستند. 

در موارد متوسط نیز تنها معاینات دوره ای با اکوکاردیوگرافی کفایت می کند و در برخی موارد می توان برای بهبود علایم ناشی از بیماری (نظیر تنگی نفس) از درمان های دارویی استفاده کرد. در موارد شدیدتر معمولا نیاز به بررسی خیلی دقیق وضعیت دریچه می باشد که عموما با کمک روش هایی نظیر اکوکاردیوگرافی از طریق مری صورت می گیرد.

درمان دارویی گشادی دریچه قلب ( نارسایی)

همان طور که گفتیم درمان این بیماری به طور کلی بستگی به شدت بروز بیماری دارد.

  • موارد خفیف: چکاپ های دوره ای در فواصل هر 2 تا 3 سال 
  • موارد متوسط: درمان دارویی 
  • موارد شدیدتر: ممکن است نیاز به استفاده از روش هایی نظیر عمل قلب باز باشد.

در موارد متوسط بیماری از مهم ترین علایمی که بسیاری از بیماران را رنج می دهد علایم مربوط به تنگی نفس های فعالیتی و یا تنگی نفس های در حالت درازکش است. برای درمان این دسته از بیماران معمولا توصیه به استفاده از برخی داروها می شود. از مهم ترین داروهایی که می تواند به بهبود علایم این بیماران کمک کند داروهای مدر و ادرار آور نظیر:

  • هیدروکلروتیازید  
  • فورزوماید (لازیکس) 

در این بیماران این داروها با کاهش فشار ریوی می توانند به بهبود علایم بیماران کمک کنند. هم چنین در برخی موارد که بیماران دچار علایمی نظیر تپش قلب شده اند نیز داروهای کاهنده ی ضربان قلب می تواند در تخفیف علایم کمک کننده باشد. نظیر:

  • متورال
  • پروپرانولول 
  • بیزوپرولول 
  • آتنولول 

در موارد شدید نارسایی نیز ممکن است در قدم اول پزشک درمانی نظیر داروهای ذکرشده در پاراگراف قبل را تجویز کند ولی در برخی موارد بیماری به خاطر اینکه بیماری قادر به آسیب زدن به قلب است بهتر است درمان جراحی باز و تعویض دریچه زودتر صورت بگیرد. معمولا به تعویق انداختن درمان جراحی به طور کل توصیه نمی شود زیرا قلب از جایی به بعد تحمل میزان شدید نارسایی را ندارد و ممکن است با عقب انداختن جراحی تنها آسیب وارد شده به حالت غیرقابل برگشت تبدیل شود.

درمان گشادی دریچه قلب

سوالات شایع گشادی دریچه قلب

1- با عرض سلام و خسته نباشید. پسری ۲۱ ساله هستم که از بچگی یه مقدار که استرس بهم وارد می شد، تپش قلب شدیدی می گرفتم. چند وقت پیش اکو از قلبم گرفتم معلوم شد که پرولاپس قلبم مادرزادی گشاد بوده و دچار گشادی دریچه میترال قلب هستم. دکتر قلب گفت که این مشکل شما تا آخر عمر باقی هست. پزشک قلب پرانول تجویز کرد وگفت به مدت سه الی چهار ماه روزی دو بار مصرف کن. آقای دکتر نجفی من به خاطر این تپش قلب اعتماد به نفسم رو تو زندگی از دست دادم چون یه ذره که استرس بهم وارد میشه تپش قلب می گیرم. آیا تپش قلب من قابل درمان است؟ اگه من این پرانول ها رو مصرف کنم بعد سه چهار ماه خوب میشم؟ خواهش می کنم راهنماییم کنید چون خیلی دارم اذیت میشم ضمنا وزنم ۵۳کیلو هستش و قدم ۱۷۰ آزمایش چکاپ کامل دادم هیچ مشکلی نداشتم. با تشکر

پاسخ دکتر نجفی متخصص قلب و عروق:

با سلام. نگران نباشید .مایلم اکوی شما را ببینم بخصوص تصاویر را برای من ارسال فرمایید تا میزان گشادی دریچه میترال قلب را مشاهده کنم.  توصیه می کنم فعلا مداوما پروپرانولول بیست م. گ. صبح و شب میل بفرمایید که هم در کنترل تپش و هم اضطراب شما موثر است. پرولاپس دریچه میترال قلب اغلب پیش آگهی خوبی دارد و بخوبی با ورزش و دارو می توان علایم آن را کنترل کرد.

2- با سلام خدمت دکتر قلب عزیز. خانمی هستم ۲۱ ساله حدود سه ماه قبل درد قفسه سینه ام شروع شده است بعلاوه گاهی دست چپم بخصوص انگشت کوچک و حلقه درد می کند. این دردها هم گاهی درد پشت و احساس درد در بازو همراه است. بعضی وقت ها هم نفسم تنگ می شود و تپش های بلندی مثل تالاپ بزرگ احساس می کنم که ناخوشایند است. بعد از مراجعه به پزشک قلب و انجام اکوکاردیوگرافی گشاد شدن دریچه میترال قلب و سه لتی را در بنده تشخیص دادند والان یک ماهه قرص پروپرانولول۱۰ مصرف می کنم ولی بازهم همین علایم را دارم دکتر قلب گفت این دردها منشا قلبی ندارد و بخاطر گشادی نیست. نوار قلبم خوب است. لطفا اگه می شه توضیح بدید. با تشکر فراوان

✅پاسخ دکتر نجفی متخصص قلب و عروق 

سلام. نوع درد سینه ای رو که بیان کرده اید بعید است مرتبط با گرفتگی عروق قلبی باشد. در مورد ضربان های شدید به احتمال زیاد ضربان های نابجا با منشا بطنی هستند برای درمان اول اینکه:

– از مصرف ادویه جات و سوسیس و کالباس اجتناب کنید.
– مصرف چای با قهوه را محدود کنید.
– میزان مصرف پروپرانولول رو به بیست میلی گرم صبح و شب افزایش بدهید.
– در صورت عدم بهبود طی یک هفته با منشی بنده تماس بگیرید.

3- با سلام و خدا قوت جناب آقای دکتر نجفی مادرم ۶۲ ساله دارای نارسایی دریچه میترال قلب می باشند و باید جراحی شوند و دریچه فلزی بگذارند. خانه ما ۳ طبقه است و آسانسور هم نداریم. آیا ایشان بعد از ترخیص از بیمارستان می توانند آهسته آهسته از پله ها بالا و پایین روند؟ با توجه به اینکه باید یک روز درمیان پی تی خون ایشان تعیین شود. با تشکر فراوان

پاسخ دکتر نجفی متخصص قلب و عروق

با سلام. بله می توانند فعالیت معمول زندگی را داشته باشند. حتی میزان فعالیت بیستری نسبت به قبل عمل، بدون ایجاد تنگی نفس خواهند داشت.
چک روزانه ای ان ار لازم نیست در ابتدا به صورت هفته ای یکبار این کار انجام شود پس از رسیدن به محدوده نرمال ماهی یکبار کافی است. برخی ازمایشگاه ها پرسنل خود را برای گرفتن نمونه به منزل می فرستند.

4- سلام دکتر قلب عزیز. مادرم برای نارسایی دریچه میترال قلب نصف قرص فروزماید ۴۰ را هر روز صبح می خورد. چند روز است که عضلات کمرشان دچار گرفتگی و اسپاسم شده آیا باید مصرف قرص را قطع کرد؟

پاسخ دکتر نجفی متخصص قلب و عروق

سلام. خیر فورزماید را قطع نکنید دچار تشدید تنگی نفس خواهند شد. احتمالا علت اسپاسم ها کم شدن پتاسیم خون است. در ابتدا از میوه جات حاوی پتاسیم بیشتر استفاده نمایند مانند موز و گوجه فرنگی، اگر بهبود حاصل نشد برخی داروهای مدرن هستند که با افزایش جذب پتاسیم نیز می توانند عارضه فوق را درمان نمایند(مثل تریامترتن و امیلورایدو اپلرنون و اسپیرونولاکتون)

در نهایت بهتر است برای تغییر دارو با پزشک خود مشورت نمایید.

شما نیز می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران و فوق تخصص آنژیوپلاستی

3.4/5 - (81 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ارش سه شنبه ۳۱ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت شما جناب دکتر نجفی از پارسال یکباره پرخواب دچار استرس شدم و گهگاهی هم تپش قلب بعدازمدتی تپش قلبم زیاد شد به دکتر مراجعه کردم که نوار واکو گرفتم گفتن استرس زیادی به قلب وارد شده.دوتا قرص بهم داد که استرس وتپش را کنترل کرد الان مدتی است استرس ندارم اما وقتی دربعدظهرازخواب بیدار می شم تپش دارم ودرطول روز گهگاهی هم سوزش دارم میشه راهنمایی بفرمایید ای از پاسخگویی شما درضمن سی پنج ساله هستم وازنظر جسمی هم مشکلی ندارم سپاس از شما.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳۱ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      این علایم بیش تر علایم اضطرابی هستند و در کل جای نگرانی وجود ندارد پروپرانولول 10 بخورید
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۶ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    باعرض سلام جناب دكترنجفي
    پدر بنده ٦٥سالشون هست،در حدود ٢٩سال پيش دريچه آئورت قلبشون رو تعويض داشتن و دريچه مصنوعي گذاشتن.الان دوتا پاهاشون ورم كرده و كبود شده و سفت شده و نازك.عاجزانه ازتون تقاضا دارم راهنمايي بفرماييد براي پدرم چكار كنم.چجوري ميتونم با واتساپ باهاتون در تماس باشم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۶ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      باید یک ازمایش inr جدید بگیرید
  • تصویر کاربر فاطمه پنجشنبه ۲۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    سلام. من دختر27ساله هستم.حدود10ماه پیش دچار افت فشار شدم و سردرد و حالت تهوع و تپش قلب شدید و نفس کم اوردن حین راه رفتن بهم دست داد و این حالتم3ماهی طول کشید و متخصص داخلی و فوق تخصص غدد و دکتر مغز و اعصاب رفتم گفتن هیچیم نیست.ازمایش کمخونی وتیروئید و هورمون کورتیزون دادم و سالم بود.
    6 ماهی بود خوب شده بودم ولی دوهفته هس باز افت فشارم شروع شده و تا 7و6 هم پایین میاد. امروز دکتر قلب اکو برداشت گف اندازه و قدرت قلبت خوب و نرماله و فقط قلبت دچار گشادی دریچه هس.
    سوالم اینه که آیا افت فشار باعث ثپش قلب و نفس نفس زدنم میشه یا قلبمم مشکلی نداره و افت فشارم علت دیگه ای داره؟؟
    لطفا راهنماییم کنین چون دیگه نمیدونم چیکار کنم با این افت فشار.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۵ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      از نظر قلبی اگر افتادگی و گشادی دریچه خفیف باشد نیاز به هیچ نگرانی ندارد. ولی برای افت فشار می توانید داروی فلودروکورتیزون را روزانه نصف قرص استفاده کنید
    2. تصویر کاربر فاطمه دوشنبه ۲۵ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      علت افت فشار چی هست پس؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      معمولن در خانم ها دیده می شود و علتی هم برایش پیدا نمی شود ولی به مرور زمان خودش بهتر خواهد شد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر زینب پنجشنبه ۲۱ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام
    من ۴۳ ساله هستم. فشارم بالا بود رفتم دکتر اکو و نوار قلب گرفت و گفت:یکی از دریچه ها متوسط گشاده و یکی هم کم و استرس زیاد دارم قرص هایی که به من داده:آتورواستاتین۲۰_سیتاکسا۲۰ _دیلتیازم۶۰_کلردیازپوکساید۵ هست. منباید چه کار کنم؟ آیا این بیماری من دائمی هست یا نیازی به جراحی دارد؟چه کار هایی برای درمان بیماری من لازم است؟ آزمایش هایم هم خوب است.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۱ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      اصلن نیاز به نگرانی در این شدت ندارد حتمن ورزش کنید و داروهای تجویزی را استفاده کنید و هر یک تا دو سال اکوی پیگیری انجام بدهید
  • تصویر کاربر Ziba پنجشنبه ۳۰ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام من خانمی۳۶ساله هستم مدت ۵ساله هرسال ۳تا۴بار قلبم درد شدید میگیره همرا با نفس تنگی که با نوار قلب و اکو‌هیچی مشخص نمیشه و دکتر میگه سالمی مدت دو هفته است که درد شدید قلب گرفتم و باز هم نوار قلب و اکو و‌ورزش دادم گفت سالمی ولی مشکل گشادی دریچه قلب دارید ولی درد من هر سال مخصوصا این هفته به قدری زیاده که نصف شب با درد شدید قلب و نفس تنگی شدید بیدار میشم قرص بیزوپرولول ۲/۵مدت دو هفته هر روز یک عدد میخورم درد کمتر شده ولی هنوز روزانه مثل حمله قلبی مدت ی ساعت درد و نفس تنگی دارم بعد خوب میشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳۰ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      اینها علایم اضطرابی هستند بیشتر، گشادی میترال مگر در موارد شدید هیچ خطری ندارد
  • تصویر کاربر مژگان چهارشنبه ۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    با سلام، من ۴۳سالمه و مدام تپش قلب دارم که دکتر قلب رفتم و اکو کردن و گفتن بصورت جزیی گشادی دریچه قلب داری و قرص پروپرانولول تجویز کردن برام، من جراحی بینی هم قراره انجام بدم و خواستم بدونم این گشادی جزیی دریچه قبل در عمل بینی مشکل ساز میشه یا نه؟ البته دکتر قلب گفت که مادر زادی هستش.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام خیر مشکل ساز نیست
  • تصویر کاربر معصومه چهارشنبه ۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    من مادرم دکترا تشخیص دادن گشادی دریچه قلب داره که با قرار اکو بده نظر قطعط بدن میخواستم بدونم خیلی خطرناکه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بستگی به میزان و شدت بیماری داره
  • تصویر کاربر ام دوشنبه ۲۹ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام ..ببخشید مزاحم وقتتون میشم... من‌با یک اقایی برای ازدواج اشناشدم .. که ایشون هم گشادیه دریچه میترال دارن هم سوراخیه بطن چپ... میخوام بدونم مشکل ساز هست یعنی امکان اینکه مدت کمی زنده بمونن هستش یا زیاد مشکل ساز نیست والا من‌نمیدونم‌چجوری باید سوالمو طرح کنم میشه درمورد این دوتا مشکل برا من یه کم‌توضیح بدین ازشون هیچ مدرکی ندارم براتون بفرستم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر شدت این مشکلات خفیف هستند هیچ موردی ندارد و در هفتاد درصد جمعیت چنین مسایلی دیده می شود ولی اگر شدت مشکلات شدید است باید تحت بررسی ببشتر قرار بگیرند و احتمالن نیاز به جراحی خواهد داشت
  • تصویر کاربر زهرا یکشنبه ۲۸ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    سلام زهرا عباسی هستم ببخشید تپشم خیلی بیشتر شده و سردرد و سرگیجه دارم و با اینکه دارو استفاده میکنم اثری ندارد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      دارو چه میخورید
    2. تصویر کاربر زهرا یکشنبه ۲۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      آسپرین روزی یکی، تریامترن اچ روزی نصف قرص
    3. تصویر کاربر زهرا یکشنبه ۲۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      آسپرین روزی یکی ،تریامترن اچ روزی نصف قرص
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      فشارهایتان چند است
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر قادری یکشنبه ۲۸ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام و عرص ادب .اقای دکتر عذر میخام من بخاطر گشادی دریچه میترال و فشار ریه هام نصف قرص متو پرالول میخورم .آسم خفیف دارم ولی دارویی برای آسم مصرف نمیکنم .مترپرالول برا آسم مشکلی پیش نمیاره چکار کنم.میشه راهنمایی کنیید .فشار ریه هم از چیه از گرفتگی عروقه یا از دریچه قلبمه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر متورال الان اذیتتان نمیکند ادامه بدهید فشار ریه هم بخاطر دریچه است
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر