دکتر محمد حسین نجفی

شاید تا به حال نام داروی اپلرنون را شنیده باشد. این دارو که از دسته داروهای ادرار آور است در سال ۲۰۰۲ برای استفاده در بیماران با نارسایی قلبی تایید شده و از آن زمان تا به حال در تعداد بسیار زیادی از این بیماران استفاده شده است. اما این دارو چگونه عمل می کند؟ در چه بیمارانی استفاده می‌شود و چه عوارضی دارد؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات همراه ما در این نوشتار باشید.

مکانیسم اثر داروی اپلرنون

در بدن ما هورمونی به نام آلدوسترون وجود دارد که باعث جذب آب و سدیم به داخل بدن و دفع پتاسیم می شود. (سدیم یکی از ترکیبات اصلی نمک طعام است). از آنجایی که یکی از عوارض نارسایی قلبی تجمع آب در بافتهای بدن است بنابراین اگر دارویی بتواند بتواند به دفع آب از بدن کمک کند می تواند در این بیماران مورد استفاده باشد. داروی اپلرنون با مهار هورمون آلدوسترون باعث دفع آب و نمک از بدن و افزایش پتاسیم خون می شود.

مکانیسم اثر داروی اپلرنون

همین دفع آب و نمک می تواند به کاهش فشارخون نیز منجر شود. یک تفاوت اصلی این دارو با داروهای ادرار دیگر نظیر فورزوماید (لازیکس) در این است که این دارو به افزایش پتاسیم خون منجر می شود در حالی که فورزوماید (لازیکس) باعث کاهش پتاسیم خون می شود. پزشکان از همین خاصیت متفاوت این دارو در برخی بیماران با شرایط خاص استفاده درمانی می کنند.

البته نباید فراموش کرد که هم میزان بالای پتاسیم و هم میزان پایین آن می تواند بسیار خطرناک باشد. البته در افراد با کلیه های سالم نگرانی از بابت تنظیم پتاسیم وجود ندارد ولی به خصوص در بیمارانی که نارسایی کلیوی دارند تجویز دارویی مثل اپلرنون می تواند باعث افزایش سطح پتاسیم خون تا حد خطرناک شود.

افزایش سطح پتاسیم خون یکی از عوامل ایست قلبی و آریتمی های قلبی خطرناک است. به همین دلیل هم داروی اپلرنون در بیمارانی که نارسایی کلیوی دارند تجویز نمی گردد

اپلرنون و نارسایی قلبی

نارسایی قلبی

در قلب های نارسا به دلیل عدم توانایی مناسب قلب در پمپاژ مناسب خون به اعضای بدن این خطر وجود دارد که مایع (یا آنچه در اصطلاح ساده می گوییم آب) در برخی اعضا نظیر ریه و دست و پا و شکم تجمع کند. این تجمع آب در ریه ها می تواند بسیار خطرناک باشد و باعث اختلال در تنفس بیمار بگردد. پدیده ای که به آن ادم ریه گفته می شود (اصطلاح عامیانه جمع شدن آب در ریه ها).

بنابراین همان طور که گفته شد اگر دارویی بتواند آب اضافی را از بدن دفع کند کمک شایانی به درمان یکی از مهم ترین عوارض نارسایی قلبی می کند. اینجاست که داروهای ادرارآور وارد عمل می شوند! اپلرنون هم مانند فوروزماید (لازیکس) این قابلیت را دارد که با افزایش جریان ادرار به دفع مایع اضافی از بدن کمک کند

چه کسانی باید داروی اپلرنون مصرف کنند؟

دو داروی اصلی ادرارآوری که در بیماران قلبی تجویز می شوند فورزوماید (لازیکس) و اسپیرونولاکتون (آلداکتون) هستند. در برخی بیماران استفاده از اسپیرونولاکتون منجر به عوارضی نظیر بزرگ شدگی دردناک پستان (ژنیکوماستی) می شود.

جایگزین مناسبی که عوارض فوق را نداشته باشد داروی اپلرنون است. از نظر مکانیسم عملکردی نیز داروهای اسپیرونولاکتون و اپلرنون مشابه هم هستند (یعنی هر دو با مهار هورمون آلدوسترون به دفع آب و سدیم از بدن و جذب پتاسیم منجر می شوند).

بیماران قلبی چه بخورند
زمانی که شما کلسترول بالا یا بیماری قلبی دارید، مهم است که رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. غذاهای این نوع رژیم باید کم سدیم (نمک)، بدون چربی اشباع و ترنس و کلسترول باشد.

چه کسانی نباید اپلرنون استفاده کنند؟

همان طور که گفته شد به خاطر اینکه اپلرنون می تواند پتاسیم خون را بالا ببرد در برخی از بیماران باید در مورد استفاده از آن احتیاط کرد. بیماران با نارسایی کلیوی و بیمارانی که میزان پتاسیم خون بالایی دارند (هایپرکالمی) از جمله بیمارانی هستند که ممکن است تجویز اپلرنون در ایشان خطرناک باشد.

هم چنین به دلیل اینکه این دارو قابلیت کاهش فشارخون را دارد در بیمارانی که دارای فشارخون پایین هستند نیز نباید استفاده شود.

نحوه استفاده

این دارو در قرص های 25 و 50 میلی گرمی در دسترس است و معمولن توسط پزشکان قلب برای کنترل نارسایی قلبی در دوز های کم مثل 12.5 یا 25 میلی گرم روزانه تجویز می شود.

فراموش نکنید که این داروی عوارض مهمی دارد و به هیچ عنوان نباید بدون تجویز پزشک و خودسرانه استفاده شود. هم چنین با اینکه این دارو در بارداری دارویی ایمن است ولی بهتر است تمامی افراد باردار قبل از استفاده از این دارو – یا هر داروی دیگری – حتمن با پزشک خود مشورت کنند.

دکتر محمد حسین نجفی، فوق تخصص قلب و عروق در تهران

4.1/5 - (41 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فاطمه دوشنبه ۲۲ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 50 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید قرص اپرینسا 25 برای کاهش فشار خون قبل صبحانه باید مصرف شود یابعدصبحانه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۲ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      بعد صبحانه
  • تصویر کاربر سجاد پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 48 مشاهده پرسش
    با سلام،مادر من آریتمی قلب،باef36% و فشار خون هستند،آنژیوگرافی شدند،گرفتگی رگ جزئی داشتند که با دارو درمان میشود،دکتر قرص بیزوپرولول،N.C،آترواستاتین،لوزارتان۲۵،هیدروتیازید۲۵،آپیکسابان و قرص لیپرنزو،میخواستم بپرسم لیپرنزو۲۵ با لوزار۲۵ تداخل نداره یا سطح پتاسیم بالا نمیرود،باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      خیر...ایشان بایو مصرف کنند
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      باید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر عرفان یکشنبه ۱۹ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 64 مشاهده پرسش
    سلام باعرض ادب و احترام هردو پایم روی پا قوزک ها ورم کرده می خواستم بدونم قرص پلرون یا چه داروی دیگه ای جهت برطرف شدن ورم ها مناسب است ضمنا قلب عمل کردم ومشکل گرفتگی رگ پا پروای راستم دارم خواهشمندم راهنمایی کنید. ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۹ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      مصرف املرنون توصیه می شود...نیاز به اکو
  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 63 مشاهده پرسش
    چرا بعد از خوردن قرص بدن به سوزش وخارش می افتد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      بستگی به نوع قرص دارد
  • تصویر کاربر مایا سه شنبه ۷ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 51 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر
    آیا اپلرنون با توجه به تاثیرات هورمونی برای فردی با سابقه کنسر سینه منع مصرف دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۷ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      خیر
  • تصویر کاربر سعید چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 90 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    پدر من صبح ها کپسول آوودین مصرف میکنه و شب ها هم آسپرین میخوره ، با توجه به اینکه در قرص آوودین زنجبیل وجود داره آیا مصرفش با آسپرین تداخلی ایجاد میکنه ؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      سلام خير تداخل نداره
  • تصویر کاربر آتوسا جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 79 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام، مادر من دارای ef 30% وداروی آرترستان ۵۰ روزی دو عدد مصرف می کنند. برای ایشان پلرون ۲۵هم تجویز شده که روری نصف قرص میخورن از سیاهی رفتن چشم خیلی شکایت دارن. آیا قطع کردن پلرون مشکل ایجاد می کند. سایر داروهای مصرفی دیگوکسین و آپیکسابان و کارودیلول و آتروواستاتین هست. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      سلام قطع نكنيد فعلا نصف قرص بك روز در ميان بشود
  • تصویر کاربر محامد پنجشنبه ۱۱ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام
    من درقسمت شبکیه چشم یه کم ورم وجودداره الیته چندساله .چشم پزشک اینترنی باارسال عکس چشمم برام داروی اپلرنون ۵۰تجویز کرده اما درمقاله شماخوندم این دارو خطرناکه ومربوط به قلبه.میشه راهنمایی بفرمایید چجوری ربطش داده به چشم؟آیااستفاده بکنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ آذر ۰( 2 سال پیش)
      من در مورد کارکردش در چشم اطلاعی ندارم، اثرات دیورتیکی دارد که شاید بخاطر این استفاده میکنند
  • تصویر کاربر مینا پنجشنبه ۱۱ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون به خیر
    خانمی هستم ٤٧ ساله .
    به دلیل کیست تخمدان و بالا بودنه هورمون مردانه که باعث ریزش مو و افزایش موهای زاید شده بود , پزشک متخصص اسپیرینولاکتون ١٠٠ میل روزی یک عدد برام تجویز کرده بودند که خوشبختانه این دارو اثر بخشی فوق العاده ای برام داشت و طی دو سال استفاده مدام مشکلات هورمونی ام رفع شد.
    منتهی اخیرا به سندرم پیش از قاعدگی که مهمترین معظل حس سنگینی در سینه و درد خفیف هست مبتلا شدم که پزشک زنان توصیه دارند مصرف اسپیرینولاکتون را قطع و در صدد جایگزین کردنه دارویی با اثر بخشی مشابه اسپیرینولاکتون با عوارض جانبی کمتر هورمونی و البته ١٠٠% با تجویز پزشک باشم .
    ایا به نظر شما اپلرنون برای بنده مناسب است ?
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ آذر ۰( 2 سال پیش)
      بله داروی بسیار مناسبی است اگر متخصص زنان تایید میکند استفاده کنید
  • تصویر کاربر فرزین چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر آقای ۴۸ ساله هستم بدون سابقه قلبی و دیابت و غیره.. بدلیل کرونا دکتر برای من زالربان ۱۵ تجویز کرده میخواستم بدونم و در حال بهبود هستم روز ۱۴ م ، میخواستم بدونم آیا مصرف ویزارسین همزمان با زالربان مشکلی برام نداره و مانعی نیست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      نه منعی ندارد میشود استفاده کرد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر