دکتر محمد حسین نجفی

خون شما توانایی لخته شدن دارد تا در صورت آسیب، خون زیادی از دست ندهید. اما زمانی که جریان خون درون رگ های خونی متوقف شود، لخته شدن خون می تواند مشکل ساز باشد. لخته خون در رگ های خونی در صورتی که درمان نشود، می تواند کشنده باشد. این شرایط می تواند منجر به مشکلاتی مانند: حمله ی قلبی، سکته یا آمبولی ریوی شود. اگر فکر می کنید ممکن است لخته خونی داشته باشید، هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید. لخته شدن خون در بدن را میتوان  با آمپول هپارین یا قرص وارفارین  درمان کرد.

لخته های خونی چگونه درمان می شوند؟

درمان لخته های خونی، داروهای ضدانعقاد خون (داروهای رقیق کننده خون) می باشند. این داروها از بزرگتر شدن لخته های خونی و تشکیل لخته های جدید جلوگیری می کنند. ممکن است لازم باشد چند ماه این داروها را مصرف کنید و به طور مرتب به پزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات لخته های خونی با دارو یا یک رویکرد ساده درمان می شوند تا:

اگر شما ترومبوز ورید عمقی دارید، جوراب های فشاری می توانند به درمان علائمتان کمک کنند و جریان خون در رگ ها را بهبود بخشند. اگر دچار حمله ی قلبی، سکته یا آمبولی ریوی شده اید، باید به اورژانس بیمارستان مراجعه کنید.

عکس لخته خون

انواع لخته های خونی و علائم آنها

لخته های خونی می توانند بسته به محل خود در بدن، موجب بروز مشکلات مختلفی شوند.

ترومبوز ورید عمقی (DVT)

ترومبوز ورید عمقی زمانی ایجاد می شود که یک لخته ی خون در یکی از رگهای عمیق بدن شما تشکیل می شود. ترومبوز ورید عمقی اکثراً در پاها اتفاق می افتد، اما شما در هرجایی از بدن ممکن است به آن دچار شوید. شایع ترین علامت ترومبوز ورید عمقی شامل موارد زیر می شود:

لخته شدن خون در ریه ها

اگر لخته خونی از رگ عمقی به ریه ها برود، آمبولی ریوی نامیده می شود. علائم آمبولی ریوی عبارتند از:

عکس لخته خون در مغز

آمبولی ریوی وسیع می تواند خطرناک باشد.

لخته ی خونی در مغز

لخته ی خونی در مغز شما می تواند موجب سکته شود. علائم سکته می تواند شامل موارد زیر باشند:

لخته ی خون در قلب

وجود لخته ی خون در رگ های خونرسان به قلب (شریان های کرونری) می تواند منجر به حمله ی قلبی شود.  علائم حمله ی قلبی شامل موارد زیر می شوند:

خون لخته شده

چه چیزی موجب تشکیل لخته های خونی می شود؟

لخته ی خون در رگ خونی زمانی اتفاق می افتد که:

چه چیزی احتمال لخته ی خونی را افزایش می دهد؟

ایجاد لخته خون در قلب

لخته های خونی چگونه تشخیص داده می شوند؟

اگر فکر می کنید ممکن است لخته ی خونی داشته باشید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. پزشک از شما در مورد علائمتان سؤال می پرسد و شرایط شما را بررسی می کند. آزمایش هایی که می توانند به تشخیص لخته ی خونی کمک کنند، به علائم و محل درگیر بدن شما بستگی دارند. پزشک ممکن است آزمایش های زیر را توصیه کند:

آیا می توان از لخته های خون پیشگیری کرد؟

برخی از شرایط یا فعالیت ها می توانند خطر لخته ی خون را افزایش دهند. پزشک شما ممکن است داروها یا درمان های دیگری را برای کاهش احتمال تشکیل لخته ی خونی توصیه کند. شما با اقدامات زیر می توانید احتمال خطر را کاهش دهید:

لخته خون در پاها و درمان آن

مسافرت طولانی مدت می تواند خطر ابتلا به ترومبوز ورید عمقی را افزایش دهد. برای کاهش احتمال تشکیل لخته های خونی در طول مسافرت طولانی مدت، این نکات را امتحان کنید:

اقدامات سبک زندگی سالم برای پیشگیری از حمله ی قلبی و سکته

برای کاهش خطر شرایطی مانند حمله ی قلبی و سکته، پزشک ممکن است اقداماتی را برای اصلاح سبک زندگی توصیه کند: این اقدامات می توانند شامل موارد زیر شوند:

3/5 - (4 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر