دکتر محمد حسین نجفی

اکوکاردیوگرافی دو بعدی، تصاویر دقیقی از آناتومی قلب ایجاد می‌کند و این نوع بیشتر برای اندازه‌گیری اندازه قلب، اجزا و میزان کارایی آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، قدرت عضلانی قلب و به ویژه توانایی بطن چپ در بیرون راندن خون از قلب، توسط این دستگاه قابل ارزیابی می‌باشد.

به کمک اکوکاردیوگرافی یا همان اکو و تست ورزش به طور غیر مستقیم می توان باز بودن عروق کرونری قلب را مورد بررسی قرار داد اما در آن عروق قلب به طور دقیق دیده نمی‌ شوند. برای تشخیص دقیق تنگی عروق کرونری می بایست از روش آنژیوگرافی استفاده کرد. دستگاه اکوکاردیوگرافی برای تصویربرداری از نقاط و اعماق مختلف بدن، از پراب های مختلفی مانند پراب حلقوی، خطی ، کانوکس و … برخوردار است.

از دیگر کاربردهای این دستگاه، بررسی سیستم عروقی بیمار می باشد. در دستگاه اکوکاردیوگرافی با استفاده از امواج اولتراسوند، تصاویر متحرکی از قلب تهیه می‌شود که جزئیات بیشتری را نسبت به عکس ساده رادیولوژی نشان می‌دهد. این تصاویر متحرک، ساختار و عملکرد قلب را نشان داده و علاوه بر آن، بیمار را در خطر مواجه با اشعه ایکس قرار نمی‌دهد.

موارد قابل بررسی با استفاده از اکوکاردیوگرافی

  • صداهای غیرطبیعی قلب
  • دریچه‌های مصنوعی قلب
  • عملکرد پمپاژ خون توسط قلب در افراد دچار نارسایی قلبی
  • آسیب عضلات قلب در بیمارانی که سابقه حمله قلبی داشته‌اند
  • عفونت پرده اطراف قلب
  • عفونت دریچه‌های قلب
  • وجود لخته خون یا آمبولی پس از سکته
  • بیماری‌های قلبی مادرزادی
  • فیبریلاسیون دهلیزی
  • افزایش فشار ریوی

انواع اکوکاردیوگرافی

انواع اکوکاردیوگرافی

1_ اکوی داپلر

نوعی دیگر از اکوکاردیوگرافی، اکوی داپلر می‌باشد که برای تشخیص جهت و اندازه‌گیری سرعت جریان خون در داخل قلب و عروق بزرگ استفاده می گردد. در اکوی داپلر رنگی، تصاویر رنگی (قرمز و آبی) ایجاد می‌شود که روش دقیقی در ارزیابی ناهنجاری های مادرزادی قلب و اختلالات دریچه‌ای (تنگی و یا گشادی) می باشد.

در اکوی داپلر بر اساس تفاوت انعکاس امواج اولتراسوند از گلبول‌ های قرمزی که به سمت پراب می‌ آیند و آن هایی که از پراب دور می ‌شوند، شکل‌ هایی ترسیم می ‌شود. برای بهتر شدن وضوح تصویر در اکوی داپلر رنگی، جریان خونی که به پراب نزدیک می‌ شود به رنگ قرمز و خونی که دور می ‌شود به رنگ آبی نمایش داده می ‌شود.

2_اکوکاردیوگرافی قفسه‌گذر (Transthoracic Echocardiography)

شایعترین نوع اکوی قلب است که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد و یک روش بدون درد و غیرتهاجمی است. غیرتهاجمی بدین معنا است که هیج گونه جراحی بر روی بدن انجام نشده و هیچ وسیله‌ای نیز به داخل بدن بیمار وارد نمی‌شود.

3_ اکوکاردیوگرافی تنشی (Stress Echocardiography)

این نوع از اکوی قلب در حقیقت جزئی از تست استرس قلب (Cardiac Stress Test) محسوب می شود. در این تست ، بیمار با مصرف دارو و یا ورزش زیر نظر پزشک ، ضربان قلب خود را افزایش می‌شود و سپس به کمک دستگاه از قلب وی تصویربرداری می شود. بعضی از ناهنجاری‌های قلبی مثل بیماری عروقی قلب در صورت افزایش ضربان قلب آسانتر تشخیص داده می‌شوند.

4_ اکوکاردیوگرافی مری‌گذر (Transesophageal Echocardiography)

آئورت و بعضی قسمت‌های قلب از راه اکوکاردیوگرافی قفسه‌گذر به سختی بررسی می‌شوند ؛ به همین دلیل در صورتی که پزشک نیاز به بررسی این قسمتها داشته باشد ، از اکوکاردیوگرافی مری‌گذر استفاده می‌کنند. در این حالت ، پراب دستگاه اکو که به انتهای یک لوله منعطف متصل شده ، از راه دهان وارد مری شده و از راه مری ساختمان‌های پشت قلب بررسی می‌شود.

5_ اکوکاردیوگرافی قلب جنین (Fetal Echocardiography)

در این نوع از اکوی قلب امکان تشخیص نارسایی های قلب در مراحل اولیه رشد جنین فراهم می شود و به دنبال آن می توان اقدامات درمانی را سریعتر آغاز کرد. این روش معمولا برای بررسی بیماری های مادرزادی قلب و آریتمی های قلب جنین استفاده می شود. اکوکاردیوگرافی که اغلب از هفته شانزدهم بارداری به بعد انجام می شود ، برای جنین و مادر خطر و عارضه ای ندارد و انجام آن برای تمام جنین ها لازم نیست.

فرآیند انجام اکوکاردیوگرافی:

1_ بیمار بر روی یک تخت به پهلو یا پشت دراز می کشد.

2_ پزشک ، پراب دستگاه را به ژل مخصوصی آغشته می کند و آن را روی ناحیه سینه ای بیمار حرکت می دهد.

3_ امواج اولتراسوند تصاویری را از قلب و دریچه های آن ایجاد می کنند.

4_حرکات قلب بیمار بر روی یک نمایشگر مشاهده می شود. می توان یک نوار ویدیویی یا عکس های مختلف را نیز تهیه نمود.

5_ این تصویربرداری معمولا به کمتر از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

6_ این روش درد و عوارض جانبی ندارد.

7_ در اکوکاردیوگرافی مری‌گذر (TEE) ، بیمار می بایست از حدود ۸ ساعت پیش از انجام تصویربرداری ناشتا باشد و چیزی نخورد.

برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

دکتر قلب در تهران

4.8/5 - (5 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر یاسر شنبه ۶ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 54 مشاهده پرسش
    سلام،وقت بخیر،من 40سالمه یکماه هست درد در قفسه سینه گاهی دست چپ هم احساس درد داشتم،پشت شونه ام بیشتر سمت راست و وسط احساس انگار دریل میزنن ،فشارم قبلا رو 12بود نرمال الان دستگاه هولتر وصل کردم تا 14هم اومده بود وحتی دم دم صبح 9,فشارم که بالا میاد عرق میشینه رو پیشونیم،نوار قلب گفتن خوبه،تست ورزشم گفتن خوبه،اکو هم گفتن خوبه،دکتر گفت شاید گرفتگی خفیف باشه قرص کنکور بهم دادن روزی نصف بخورم،یک بار فشارم تا 18هم رفت،معده ام هم خیلی درد میگیره،دومرتبه که حالم بد شده سر سفره نهار اینجور شدم،ایا به قلبم مربوطه یا معده ام هست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۶ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      توصیه به بررسی قلبی کاملتر
  • تصویر کاربر محمدتقی شنبه ۲۰ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 507 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من محمدتقی میرزاوند اهل شهرستان اندیمشک استان خوزستانم چند روزی قفسه سینم درد می کرد البته بعد اینکه پایان نامه ارشدم رو دفاع کردم و رفتم اکو داپلر رنگی پیش کلینیک تخصصی خانوم دکتر نهضت اکیاش در اهواز انجام دادم و در اکو اینطور نوشته بود
    EF=55%-----mild LVH---------mild diastolic dysfunction
    بقیه موارد نرمال بود و بهم گفتند تست ورزش و هولتر فشار خون انجام بدم ایشان گفتند خطری نداره این موارد و تست ورزش انجام دادم و متخصص قلب و عروق خانوم دکتر ندا سبزیوند در دزفول گفتند تست ورزشتون خوبه و مشکلی نداره و فشار هم در حد 12.5 است البته اون روز تو مطب که فشارم رو گرفتند دکتر گفتن یکبار 14 بود و بعد آمد روی 13.5 و تو خونه که فشارم رو می گیرم همیشه بین 11 تا 12 است و دکتر گفتند نیازی به هولتر فشار خون نیست....و دارویی برام تجویز نکردند و گفتند مشکل نیست و نیاز به دارو نیست اما الان در ناحیه سینه و پشت کتفم کمی احساس درد و ناراحتی دارم آیا این موارد که ذکر کردم در اکو مشکل است خطری نداره ممنون میشم پاسخ بدهید؟

    البته چندین سال قبل در دزفول پیش یه خانومی به اسم حکیمه سعادتی فر اکو انجام دادند و ایشان گفتند افتادگی دریچه میترال دارید اما الان که اکو داپلر رنگی انجام دادم گفتند افتادگی دریچه میترال ندارید و اشتباه کردند
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اگر تست ورزش خوب بوده اینها چیز مهمی نیست و جای نگرانی نداره

    2. تصویر کاربر محمدتقی شنبه ۲۰ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      ممنون از پاسختون آقای دکتر حالا گذرم بیفته تهران حتما میام مطب پیشتون یه معاینه انجام بدید به نظرتون نیاز به انجام سی تی اسکن قلب و پزشکی هسته ای قلب ندارم برای اطمینان بیشتر آنوقت من بعد خوردن غذا حدود یک ساعت بعد در ناحیه سمت قلبم احساس سوزش و تپش قلب دارم و گاهی حس میکنم میگیره و تنگی نفس جزیی هم برخی مواقع دارم رژیم غذایی مناسب بگیرم؟ و در ضمن این حالات که الان گفتم درست سال 84 هم همین حالات رو داشتم و بعد اون موقع تا به امروز این دو سه هفته فقط بطور جزیی و گذرا نمایان میشد.......
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۰ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      خیر نیاز نیست

      برای کنترل اضطراب به روانپزشک مراجعا کنید

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مرتضی شنبه ۷ فروردین ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 533 مشاهده پرسش
    من مردی 47 ساله هستم که انژیو شدم ودوتا استنت در رگم گذاشتن در حال حاضر داروی پلاویکس واسپیرین روزی یک عدد ومتورال یک دوم وکاپتوپریل یک چهارم هر هشت ساعت استفاده میکنم.مشکلم افت فشار خون وکم اوردن نفسه وبعضی اوقات هم درد در زیر بغلدست چپ دارم ایا این طبیعی است یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۷ فروردین ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      كاپتوپريل فقط يك چهارم صبح ميل كنيد.
      راحع به تنگي نفستان بايد از ميزان كاركرد قلب مطلع شوم
      سعي كنيد روزانه چهل و پنح دقيقه ورزش نماييد
  • تصویر کاربر ابراهیم پنجشنبه ۲۲ بهمن ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 371 مشاهده پرسش
    سلام.
    پیرو سوال 12y370 من بعضی مواقع یه حالت تق تق یا مرمر تو قلبم احساس میکنم ودر ناحیه پشت هم درد دارم.دلیلش چیه؟در ضمن فهمیدم که میکروب معده هم دارم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۲ بهمن ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      احساس مرمر تو قلب و دردها اهميت ندارد.
      بدنبال درمان عفونت معده نيز باشيد.
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر