دکتر محمد حسین نجفی

دریچه میترال، در واقع یکی از چهار دریچه قلب است. دریچه های قلب، دارای فلپ هایی هستند که باز و بسته می شوند. وظیفه فلپ ها این است که، اطمینان حاصل کنند که خون در جهت درست در قلب شما و بقیه بدنتان جریان پیدا می کند. وقتی قلب شما می تپد (با هر پالس قلب)، دریچه های قلب باز می شوند تا خون از آن ها عبور کند و پس از آن، مابین ضربان های قلب، دریچه ها بسته می شوند تا از بازگشت خون به عقب جلوگیری کنند و خون به درستی در بدن جریان یابد. وقتی دریچه میترال باز می شود، خون از دهلیز چپ، به سمت بطن چپ جریان می یابد. هنگامی که بطن سمت چپ منقبض می شود، یا به عبارتی زمانی که عضله آن فشرده می شود، تا خون را به بدن پمپاژ کند، دریچه میترال محکم بسته می شود تا از برگشتن خون به عقب و برخلاف جهت جریان خون، جلوگیری کند.

افتادگی دریچه میترال قلب

پرولاپس دریچه میترال (MVP) چیست؟

پرولاپس دریچه میترال (یا همان افتادگی دریچه میترال)، زمانی اتفاق می افتد که فلپ های دریچه میترال قلب، شل می شوند و در هنگام پمپاژ خون، محکم بسته نمی شوند. در این حالت، ممکن است خون از دریچه به سمت عقب یعنی به سمت بطن چپ، نشت کند. به این حالت، جریان برگشتی یا رگورژیتاسیون گویند. هنگامی که پرولاپس شدید باشد، و جریان برگشتی به قلب زیاد باشد، قلب نمی تواند خون کافی را به درستی به بدن پمپاژ کند. اما در اکثر مبتلایان به پرولاپس قلب، جریان برگشتی وجود ندارد. در واقع می توان اینگونه بیان کرد که پرولاپس دریچه میترال، در اکثر افراد مبتلا به آن، مشکلی برای سلامتی آن ها، ایجاد نمی کند.

چه افرادی بیشتر در معرضMVP قرار دارند؟

هر کسی می تواند، پرولاپس دریچه میترال داشته باشد، اما این بیماری بیشتر مادرزادی است، و اکثر مبتلایان، با این بیماری متولد می شوند. این بیماری بیشتر جنبه ژنتیکی و وراثتی دارد، اما دانشمندان تا کنون علت به وجود آمدن آن را کشف نکرده اند. اما احتمال بروز این بیماری در شرایط زیر، بیشتر است.

  • افزایش سن: پیری، احتمال بروز افتادگی دریچه میترال را بیشتر می کند.
  • افرادی که در گذشته به تب روماتیسمی مبتلا شده اند. تب روماتیسمی بیماری است که پس از عفونت ناشی از گلودرد استرپتوکوکی ایجاد می شود و باعث آسیب رساندن به دریچه های قلب می شود.
  • افرادی که با یک اختلال بافت همبند، مانند سندرم مارفان یا سندرم اهلرز دانلودس، متولد شده اند.
  • افراد مبتلا به بیماری گریوز، که نوعی از بیماری های تیروئید است.
  • افراد مبتلا به بیماری اسکولیوز، که در واقع انحنا در ستون فقرات به چپ و راست است، یا افرادی که سایر مشکلات مربوط به ستون فقرات و استخوانی، دارند.
  • برخی از افراد مبتلا به دیستروفی عضلانی.

پرولاپس دریچه میترال با جریان برگشتی خون به قلب، بیشتر در مردان و همینطور افراد مبتلا به فشار خون بالا، دیده می شود.

 تشخیص بیماری افتادگی دریچه میترال 

این بیماری، اغلب در معاینه های معمول و چکاپ های پزشکی توسط پزشک تشخیص داده می شود. اگر شما جز افراد مبتلا به پرولاپس دریچه میترال هستید، پزشک معالج شما، ممکن است در حین گوش کردن به صدای ضربان قلب شما با استفاده از گوشی های پزشکی، صدای غیرطبیعی که اصطلاحا به آن  «کلیک» گفته می شود، بشنود. در زمانی که خون از طریق دریچه میترال به سمت عقب (خلاف جهت جریان خون)، جریان می یابد، قلب شما ممکن است صدایی به نام سوفل قلبی (به صداهای غیرمعمول قلب گویند)، تولید می کند.

 همچنین ممکن است برای تشخیص آن، به آزمایش های قلبی خاصی نیاز داشته باشید. بهترین آزمایش برای تشخیص پرولاپس دریچه میترال، آزمایش اکوکاردیوگرام یا همان اکو است. این آزمایش، نوعی از سونوگرافی است که در آن، از امواج صوتی برای ایجاد تصویر متحرکی از قلب استفاده می شود.

معاینه ی افتادگی دریچه میترال قلب.

علائم پرولاپس دریچه میترال چیست؟

اغلب افراد مبتلا به این بیماری، فاقد هر گونه علائم بالینی هستند. اما برخی از علائم و نشانه های پرولاپس دریچه میترال، شامل موارد زیر است:

  • تپش قلب: احساس تپش قلب شدید یا خیلی سریع، پرش ضربان قلب.
  • تنگی نفس: زمانی که احساس می کنید نمی توانید اکسیژن کافی دریافت کنید.
  • سرفه
  • خستگی، سرگیجه یا اضطراب
  • میگرن
  • احساس درد در قفسه سینه

 MVP ، باعث بروز چه مشکلاتی می شود؟

در موارد نادر، این بیماری می تواند باعث بروز مشکلات دیگری نیز شود، این مشکلات اغلب در اثر جریان برگشتی خون به قلب، ایجاد می شوند. این مشکلات می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • آریتمی: آریتمی در واقع یک مشکل قلبی است که به صورت اختلال در سرعت یا ریتم ضربان قلب شما به وجود می آید.
  • اندوکاردیت: اندوماردیت در واقع به عفونت در دیواره داخلی قلب یا دریچه های قلب، گفته می شود.
  • نارسایی قلبی
تست اکوی پرولاپس دریچه ی میترال

درمان پرولاپس دریچه میترال

اکثر افراد مبتلا به پرولاپس دریچه میترال، به هیچ درمان خاصی نیاز ندارند. اگر شما از آن دسته از مبتلایان هستید که علائم جریان برگشتی ضعیفی دارید یا حتی فاقد علامت هستید، ممکن است فقط برای تسکین درد یا ناراحتی ایجاد شده، به دارو نیاز داشته باشید.

اما در صورتی که شدت جریان برگشتی، زیاد باشد، ممکن است برای جلوگیری از بروز سایر مشکلات قلبی مرتبط با پرولاپس دریچه میترال، به درمان نیاز داشته باشد.

برخی از درمان های پرولاپس دریچه میترال، شامل موارد زیر است:

  • داروهایی برای کمک به بهبود عملکرد قلب.
  • جراحی قلب به منظور ترمیم یا حتی تعویض دریچه میترال غیرطبیعی یا با جریان برگشتی زیاد. هدف از جراحی های انجام شده، بهبود علائم ناشی از پرولاپس دریچه میترال و همچنین کاهش خطر ابتلا به نارسایی قلبی.

در صورت امکان، ترمیم دریچه میترال به طور کلی به تعویض آن، ترجیح داده می شود. این مساله به این دلیل است که احتمال ضعیف شدن عضلات قلب و همینطور عفونت های احتمالی پس از عمل، در ترمیم دریچه، کمتر از زمانی است که دریچه تعویض می شود.

آیا می توان از افتادگی دریچه میترال جلوگیری کرد؟

خیر، شما نمی توانید از پرولاپس دریچه میترال جلوگیری کنید، اما در صورتی که شما مبتلا به پرولاپس دریچه میترال هستید می توانید از بروز مشکلات نادر اما جدی پس از آن، جلوگیری کنید. برخی از راه های جلوگیری از بروز این مشکلات به شرح زیر هستند:

  • مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به طور مداوم. این مساله باعث دور نگه داشتن باکتری ها از جریان خون شما می شود و در واقع یک راه کمکی برای کاهش خطر عفونت های قلبی است.
  • درباره نیاز به استفاده از آنتی بیوتیک پیش از انجام کارهای دندانپزشکی یا جراحی، به هدف کاهش خطر ابتلا به عفونت های قلبی، با پزشک خود مشورت کنید. البته این مساله بیشتر در مورد افرادی که عمل ترمیم یا تعویض دریچه قلب انجام داده اند، صدق می کند.
  • چکاپ های دوره ای منظم و مصرف به موقع داروهایی که پزشک معالج شما تجویز کرده است را، فراموش نکنید.
  • برای جلوگیری از بیماری های قلبی، عادت های سالم برای قلب را به برنامه زندگی خود اضافه کنید و آن ها را به بخشی از زندگی خود تبدیل کنید.

داروهای مفید برایMVP

داروهای بلوک کننده بتا-آدرنرژیک مثل پروپرانولول در درمان تپش قلب، به‌ خصوص موارد ناشی از ضربانات زودرس مفیدند و ممکن است در درمان درد قفسه سینه و اضطراب نیز موثر باشند. البته پروپرانولول در تمامی موارد سندرم پرولاپس میترال مفید نیست. می‌توان در بیمارانی که علائم شدید یا آریتمی قابل توجه دارند پروپرانولول را شروع کرد ولی تنها در افرادی که پاسخ بالینی می دهند، ادامه دارو توصیه می شود.

در حملات گذرای ایسکمی مغزی، استفاده از آسپرین و به ندرت، داروهای ضد‌انعقاد توصیه می شود.

بعضی داروهای ضد‌افسردگی در درمان درد سینه مفید بوده‌اند. مثلا ایمی‌ پرامین قادر به کاهش درد سینه در افرادی بوده که عروق کرونر طبیعی داشته‌اند و استفاده از سرترالین (که در اصل یک داروی ضد افسردگی است) در کاهش درد سینه با منشا غیر قبلی موثر بوده است. همچنین در بعضی مطالعات، در بیماران مبتلا به درد سینه همراه با اختلالات اضطرابی، آلپرازولام (که داروی ضد اضطراب است)، اثرات مفیدی در رفع درد سینه و بهبود اختلال اضطرابی داشته است. و بالاخره آن که ورزش هوازی در بهبود علائم مربوط به درد سینه آتیپیک موثر بوده است.

در موارد نادری پرولاپس دریچه میترال منجر به نارسایی شدید دریچه میترال می شود و ممکن است نیاز به جراحی دریچه داشته باشد.

بیمار مبتلا به پرولاپس میترال قلب

یک خانم پزشک ٢٧ ساله با احساس تپش قلب ،ضربات کوبشی و ناگهانی قلب با احتمال افتادگی دریچه میترال به مطب مراجعه کردند. سابقه ای از هیچ بیماری خاصی نمی دهند. فشار خون و سایر علایم حیاتی نرمال بودند. در معاینه ضربان های قلب نابجا قابل لمس بود. در اکوی انجام شده افتادگی خفیف دریچه میترال مشاهده گردید. نارسایی دریچه مشاهده نشد.

بحث و نتیجه گیری:

حدود ۴ درصد خانها و دو درصد آقایان دچار شلی دریچه میترال و به اصطلاح پرولاپس میترال می باشند. پرولاپس میترال اغلب مشکل اساسی نبوده و بر اساس شدت آن، پزشک درمان لازم را تجویز خواهد کرد. در صورتیکه شدت پرولاپس شدید نبوده و نارسایی دریچه همراه آن وجود نداشته باشد ، بهترین راه درمان اطمینان دادن به شخص بوده و اقدام دیگری لازم ندارد. گاهی برای درمان تپش در بیماران مبتلا به پرولاپس میترال از داروهای بتابلوکر مانند پروپرانولول استفاده می نمایند. قابل ذکر است بسیاری از افرادی که در گذشته برچسب پرولاپس میترال به آنان زده شده بر اساس تعاریف جدید ، در گروه پرولاپس قرار نمیگیرند.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

3/5 - (20 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محدثه جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 62 مشاهده پرسش
    سلام من ۱۹ سالمه سال ۹۸ رفتم اکو کردم گفتن ک افتادگی میترال دارم هر ۳ سال اکو کن مادرم هم داره ولی اون عمل قلب باز کرده امسال ینی ۱۴۰۲ رفتم گفتن ک افتادگی بیشتر شده یه مشکل کوچیک هم دریچه ۳ لهتی کرده تپش قلب هم دارم بمن یه دارو داد گفتن ک بهتره ک همیشه تا اخر عمر بخوری bisoprolol 2.5 خیلی نگرانم اصلا دوست ندارم از این سن شروع ب دارو کنم چیکار کنم چرا افتادگی بیشتر شده؟😔
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      می توانید مصرف نکنید
  • تصویر کاربر هلما یکشنبه ۹ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 60 مشاهده پرسش
    سلام،وقت بخیر دختر من شش سال و ۵ ماهشه بخاطر درد سینه بردمش اکو،دکتر گفت یکمی افتادگی دریچه میترال داره و صد تا دونه پرانول داد من الان دو هفته هست بهش میدم و خیلی نگرانم برای این قرص،ایا پراونول برای درمان افتادگی میترال هست؟و انگار از روزی ک میدم قرص بیشتر میگه درد میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۹ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      قطع کنید
  • تصویر کاربر Ah دوشنبه ۴ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 90 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من از بچگی شلی دریچه قلب داشتم و خوب چون تشدید نشد دیگه پیگیریش نکردم و مشکلیم نداشتم البته دکتر یه قرص بهم داده بود جلدش بنفش رنگ بود تا جایی ک یادمه گفتع بود وقتی تیر میکشه قلبت یدونشو بخور ک خوب گمش کردم و دارویی در کل مصرف نمیکردم
    اما الان بخاطر اینکه تو شرایط استرسیم و کنکور دارم چن روز بود ک خوب هم از استرس معدم درد میومد هم قلبم
    رفتم داروخونه دکتر داروخونه بهم پروپرانول ۱۰ داد میخورم استرسم تا حدود ۴-۵ساعت کنترل میشع ولی بعدش تپش قلب مجددن دارم و یکمم حس تنگی نفس
    پروپرانول ۱۰درصد برا شلی دریچه مشکل ایجاد میکنه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۴ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      سلام هر شش ساعت یکی ایتفاده کنید
  • تصویر کاربر روژین سه شنبه ۵ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 314 مشاهده پرسش
    سلام من ۳۷سالمه یک ماهیه که احساس تپش قلب وضربان کوبنده داشتم بعضی وقتام درد در قفسه سینه انگار یه چیزی رو قلبم فشار میده دکتر رفتم توی نوار قلب ضربان خوب بود ولی تو اکو شلی دریچه ها رو نشون داد من آسم کبد چرب گرید ۱وشن ریزه کلیه تخمدان پلی کیستیک هم دارم دکتر دارو به من وراپامیل۴۰ روزی ۲عددصبح وعصروسرترالین۵۰ اول یک چهارم بعد یک دوم دادند این دارو ها تداخل با بیماری هام نداره واسم بیماریم همون پرولاپس یا افتادگی دریچه اس یا فرق داره نظر شمارو هم میخوام بدونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۵ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      نه تداخلی ندارد و داروهای خوبی هستند استفاده کنید
  • تصویر کاربر سیمین یکشنبه ۲۳ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 304 مشاهده پرسش
    ۵۳ ساله هستم شبها و گاها روزها موقع خواب و داز کشیدن تپش قلب شدید داشتم و تمام وقا ضربان قلبم رو احساس میکنم اکو دادم گفتن افتادگی دریچه ی میترال دارین فقط پروپرانولول ۱۰ دادن و آسپرین.. بعده چند ماه مصرف خوب نشدم و کماکان خواب شبانه ام مختل شده و بصورت نیمه نشسته میتونم دوساعتی بخوابم اما با مصرف الپروزولام نیم چندساعتی میخوابم و با تپش قلب بالا و تعریق از خواب پامشم..خودستم راهنمایی کنید که باید چیکارکنم.ایا نیاز به جراحی هست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۳ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      جراحی لازم ندارد پروپرانولول را بیشتر استفاده کنید و نگران نباشید این علایم منشا استرسی دارد
  • تصویر کاربر ملینا چهارشنبه ۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 337 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۱۸ سالمه تا یک ماه پیش هیچ مشکلی نداشتم ولی الان یکماهه قلبم تیر می کشه و پشت کتف وزیر بغلم درد های پراکنده ای داره بعضی وقتها گردنم هم درد میکنه دو ماه پیش دچار استرس شدیدی شدم به پزشک مراجعه کردم نوار قلب اکو دادم گفت که به طور خفیف شلی دریچه دارم قرص پراپرانولول ۱۰ دادند چند روز خوردم زیاد فایده نداشت دوباره رفتم دکتر برام قرص مترانول وگاپتالتین ۱۰۰ و ناپروکسین ۲۵۰ دادند من می ترسم این قرص هارو بخورم چیکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لازم به مصرف نیست و دردها اهمیت ندارد
  • تصویر کاربر یاسمن یکشنبه ۱۳ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 325 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید بنده افتادگی دریچه دارم البته دکتر قلب رفتم گفتن یه پرده جلو دریچه تشکیل شده ونارسایی خفیف داری متورال بهم دادن الان فکر میکنم حمله پانیک دچار شدم شب ها تپش قلب شدید ودرد دست وپا دارم وپشت دکتر اورژانس بهم پروپرانولول وسرترالین وآلپرازولام داد ولی خیلی اذیت میشم خواستم نظر شما دکتر بزرگوار رو بدونم چکار بایدبکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۳ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      افتادگی دریچه میترال مورد خطرناکی نیست و نیاز به نگرانی ندارد. به نظر علایم شما منشا اضطرابی دارد و اگر خیلی شما را ناراحت می کند با یک متخصص روانپزشکی مشورت کنید در کل نگران نباشید این مشکل برای شما هیچ خطری ندراد
  • تصویر کاربر Somi دوشنبه ۱۷ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 417 مشاهده پرسش
    باسلام.من دوسالی هست پرولاپس خفیف دارم.چندوقته دست چپم کمی درد میکنه و مور مور میشه.دکتر واسم اسنترا تجویز کرده ولی تو نت که سرچ کردم بیشتریا از عوارضش مینالن.منم بچه کوچیک دارم میترسم بخورم نظر شما چیه؟دفعه قبل متورال داد بهم ایندفه اسنترا
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۷ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام اگر بامتورال بهتر بودین همون رو ادامه بدین،
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 338 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام و تشکر از محبت جنابعالی
    به عرض مبارک می رساند حدود یکماه پیش با ناراحتی قفسه سینه به دکتر مراجعه کردم و پس از اکو و تست ورزش و نوار قلب گفتن تست مثبت است و مشکلی وجود ندارد ولی بهتر است برای اطمینان آنژیو کنید و گفتن کمی افتادگی دریچه میترال دارید. و پروپرانول به اضافه نورتریپتلین برای صبح و شب نسخه کردن و آ.اس. آ . برای ظهر که مصرف می کنم بهتر شدم ولی هنوز درد برطرف نشده و گاهی هم احساس سرگیجه بهم دست میده. ضمنا بسیار آدم استرسی و پر اضطرابیم و از وقتی که این درد عارض شده مدام با خودم میگم ناراحتی قلبی گرفتم و هزار فکرهای نامید کننده .ممنون میشوم دستگیری و راهنمایی بفرمایید. ببخشید ۴۰ ساله هستم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸( 3 سال پیش)

      سلام

      احتمالا علیثایمتون قلبی نیست و اضطرابیه

      به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر Mahsan یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 353 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید من 39 سالمه و از بچگی افتادگی دریچه میترال داشتم اما مدتیه بخاطر فشار عصبی و استرس بیشتر شده که مجبور شدم به دکتر مراجعه کنم و دکتر بهم قرص دادن هر 12 ساعت و اگر سه ماه دیگه بهتر نشدم باید عمل کنم.ولی هر شب من تپش قلب رو دارم ینی بهتر نشدم حتی و این داره منو نگران میکنه با وضعیت کرونا هم امکان مراجعه به بیمارستان و مطب دکتر نیست.. اگه میشه راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام

      پرولاپس میترال اگر خفیف باشد نیاز به عمل جراحی نداره

      عکس گزارش اکوتون رو بفرستید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر