دکتر محمد حسین نجفی

بین 10 تا 20 مرتبه در روز دفع گاز از بدن کاملاً طبیعی است. در عین حال، اگر بعد از غذا خوردن احساس درد در ناحیه قفسه سینه خود دارید، طبیعی است که نگران باشید. به هر حال، اگر این درد ناشی از تجمع گاز در شکم باشد، باید آن را در ناحیه شکم خود حس کنید نه نزدیک قلب.

در حالی که ممکن است درد قفسه سینه به دلیل گاز معده باشد، اما میتواند نشان دهنده یک مشکل جدی قلبی نیز باشد. لطفاً توجه داشته باشید، چنانچه پس از مطالعه این مقاله هنوز نمی توانید با اطمینان، درد ناشی از معده را از درد قلبی افتراق دهید، احتیاط کنید و برای دریافت مراقبت به نزدیکترین اورژانس مراجعه کنید.

تشخیص درد قفسه سینه ناشی از معده

چنانچه گاز در معده یا در قسمت چپ روده بزرگ شما تجمع یابد، ممکن است در قفسه سینه خود احساس درد کنید. ممکن است در اثر بلع میزان زیادی هوا، گاز در دستگاه گوارش شما گیر کند. علاوه بر غذا و نوشیدنی، ممکن است شما مبتلا به بیماری باشید که سبب ایجاد دردهای ناشی از گاز شود مانند:

تفاوت های قابل توجهی بین درد ناشی از گاز و حمله قلبی وجود دارد. زمانی که علت این مشکل گاز باشد، احتمالاً موارد زیر را تجربه خواهید کرد:

اگر علت درد، سوزش سر دل باشد، بلافاصله پس از صرف غذا اتفاق می افتد یا می تواند در طول شب شما را از خواب بیدار کند. شما احساس خواهید کرد که سوزش ناشی از اسید، از معده به سمت گلو حرکت می کند. احتمالاً در دهان خود نیز طعم ترشی را احساس خواهید کرد. مصرف آنتی اسیدها یکی از بهترین درمان های خانگی برای درد قفسه سینه ناشی از گاز است.

دلایل دیگر مرتبط با غذا نیز وجود دارد که می تواند احساس درد ناشی از گاز در نزدیکی قفسه سینه را توجیه کند. این دلایل عبارتند از:

تفاوت درد قفسه سینه ناشی از معده و قلب

درد قفسه سینه ناشی از قلب 

چنانچه در ناحیه قفسه سینه خود درد یا سوزش احساس می کنید، ممکن است علت آن چیزی جدی تر از گاز باشد. اگر هر یک از علائم زیر همراه با درد شدید ناشی از گاز وجود دارد باید برای بررسی حمله قلبی فوراً به یک مرکز درمانی مراجعه کنید. علائم حمله قلبی شامل این موارد است:

داروهایی که بعد از آنژیوپلاستی باید مصرف کنید

درمان خانگی درد قفسه سینه و معده 

درمان گاز درد در قفسه سینه اغلب در خانه شروع می شود. درمان های خانگی زیر ممکن است به کاهش درد ناشی از گاز اضافی در قفسه سینه کمک کند:

1_ مایعات گرم بنوشید

نوشیدن مقدار زیادی مایعات می تواند به حرکت گاز اضافی در سیستم گوارش کمک کند، که می تواند درد و ناراحتی گاز را کاهش دهد. نوشیدن نوشابه های غیر گازدار از مصرف گاز اضافی جلوگیری می کند. آب گرم یا چای های گیاهی ممکن است به کاهش درد و ناراحتی برای برخی افراد کمک کند.

2_ مصرف زنجبیل 

ریشه زنجبیل به طور سنتی برای کمک به مشکلات گوارشی استفاده می شود. تحقیقات نشان می دهد که زنجبیل می تواند به برخی علائم گوارشی کمک کند. چای زنجبیل، آب نبات های جویدنی، نوشیدنی ها و محصولاتی از این دست می تواند برای شما گزینه مناسبی باشد.

3_ از محرک های احتمالی اجتناب کنید

اگر علت دقیق گاز درد در قفسه سینه مشخص نباشد، بهتر است از هر گونه محرک گوارشی احتمالی خودداری کنید. این می تواند شامل نوشابه ها و نوشابه های گازدار، شیر و محصولات لبنی و گلوتن باشد.

4_ ورزش

ورزش ممکن است به حرکت گاز در سیستم گوارش کمک کند تا از بین برود. حتی یک پیاده روی ساده!

درمان دارویی درد قفسه سینه ناشی از معده 

گزینه های درمانی پزشکی برای کمک به درد گاز در قفسه سینه در دسترس هستند. داروهای بدون نسخه، مانند بیسموت ساب سالیسیلات (پپتو بیسمول) ممکن است برخی از علائم سوء هاضمه را کاهش دهند.

شرایط مزمن، برای مثال، التهاب زخمی‌شونده روده بزرگ، رفلاکس معده، سندروم روده تحریک پذیر یا بیماری کرون، ممکن است نیاز به درمان با نسخه پزشک داشته باشند، اگرچه درمان در هر مورد متفاوت است.

در بیشتر موارد مسمومیت غذایی، فرد می تواند با درمان خانگی مانند هیدراتاسیون و استراحت بهبود یابد. در موارد بدتر، ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک یا زمان بستری در بیمارستان داشته باشند. در برخی موارد، سنگ کیسه صفرا ممکن است با دارو قابل درمان باشد که ممکن است بدن را تشویق کند تا سنگ ها را در طول زمان حل کند.

4.1/5 - (25 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امیر جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر !
    من هنگام سرفه کردن یه احساس ترشی تا زبان کوچکم احساس میکنم ، و فکر نکنم که خلط باشه و این احساس ترشی به نظرم از سینه بنده به گلو انتقال داده میشه ، و هیچ درد قفسه سینه ای ندارم ، مشکل از چیه؟ میتونه از آبسه دندان باشه؟ چون من آبسه دندان داشتم و الان تحت مداوا هستم ! ممنون میشم جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه ریفلاکس اسید معده باشه با یک دکتر گوهرش مشورت کنید

  • تصویر کاربر فاطمه یکشنبه ۱۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 152 مشاهده پرسش
    سلام خدمت اقای دکتر من 16 ساله نزدیکه سه ماهه ک نفس تنگی و تپش قلب اما بعضی موافق درد قفسه سینه دکتر هم رفتم اکو هم گرفتم دکتر گفته چیز خاصی نیس امت ی دوهفتس ک گاه و بی گاه درد قفسه سینه و نفس تنگی و درد در قسمت گردن زیاد شده علت چیست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا درد قلبی نیست و اضطرابیه

      به روانپزشک جراجعه کنید و اگر بهتر نشدید با مدارک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر خورشید دوشنبه ۴ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    سلام .من چند روزی هست که در قسمت سمت راست سینه دچار درد شدید هستم البته همیشه شدید نیست و با فعالیت تشدید میشه حتی راه رفتن و تنفس هم باعث درد شدید میشه ...مشکل کجاست؟و اینکه گاهی اوقات هم درد ندارن ولی دچار سرگیجه و تهوع میشم ...
    درد اونقدر شدید هست که نمیتونم روی دست راست بخوابم و همین روی شکم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۴ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      درد که با فعالیت بدتر میشه احتمالا قلبی هست

      باید جهت اکو و تست ورزش مراجعه کنید

  • تصویر کاربر علی جمعه ۸ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 2124 مشاهده پرسش
    باسلام
    بخاطر دردسینه و تپش قلب و ضربان تند دکتر برام متورال تجویز کرد چندین آزمایش مثل اکو و هولتر ریتم و تست ورزش هم دادم و دکتر گفت مشکل قلبی ندارم و احتمالا از اعصابمه و برام متورال تجویز کرد از اوایل خرداد امسال مصرفش میکردم اما تا حدود 11 آبانماه این قرص رو مصرف کردم بعد اینکه دیدم احساس خوبی دارم متاسفانه مصرف رو ناگهانی قطع کردم الان هم حدود پنج روزی هست تو ناحیه گردن احساس درد و گرفتگی دارم و تو ناحیه شقیقه ها احساس سنگینی دارم و زیر پوست سرم احساس میکنم چیزی شبیه کرم حرکت داره ،زیر چشمام گود افتاده و قدری ضعیف شده ممنون میشم هرچه سریعتر راهنمایی کنید بشدت نگران هستم!!!
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۸ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      جای نگرانی نداره

      دوباره مصرف دارو رو شروع کنید و اگر علایم ادامه داشت مراجعه کنید

  • تصویر کاربر ابراهیم چهارشنبه ۲۲ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    باسلام خدنت اقای دکتر..اقای دکتر چند وقتیه سر معده یعنی قسمت جناق سینه ام گوله مانند شده و درد خیلی شدیدی دارم.علت چیه اقای دکتر؟ فکر کنم زایده خنجری باشه..
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۲ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      هم مشکلات قلبی و هم گوارشی ممکنه ایجاد علامت کنه

      باید معاینه شوید و نوار قلب بگیرید تا بشه اظهار نظر کرد

  • تصویر کاربر نیکتا سه شنبه ۱۲ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقتتون بخیر من دیابت و مشکل قلبی دارم برای درمان اضطرابم قرص کلرو دیاز پوکساید میخورم میخواستم ببینم مشکلی برا قلبم داره یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۲ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      خیر مشکلی ایجاد نمیکنه

  • تصویر کاربر غلامحسن سه شنبه ۱۲ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 145 مشاهده پرسش
    گفتید احتمال داره درد من پریکاردیت باشه چه دارویی باید بخورم اخه اینجا بالای بیست بار دکتر رفتم ولی تشخیص نمیدن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۲ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بدون معاینه نمیشه دارو تجویز ورد

  • تصویر کاربر شایان پنجشنبه ۱۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید،بنده مدتی هست که در قسمت پشت کتف سمت چپ به هنگام حرکت احساس درد دارم،موقع دراز کشیدن صدای قلبم رو میشنوم که محکم میزنه البته ضربانم بالا نیست،و همچنین موقع دراز کشیدن حس میکنم یه مقدار نفس کشیدنم سخت تر هست،و گلوم هم تند تند میگیره و باید گلومو صاف کنم،که البته نمیدونم به خاطر سیگار هست یا نه و موقع سیگار کشیدن احساس تنگی نفس ندارم،و اینو هم بگم یه مدت شبها با احساس قطع شدن تنفس از خواب بیدار میشدم و حس مردن و خفه شدن داشتم که دکتر قلبم قرص خواب بهم داد و حل شد،دکتر قلب هم بعد از بررسی گفتن مشکل قلبی وجود نداره.امروز هم یه درد تو سمت راست قلبم قسمت پایین حس میکنم،و وقتی نفس عمیق میکشم درد میکنه،این رو هم بگم که در طول روز هم کلا سرگیجه دارم و کلا کلافه شدم،دکتر قلبم هم گفت به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنم،الان به نظرتون مشکل چیه و به چه دکتری برم،ممکن مشکل ریه داشته باشم یا همون متخصص مغز و اعصاب برم.خواستم نظر شما رو هم بدونم لطفا؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید اکو و تست ورزش هر دو رو انجام بدید 

      اگر هر دو نرمال بود ممکنه ریفلاکس مری یا اضطراب باشه و بهتره به گوارش و روانپزشک مراجعه کنید

      گاهی هم تنگی نفس ممکنه بویزه در افراد سیگاری ناشی از مشکل ریه باشه

      افتراق اینها با معاینه هست

  • تصویر کاربر مهندس جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام و درود بر شما
    مدت دوسال درد قفسه سینه خفیف داشتم و حالا بیشتر شده با خوردن غذا درد قفسه سینه بهتر میشه و یک ساعت بعد دوباره شروع میشه‌
    اکو دادم مشکلی نداشت .دیابت خفیف دارم و کلسترول من ۲۴۰ بود قرص چربی میخورم.
    آسپرین مصرف میکنم. رفلاکس معده هم دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه درد گوارشی باشه بهتره به متخصص گوارش مراجعه کنید

      جهت بررسی قلب هم بهتره تست ورزش انجام دهید

  • تصویر کاربر بیگی جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید.
    من یه خانم 27 ساله هستم که حدود 5 روز هست که درد مداوم در مرکز قفسه سینه و و بازو سمت چپ و پشت شانه سمت چپ دارم. و گاهی به طور ناگهانی سرم سبک میشه و یه حالتی که انگار دارم هوشیاری ام رو از دست میدم . قبلا(5سال پیش) انقدر ادامه دار نبود گاهی قلبم درد میگرفت و قفسه سینه ام که با هر بار نفس کشیدنم هم تیر میکشید و گاهی مدام بود.ولی اخیرا خیلی این درد زیاد شده و زیاد تکرار میشه و این بار هم که حدود 5 روز مداوم شده ضمن اینکه بافعالیت درد و عصبی شدنم در هر سه نقطه بیشتر میشه. حدود 5 سال پیش هم اکو و نوار قلب گرفتم دکتر گفت خوبه و فقط کمی دریچه قلبت گشادتر از معمول هست که تو خانم ها طبیعی هست. ممنون میشم راهنماییم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      این نوع دردها معمولا قلبی نیست

      اما به هر حال باید معاینه شوید تا بشه اظهار نظر دقیق کرد

      گاهی هم این علایم اضطرابیه

      اگر اضطراب دارید به روانپزشک مراجعه کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر