دکتر محمد حسین نجفی

یکی از مشکلات شایع در بین خانم ها به خصوص خانم های جوان تر و با سن زیر 40 سال بروز گاه و بی گاه دردهایی در سمت چپ قفسه سینه است که می تواند با نگرانی زیاد برای این افراد همراه باشد. آنچه در مورد درد زیر سینه چپ علی‌الخصوص در جمعیت خانم های جوان مهم است این موضوع می باشد که بسیاری از این دردها نه تنها منشا قلبی ندارند بلکه خطرناک هم نیستند. برای آنکه در مورد درد زیر سینه چپ و اقدامات لازم آنها بیش تر بدانیم با ما در این نوشتار همراه باشید.

همچنین بخونید: درمان درد قفسه سينه در سرماخوردگي

 

علت درد زير سينه سمت چپ در زنان

معمولن درد زیر سینه چپ در خانم ها چند علت دارند که به ترتیب اهمیت شامل موارد زیر هستند:

– دردهای قلبی

 

 

احتمال بیشتر درد قلبی

احتمال کمتر درد قلبی

احساس درد یا فشار یا سوزش یا سنگینی

درد تیز، مثل ضربه ی فرو کردن چاقو که به دنبال سرفه یا تنفس تشدید می شود

شروع تدریجی درد در یک بازه ی زمانی چند دقیقه ای

درد ناگهانی مثل فروکردن جسمی تیز به قفسه ی سینه که تنها چند ثانیه طول می کشد

دردی که در یک ناحیه ی بزرگ پخش می شود مثل دردی با شدت ثابت در وسط قفسه ی سینه

دردی که مشخصا در یک سمت بدن قرار دارد

دردی که به دست چپ یا گردن یا فک یا پشت تیر می کشد

دردی که تنها به یک نقطه ی کوچک محدود است

درد یا فشاری که با علامت دیگری نظیر سختی در تنفس یا عرض سرد یا تهوع ناگهانی همراه است

دردی که برای ساعتها یا روزها بدون هیچ نشانه ی دیگری طول می کشد

دردی که بعد از فعالیت فیزیکی یا استرس های روحی شروع می شود یا تشدید می شود (حمله ی قلبی) یا در حالت استراحت شروع می شود (آنژین قلبی ناپایدار)

دردی که فشاردادن قفسه ی سینه یا با حرکت دادن قفسه ی سینه و دستها تشدید می شود

 

این دردها عموما به خاطر گرفتگی های عروق قلبی رخ می دهند و با فعالیت و راه رفتن تشدید می شوند. نکته مهم در مورد درد قلبی در خانمها به خصوص خانم های جوان این است که با وجود اهمیت بالا احتمال قلبی بودن منشا این دردها در این جمعیت اندک است.

– دردهای عضلانی

این دردها که بسیار شایع هستند و به دنبال فعالیت و ورزش و بغل کردن کودک و … رخ می دهند معمولن ارتباط مستقیمی با فعالیت ندارند و با تکان دادن دست و یا فشاردادن بدتر می شوند.

– دردهای اضطرابی

استرس

این دردها که در افراد با اضطراب و وسواس های فکری بیش تر رخ می دهند معمولن ماهیت تیرکشنده و نقطه ای دارند و با اضطراب و نگرانی تشدید می شوند. این دردها خطر خاصی ندارند ولی معمولن به خاطر ماهیت اضطرابی شان سخت تر از دردهای دیگر درمان می شوند.

– دردهای گوارشی

این دردها معمولن ناشی از زخم های معده و ریفلاکس هستند و عمومن به دنبال مصرف غذا تشدید شده و با مصرف داروهای ضداسید معده مثل امپرازول یا پنتاپرازول بهبود می یابند.

– سایر علل

برخی موارد توده های پستانی ممکن است دردهایی در ناحیه سمت چپ سینه ایجاد کنند و برخی مواقع هم مسایلی مثل زونا (بیش تر در افراد مسن) عامل بروز این علایم است.

علت درد سینه نزدیک زیر بغل چیست؟

برخی از شایع ترین علل عبارتند از تغییرات هورمونی، استفاده از سوتین نامناسب، یا کشیدگی عضلانی. در بیشتر مواقع، درد سینه و زیر بغل جدی نیست مگر اینکه علائم آنژین را به همراه داشته باشد. می توانید با مصرف داروهای OTC، استفاده از کمپرس گرم و پوشیدن سوتین مناسب، اقدامات لازم را برای درمان آن در خانه انجام دهید.

درمان درد زیر سینه چپ در زنان 

در صورتی که احساس درد زیر سینه چپ دارید، مهم است که ابتدا به نوع این درد توجه کنید. همان طور که گفته شد دردهای قلبی معمولن ماهیت سنگینی روی قفسه سینه دارند و با فعالیت و راه رفتن تشدید می شوند. این دردها عموما در قفسه سینه پخش هستند و گاهی هم حالت سوزشی یا همان احساس تیر کشیدن و سوزش در قلب دارند.

درد قلبی

بر عکس این دردها مواردغیرقلبی دردهای سینه مثل موارد عضلانی یا اضطرابی عمومن حالت نقطه ای و تیرکشنده دارند و تشدید یا بهتر شدنشان ارتباطی به راه رفتن ندارد. هم چنین در فردی که با مصرف غذا دچار تشدید درد می شود یا با مصرف داروهای معده دردش بهتر می شود احتمال دردهای گوارشی بیش تر است. پس لازم است که در قدم اول توصیف درستی از درد خود برای پزشک ارایه کنید.

پس از این قسمت نوبت بررسی اولیه است که بهتر است در تمامی بیماران بخاطر اهمیت بالای مسایل قلبی شامل نوارقلب ساده و تست استرس اکو باشد. بعد از این مرحله و در صورت صلاح دید پزشک می تواند درخواست تست هایی نظیر تست ورزش نیز بکند که در تشخیص بیماری قلبی کمک بیش تری می کنند.

اگر نوار قلب و اکو و سایر تست های قلبی شما سالم بودند نشانه ای این است که درد زیر سینه چپ منشا قلبی ندارند و احتمال ابتلا به مشکلات گوارشی یا عضلانی و اضطرابی مطرح است. در این گونه موارد پزشک متخصص همان رشته باید توصیه هایی برای درمان شما داشته باشد.

دکتر محمد حسین نجفی، متخصص قلب و عروق

3.5/5 - (312 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهتا پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 55 مشاهده پرسش
    چند روزه سمت چپ سینه مامانم تیر میکشه وسوزش داره نوار قلبی هم سالم بوده ومشکلی نداشت ولی درد قطع نمیشه وادامه داره علت چیه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      سلام بهتره برای بررسی یه نوار قلب بگیرین و به متخصص قلب مراجعه کنید.
  • تصویر کاربر حدیثه چهارشنبه ۱۰ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 60 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من نزدیک یک ساله زیر سینه چپم احساس درد میکنم و این درد تا پشت کتفم ادامه داره و قفسه سینه و رگای گردنم همدرد میگیره ولی دردش همیشگی نیست بعضی اوقات تپش قلبم دارم و دستو پام یخ میشه دکتر مراجعه کردم برای کیسته سینه و سینم هم مشکلی نداشت ایا از قلبم هستش
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۹ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      سلام بهتره برای بررسی یه نوار قلب بگیرین و به متخصص قلب مراجعه کنید.
    2. تصویر کاربر حدیثه سه شنبه ۹ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      ممنون از شما
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۰ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      .
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر Z پنجشنبه ۴ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 67 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من ۲۰ سال سن دارم و این دو بار ک واسم داره اتفاق میفته ک چپ سینم تیر میکشه درد تیزی داره اولین بار شب بعد از اینکه ازخواب پا شدم اینجوری شدم ولی واسه بار دوم ک بعد از دو سه روز تقریبا اتفاق افتاد درد کمتری داشت ایا طبیعیه ممکنه از چی باشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۴ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      سلام بهتره برای بررسی یه نوار قلب بگیرین و به متخصص قلب مراجعه کنید.
  • تصویر کاربر مهرناز چهارشنبه ۳ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 48 مشاهده پرسش
    سلام چند روز وسط جناق سینه ام تیر میکشه و امشب درد بغل سینه چپم میگره ول میکنه
    نفس عمیق میکشم درد ارومتر میشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۳ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      سلام بهتره برای بررسی یه نوار قلب بگیرین و به متخصص قلب مراجعه کنید.
  • تصویر کاربر اصلی سه شنبه ۲ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 61 مشاهده پرسش
    سلام من چند سالی میشه سینه ی چپم درد می‌کنه نه به آن شدت وهرزگاهی حالت تهوع میگیرم وار پشت سمت کمرم همیشه قلنج دارم هر چقدر هم قلنجم رو میشکونم بازم احساس میکنم قلنجم مونده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      سلام بهتره برای بررسی یه نوار قلب بگیرین و به متخصص قلب مراجعه کنید.
  • تصویر کاربر سکوت سه شنبه ۲ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 41 مشاهده پرسش
    من 45سالم ،یکسال و تیم پیش بخاطر درد قفسه سینه که یکبار همراه با عرق سرد بود متخصص رفتم و بعد اکو و تست ورزش گفتن بخاطر یک دوره اظطرابی که داشتم رگ های قلبم بسته شده اما جدی نیست اما ریه هام داغون و کلی دارو و اسپری برام تجویز شد،مشکل ریوی شدید دارم،که الان یک مدت هرازگاهی تب و لرز میکنم ،خلط سیاه،خز خز سینه و نفس تنگی شدید دارم..اما الان چندین ماه درد شدیدی تو قفسه سینه دارم که بیشتر سمت چپ و زیر سینه درد میگیره اما بعد چند ثانیه یا گاهی طولانی تر ول می‌کنه..اما بالای سینه یک نقطه و گاهی پراکنده درد و سوزش شدید و گاهی طولانی دارم که الان یک مدت این درد می‌ریزه تو کتف و گردن و بازو و دست سمت چپ و یک نقطه مشخص پشتم درد شدید دارم.همزمان عرق میکنم و احساس سردی و گر گرفتگی دارم مخصوصا تو سر اونم سمت چپ و سرگیجه و حالت تهوع ..که گاهی بعد خوردن غذا بیشتر میشه ،کمر درد و درد تو ستون فقرات و دردهای شکمی و سوزش سردل هم دارم ،یکبار فقط از خواب بلند شدم پای چپم کاملا لمس بود و هیچ حسی نداشتم که با ماساژ رگ های پام باز شد..یکروز صبح با تنگ نفس شدید از خواب بیدار شدم به سختی نفس می‌کشیدم ،قادر به حرف زدن نبودم ،دستهام ورم کرده بود ،درد شدیدی تو گردن سمت چپ و بالای سینه سمت چپم و پشتم داشتم ،احساس سردی در بدنم میکردم و احساس سنگینی مخصوصا سمت چپ،که بعد یه تایم خیلی طولانی نرمال شد و تونستم نفس بکشم اما بازم به سختی ..لطفا منو راهنمایی کنید ..ضمنا من غلظت خون دارم ..اینو هم بگم که وقتی این دردها شروع میشه رگ های دست چپم باد می‌کنه و میرنه بالا
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      نیاز به ویزیت...علایم احتمالا اضطرابی است
  • تصویر کاربر بهار یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 52 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیرمن ازنوک سینم پایینتردرداره نمیدونم چکارکنم علت ودرمان چیه ممنون میشم راهنمایی کنین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 4 ماه پیش)
      سلام بهتره برای بررسی یه نوار قلب بگیرین و به متخصص قلب مراجعه کنید.
  • تصویر کاربر بهارامیری یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 59 مشاهده پرسش
    چرا من نزدیک یه هفته است که سینه چپ گاهی هم زیر سینم درد میکنه وقتی مسکن میخورم خوب میشه باید به دکتر مراجعه کنم یانه ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 4 ماه پیش)
      سلام بهتره برای بررسی یه نوار قلب بگیرین و به متخصص قلب مراجعه کنید.
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 58 مشاهده پرسش
    با سلام من دکتر مراجعه کردم بعد از اکو و نوار قلب. گفت قلبم سالمه و درد ناشی از افسردگی هست. ولی درد قفسه سینه اذیت میکنه. چه دارویی استفاده کنم. دکتر قلبم پروپانول گفته. فقط موقع درد شدید چی استفاده کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      توصیه به تست ورزش
  • تصویر کاربر معصومه سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 50 مشاهده پرسش
    سلام من ۳۰ سال دارم دچار این در شدم و نفس عمیق میکشم درد رو احساس می کنم راه میرم زیر سینه ام درد میگیره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      سلام بهتره برای بررسی یه نوار قلب بگیرین و به متخصص قلب مراجعه کنید.
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر