دکتر محمد حسین نجفی

بین 10 تا 20 مرتبه در روز دفع گاز از بدن کاملاً طبیعی است. در عین حال، اگر بعد از غذا خوردن احساس درد در ناحیه قفسه سینه خود دارید، طبیعی است که نگران باشید. به هر حال، اگر این درد ناشی از تجمع گاز در شکم باشد، باید آن را در ناحیه شکم خود حس کنید نه نزدیک قلب.

در حالی که ممکن است درد قفسه سینه به دلیل گاز معده باشد، اما میتواند نشان دهنده یک مشکل جدی قلبی نیز باشد. لطفاً توجه داشته باشید، چنانچه پس از مطالعه این مقاله هنوز نمی توانید با اطمینان، درد ناشی از معده را از درد قلبی افتراق دهید، احتیاط کنید و برای دریافت مراقبت به نزدیکترین اورژانس مراجعه کنید.

تشخیص درد قفسه سینه ناشی از معده

چنانچه گاز در معده یا در قسمت چپ روده بزرگ شما تجمع یابد، ممکن است در قفسه سینه خود احساس درد کنید. ممکن است در اثر بلع میزان زیادی هوا، گاز در دستگاه گوارش شما گیر کند. علاوه بر غذا و نوشیدنی، ممکن است شما مبتلا به بیماری باشید که سبب ایجاد دردهای ناشی از گاز شود مانند:

تفاوت های قابل توجهی بین درد ناشی از گاز و حمله قلبی وجود دارد. زمانی که علت این مشکل گاز باشد، احتمالاً موارد زیر را تجربه خواهید کرد:

اگر علت درد، سوزش سر دل باشد، بلافاصله پس از صرف غذا اتفاق می افتد یا می تواند در طول شب شما را از خواب بیدار کند. شما احساس خواهید کرد که سوزش ناشی از اسید، از معده به سمت گلو حرکت می کند. احتمالاً در دهان خود نیز طعم ترشی را احساس خواهید کرد. مصرف آنتی اسیدها یکی از بهترین درمان های خانگی برای درد قفسه سینه ناشی از گاز است.

دلایل دیگر مرتبط با غذا نیز وجود دارد که می تواند احساس درد ناشی از گاز در نزدیکی قفسه سینه را توجیه کند. این دلایل عبارتند از:

تفاوت درد قفسه سینه ناشی از معده و قلب

درد قفسه سینه ناشی از قلب 

چنانچه در ناحیه قفسه سینه خود درد یا سوزش احساس می کنید، ممکن است علت آن چیزی جدی تر از گاز باشد. اگر هر یک از علائم زیر همراه با درد شدید ناشی از گاز وجود دارد باید برای بررسی حمله قلبی فوراً به یک مرکز درمانی مراجعه کنید. علائم حمله قلبی شامل این موارد است:

داروهایی که بعد از آنژیوپلاستی باید مصرف کنید

درمان خانگی درد قفسه سینه و معده 

درمان گاز درد در قفسه سینه اغلب در خانه شروع می شود. درمان های خانگی زیر ممکن است به کاهش درد ناشی از گاز اضافی در قفسه سینه کمک کند:

1_ مایعات گرم بنوشید

نوشیدن مقدار زیادی مایعات می تواند به حرکت گاز اضافی در سیستم گوارش کمک کند، که می تواند درد و ناراحتی گاز را کاهش دهد. نوشیدن نوشابه های غیر گازدار از مصرف گاز اضافی جلوگیری می کند. آب گرم یا چای های گیاهی ممکن است به کاهش درد و ناراحتی برای برخی افراد کمک کند.

2_ مصرف زنجبیل 

ریشه زنجبیل به طور سنتی برای کمک به مشکلات گوارشی استفاده می شود. تحقیقات نشان می دهد که زنجبیل می تواند به برخی علائم گوارشی کمک کند. چای زنجبیل، آب نبات های جویدنی، نوشیدنی ها و محصولاتی از این دست می تواند برای شما گزینه مناسبی باشد.

3_ از محرک های احتمالی اجتناب کنید

اگر علت دقیق گاز درد در قفسه سینه مشخص نباشد، بهتر است از هر گونه محرک گوارشی احتمالی خودداری کنید. این می تواند شامل نوشابه ها و نوشابه های گازدار، شیر و محصولات لبنی و گلوتن باشد.

4_ ورزش

ورزش ممکن است به حرکت گاز در سیستم گوارش کمک کند تا از بین برود. حتی یک پیاده روی ساده!

درمان دارویی درد قفسه سینه ناشی از معده 

گزینه های درمانی پزشکی برای کمک به درد گاز در قفسه سینه در دسترس هستند. داروهای بدون نسخه، مانند بیسموت ساب سالیسیلات (پپتو بیسمول) ممکن است برخی از علائم سوء هاضمه را کاهش دهند.

شرایط مزمن، برای مثال، التهاب زخمی‌شونده روده بزرگ، رفلاکس معده، سندروم روده تحریک پذیر یا بیماری کرون، ممکن است نیاز به درمان با نسخه پزشک داشته باشند، اگرچه درمان در هر مورد متفاوت است.

در بیشتر موارد مسمومیت غذایی، فرد می تواند با درمان خانگی مانند هیدراتاسیون و استراحت بهبود یابد. در موارد بدتر، ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک یا زمان بستری در بیمارستان داشته باشند. در برخی موارد، سنگ کیسه صفرا ممکن است با دارو قابل درمان باشد که ممکن است بدن را تشویق کند تا سنگ ها را در طول زمان حل کند.

4.1/5 - (25 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر شادی یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکترمن یک هفته پیش بعد از این که خوابیدم با احساس درد قفسه سینه و بی خس شدن دستام از خواب بلند شدم و احساس کردم چیزی داخل گلوم هستش نوار قلب گرفتم گفتن مشکلی نداره ودفقط قرص پروپرانولی که مصرف میکردم رو مصرف کنم ولی همچنان این درد میره و میاد و با تنگی نفسرهمراه یعنی سخت ریه هام پر میشه و انگار یه وزنه رو سینه امه و تپش قلب هم دارم همراهش و بیشتر م تو حالت ایستاده که هستم تشدید میشه و وقتی خوابیدم خیلی کمتر میشع و کم کم اروم میشه به نظرتون چی میتونه باشه دلیلش؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      درد و علائم قلبی معمولاً در حالت فعالیت بیشتر میشه و بعید هست که علائمتون ناشی از مشکل قلبی باشه

      ولی متاسفانه بدون معاینه نمیشه اظهار نظر دقیق انجام داد و باید معاینه و بررسی شود

  • تصویر کاربر میلاد یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    سلام دکتر بنده مدتی هست بصورت نقطه ای در دو محل قفسه سینه ام دردی رو حس میکنم مثل اینکه مثلا جوش زیرپوستی زده و وقتی فشار میدم درد میگیره یا وقتی به پشت دراز میکشم فشار میاد و درد خفیفی حس میکنم.آیا ممکنه اینها توده خاصی باشن؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام

      درد نقطه ای معمولا قلبی نیست و منشا عصبی عضلانی داره

  • تصویر کاربر مریم جمعه ۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    آقای دکتر سلام من ۲۶ سالمه و اضافه وزن دارم
    متاسفانه درد قفسه سینه دارم توی نوار قلب چیزی مشخص نشد ..یعنی مشکلی نداشتم
    اما درد دارم سمت چپ قفسه سینه ام ...دیشب که ناراحت شدم صبح که بیدار شدم تمام قفسه سینه و گردنم درد میکرد .....دردم گاهی به زیر بغل کشیده میشه بی حالم میکنه ....من تب مالت هم دارم دکتر
    1. تصویر کاربر مریم جمعه ۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      دکتر من ایندرال و نورتیلیپتیلین هم مصرف کردم اما فایده نداره ...مدام هم سر درد دارم
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه این درد قلبی نباشه و عضلانی باشه

      اما بهتره تست ورزش جهت اطمینان انجام دهید

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی جمعه ۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید،من یه جوان ۲۶ ساله هستم
    که ورزش میکنم اما چندوقتی هست که قفسه سینه و‌سمت چپ قفسه سینه و‌پشت کتفم و گاهی دست چپم تیر میکشید به متخصص قلب و عروق مراجعه کردم وا ایشان نوار قلب و اکو و تست ورزش گرفتند و گفتند همه چی نرمال هست و مشکلی نیست: اما بازم این دردها به سراغم می ایند به نظر شما مشکل چیست؟؟ ممنوم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      با توجه به شرح حال و تست هاتون درد قلبی نیست

      ممکن است که عصبی عضلانی و یا گوارشی یا اضطرابی باشه به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر نجفی جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما
    بنده در یکماه اخیر این درد رو مکرر دارم قسمت چپ قفسه سینه که حتی موقع استراحت هم درد هست .انگار قلبم داغ شده به شکلی از داخل داره میسوزه.بیشتر فشار اذیتم میکنه.انگار قلبم رو دارن فشار میدن .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      درد دایم در حالت استراحت معمولا غیر قلبی است

      اما بهتره معاینه شوید و اگر اضطراب دارید درمان کنید

  • تصویر کاربر مصطفی دوشنبه ۲۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    بنده 36 سال دارم 4 سال هست به دلایلی کم تحرک و خانه نشین شده ام بیکار بودم در این مدت و زیاد در جمع ظاهر نمیشدم و وزنم 116 کیلو شده. از همان اوایل کم تحرکی، در مواقعی از جمله سرمای زیاد دچار درد خفیف و ممتد در سمت چپ قفسه سینه و سنگینی در تنفس به ویژه تنفس عمیق می شدم. امسال هم حدود یک ماهی هست دوباره این علایم عود کرده ولی اینبار تشدید شده و تمام نمی شود. تازگی ها وضعیت روحی خوبی نداشتم و یک روز در آرایشگاه احساس تنگی نفس کردم و خیلی ترسیدم و معده ام به هم ریخت و احساس از حال رفتن کردم و رفتم اورژانس که دکتر پانیک تشخیص داد قرص افسردگی نوشت ولی مصرف نکردم. معده ام طوری شده بود که غذا نمی تونستم بخورم احساس تنگی نفس می کردم. رفتم فوق تخصص ریه او هم بعد از آزمایشات، ایروکاست و سیمبیکورت و دو قرص برای ریفلاکس معده نوشت. کمی خوبم ولی دیروز جلوی باد سرد شدید بودم حالم بد شد تنفس عمیق نمی تونستم بکنم دوباره و مدتها قفسه سینه مو جلوی بخاری نگهداشتم تا بهتر شد حالم. به نظرتان اضطرابه؟ آسمه؟ یا به انسداد عروق مرتبط است این مشکل؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      به این شکل نمیشه نظر داد

      باید حهت معاینه مراجعا کنید

  • تصویر کاربر سارا شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    خسته نباشید اقای دکتر من 2 سال پیش تست ورزش انجام دادم و اکو ک سالم بود یک ماه قبلم اکو انجام دادم ک باز قلبم سالم بود و گفت کمی افتادگی دریچه میترال داری ک طبیعیه من استرس زیاد دارم و وقتی عصبی میشم تا یک هفته همش خمیازه ناقص میکشم و اکثر اوقات ضربان قلبم بین 85 تا 100 هستش الان یک روزه سمت چپ قفسه سینم وقتی خم میشم یا کش و قوس میام درد میگیره ولی تو حالت نشسته یا تکون نخوردم دردی ندارم گاعی احساس میکنم قلبم میلرزه و فشارم بین 8 تا 6 هستش ک احساس سبکی سر میکنم البته این حالت ها همیشگی نیست ببخشید ولی نزدیک عادت ماهیانه بیشتر میشه دکتر بهم متازیرو داد ک شب ها نصف میخورم ایا من قلبم مشکل داره یا اضطراب دارم اینم بگم از وقتی یکی از اقوام سکته ی قلبی کرد من این طوری شدم و ن کم خونی دارم ن تیرویید ازمایشهام همه نرمال بود لطفا راهنماییم کنید ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام احتمالا مشکل شما قلبی نیست و اضطرابی هست با روان پزشک مشورت کنید

  • تصویر کاربر سارا جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید خدمت دکتر گرامی دکتر جان من وقتی به قفسه سینم فشار میارم یا کش میام سمت چپ قفسه سینم درد میگیره و اینکه صربان قلب من همیشه بین 85 تا 100 هستش اکو رفتم قلبم سالم بود و گفت قلبت 65 درصد کار میکنه ایا مشکل من قلبیه یا عضله درد دارم و چیکار کنم ممنون از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      این نوع درد معمولاً قلبی نیست برای اطمینان می توانید تست ورزش انجام دهید

  • تصویر کاربر شایان جمعه ۱۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر،بنده حدود چند ماهی هست که درد رو تجربه میکنم،قسمت عمده درد در پشتم سمت چپ جایی که کتف به حرکت در میاد هست،اکثر مواقع هم موقع نفش کشیدن قسمتهایی از قفسه سینم درد میکنه،و در بعضی از حالتهای کشیده شدن بدن هم درد میکنه،البته موقع تنفس عمیق احساس درد در قفسه سینه و کتف همزمان ایجاد میشه طوری که انگار به هم ربط دارن،درد قفسه سینه هم انگار استخوان هام درد میکنه،و همینطور گرفتگی عضلات پشت گردن هم دارم،البته این درد ها به مرور ایجاد شده،اول کتف،بعد گرفتگی گردن و بعد قفسه سینه،پیش متخصص قلب عروق رفتم مشکلی نبود،البته اون موقع دردم زیاد نشده بود و بعد از اکو و کارهای دیگه دکتر فرمودن مشکل قلبی ندارم،احساس سرگیجه هم داشتم،که گفتن پیش متخصص مغز اعصاب برم و دارو دادن سرگیجم خوب شد،حتی حس خفگی در خواب هم داشتم که بعد از مصرف دارو خوب شد.الان بعضی وقتها دست چپم هم مثل درد عصبی که از آرنج شروع میشه و به انگشت کوچک و انگشت حلقه میزنه و سر میشه،تو این مدت انواع درد هارو تجربه کردم حتی درد شدید معده و نمیدونم مشکل چیه و کجا برم،ممنون میشم راهنماییم کنید.ببخشید طولانی شد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      درد به نظر عصبی عضلانی هست

      به روماتولوژیست مراجعه کنید

      اگر هم همزمان مشکل اضطرابی دارید به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید من حدود 2 ماه هستش که سمت راست قفسه سینم درد میکنه البته تو حالتت عادی که نفس میکشم دردی نداره فقط وقتی که عطسه میکنم یا بالا تنم رو سمت چپ یا راست خم میکنم درد میگیره سیگاری هم هستم یه چند مدتم خونه رو خیلی گرم میکردیم احتمال داره سرما زده باشه؟ چند مدت خوب شد ولی دوباره شروع شده خواستم بدونم احتمال سرطان ریه هست؟ سرفه نمیکنم خلط خونی هم ندارم تنگی نفس هم ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا درد عضلانی هست

      ولی بهتره ویزیت و نعاینه شوید تا بشه اظهار نظر دقیق داشت

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر