دکتر محمد حسین نجفی

بین 10 تا 20 مرتبه در روز دفع گاز از بدن کاملاً طبیعی است. در عین حال، اگر بعد از غذا خوردن احساس درد در ناحیه قفسه سینه خود دارید، طبیعی است که نگران باشید. به هر حال، اگر این درد ناشی از تجمع گاز در شکم باشد، باید آن را در ناحیه شکم خود حس کنید نه نزدیک قلب.

در حالی که ممکن است درد قفسه سینه به دلیل گاز معده باشد، اما میتواند نشان دهنده یک مشکل جدی قلبی نیز باشد. لطفاً توجه داشته باشید، چنانچه پس از مطالعه این مقاله هنوز نمی توانید با اطمینان، درد ناشی از معده را از درد قلبی افتراق دهید، احتیاط کنید و برای دریافت مراقبت به نزدیکترین اورژانس مراجعه کنید.

تشخیص درد قفسه سینه ناشی از معده

چنانچه گاز در معده یا در قسمت چپ روده بزرگ شما تجمع یابد، ممکن است در قفسه سینه خود احساس درد کنید. ممکن است در اثر بلع میزان زیادی هوا، گاز در دستگاه گوارش شما گیر کند. علاوه بر غذا و نوشیدنی، ممکن است شما مبتلا به بیماری باشید که سبب ایجاد دردهای ناشی از گاز شود مانند:

تفاوت های قابل توجهی بین درد ناشی از گاز و حمله قلبی وجود دارد. زمانی که علت این مشکل گاز باشد، احتمالاً موارد زیر را تجربه خواهید کرد:

اگر علت درد، سوزش سر دل باشد، بلافاصله پس از صرف غذا اتفاق می افتد یا می تواند در طول شب شما را از خواب بیدار کند. شما احساس خواهید کرد که سوزش ناشی از اسید، از معده به سمت گلو حرکت می کند. احتمالاً در دهان خود نیز طعم ترشی را احساس خواهید کرد. مصرف آنتی اسیدها یکی از بهترین درمان های خانگی برای درد قفسه سینه ناشی از گاز است.

دلایل دیگر مرتبط با غذا نیز وجود دارد که می تواند احساس درد ناشی از گاز در نزدیکی قفسه سینه را توجیه کند. این دلایل عبارتند از:

تفاوت درد قفسه سینه ناشی از معده و قلب

درد قفسه سینه ناشی از قلب 

چنانچه در ناحیه قفسه سینه خود درد یا سوزش احساس می کنید، ممکن است علت آن چیزی جدی تر از گاز باشد. اگر هر یک از علائم زیر همراه با درد شدید ناشی از گاز وجود دارد باید برای بررسی حمله قلبی فوراً به یک مرکز درمانی مراجعه کنید. علائم حمله قلبی شامل این موارد است:

داروهایی که بعد از آنژیوپلاستی باید مصرف کنید

درمان خانگی درد قفسه سینه و معده 

درمان گاز درد در قفسه سینه اغلب در خانه شروع می شود. درمان های خانگی زیر ممکن است به کاهش درد ناشی از گاز اضافی در قفسه سینه کمک کند:

1_ مایعات گرم بنوشید

نوشیدن مقدار زیادی مایعات می تواند به حرکت گاز اضافی در سیستم گوارش کمک کند، که می تواند درد و ناراحتی گاز را کاهش دهد. نوشیدن نوشابه های غیر گازدار از مصرف گاز اضافی جلوگیری می کند. آب گرم یا چای های گیاهی ممکن است به کاهش درد و ناراحتی برای برخی افراد کمک کند.

2_ مصرف زنجبیل 

ریشه زنجبیل به طور سنتی برای کمک به مشکلات گوارشی استفاده می شود. تحقیقات نشان می دهد که زنجبیل می تواند به برخی علائم گوارشی کمک کند. چای زنجبیل، آب نبات های جویدنی، نوشیدنی ها و محصولاتی از این دست می تواند برای شما گزینه مناسبی باشد.

3_ از محرک های احتمالی اجتناب کنید

اگر علت دقیق گاز درد در قفسه سینه مشخص نباشد، بهتر است از هر گونه محرک گوارشی احتمالی خودداری کنید. این می تواند شامل نوشابه ها و نوشابه های گازدار، شیر و محصولات لبنی و گلوتن باشد.

4_ ورزش

ورزش ممکن است به حرکت گاز در سیستم گوارش کمک کند تا از بین برود. حتی یک پیاده روی ساده!

درمان دارویی درد قفسه سینه ناشی از معده 

گزینه های درمانی پزشکی برای کمک به درد گاز در قفسه سینه در دسترس هستند. داروهای بدون نسخه، مانند بیسموت ساب سالیسیلات (پپتو بیسمول) ممکن است برخی از علائم سوء هاضمه را کاهش دهند.

شرایط مزمن، برای مثال، التهاب زخمی‌شونده روده بزرگ، رفلاکس معده، سندروم روده تحریک پذیر یا بیماری کرون، ممکن است نیاز به درمان با نسخه پزشک داشته باشند، اگرچه درمان در هر مورد متفاوت است.

در بیشتر موارد مسمومیت غذایی، فرد می تواند با درمان خانگی مانند هیدراتاسیون و استراحت بهبود یابد. در موارد بدتر، ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک یا زمان بستری در بیمارستان داشته باشند. در برخی موارد، سنگ کیسه صفرا ممکن است با دارو قابل درمان باشد که ممکن است بدن را تشویق کند تا سنگ ها را در طول زمان حل کند.

4.1/5 - (25 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر بهی جمعه ۱۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    با سلام ، مدتی است که ماهیچه اتصال شانه به گردنم گاهی درد میکنه و میگیره و همزمان روی سینه سمت چپم درد میکیره و احساس گرفتگی دارم ، با خمیازه احساس دردم بیشتر میشه، یک بار هم بعد از خمیازه قلبم ب شدت درد گرفت و عرق سردی رو تنم نشست و بعد چند دقیقه به اوج خودش رسید و تموم شد. مشکلم ممکنه قلبی باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      درد احتنالا عضلانی هست

      اما بهتره معاینه شوید تا بشه اظهار نظر دقیق کرد

  • تصویر کاربر الهام یکشنبه ۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 151 مشاهده پرسش
    سلام باد سرد که به قفسه سینه ام میخوره درد میگیره قفسه سینم علتش رو مبشه بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      این نوع درد قلبی نیست و احتمالا عضلانی استخوانی هست

      به روماتولوژیست مراجعه کنید

  • تصویر کاربر محمودشرافت یکشنبه ۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    سلام فشار نامنظم ضربان نامنظم و گاها درد قفسه سینه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      تست ورزش ابنورمال بوده

      اسکن نرمال

      برای تصمیم گیری و اظهار نظر باید بیمار و مدارک دیده شوند تا بشه نظر داد

  • تصویر کاربر نسترن چهارشنبه ۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    سلام
    من ۲۹ سالمه و ۳ ماهه زایمان سزارین کردم
    روز سوم سزارینم ورم پا داشتم و شبا وقت خواب مقداری تنگی نفس
    الان گاهی در حدود دنده دوم سمت چپم گاهی تیر میکشه همراه با اون خیلی کم احسساس تنگی نفس دارم
    البته مقداری ناراحتی معده هم دارم
    وقتی یک چیزی میخورم احساس میکنم این درد رفع میشود یا با تغییر پوزیشن
    ایا نیاز به بررسی بیشتر از نظر مشکل قلبی دارم
    با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه لخته وریدی و امبولی ریه باشه

      باید فورا به متخصص قلب مراجعه کنید

  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    احساس سنگینی روی قفسه سینه ام دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید معاینه شوید و نوار قلب بگیرید تا بشه در مورد علت نظر داد

  • تصویر کاربر سوگند پنجشنبه ۲۶ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر من مادرم 46سالشون هست و گاهی اوقات درد در قفسه سینه داشتن ک یک شب همراه شد با عرق سرد و سرگیجه ک ب دکتر مراجعه کردن و نوار قلب خوب بود و ارجاع دادن ب متخصص ک بعد از تست ورزش و اکو گفتن کمی لرزش دریچه قلب دارن و قرص پروپرانولول10 تجویز کردن صبح و شب یک عدد و قرص پوکساکیم5 شبی یک عدد و گفتن دوماه مصرف بشه و مجدد مراجعه کنن الان چند روز از مصرف دارو میگذره و مادرم سردرد دارن تقریبا کل روز و یا احساس سرما دارن، همش بی حال هستن یا مدام میخوان بخوابن ک دیدم از عوارضش هست ولی واسه سردرد و سرما نمیدونم مشکلی هست یا نه؟ طبیعی هست؟ و اینک این مشکل لرزش دریچه بیماری مشکل سازی هست خطرناکه؟! پدرشون هم با ایست قلبی فوت کردن و مادرم فوق‌العاده شور میزنن و استرس دارن و مضطرب هستن ممنون میشم راهنمایی کنید خودم ک از استرس مامانم شب و روز ندارم خیلی نگرانم مشکلی پیش بیاد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۶ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      این علایم به قلب ارتباط نداره و مشکل اضطرابی افسردگی هست

      به روانپزشک مرتجعه کنید

  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲۵ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید
    من حدود ۱ سالی هست که فوتبال بازی نمیکردم(تفریحی بازی میکردم) و بعد ۱سال بازی کردم و الان یه ۱۰ روزی هست درد و حالت سفتی در قسمت قفسه سینه را دارم و گاهی اوقات هم قفسه سینه سمت چپم و مرکز سینه تیر میکشه و فقط به همین صورت هست و در ضمن سیگار هم میکشم
    میخواستم بدونم دلیلش چی هست؟؟
    ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۵ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه درد قلبی یا عضلانی باشه

      باید معاینه شوید

  • تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۲۵ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 154 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر نجفی
    من ۳۸ سال دارم چند شب پیش موضوعی منو بسیار ناراحت کرد به طوریکه ناگهانی بالا یا تقریبا مرکز سینه سمت چپ درد شدیدی رو حس کردم انگار کسی قلبم رو چنگ کرده و احساس نفس تنگی شدید کردم شوهرم و بیدار کردم و یک لیوان آب عسل بهم داد و به سخنی خوابم برد تا دو روز بعدش هنوز احساس درد و تنگی تنفس اما کمییی ملایمتر از اولین بار داشتم که درد قطع نمی شد و گاهی با خم شدن یا بالا بردن دستم بیشتر شده و تیر میکشید تا اینکه رفتم و نوار قلب گرفتم توی اورژانس بیمارستان و دکتری که اونجا بود نوار قلب رو دید گفت قلبت مشکلی نداره و مشکل از معده هست و بهم قرص پنتومید و کلدینیوم داد اما الان دو روزه می خورم باز درد دارم فکر میکنید علت چیه؟ ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۵ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید به روانپزشک مراجعه کنید

      احتمالا مشکل قلبی نیست و اضطرابیه

  • تصویر کاربر Mali دوشنبه ۲۳ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام من 28 ساله هستم وقتی نفس عمیق میکشم قفسه سینه ام( به طرف راست )درد میگیره ، پیش چه دکتری باید برم ?ایا خطرناک می‌تونه باشه?
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۳ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه پریکاردیت یا التهاب پرده دور قلب باشه

      به پزشک قلب مراجعه کنید

  • تصویر کاربر امیر یکشنبه ۲۹ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 145 مشاهده پرسش
    من با توجه به توضیحاتی ك نوشتین و البته وضعه خودم احساس میكنم درد پلوریت دارم چرا ك در زمان تنفس عادی هیچ مشكلی ندارم . اما زمان دمه عمیق و البته سرفه ی شدید و زمانی ك دم میكنم و نگه میدارم درد و احساس میكنم . ١٨ سالمه سابقه بیماری قلبی و فشار خون در خانواده وجود داره متاسفانه وزنه بالایی دارم و یك روزی هست این احساسو دارم بعد از یك روز نخوابیدم و عصبانیتی ك در طیش داشتم . و برا نیم ساعت احساس گردن درد هم گرفتم . اما درد به دسته چپم نزد احساس سنگینی رو قفسه سینه هم نداشتم . اگ میشه راه نمایی كنین هر چه زود تر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۹ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      علایم اضطرابی افسردکی هست

      به روانپزشک مراجعه کنید

      و همزمان جهت بررسی قلبی به متخصص قلب مراجعه کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر