دکتر محمد حسین نجفی

با هر ضربه قلب تقریبا ۶۰ سی سی خون وارد آئورت می شود تا مواد غذایی و اکسیژن را به تک تک سلول های بدن برساند. گاهی اوقات افراد از لمس نبض در شکم یا ضربان شکمی شکایت دارند و می پرسند که آیا چنین چیزی طبیعی است یا خیر؟

از نظر علمی اگر شخصی لاغر باشد، لمس نبض آئورت در فضای ناف طبیعی است ولی معمولا در افراد چاق چنین چیزی لمس و مشاهده نمی شود. اگر در فردی شک کنیم که نبض در شکم غیر طبیعی است از سونوگرافی استفاده می کنیم. یکی از بیماری هایی که باعث می شود به طور نامعمول نبض شکمی در فضای شکمی قابل مشاهده و لمس باشد، آنوریسم آئورت است.

قطر آئورت در فرد نرمال حدود ۲ سانتی متر است، اگر به هر دلیلی جداره آئورت نازک شود، این قطر می تواند افزایش پیدا کرده و به سه، چهار، پنج و یا شش سانتی متر برسد.

در چنین شرایطی آئورت در معرض پاره شدن قرار می گیرد. به همین علت اگر در فردی نبض آئورت لمس شود، پزشک از سونوگرافی استفاده می کند. اگر بعد از سونوگرافی قطر بیش از معمول آئورت تایید شود، برای مشخص کردن آناتومی و شکل انوریسم از عمل آنژیو قلب استفاده می شود. در مواردی که قطر بزرگ تر از معمول است، به دلیل اینکه احتمال پارگی وجود دارد از روش های جراحی و یا اینترونشن برای تعویض آن منطقه از آئورت استفاده می شود تا از پاره شدن آئورت و در نهایت مرگ ناگهانی جلوگیری گردد.

نبض در شکم در دوران حاملگی

بسیاری از خانم های باردار چیزی شبیه به نبض در زیر شکم خود حس می کنند. آیا نبض در شکم ربطی به جنین دارد؟

چنانچه شما فردی لاغر باشید و نتیجه سونوگرافی شما حاکی از سلامت جنین باشد، جای نگرانی وجود ندارد. نبض در شکم در واقع همان نبض شریان آئورت است که به سطح شکم منتقل می شود و وجود آن امری طبیعی است. البته در موارد نادری ممکن است قسمتی از شریان حالت بادکنکی پیدا کند که به آن انوریسم می گوییم.

آنوریسم آئورت چیست؟

آنوریسم برآمدگی غیر طبیعی و یا بالونی در رگ های خونی شما است. یک نوع از اشکال آنوریسم شریانی در آئورت شماست. آئورت خون را از قلب به اندام های حیاتی شما حمل می کند. شما ممکن است ندانید که آنوریسم دارید یا نه، چرا که انوریسم آئورت معمولا علامتی ایجاد نمی کند. حتی زمانی که بزرگ شود. با این حال، آنوریسم می تواند باعث ترکیدگی (پارگی) و یا شکافتن (تشریح) شود که در نهایت منجر به خونریزی داخلی و اغلب مرگ می شود.

انوریسم آئورتاورژانس آئورت

آنوریسم آئورت متفاوت از دایسکشن آئورت است. دایسکشن یا پارگی آئورت می تواند در همان محلی رخ دهد که بسیاری از آنوریسم ها در آنجا اتفاق می افتند. در دیسکسیون آئورت، پارگی در دیواره آئورت رخ می دهد. این اتفاق باعث خونریزی داخلی و در امتداد دیواره آئورت و در برخی موارد، به طور کامل خارج از آئورت (پارگی) می شود .

دایسکشن آئورت یک اورژانس تهدیدکننده زندگی است. درمان آنوریسم آئورت قبل از شکافتگی بسیار مهم است. اگر شکافتگی رخ دهد، افراد هنوزهم فرصت درمان شدن با عمل جراحی و درمانهای دیگری دارند، اما آنها بیشتر در معرض خطر عوارض قرار دارند.

برای مطالعه بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید:
آنوریسم آئورت شکم

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.7/5 - (134 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر هاشم دوشنبه ۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 148 مشاهده پرسش
    سلام ممنون از پاسخگویی
    اقای دکتر حالت خفگی من هی بدتر بدتر میشه الان بیشتر شده نمیدونم چیکار کتم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر پریسا جمعه ۲۸ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 152 مشاهده پرسش
    تپش قلب
    با سلام و خسته نباشید.آقای دکتر من یه دوست دارم که چند بار باهم استخر رفتیم و دیدم که موقع تپش قلب قفسه سینه ش چند بار تکان خورده طوری که از بیرون مشهود بوده.میشه بفرمائید این چه ناراحتی قلبی یه؟آیا خطرناک و دردناکه؟ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۸ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام. ممکنه pvc داشته باشن. بهتره نوار حین تپش رو ببینم
  • تصویر کاربر سروش دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    سلام دکتر بنده 37 سال سن دارم و چند سالی هست که بیماری فشار خون و تپش قلب دارم . اتنولول و انالاپریل میخورم . اتنولول 50 روزی یه عدد و انالاپریل 10 شبی یک عدد . الان چند ساله همینارو دارم میخورم . شنیدم قرص اتنولول ضرر خیلی زیادی داره . امکانش هست داروی دیگه ای جایگزینش کنم ؟ ممنون از پاسخگویی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام. جایگزینهای زیادی وجود دارن. باید ویزیت شده و نوارتون رو هم ببینم
  • تصویر کاربر انيا جمعه ۱۴ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر من مادربزرگم ٧٥ سالش هست سابقه سكته نداره و تنها از قرص تيروييد استفاده ميكنه و برونشيت هم داره فشار خون و ديابت هم نداره ولي ضربانش يكم بالاست مثلا بين ٩٠ تا ١٠٠ حالت عادي ايا اين طبيعيه؟؟ و اينكه ايا ميتونه از اسپرين استفاده كنه مفيد هست يا خير اگر بله چه مقدار باشه و براي پيشگيري از سكته چه كار هايي و ميتونن انجام بدن اگر راهنمايي كنين ممنونم از بزرگواريتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام. اگر پرکاری تیروئید دارند معلومه هنوز خوب کنترل نشده. بهتره آسپرین ۸۰ شبها یک عدد مصرف کنند
  • تصویر کاربر فاطمه جمعه ۱۴ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 150 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید خدمت آقای دکتر
    من خانمی29 ساله با مشکل تنگی آئورت خفیف هستم که در دوران بارداریم تشخیص داده شد الان دقیقا 3 سال هست که از این تشخیص میگذره و تا زمان بارداریم پروپرانول 40 روزی 2 تا میخوردم
    در حال حاضر به مدت 1 سال هست که سوتالول 80 روزی دوتا میخورم با این حال بیشتراوقات بدنم حالت سست و بی حال داره که حرف زدنم برام سخته درد قفسه سینه هم دارم کارمندم و سرگیجه دارم که سرکار اذیتم میکنه.با این بی حالی چه کنم؟آیا دارو برام کافیه ؟ وزنم 110 کیلو و قدم 178 هستش.به محض شروع کردن رژیم سستیم بیشتر میشه.لطفاراهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      تنگي ايورت اين مشكلاتو ايجاد نميكنه
      حتما با روانپزشك مشورت كنيد
      بهتره ويزيت شويد
  • تصویر کاربر Ghazal دوشنبه ۳ اردیبهشت ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 127 مشاهده پرسش
    چند ماهی هست به تنگی نفس دچار شدم در یک شرکت و نزدیکه یک ماهه وقتی قفسه سینه ام تنگ میشه و درد دارم در ادمه تپش قلب میگیرم که دستام چنگ میشه و صورتم خشک و دهنم قفل میشه .چکار کنم؟؟؟نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۳ اردیبهشت ۹۷( 6 سال پیش)
      سلام
      اين به نظر علايم پانيك يا حمله اضطرابه ولي بهتره كه ويزيت شده و ترجيحا اكو و تست ورزس انجام بديد
  • تصویر کاربر ندا یکشنبه ۱۲ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    کدوم تپش قلب ها خطرناکند
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۲ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۲ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سمیرا جمعه ۲۷ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام دکتر . من ۲۷ سالم هست . از بچگی یه مقداری ضربان قلبم تند هست . تا اینکه حدود ۷ سال پیش یه بار خم شدم چیزی رو از زمین بردارم ک تو قلبم یه جوری شد و بعدش تپش قلب خیلی خیلی خیلی شدیدی گرفتم ک بعد از چند دقیقه خوب شد . چند ماه بعد این اتفاق تکرار شد هنگام خم شدن . حدود یکسال بعدش هنگام بالا رفتن از پله و بعد از اون این مورد شدید برام پیش نیومد تا یک ماه پیش که ناراحت بودم . قبلش هم ک شروع تو قلبم یه احساسی دارم بعد از اون احساس شروع میشه . در کل ضربان قلبم بالا هست تو حالت طبیعی حدود ۹۵ هست ولی وقتی اون حالت برام اتفاق میوفته خیلی خیلی خیلی شدید میشه دقیقا ب شدت قلب یه پرنده میشه .نوار قلب گرفتم ولی اون موقعی ک گرفتم دیگه تپش نداشتم و گفتن خوبه . اکو هم کردم گفتن خوبه . خواهش میکنم راهنماییم کنید ممنون میشم .
    1. تصویر کاربر سمیرا شنبه ۲۱ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      دکتر میشه خواهش کنم جواب سوالم رو بدید
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۷ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۷ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر رضاامینی یکشنبه ۱۵ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    بنده 46 ساله هستم از سال84 مبتلا به آریتمی نوع اس وی تی و ای اف ،تحت درمان با سوتالول 80 یکعدد روزانه پزشکم پیشنهاد ابلیشن دادن آیا با سوزاندن اس وی تی ،ای اف خودبخود از بین میرود و همچنین چند درصد احتمال عود یا تخریب بافت قلب و نیاز به تعبیه پیس میکر وجود دارد ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۵ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۵ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر ارزوحسینی یکشنبه ۱۵ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 115 مشاهده پرسش
    من دستو پام خیلی وقتا سردمیشه احساس سرمای شدیدمیکنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۵ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۵ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر