دکتر محمد حسین نجفی

با هر ضربه قلب تقریبا ۶۰ سی سی خون وارد آئورت می شود تا مواد غذایی و اکسیژن را به تک تک سلول های بدن برساند. گاهی اوقات افراد از لمس نبض در شکم یا ضربان شکمی شکایت دارند و می پرسند که آیا چنین چیزی طبیعی است یا خیر؟

از نظر علمی اگر شخصی لاغر باشد، لمس نبض آئورت در فضای ناف طبیعی است ولی معمولا در افراد چاق چنین چیزی لمس و مشاهده نمی شود. اگر در فردی شک کنیم که نبض در شکم غیر طبیعی است از سونوگرافی استفاده می کنیم. یکی از بیماری هایی که باعث می شود به طور نامعمول نبض شکمی در فضای شکمی قابل مشاهده و لمس باشد، آنوریسم آئورت است.

قطر آئورت در فرد نرمال حدود ۲ سانتی متر است، اگر به هر دلیلی جداره آئورت نازک شود، این قطر می تواند افزایش پیدا کرده و به سه، چهار، پنج و یا شش سانتی متر برسد.

در چنین شرایطی آئورت در معرض پاره شدن قرار می گیرد. به همین علت اگر در فردی نبض آئورت لمس شود، پزشک از سونوگرافی استفاده می کند. اگر بعد از سونوگرافی قطر بیش از معمول آئورت تایید شود، برای مشخص کردن آناتومی و شکل انوریسم از عمل آنژیو قلب استفاده می شود. در مواردی که قطر بزرگ تر از معمول است، به دلیل اینکه احتمال پارگی وجود دارد از روش های جراحی و یا اینترونشن برای تعویض آن منطقه از آئورت استفاده می شود تا از پاره شدن آئورت و در نهایت مرگ ناگهانی جلوگیری گردد.

نبض در شکم در دوران حاملگی

بسیاری از خانم های باردار چیزی شبیه به نبض در زیر شکم خود حس می کنند. آیا نبض در شکم ربطی به جنین دارد؟

چنانچه شما فردی لاغر باشید و نتیجه سونوگرافی شما حاکی از سلامت جنین باشد، جای نگرانی وجود ندارد. نبض در شکم در واقع همان نبض شریان آئورت است که به سطح شکم منتقل می شود و وجود آن امری طبیعی است. البته در موارد نادری ممکن است قسمتی از شریان حالت بادکنکی پیدا کند که به آن انوریسم می گوییم.

آنوریسم آئورت چیست؟

آنوریسم برآمدگی غیر طبیعی و یا بالونی در رگ های خونی شما است. یک نوع از اشکال آنوریسم شریانی در آئورت شماست. آئورت خون را از قلب به اندام های حیاتی شما حمل می کند. شما ممکن است ندانید که آنوریسم دارید یا نه، چرا که انوریسم آئورت معمولا علامتی ایجاد نمی کند. حتی زمانی که بزرگ شود. با این حال، آنوریسم می تواند باعث ترکیدگی (پارگی) و یا شکافتن (تشریح) شود که در نهایت منجر به خونریزی داخلی و اغلب مرگ می شود.

انوریسم آئورتاورژانس آئورت

آنوریسم آئورت متفاوت از دایسکشن آئورت است. دایسکشن یا پارگی آئورت می تواند در همان محلی رخ دهد که بسیاری از آنوریسم ها در آنجا اتفاق می افتند. در دیسکسیون آئورت، پارگی در دیواره آئورت رخ می دهد. این اتفاق باعث خونریزی داخلی و در امتداد دیواره آئورت و در برخی موارد، به طور کامل خارج از آئورت (پارگی) می شود .

دایسکشن آئورت یک اورژانس تهدیدکننده زندگی است. درمان آنوریسم آئورت قبل از شکافتگی بسیار مهم است. اگر شکافتگی رخ دهد، افراد هنوزهم فرصت درمان شدن با عمل جراحی و درمانهای دیگری دارند، اما آنها بیشتر در معرض خطر عوارض قرار دارند.

برای مطالعه بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید:
آنوریسم آئورت شکم

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.7/5 - (134 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ناصر پنجشنبه ۲۰ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر میشه آنژیوگرافی رو تفسیر بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۰ دی ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر حامد شنبه ۱۵ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    من تو یه موقعیتی قرار میگیرم ک اصلا نباید استرس بگیره منو و ب دلیل حساس بودن موقعیت استرس شدیدی میگیرم و ضربان نبضم بالای 100 تا میزنه چ آمپولی میشه تزریق کرد ک برای اون زمان نبضم بین 70 تا 80‌تا بزنه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۵ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد به روانپزشك مراجعه كنيد و پروپرانولول هر دوازده ساعت
  • تصویر کاربر مهنوش سه شنبه ۱۱ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 144 مشاهده پرسش
    سلام دکتر مدت 6 ماه هستش که تنگی نفس و تپش قلب شدید میگیرم ...جوری که دست و پام به لرزه در میاد و انگار بیحال بیحال میوفتم سرگیج و یکم حالت تهوع میگیرم و ساق پاهام درد میکنه به شدت ... دست چپم بیحس میسه و قفسه سینم احساس سنگینی شدید میکنم همراه درد .. نمیدونم چکار کنم ..
    آزمایش دادم هیچ مشکل دیابتی و این پیز هارو ندارم اهل سیگارو قلیون هم اصلاااا نیستم . و خیلی تو خوردن غدا دقت میکنم ..
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۱ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      به نظر حمله اضطراب و پانيكه
      بايد به روانپزشك مراجعه كنيد
      اگر بهتر نشديد جهت بررسي تكميلي مثل اكو و تست ورزش مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر احمد سه شنبه ۱۱ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 148 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت شما
    بنده چند ماهی هست که طپش قلب زیادی دارم. در حالت استراحت بین 70 تا 90 ولی به محض کوچکترین تحرک ضربان بالای 120 تا 150 میشه. اکو. دوبار تست ورزش. نوار قلب. چند بار آزمایش خون دادم و دو سه تا متخصص و فوق تخصص قلب رفتم و گفتند مشکلی نداره قلبت. دکتر گوارش تشخیص نفخ دادند و داروهایی دادند که سوزش قفسه سینه کمتر شده و پراپرانول و آلپرالازوم رو قطع کردم ولی به محض اینکه حرکت میکنم مثلا پنجاه یا صد متر نفس نفس می افتم و طپش قلبم بسیار بالا میره. دست و پام هم یخ میشه و در طول روز گز گز میکنه. در حالت رانندگی یا نشستن بیش از نیم ساعت دست و پام خواب میره. تشخیص متخصصین قلب این بود که روانپزشک مراجعه کنم
    ممنون میشم راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۱ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بيمار و مدارك بايد ديده شود تا بشه نظر داد
  • تصویر کاربر ایمان سه شنبه ۶ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید جوانی 26ساله هستم چند وقته تپش قلب دارم مخصوصا گلوم ای نقد محکم میزنه که صداش توی سرم احساس میکنم کمی تنگی نفس دارم وقتی پیاده روی میکنم نفس نفس میزنم و قلبم تند تند میزنه فقط نوار قلب گرفتم مشکلی نداشتم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۶ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد بيشتر بررسي شويد
      بهتره اكو شويد
      در هر حال بايد براي معاينه مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    با سلام من 6 ماه که نبض شکمی گرفتم هم سر معدم میپره وهم سمت چپ شکمم خیلی هم دوست دارم فقط بخوابم و استراحت کنم خیلی هم خسته به نظر میرسم واشتهام کم شده و قتی هم میخوابم انگار از که یک چیزی از سمت راست شکمم به سمت چپ شکمم میره وقتی هم استرس می گیرم بدنم داغ میشه و بعد چند ثانیه بدنم سرد میشه می شه لطفا راهنمایم کنید ممنون میشم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمالا اضطراب داريد
      بايد به روانپزشك مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر طیبه جمعه ۲ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 136 مشاهده پرسش
    سلام ، بنده چند سالی هست که سمت چپم قفسه سینم درد داره و احساس خفگی میکنم طوریکه تمام انرژی و داغی به قسمت صورت و گردنم منتقل میشه، نوار قلب و آزمایش همه اوکی هست، الان میخوام نوبت بگیرم منتها نمیدونم پیش کدوم دکتر و کدوم مرکز برم، لطفا راهنماییم کنید. خانم هستم 39 ساله بشدت استرسم بالاست.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بهتره اول به روانپزشك مراجعه كنيد و اضطرابتون رو درمان كنيد
      اگر بهتر نشديد به متخصص قلب هم مراجعه كتيد
  • تصویر کاربر احمد دوشنبه ۲۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    سلام ودرود وخسته نباشی 39ساله هستم سال 92 vtشدم هوشیار بودم وباشوک برگشتم دستگاه icd شوک از نوع سنجود بروس سینم کار گذاشتند شوکهای فراوانی گرفتم در زمانهای مختلف تا 9 عدد هم رسید سال 95 عمل ابلیشن انجام دادم و فقط یکبار بعلت ناشی گری خودم و اپراتور ام آر آی جحت کمرم گرفتم متاسفانه باز هم ضربان نامنظم دارم تا حدی که حدودا سیزدهم مشکوک به vtدر بیمارستان مرکز قلب بستری شدم سوالم اینکه ممکن هست که به پیوند قلب هم برسه واقعا هر چند روز ضربان نامنظمه قلبم کل بدنم و تحت شعاع قرار میده آیا راه نجاتی وجود داره کمکم کنید مچکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      براي اظهار نظر بيمار و كليه مدارك بايد ديده شوند
      به اين شكل نميشه نظر داد
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۰ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    من پسری هستم 15ساله چند ماهی میشه که پرش دل گرفتم قبل از اینکه این مریضی رو بگیرم حالت تهوع گرفتم و ازمایش دادم گفت توی ادرارت خون دیده شده چند روزی میشه که پشتم درد می کنه لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۰ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اگر اضطراب داريد به روانپزشك مراجعه كنيد
      براي ادرارتون هم به اورولوژيست
      از نظر قلبي هم بايد حتما معاينه شويد
  • تصویر کاربر زهرا یکشنبه ۲۰ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    سلام..من چند وقت همس ک طرف راست زیرشکمم میزند..ایا ممکن است ک باردار باشم(؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۰ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد معاينه شويد
      به دكتر زنان مراجعه كتيد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر