دکتر محمد حسین نجفی

با هر ضربه قلب تقریبا ۶۰ سی سی خون وارد آئورت می شود تا مواد غذایی و اکسیژن را به تک تک سلول های بدن برساند. گاهی اوقات افراد از لمس نبض در شکم یا ضربان شکمی شکایت دارند و می پرسند که آیا چنین چیزی طبیعی است یا خیر؟

از نظر علمی اگر شخصی لاغر باشد، لمس نبض آئورت در فضای ناف طبیعی است ولی معمولا در افراد چاق چنین چیزی لمس و مشاهده نمی شود. اگر در فردی شک کنیم که نبض در شکم غیر طبیعی است از سونوگرافی استفاده می کنیم. یکی از بیماری هایی که باعث می شود به طور نامعمول نبض شکمی در فضای شکمی قابل مشاهده و لمس باشد، آنوریسم آئورت است.

 

قطر آئورت در فرد نرمال حدود ۲ سانتی متر است، اگر به هر دلیلی جداره آئورت نازک شود، این قطر می تواند افزایش پیدا کرده و به سه، چهار، پنج و یا شش سانتی متر برسد.

در چنین شرایطی آئورت در معرض پاره شدن قرار می گیرد. به همین علت اگر در فردی نبض آئورت لمس شود، پزشک از سونوگرافی استفاده می کند. اگر بعد از سونوگرافی قطر بیش از معمول آئورت تایید شود، برای مشخص کردن آناتومی و شکل انوریسم از سی تی آنژیوگرافی استفاده می شود. در مواردی که قطر بزرگ تر از معمول است، به دلیل اینکه احتمال پارگی وجود دارد از روش های جراحی و یا اینترونشن برای تعویض آن منطقه از آئورت استفاده می شود تا از پاره شدن آئورت و در نهایت مرگ ناگهانی جلوگیری گردد.

نبض در شکم در دوران حاملگی

بسیاری از خانم های باردار چیزی شبیه به نبض در زیر شکم خود حس می کنند. آیا نبض در شکم ربطی به جنین دارد؟

چنانچه شما فردی لاغر باشید و نتیجه سونوگرافی شما حاکی از سلامت جنین باشد، جای نگرانی وجود ندارد. نبض در شکم در واقع همان نبض شریان آئورت است که به سطح شکم منتقل می شود و وجود آن امری طبیعی است. البته در موارد نادری ممکن است قسمتی از شریان حالت بادکنکی پیدا کند که به آن انوریسم می گوییم.

آنوریسم آئورت چیست؟

آنوریسم برآمدگی غیر طبیعی و یا بالونی در رگ های خونی شما است. یک نوع از اشکال آنوریسم شریانی در آئورت شماست. آئورت خون را از قلب به اندام های حیاتی شما حمل می کند. شما ممکن است ندانید که آنوریسم دارید یا نه، چرا که انوریسم آئورت معمولا علامتی ایجاد نمی کند. حتی زمانی که بزرگ شود. با این حال، آنوریسم می تواند باعث ترکیدگی (پارگی) و یا شکافتن (تشریح) شود که در نهایت منجر به خونریزی داخلی و اغلب مرگ می شود.

انوریسم آئورتاورژانس آئورت

آنوریسم آئورت متفاوت از دایسکشن آئورت است. دایسکشن یا پارگی آئورت می تواند در همان محلی رخ دهد که بسیاری از آنوریسم ها در آنجا اتفاق می افتند. در دیسکسیون آئورت، پارگی در دیواره آئورت رخ می دهد. این اتفاق باعث خونریزی داخلی و در امتداد دیواره آئورت و در برخی موارد، به طور کامل خارج از آئورت (پارگی) می شود .

دایسکشن آئورت یک اورژانس تهدیدکننده زندگی است. درمان آنوریسم آئورت قبل از شکافتگی بسیار مهم است. اگر شکافتگی رخ دهد، افراد هنوزهم فرصت درمان شدن با عمل جراحی و درمانهای دیگری دارند، اما آنها بیشتر در معرض خطر عوارض قرار دارند.

برای مطالعه بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید:
آنوریسم آئورت شکم

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.7/5 - (134 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امنه شنبه ۱۹ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    با سلام . من دختری ۳۰ ساله هستم . مدت دو ماه است بعد از انجام فعالیت فیزیکی زیاد خستگی و استرس نبض ائورت در سمت چپ شکم ام خیلی زیاد میشود بخصوص موقع خواب بیشتر حس میکنم انگار قلبم جابجا شده است . که بعد از جا انداختن ناف بهتر میشود هر چند میدانم از دید علمی درست نیست اما تنها راه ارام شدنش است خواستم بدانم علتش چیست و چطور میتوانم درمانش کنم ؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۹ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      شما بايد معاينه شويد
      به اين شكل نميشه نظر داد
  • تصویر کاربر نوشا شنبه ۱۹ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر من ویزیت شدم پیش شما دی ماه سال ۹۶ و فقط استرس داشتم سیتی آنژیو انجام دادم و نرمال بود از قلب درد شکایت داشتم الان مدتی هست که غذا کم میخورم و رژیم دارم به شدت موقع دراز کشیدن احساس نبض در سمت چپ شکم دارم نیاز به بررسی هست ؟ ولی در موقع تحرک و ایستادن حس نمیکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۹ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      شما بايد به روانپزشك مراجعه كنيد و اضطرابتون رو درمان كنيد احتمالا مشكلتون حل ميشه
  • تصویر کاربر ا شنبه ۵ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    من قرص متادون مصرف می‌کردم و همزمان با مصرف متادون قرص آلپروزلام هم میخوردم ولی همش رو ترک کردم،،،از وقتی که ترک کردم : 1)به صورت دائم و همیشه تپش قلب دارم،
    2) ریتم قلبم یه جوری میزنه،مثلا سه تا اروم میزنه ولی چهارمی جوری محکم میزنه که انگار قلبم می‌خواد از سینم بزنه بیرون،،،،
    یا موقع تپیدن قلب یهو میبینم حداقل 3 ثانیه قلبم نمیزنه ولی بعدش یهو با شدت و سریع شروع به تپیدن میکنه،،،
    3)یا یهو موقع تپیدن قلبم،یهو ریتم تپیدن سریع میشه آقای دکتر،
    4)چشم هام سیاهی مدیره!
    5)یا وقتی میخام بخوابم یهو بهم یه شوک‌وارد میشه یه جوری مثل قش کردن....
    آقای دکتر از وقتی این قرص متادون رو ترک کردم این عارضه ها اومد سمتم‌و هنوزم خوب نشدم...حتی از قلبم عکس رنگی هم گرفتن گفتن قلبت سالمه... دکتر اگه سالمه پس چرا آنقدر تپش دارم یا چرا یهو ریتم قلبم سریع میشه یا چرا ریتم ‌قلبم سه تا آروم میزنه یکی محکم.... دکتر بهتر بگم اصلا ریتم قلبم یه جوریه که تا بحال چنین ریتمی هیچ جا ندیدم....! دکتر نظر شما چیه؟؟؟؟؟خیلی ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۵ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      شما در درجه اول بايد به روانپزشك مراجعه كنيد چون مشكلات اضطرابي داريد و بايد دارو براتون شروع شه
      اگر بهتر نشديد جهت بررسي قلبي حتما مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر امیر یکشنبه ۲۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 110 مشاهده پرسش
    سلام چند بار نبض گرفتم. در هر چند بار حالت نبض کوبنده دارد و دچار استرس و اضطراب زیادی دارم
    وهیچ علایمی ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمالا ضربان نابحا هست و اغلب بي خطره
      ولي بهتره معاينه شويد
  • تصویر کاربر سمانه یکشنبه ۲۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 153 مشاهده پرسش
    سلام موقع استرس .ترس.هیجان تپش قلب میگیرم ک حسه تپش در ۱۵ سانت بالای ناف احساس میکنم ک مثل نبض میزنه و بعد از اروم شدن خوب میشه و همین کلا زندگیمو مختل کرده چون گاهی تا راه گلوم تپش دارم و درد میگیره همراه با تنگی نفس و سرگیجه این چ دردیست قلبه .اعصابه چیه؟ دکتر قلب ۵ بار رفتم گفتن قلبت سالمه اعصابه پرانولول و پوکساید هم میخورم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      داروهاي تجويزي خوبه مصرف كنيد ح
      حتما به روانپزشك مراجعه كنيد
      ازمايش تيروييد انجام دهيد
  • تصویر کاربر گلناز یکشنبه ۲۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید...من مدتیه طپش قلب شدیدی گرفتم و در ناحیه شکم و اطراف ناف احساس نبض شدیدی میکنم به طوری که خیلی اذیتم میکنه و هرلحظه احساسش میکنم...چون عادت دارم روی شکم بخوابم وقتی میخوایم سنگینی شکمم خیلی اذیتم میکنه گویی کل وزنم روی شکمم است....میشه راهنماییم کنید .ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اگر اضطراب داريد درمان كنيد
      بهتره ويزيت و معاينه سويد
  • تصویر کاربر پوریا شنبه ۲۱ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 140 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من پسری 25سالە هستم وباوزن57کیلو یک ماهی هست که دچار ضربان شکم شده ام اگه میشود راهنمایی کنید چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۱ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمالا چيز مهمي نيست
      ميتونيد براي اطمينان سونو انجام بديد
      مطمين بشيد كه كم خوني و پركاري تيروييد نداشته باشيد
  • تصویر کاربر ق شنبه ۲۱ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    با سلام،من 33سالمه الان چند روز که ضربان زیر شکمم رو بسیار زیاد حس میکنم دقیقا مثل لقد زدن بچه در دوران بارداری،اما تست گرفتم باردارم نبودم،واین موضوع خیلی ذهن منو مشغول کرده،لطفا کمکم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۱ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بهتره جهت معاينه مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر nazi پنجشنبه ۱۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر مادر من ۵۷ سالشه با وزن ۸۰کیلو و به تازگی یائسه شده .به علت کم کاری تیروئید دارو مصرف میکنه و اضافه وزن داره.وقتی که با هم پیاده روی میریم بعد از رب ساعت قفسه سینه احساس سوزش میکنه و این منو نگران کرده .یک بار اکو انجام داده چربی دور قلب داشته که دارو دادن. گاهی اوقات گر گرفتگی هم داره و همراهش تنگی نفس که دکتر گفته به خاطر یائسگیشه. آیا اینکه بعد از فعالیت اینطوری میشه خطرناکه؟تست ورزش هر قدر اسرار میکنم انجام نمیده میگه نمیتونه روی تردمیل بدوه.ممنون میشم پاسخ بدید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد تست انجام دهند
      درد قلبيه و احتمالا عروق قلب مسدوده
  • تصویر کاربر ارغوان دوشنبه ۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 91 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید دختری هستم ۲۹ساله که ۵ماه پیش دچار حمله قلبی شدم با فشار ۱۸۰روی۱۱۰و و ضربان قلب ۱۸۰ به بیمارستان منتقل شدم وبا دادن قرص زیر زبانی و سرم فشار خون پایین اومده و بعدم از نرمال شدن وضعیت مرخص شدنمی و علت رو شوک عصبی گفتند .من طی دو سه روز به اون حالتا در اومدم که مراجعه کردم به متخصص و ایشون برام اکو و نوار نوشتن که چیز خاصی نشون نداد و قرص وراپامیل ۴۰ روزی ۲تا دادن که بعد یک ماه هیچی تغییری در درد قفسه سینه و تپش قلبم نداشتن و فقط کمی فشارم پایین اومده مجددا مراجعه کردم که قرص پرانول ۴۰ روزی سه تا دادن که باز بعد یک ماه تغییری ایجاد نشد دوباره مراجعه کردم و قرص متوهگزال ۹۵دادنها تپش به نسبت بهتر شد ولی درد قفسه سینه نه.قرص متوهگزال در داروخانه ها موجود نیست چه چیزی رو جایگزین کنم و این که واقعا من مشکل خاصی ندارم و باید قرصبور تکرار کنم یا باید بررسی دقیق تری صورت بگیره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      در درجه اول به روانپزشك مراجغه كنيد
      ميتونيد پروپرانولول يا متورال مصرف كنيد
      اگر بهتر نشديد با مدارك مراجعه كنيد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر