دکتر محمد حسین نجفی

با هر ضربه قلب تقریبا ۶۰ سی سی خون وارد آئورت می شود تا مواد غذایی و اکسیژن را به تک تک سلول های بدن برساند. گاهی اوقات افراد از لمس نبض در شکم یا ضربان شکمی شکایت دارند و می پرسند که آیا چنین چیزی طبیعی است یا خیر؟

از نظر علمی اگر شخصی لاغر باشد، لمس نبض آئورت در فضای ناف طبیعی است ولی معمولا در افراد چاق چنین چیزی لمس و مشاهده نمی شود. اگر در فردی شک کنیم که نبض در شکم غیر طبیعی است از سونوگرافی استفاده می کنیم. یکی از بیماری هایی که باعث می شود به طور نامعمول نبض شکمی در فضای شکمی قابل مشاهده و لمس باشد، آنوریسم آئورت است.

قطر آئورت در فرد نرمال حدود ۲ سانتی متر است، اگر به هر دلیلی جداره آئورت نازک شود، این قطر می تواند افزایش پیدا کرده و به سه، چهار، پنج و یا شش سانتی متر برسد.

در چنین شرایطی آئورت در معرض پاره شدن قرار می گیرد. به همین علت اگر در فردی نبض آئورت لمس شود، پزشک از سونوگرافی استفاده می کند. اگر بعد از سونوگرافی قطر بیش از معمول آئورت تایید شود، برای مشخص کردن آناتومی و شکل انوریسم از عمل آنژیو قلب استفاده می شود. در مواردی که قطر بزرگ تر از معمول است، به دلیل اینکه احتمال پارگی وجود دارد از روش های جراحی و یا اینترونشن برای تعویض آن منطقه از آئورت استفاده می شود تا از پاره شدن آئورت و در نهایت مرگ ناگهانی جلوگیری گردد.

نبض در شکم در دوران حاملگی

بسیاری از خانم های باردار چیزی شبیه به نبض در زیر شکم خود حس می کنند. آیا نبض در شکم ربطی به جنین دارد؟

چنانچه شما فردی لاغر باشید و نتیجه سونوگرافی شما حاکی از سلامت جنین باشد، جای نگرانی وجود ندارد. نبض در شکم در واقع همان نبض شریان آئورت است که به سطح شکم منتقل می شود و وجود آن امری طبیعی است. البته در موارد نادری ممکن است قسمتی از شریان حالت بادکنکی پیدا کند که به آن انوریسم می گوییم.

آنوریسم آئورت چیست؟

آنوریسم برآمدگی غیر طبیعی و یا بالونی در رگ های خونی شما است. یک نوع از اشکال آنوریسم شریانی در آئورت شماست. آئورت خون را از قلب به اندام های حیاتی شما حمل می کند. شما ممکن است ندانید که آنوریسم دارید یا نه، چرا که انوریسم آئورت معمولا علامتی ایجاد نمی کند. حتی زمانی که بزرگ شود. با این حال، آنوریسم می تواند باعث ترکیدگی (پارگی) و یا شکافتن (تشریح) شود که در نهایت منجر به خونریزی داخلی و اغلب مرگ می شود.

انوریسم آئورتاورژانس آئورت

آنوریسم آئورت متفاوت از دایسکشن آئورت است. دایسکشن یا پارگی آئورت می تواند در همان محلی رخ دهد که بسیاری از آنوریسم ها در آنجا اتفاق می افتند. در دیسکسیون آئورت، پارگی در دیواره آئورت رخ می دهد. این اتفاق باعث خونریزی داخلی و در امتداد دیواره آئورت و در برخی موارد، به طور کامل خارج از آئورت (پارگی) می شود .

دایسکشن آئورت یک اورژانس تهدیدکننده زندگی است. درمان آنوریسم آئورت قبل از شکافتگی بسیار مهم است. اگر شکافتگی رخ دهد، افراد هنوزهم فرصت درمان شدن با عمل جراحی و درمانهای دیگری دارند، اما آنها بیشتر در معرض خطر عوارض قرار دارند.

برای مطالعه بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید:
آنوریسم آئورت شکم

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.7/5 - (134 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر اسمامقدم جمعه ۱۹ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشیدمن چندوقته قلبم تندتندتپش داره تامشکلی پیش میادتوخونه قلبم میخوادازدهنم بزنه بیرون ویه سوال دیگم داشتم میشه بپرسم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۹ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر کبري چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    با سلام بنده پارسال کل تيروييد رو،بدليل پاپيلاري خارج کردم و هر شش ماه يبار ازمايش تي اس اچ و سونو ميدم اخرين لزمايش خون نشان داد دوز قرص تيروييد براي من زياد است ولي دکتر فعلا دوز،قرص رو پايين نياوردند لازم بذکر،است بنده حدود پنجذسال است از درد خفيف قفسه سينه و کتفها و بازوها رنج ميبرم همراه با گزگز ام ار اي دادم سالم بود اکو و نوار قلب هم فقط پي وي،سي خفيف و پرولاپس نشان داد الان حدود دو هفته است فشار زير قفسه سينه در وسط دارم و فشار در گلو ايا ممکنه رگ قلبم گرفته باشه دررضمن شديدا مظطربم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      معاينه قلب و گرفتن نوار قلب لازم است
      ضمنا شايد اسكن هسته اي قلب يا سي تي انژيو درخواست شود
  • تصویر کاربر ناشناس پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید آقای دکتر بنده امروز در18 هفته و3 روز بارداری ام اکوی قلب جنین انجام دادم وبهم گفتن همه چی خوبه فقط 2تا سوارخ یکی بطن راست ودیگری بطن چپ وجود دارد که باعث فشار ریه میشود،اما گفتن چیزی نیست وبرای اطمینان بیشتر یک ماه بعد ازتولد دوباره اکو بدم،سوالم اینه که آیا این سوراخ به طور طبیعی وجود دارد وبا افزایش رشد جنین ازبین میره یا نه؟وکلا چیز خطرناکی است من خیلی نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر ناشناس پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    برادرم برای جراحی مچ شکسته بستری شده اما بهوش نیامده حالا می گویند امبولی ریه کرده اعزام شده بیمارستان گلدیس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر مرتضی پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    بنده همیشه ضربان قلبم بالاس.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۹۶( 7 سال پیش)
      سلام
      ازمايش نيروييد
      ازمايش CBC
  • تصویر کاربر حدیث چهارشنبه ۱۶ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام دختر دوازده ساله دارم یه مدتی که استرس داره و حالا تهوع داره و همش تپش قلب داره و اضطراب و در مدرسه هم همش حالش بد میشه و بعضی وقتها قلبش درد میگیره و دست و پاهاش میلرزه... البته این موضوع بعداز فهمیدن یه سری مسائل جنسی از طرف دوستانش ایجاد شده ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۶ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      سلام
      بهتر است توسط متخصص قلب ويزيت شود
  • تصویر کاربر سارا پنجشنبه ۱۰ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 4519 مشاهده پرسش
    با سلام و تبریک سال نو
    از عمل پدرم دو ماه میگذره. از یک سال پیش نشانه هایی از آریتمی قلب بصورت مکث های یک ثانیه ای یا کمتر از یک ثانیه در کارکرد قلب پدرم ایجاد شده بود. که بعد از یک سال از چنین احساسی بعد از آنژیو مشخص شد رگهای کرونری ایشون دچار تنگی شده و برای ایشون برنامه ی عمل بای پس گذاشته شد. بعد از آنژیو با مصرف قرصهای کاپتوپریل و متورال این وقفه ها شدت و بروز بیشتر و واضحتری پیدا کرد و بعد از عمل هم با کمتر شدن درد در ناحیه ی قفسه سینه باز هم این آریتمی ها واضحتر شد. اما! زمان ویزیت بعد از عمل، در نوار قلب شواهد و علایمی دال بر بی نظمی ضربان نشان داده نشد! برای همین از نظر پزشک بی اهمیت تلقی شد.
    ۱_ بنظر شما علت این مکث های تپشی چه چیزی می تواند باشد؟
    ۲_ چقدر این وضعیت احتمال استفاده از ضربان ساز رو بالا خواهد برد؟
    ۳_ با توجه به عمل بای پس و پیوند رگهای جدید، آیا این مکث ها طبیعی تلقی میشوند یا این موضوع به عصب و هدایت الکتریکی قلب که مرتبط هست؟
    ۴_ ضمنا" تپش قلب پدرم بصورت نرم احساس نمیشود و ضربانهای اون بصورت محکمتر و کوبه ای احساس میشود، هر چند که در اکو قلب هم موردی از ضعف عضله قلب و ... مشاهده و گزارش نشده است.
    پیشاپیش از پاسخگویی شما متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۰ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر Parisa: ثنا پنجشنبه ۱۰ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    من چند وقتیه که دچار آریتمی قلبی شدم یعنی بعضی مواقع مثلا موقع فعالیت زیاد یا جاهای شلوغ و گرم تپش قلبم نا مرتب میشه مثلا دو تا میزنه یکی نمیزنه در اینحالت دچار اضطراب میشم و عرق سردی رو پیشونیم میشینه و حس میکنم دارم از حال میرم ولی وقتی دوباره ریتم قلبم عادی میشه حالم خوب میشه دو بار دکتر رفتم و اکو کاردیوگرافی کردن و هر دو گفتن قلبت مشکلی نداره و برام پروپرانول نوشتن من هم مدتی مصرف کردم ولی تاثیری روی آریتمی قلبیم نداشته که هیچ بلکه ضربان قلبم رو هم پایین آورده حالا نمیدونم چیکار کنم لطفا منو راهنمایی کنین میترسم تو این آریتمی ها دچار ایست قلبی بشم. ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۰ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      لطفا هولتر ريتم ٢٤ساعته انجام شود
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    ایا کودکی که دارای بیماری سوراخ بین دهلیزی به اندازه 1 سانت باشد مجاز به سوار شدن هواپیما میباشد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      سلام
      بله
  • تصویر کاربر امير سه شنبه ۲۴ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    با سلام من حدود سه ماهي هست كه تو يه ساعت مشخص از شب بيدار ميشوم و يهو تپش قلب ميگيرم اوايل خيلي ميترسيدم و تپش قلب تا ٣٠ دقيقه طول ميكشيد ولي بعد از يه مدت با هر وقت مياد سراغم با گرفتن نفسم بعد يك يادو دقيقه ميره و فقط شبها اتفاق مي افته روزها خيلي ضربانم چك ميكنم بين ٧٠ تا ٨٠ هست و روزانه هم پياده روي دارم در حدود ٥ كيلومترو نفس تنگي ندارم ، دكتر لطفا راهنمايي كنيد چون خيلي تو روحيه و زندگي تاثيرگذاشته ، ممنون از پاسختون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۴ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر