دکتر محمد حسین نجفی

با هر ضربه قلب تقریبا ۶۰ سی سی خون وارد آئورت می شود تا مواد غذایی و اکسیژن را به تک تک سلول های بدن برساند. گاهی اوقات افراد از لمس نبض در شکم یا ضربان شکمی شکایت دارند و می پرسند که آیا چنین چیزی طبیعی است یا خیر؟

از نظر علمی اگر شخصی لاغر باشد، لمس نبض آئورت در فضای ناف طبیعی است ولی معمولا در افراد چاق چنین چیزی لمس و مشاهده نمی شود. اگر در فردی شک کنیم که نبض در شکم غیر طبیعی است از سونوگرافی استفاده می کنیم. یکی از بیماری هایی که باعث می شود به طور نامعمول نبض شکمی در فضای شکمی قابل مشاهده و لمس باشد، آنوریسم آئورت است.

قطر آئورت در فرد نرمال حدود ۲ سانتی متر است، اگر به هر دلیلی جداره آئورت نازک شود، این قطر می تواند افزایش پیدا کرده و به سه، چهار، پنج و یا شش سانتی متر برسد.

در چنین شرایطی آئورت در معرض پاره شدن قرار می گیرد. به همین علت اگر در فردی نبض آئورت لمس شود، پزشک از سونوگرافی استفاده می کند. اگر بعد از سونوگرافی قطر بیش از معمول آئورت تایید شود، برای مشخص کردن آناتومی و شکل انوریسم از عمل آنژیو قلب استفاده می شود. در مواردی که قطر بزرگ تر از معمول است، به دلیل اینکه احتمال پارگی وجود دارد از روش های جراحی و یا اینترونشن برای تعویض آن منطقه از آئورت استفاده می شود تا از پاره شدن آئورت و در نهایت مرگ ناگهانی جلوگیری گردد.

نبض در شکم در دوران حاملگی

بسیاری از خانم های باردار چیزی شبیه به نبض در زیر شکم خود حس می کنند. آیا نبض در شکم ربطی به جنین دارد؟

چنانچه شما فردی لاغر باشید و نتیجه سونوگرافی شما حاکی از سلامت جنین باشد، جای نگرانی وجود ندارد. نبض در شکم در واقع همان نبض شریان آئورت است که به سطح شکم منتقل می شود و وجود آن امری طبیعی است. البته در موارد نادری ممکن است قسمتی از شریان حالت بادکنکی پیدا کند که به آن انوریسم می گوییم.

آنوریسم آئورت چیست؟

آنوریسم برآمدگی غیر طبیعی و یا بالونی در رگ های خونی شما است. یک نوع از اشکال آنوریسم شریانی در آئورت شماست. آئورت خون را از قلب به اندام های حیاتی شما حمل می کند. شما ممکن است ندانید که آنوریسم دارید یا نه، چرا که انوریسم آئورت معمولا علامتی ایجاد نمی کند. حتی زمانی که بزرگ شود. با این حال، آنوریسم می تواند باعث ترکیدگی (پارگی) و یا شکافتن (تشریح) شود که در نهایت منجر به خونریزی داخلی و اغلب مرگ می شود.

انوریسم آئورتاورژانس آئورت

آنوریسم آئورت متفاوت از دایسکشن آئورت است. دایسکشن یا پارگی آئورت می تواند در همان محلی رخ دهد که بسیاری از آنوریسم ها در آنجا اتفاق می افتند. در دیسکسیون آئورت، پارگی در دیواره آئورت رخ می دهد. این اتفاق باعث خونریزی داخلی و در امتداد دیواره آئورت و در برخی موارد، به طور کامل خارج از آئورت (پارگی) می شود .

دایسکشن آئورت یک اورژانس تهدیدکننده زندگی است. درمان آنوریسم آئورت قبل از شکافتگی بسیار مهم است. اگر شکافتگی رخ دهد، افراد هنوزهم فرصت درمان شدن با عمل جراحی و درمانهای دیگری دارند، اما آنها بیشتر در معرض خطر عوارض قرار دارند.

برای مطالعه بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید:
آنوریسم آئورت شکم

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.7/5 - (134 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۸ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب . آقای دکتر من یک ساله که قلبم تیر میکشید و هرز گاهی تپش قلب میگرفتم که حدود 9 ماه پیش به مطب شما مراجعه کردم . و شما نوار قلب و اکو منو روییت کردید و فرموید مشکل خاصی نیست . اما با اصرار من سی تی آنژیو هم نوشتید که شنا ملاحظه فرمودید و گفتید هیچ گرفتگی عروق ندارید و قلب شما کاملا سالمه . فقط muscle bridge دارید که مورد خاصی نیست . و هیچ دارویی ندادید . تا یک ماه پیش مجددا من تپش قلب گرفتم و درد جزیی در قفسه سینه . که با مراجعه به متخصص قلب دوباره اکو و سی تی آنژیو شدم و گفتند هیچ مشکل قلبی ندارید . که در سی تی آنژیو یک ماه پیش muscle bridge هم نشون نداد . و فقط پروپرانول 20 صبح و شب تجویز کردند . و گفتند که شما مشکل استرس و اظطراب دارید . با این حال منکه تحت نظر دکتر اعصابو روان هستم و صبحها سراترالین 50 و شبها نصف کلونازپام 1 مصرف میکنم واقعا مشکل من چیه ‌ .
    یعنی از استرس و اظطراب تپش قلب و هرز گاهی درد قفسه میگیرم یا از اون muscle bridge و یه کوچولو افتادگی دریچه میترال دارم از اونه . لطفا راهنمایی بفرمایید . سپاس بیکران
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۸ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمالا مشكلتون عصبيه
      بهتره به روانپزشكتون اطلاع بديد
  • تصویر کاربر مسلم چهارشنبه ۱۰ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    با سلام 31 ساله هستم از بچگی مشکل دریچه میترال داشتم اما دیگه به پزشک مراجعه نکردم
    در مواقع حساس و پراسترس به شدت دچار تپش قلب میشم تا حدی که دست و پاهام از انجام هر کاری باز میمونه به شدت ترسو شدم به خاطر اعصابم با کوچکترین ترس تپش قلبم زیاد میشه
    درد تو ناحیه قفسه سینه زیر بغل و پشت را دارم و سوزشهای ناگهانی توی قلبم. با نیترو گلیسیرین درد قلبم کم میشه مصرف کنم یا نه
    چیز مهمی هست یا نه؟؟ اکثرا درد قفسه سینه به تمام سمت چپ بدنم میرسه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۰ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      باید اکو و نوار قلب انجام دهید
  • تصویر کاربر امین سه شنبه ۲ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    جواب هولتر مانیتورینگ
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      ضربان هاي نابجا داريد
      جاي نگراني نداره دارو استفاده كنيد
  • تصویر کاربر امین شنبه ۳۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 144 مشاهده پرسش
    دکتر سلام خسته نباشید جواب هولتر مانیتورینگ خواستم نشونت بدم اگه امکان داره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اين گزارش بايد كامل ديده بشه
  • تصویر کاربر پریسا دوشنبه ۱ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 134 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ی دختر یک ساله دارم که سرماخوردگی داشت و دکتر گفت قلبش صدای اضافی داره پیش دکتر محمدرضا صبری بردمش دوتا سوراخ tva2cm-mva2cmدکتر قرص کاپتوپریر تجویز کرد و گفت دوماه دیگه بیاریدش میخاستم ببینم ممکنه سوراخاش بسته شده باشه و دیگه عمل نخواد خواهش میکنم جواب بدید اینم عکس اکو
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      گاهي سوراخ خودبخود بسته مي شود اما نه هميشه
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    درمورد مشکل اریتمی
    ضربان قلبم میره بالا
    دکتر گفت رگ اضافی دارم وباید از طریقه کشاله پا بسوزانیم
    من هم قند دارم هم کم خونی هم فشار خون
    دکترم یه قرصی داده به نام ریوارکسابان المانی گرفتم میخوام ببینم واسه چی داده و چیکار میکنه گفته احتمال سکته مغزی کنی واسه چی باعث سکته مغزی میشه
    و ایا عمل اریتمی سخته و عوارض خطرناک داره
    ممنون میشم کمکم کنید اخه کسی رو ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۲ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      باید نوار آریتمی رو ببینم
    2. تصویر کاربر علی جمعه ۲۲ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      بله حتما کجا باید خدمتتون بیارم
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      بفرستید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر اکرم جمعه ۱۵ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 113 مشاهده پرسش
    ضمن عرض ادب بنده فراموش کردم خدمتتون عرض کنم جدیدا دچار نوسان فشار هم شدم
    فشارم گاهی ۹ و گاهی ۱۸ یا ۱۹ میشه..باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۵ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اگر اضطراب داريد درمان منيد
      بعد از درمان اضطراب اگر همچنان مشكل وجود داشت ويزيت شويد
  • تصویر کاربر ع_ شنبه ۲ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    با سلام من با 50 سال سن از یک سال قبل دچار حملات آریتمی قبل شدم و ابتدا هر سه یا چارماه ولی الان هر یک یا دوماه دچار حملات آریتمی میشم و باید عنوان کنم که دقیقا یکسال قبل هم یکی ار رگهای قلبم رو هم استند گذاشتم واز اون بابت دیگه مشکلی ندارم ولی آریتمی منو اذیت میکنه . ابتدا برای کنترل ستاهگزال میخوردم ولی چون دوباره آریتمی من برگشت داشت دکترم قرص کونکور 5 میلی رو تجویز کردن . روزی یکی میخورم با نصف آمیون دارو .با این وجود باز هم الان احساس میکنم روزی یکی دوبار قلبم یه تکونی میخوره که بگیره ولی حالم رو خراب داره و بی حوسله شدم . لطفا دراینخصوص راهنمایی بفرمایید . من پزشکی هسته ای رفتم قلبم در وضعیت استرس هم واکنش خوبی داشته و خون رسانی عظله نرمال بود.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      پاسخ شما داده شد
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      بهتره نوار آریتمی رو ببینم
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر Baran جمعه ۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 144 مشاهده پرسش
    سلام،آقای دکتر من به خاطر اضطراب اجتماعی از پروپانول استفاده میکنم'،عوارض افزایش وزن پروپانول در طولانی مدت جدیه؟دو تا قرص پروپانول 10برای اضطراب در روز کافیه ؟این دارو روى نتایج آزمایش خون ازدواج و بارداری تاثیر گذار هست؟ قرصهای گیاهی ضد اضطراب میتونه اضطراب رو کنترل کنه؟با تشکر،لطفا اطلاعات تماس رو نمایش ندید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      معمولا باعث چاقي نميشه
      روي ازمايشات هم اثري نداره
      من در مورد داروي گياهي اطلاعات دقيق ندارم
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۰ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 150 مشاهده پرسش
    سلام مرد و60 ساله هستم بدلیل فشار خون بالا به دکتر مراجعه و با والسارتان 80 تحت درمان قرار گرفتم ولی پس از حدود بیست روز احساس تپش قلب به دکتر مراجعه کردم اکو انجام شد و مشکلی نداشتم ایشان پرپانولول تجویز کردند که تاثیری نداشت پزشک دیگری پرپنولول را قطع و اعلام کردند .مربوط به استرس است. ولی کماکان حالت تپش قلب وجود دارد . سوالم این است ایا حالت تپش قلب از عوارض جانبی والسارتان نیست ,و دیگر اینکه مصرف ویتامین دی می تواند تداخل دارویی ایجاد کند در حالتی که ضربان قلب من معمولا 65تا70 در دقیقه است چکار باید انجام دهم تفاوت تپش قلب و اریتمی را نمی دانم ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۰ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      معمولا دارو باعث تپش نميشه
      اگر اضطراب داريد درمان كنيد
      پروپرانولول با دوز بالاتر مصرف كنيد
      استفاده همزمان با ويتامين منعي نداره
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر