دکتر محمد حسین نجفی

با هر ضربه قلب تقریبا ۶۰ سی سی خون وارد آئورت می شود تا مواد غذایی و اکسیژن را به تک تک سلول های بدن برساند. گاهی اوقات افراد از لمس نبض در شکم یا ضربان شکمی شکایت دارند و می پرسند که آیا چنین چیزی طبیعی است یا خیر؟

از نظر علمی اگر شخصی لاغر باشد، لمس نبض آئورت در فضای ناف طبیعی است ولی معمولا در افراد چاق چنین چیزی لمس و مشاهده نمی شود. اگر در فردی شک کنیم که نبض در شکم غیر طبیعی است از سونوگرافی استفاده می کنیم. یکی از بیماری هایی که باعث می شود به طور نامعمول نبض شکمی در فضای شکمی قابل مشاهده و لمس باشد، آنوریسم آئورت است.

قطر آئورت در فرد نرمال حدود ۲ سانتی متر است، اگر به هر دلیلی جداره آئورت نازک شود، این قطر می تواند افزایش پیدا کرده و به سه، چهار، پنج و یا شش سانتی متر برسد.

در چنین شرایطی آئورت در معرض پاره شدن قرار می گیرد. به همین علت اگر در فردی نبض آئورت لمس شود، پزشک از سونوگرافی استفاده می کند. اگر بعد از سونوگرافی قطر بیش از معمول آئورت تایید شود، برای مشخص کردن آناتومی و شکل انوریسم از عمل آنژیو قلب استفاده می شود. در مواردی که قطر بزرگ تر از معمول است، به دلیل اینکه احتمال پارگی وجود دارد از روش های جراحی و یا اینترونشن برای تعویض آن منطقه از آئورت استفاده می شود تا از پاره شدن آئورت و در نهایت مرگ ناگهانی جلوگیری گردد.

نبض در شکم در دوران حاملگی

بسیاری از خانم های باردار چیزی شبیه به نبض در زیر شکم خود حس می کنند. آیا نبض در شکم ربطی به جنین دارد؟

چنانچه شما فردی لاغر باشید و نتیجه سونوگرافی شما حاکی از سلامت جنین باشد، جای نگرانی وجود ندارد. نبض در شکم در واقع همان نبض شریان آئورت است که به سطح شکم منتقل می شود و وجود آن امری طبیعی است. البته در موارد نادری ممکن است قسمتی از شریان حالت بادکنکی پیدا کند که به آن انوریسم می گوییم.

آنوریسم آئورت چیست؟

آنوریسم برآمدگی غیر طبیعی و یا بالونی در رگ های خونی شما است. یک نوع از اشکال آنوریسم شریانی در آئورت شماست. آئورت خون را از قلب به اندام های حیاتی شما حمل می کند. شما ممکن است ندانید که آنوریسم دارید یا نه، چرا که انوریسم آئورت معمولا علامتی ایجاد نمی کند. حتی زمانی که بزرگ شود. با این حال، آنوریسم می تواند باعث ترکیدگی (پارگی) و یا شکافتن (تشریح) شود که در نهایت منجر به خونریزی داخلی و اغلب مرگ می شود.

انوریسم آئورتاورژانس آئورت

آنوریسم آئورت متفاوت از دایسکشن آئورت است. دایسکشن یا پارگی آئورت می تواند در همان محلی رخ دهد که بسیاری از آنوریسم ها در آنجا اتفاق می افتند. در دیسکسیون آئورت، پارگی در دیواره آئورت رخ می دهد. این اتفاق باعث خونریزی داخلی و در امتداد دیواره آئورت و در برخی موارد، به طور کامل خارج از آئورت (پارگی) می شود .

دایسکشن آئورت یک اورژانس تهدیدکننده زندگی است. درمان آنوریسم آئورت قبل از شکافتگی بسیار مهم است. اگر شکافتگی رخ دهد، افراد هنوزهم فرصت درمان شدن با عمل جراحی و درمانهای دیگری دارند، اما آنها بیشتر در معرض خطر عوارض قرار دارند.

برای مطالعه بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید:
آنوریسم آئورت شکم

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.7/5 - (134 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 284 مشاهده پرسش
    دکتر سلام. جوان ۲۵ساله هستم یک سال و نیم مبتلا به پی وی سی که میزانش زیاد نبوده در هولترهایی که بستم و چک شده بودم.نهایتا تا ۶درصد بوده.ایا برای امثال من تو ورزش بدنسازی محدودیتی ایجاد میکنه؟ میتونیم بدنسازی بریم؟ هرچند ورزش هوازی هم انجام میدم معمولا
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
    2. تصویر کاربر علی شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      نه دکتر من هیچی مصرف نمیکنم همینطوری میرم تمرین میکنم. خیلی هم سنگین کار نمیکنم پس خیالم راحت باشه از اینکه خطر ایست قلبی ندارم؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      خیر مهم نیست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سمیه پنجشنبه ۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 465 مشاهده پرسش
    سلام. مادر من با 71 سال کرونا مثبت بودن. حدود سه هفته بیمارستان بستری بودن. الان سه روزه مرخص شده. علائم خاصی نداره. نه تب داره نه تنگی نفس. هر از گاهی سرفه میکنه. داروی کرونا هم ندادن بهش. منتها گاهی اوقات مخصوصا حدود ساعت 10 صبح تپش قلب میگیره. امروز ضربان قلبش 120 رسید و دچار سرگیجه و سیاهی رفتن چشم شد اون لحظه. میشه کمکم کنید و بگید دلیلش چیه؟ ایا خطرناک؟ من عکس داروهایی که مصرف میکنه رو هم میتونم براتون بفرستم قرص کم کاری تیروئد رو صبح ناشتا میخوره. قرص چربی هم داره. قبلا هم نوار قلب میگرفتن تپش قلب داشت و دکتر براش پروپرانولول 20 تجویز کردن. ولی این مدت نمیخورد. البته از دیروز گفتم بهش بخوره روزی دو بار. امروز صبح اسپری آسمش رو ساعت 9 زد و 10 تپش قلب گرفت. من گفتم شاید از عوارض اسپری ها باشه. برا همون نذاشتم دیگه بزنه. این اسپری ها رو هم تقریبا یک هفته اس دارن استفاده میکنن. بیمارستان که بود بهش گفتن باید استفاده کنی. حالت من نگرانم که اصلا باید چیکار کنیم. میشه راهنمایی بفرمایید. تو این شرایط اصلا نمیدونم مطب باز باشه یا نه و اینکه اصلا درست هست که ببریمش بیمارستان؟ بیمارستان شهدای تجریش بستری بوده امروز رفتیم که از دکترای اونجا بپرسیم چرا این طوری میشه. منتها دکترش نبودن. میترسم مادرم سکته کنه و نتونم کاری بکنم.
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر فاطمه سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من۲۵سالمه یه دختربچه ۱۳ماهه دارم تقریبا۲هفته میشه وقتی نفس عمیق یا خمیازه میکشم حس میکنم یه تیکه ای چیزی زیر شکمم بالا پایین میشه میشه بعدشم یه چندروزیه که یه درد مزمن در سمت چپ شکمم میگیره وول میکنه خواهشن کمکم کنید باید چیکار کنم ممنون میشم بابت لطفتون چون با این اوضاع کرونا میترسم برا تحقیق به بیمارستان ها برم تا موقعی که شمادستور بدین چیکارکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام احتمالا چیز مهمی نباشه و ناشی از اضطراب باشه اما به هر حال بدون معاینه نمیشه نظر داد

  • تصویر کاربر Maryam سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.وقتتون بخیر.ممنون که برا هموطن خود وقت میگذارید.
    من از وقتی که اسم کرونا تو زبونا بیافته گلوم خارش داشت و بعد از یک هفته گوش و گلوم هردو خارش داشتند.و بعداز ده روز دلپیچه و اسهال شدم فقط یه بار بود بعدش خوب شدم و الان هم سه روزه که گلوم همونجوری ولی گوشم خیلی خارش داره و بعد درد شکم هم دارم.الان میخواستم بگم من باید چیکارکنم امروز خواستم برم آزمایش کرونا بدم که نزاشتن گفتن خطرناکه.توروخدا جواب منو بدین خواهش میکنم ازتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام فعلا می توانید آنتی هیستامین مصرف کنید ولی اگر علائم ادامه داشت یا بدتر شد یا دچار تب شدید به پزشک بیمارستان مراجعه کنید

  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر. من یه پسر (لاغر متوسط بدون چربی) ۲۶ ساله هستم. من یک ماهی هست که تنگی نفس خفیف گرفتم. چند روز پیش همینطور که دراز کشیده بودم نبض شکمم واسه اولین بار و به صورت غیر طبیعی شروع کرد به زدن. درباره نبض شکمی و انوریسم تو اینترنت خوندم و از روی نگرانی رفتم دکتر داخلی، ایشون بعد از اینکه معاینه بالینی نرمال بود سونوگرافی نوشت و بعد که جوابو دید گفت همه چی نرماله و از استرسه همش (این اواخر اضطراب و استرس زیاد داشتم). ولی بعد از ۲ روز دوباره شروع کرد به زدن با این تفاوت که اینبار دیگه متوقف نشد. رفتم بیمارستان و دکتر نوار قلب، فشار خون، و عکس قفسه سینه انداخت و سونوگرافی من رو هم دید. ایشون هم گفت همش نرماله و از اضطرابه. ولی الان ۴ روزه که داره میزنه نبض شکمم (البته با شدت کمتر) و من هنوز نگرانم. ممکنه دکترا اشتباه کرده باشن؟ میتونه واقعا همش از استرس باشه یا عکس دقیق تری مثل ام آر ای یا سی تی اسکن لازمه؟ چون من الان ۴ ۵ روزه هیچ استرسی ندارم. در ضمن یه درد و سوزش خیلی خفیفی هم تو قفسه سینم هست.
    ببخشید طولانی شد. الان به خاطر این شرایط کرونا و تعطیلات هیچ دکتر متخصص قلبی نیست من بهش مراجعه کنم و به دکتر عمومی هم نمیتونم اعتماد کنم تو همچین موضوعی.
    و اینکه لازم به ذکر میدونم که من هیچ بیماری قلبی و زمینه ای تا الان نداشتم. خیلیییی ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      این علایم میتونه به علت انقباضات عضلانی شکم باشه و معمولا ناشی از اضطراب است پروپرانولول ۱۰ هر ۸ ساعت استفاده کنید

  • تصویر کاربر خانم شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    تپش قلب خانمم 34 الی 38
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      پروپرانولول ۱۰ هر ۱۲ ساعت مصرف کنید و بعدا مراجعه کنید

  • تصویر کاربر مرتضی جمعه ۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر.ایا تعداد زبان ائورت مشخصه؟آیا به چربی خون ربط داره؟ آیا به قفسه سینه هم فشار میاره که تنگ نفسی بیاره.تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      سوالتون گویا نیست

  • تصویر کاربر نیک پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 292 مشاهده پرسش
    دکتر سلام ، فشار خونی بوده و داروی پلی پیل وی مصرف می کنم . در حدود دو هفته که در منزل هستم دو نوبت یک دفعه ضربان قلب به 90 رسیده و در حالت عادی 60 هست . امروز فشار خون را گرفتم و ضربان 90 و فشار خون 13.5 روی 7 بوده و یک نصف کاپترپیل 25 خوردم و بعد از 20 دقیقه ضربان 70 و فشار 12.5 روی 7 شد. بالا رفتن بک دفعه هست احساس خوبی در زمان حمله نداشته و مشکوک به پانیک هم هستم. دریچه قلب م در اسکن 6 درصد مشکل دارد.مانند همه استرس و یا درگیر مسائل عاطفی .... هستم. آفای دکتر قصد داشتم قبل عید 22 اسفند خدمت برسم و متاسفانه کرونا....نتوانستم.
    دکتر پوزش از مزاحمت همیشگی ، دکتر قلبم خانم دکتر اسماعیلی متاسفانه به دلیل کرونا و درگیری خودشان در دسترس نیستند . ایشان در آخرین مراجعه فرمودند 99 درصد مشکل از قلب نبوده و به متخصص مغز ارجاع دادند و در عکس ام آر آی، هیچ مشکلی نبود و تجویز عکس با تزریق داشتند که متاسفانه بیمارستان امکان حضور نیست. چون شهر آمل درگیر هست.
    افتخار داشته تا با شما طرح موضوع نموده تا قبل از مراجعه حضوری چه روشی را داشته باشم تا حمله تکرار نشود. دکتر سایت شما مطالعه کردم و بسیار جامع و کامل هست . انشالله مانند شما اثر گذار باشیم .
    سپاس
    1. تصویر کاربر نیک یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام مجدد دکتر
      متاسفانه امروز مجدد حمله ضربان قلب شدید داشتم و با کاپترپیل زیر زبانی و مترال ۲۵ و البته قرص زیر بانی نیترو ژل را گذاشتم و یک ذره آب شد و پشیمانم شدم و درآوردم‌ بعد از یک ساعت بهتر شدم.
      به توصیه یک پزشکی تلفنی گفتند علاوه بر پلی پیل وی ، پوکساکیم ۵ دو نوبت صبح و شب و پروپرانول ۲۰ صبح و شب ، مصرف کنم.
      متاسفانه در آمل بیمارستان درگیر کرونا و امکان حضور نیست.
      امکان ملاقات حضوری وجود دارد برای شما ؟
      توصیه این پزشک را تایید می‌فرمائید؟
      سپاس فراوان
      نیک نژاد
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا اضطراب است

      پروپرانولول ۱۰ و کلردیازپوکساید ۵ هر ۱۲ ساعت مصرف کنید و بعدا مراجعه کنید

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر الميرا پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر ببخشيد كه مجدد مزاحم وقتتون ميشم اما در شرايط اين بيماري كه آمده ميترسم برم بيرون
    بنده ٣١ سال سن وزن ٦٠ و قد ١٦٢ چند روزه كه در حالت دراز كش نبض بالاي نافم را حتي از روي لباس مي بينم ولي در حالت ايستاده از بين ميره البته كه بنده ١ ماه پيش سونوگرافي كامل شكمي دادم و آئورت كاملاً نرمال بوده ممكنه در اين يك ماه براي من مشكلي در مورد آئورتم شكميم پيش آمده ؟ خيلي نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      خیر ممکن نیست

      بعد از برطرف شدن شرایط جهت معاینه مراجعه کنید

  • تصویر کاربر کیانا پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ده روزه سرفه میکنم رفتم دکتر گفتن آلرژیه دیفن هیدرامین خوردم سرفه هام خیلی کم شده حالا وقتی دراز میکشم نفسم تنگ میشه حس میکنم سر معدمه و گلوم پشت قفسه سینم هم درد میکنه پایینتر از گردنم البته معمولا تو طول روز مشکلی ندارم فقط شبا اینطوری میشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      دمای بدنتون رو هر روز چک کنید و اکر تب داشتید مراجعه کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر