دکتر محمد حسین نجفی

با هر ضربه قلب تقریبا ۶۰ سی سی خون وارد آئورت می شود تا مواد غذایی و اکسیژن را به تک تک سلول های بدن برساند. گاهی اوقات افراد از لمس نبض در شکم یا ضربان شکمی شکایت دارند و می پرسند که آیا چنین چیزی طبیعی است یا خیر؟

از نظر علمی اگر شخصی لاغر باشد، لمس نبض آئورت در فضای ناف طبیعی است ولی معمولا در افراد چاق چنین چیزی لمس و مشاهده نمی شود. اگر در فردی شک کنیم که نبض در شکم غیر طبیعی است از سونوگرافی استفاده می کنیم. یکی از بیماری هایی که باعث می شود به طور نامعمول نبض شکمی در فضای شکمی قابل مشاهده و لمس باشد، آنوریسم آئورت است.

قطر آئورت در فرد نرمال حدود ۲ سانتی متر است، اگر به هر دلیلی جداره آئورت نازک شود، این قطر می تواند افزایش پیدا کرده و به سه، چهار، پنج و یا شش سانتی متر برسد.

در چنین شرایطی آئورت در معرض پاره شدن قرار می گیرد. به همین علت اگر در فردی نبض آئورت لمس شود، پزشک از سونوگرافی استفاده می کند. اگر بعد از سونوگرافی قطر بیش از معمول آئورت تایید شود، برای مشخص کردن آناتومی و شکل انوریسم از عمل آنژیو قلب استفاده می شود. در مواردی که قطر بزرگ تر از معمول است، به دلیل اینکه احتمال پارگی وجود دارد از روش های جراحی و یا اینترونشن برای تعویض آن منطقه از آئورت استفاده می شود تا از پاره شدن آئورت و در نهایت مرگ ناگهانی جلوگیری گردد.

نبض در شکم در دوران حاملگی

بسیاری از خانم های باردار چیزی شبیه به نبض در زیر شکم خود حس می کنند. آیا نبض در شکم ربطی به جنین دارد؟

چنانچه شما فردی لاغر باشید و نتیجه سونوگرافی شما حاکی از سلامت جنین باشد، جای نگرانی وجود ندارد. نبض در شکم در واقع همان نبض شریان آئورت است که به سطح شکم منتقل می شود و وجود آن امری طبیعی است. البته در موارد نادری ممکن است قسمتی از شریان حالت بادکنکی پیدا کند که به آن انوریسم می گوییم.

آنوریسم آئورت چیست؟

آنوریسم برآمدگی غیر طبیعی و یا بالونی در رگ های خونی شما است. یک نوع از اشکال آنوریسم شریانی در آئورت شماست. آئورت خون را از قلب به اندام های حیاتی شما حمل می کند. شما ممکن است ندانید که آنوریسم دارید یا نه، چرا که انوریسم آئورت معمولا علامتی ایجاد نمی کند. حتی زمانی که بزرگ شود. با این حال، آنوریسم می تواند باعث ترکیدگی (پارگی) و یا شکافتن (تشریح) شود که در نهایت منجر به خونریزی داخلی و اغلب مرگ می شود.

انوریسم آئورتاورژانس آئورت

آنوریسم آئورت متفاوت از دایسکشن آئورت است. دایسکشن یا پارگی آئورت می تواند در همان محلی رخ دهد که بسیاری از آنوریسم ها در آنجا اتفاق می افتند. در دیسکسیون آئورت، پارگی در دیواره آئورت رخ می دهد. این اتفاق باعث خونریزی داخلی و در امتداد دیواره آئورت و در برخی موارد، به طور کامل خارج از آئورت (پارگی) می شود .

دایسکشن آئورت یک اورژانس تهدیدکننده زندگی است. درمان آنوریسم آئورت قبل از شکافتگی بسیار مهم است. اگر شکافتگی رخ دهد، افراد هنوزهم فرصت درمان شدن با عمل جراحی و درمانهای دیگری دارند، اما آنها بیشتر در معرض خطر عوارض قرار دارند.

برای مطالعه بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید:
آنوریسم آئورت شکم

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.6/5 - (135 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سپهر چهارشنبه ۳۰ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    با سلام. مادر من 66 سال دارند، با سابقه طولانی ناراحتی ریه و فشار خون تحت کنترل و نیز عفونت مداوم به دلیل افتادگی مثانه (هر چند ماه یک بار تحت درمان با آنتی بیوتیک نظیر ایمی پنم/سیلاستاتین و جنتا مایسین) و نیز ریفلاکس معده. از نیمه شب 29 اسفند 98 (پیامد استرس و اضطراب شدید ناشی از مرگ پدرم) دچار احساس سنگینی و درد در ناحیه قفسه سینه، تنگی نفس و سردرد شدید شدند که با پیگیری مداوم از جمله اسکن ریه، نوار قلبی متعدد، انجام اکو و اسکن قلب در مرکز پزشکی هسته ای، در نهایت طبق تشخیص نهایی پزشکان محترم از جمله متخصص محترم قلب، مشکل خاصی به غیر گرفتگی مختصر یکی از عروق قلبی، مشاهده نشد. ضمن این که مشکل اصلی ایجاد کننده، استرس شدید و مشکل شدید ریفلاکس عنوان شد که با داروهای مربوطه کنترل و برطرف شد. اما در یک ماه اخیر، این مشکل مجددا عود کرده و با فواصل زمانی چند روز یک بار، در نهایت از دو روز گذشته با فاصله های زمانی چند ساعت، به صورت تکرار شونده و حتی گاهی شدید بروز می کند. در حمله اخیر، احساس گزگز و سوزن شدن و بی حسی دست ها، و حرکت سنگین به سمت گلو و در نهایت لرزش به سمت شکم هم ایجاد شده. در حال حاضر به دلیل عفونت شدید مجاری ادرار و درد کلیه تحت درمان با جنتامایسین تزریقی هستند و ورم در ناحیه پا مشهود است. البته با اقداماتی نظیر انجام تنفس عمیق از شدت حمله کاسته می شود. به دلیل شیوع وحشتناک کرونا به هیچ عنوان مایل به مراجعه به اورژانس نیستند. ضمنا تقریبا درتمامی مراجعات به متخصصان مختلف از جمله جراح مغز و اعصاب، گوش و حلق و بینی (به دلیل بروز وز وز گوش (سابقه ناراحتی طولانی گوش و استفاده از سمعک دارند) و داخلی و گوارش، همگی متفق القول، مشکل استرس و اضطراب شدید را عامل اصلی مشکلات ایشان تشخیص و داروهای ضد افسردگی تجویز شده (زولپیدم برای خواب، ایمی پرامین، فلوکسیتین و...) درنهایت، ممکن استبا نظر لطف بفرمایید آیا بروز این حملات، موید مشکل حاد قلبی و نیازمند مراجعه فوری به اورژانس است؟ (فشار خون ایشان با مصرف روزانه لوزارتان، دیلتیازم و سوستاک 2.6 و آمیلودیپین 5 (همه قرص ها روزانه 2 عدد) تحت کنترل است و در هنگام حملات فشارخون عادی و ضربان قلب بین 80 تا 95 عدد است.) روزانه یک عدد اسویکس هم تجویز شده است. با سپاس از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۳۰ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر در ایشان مشکلات اضطرابی تشخیص داده احتمالا الان هم بروز همان حملات را داریم، از نظر قلبی توصیه ی این است حداقل یک بار ازمایش انزیم قلبی چک کنند، چون تنها ابزاری که حملات حاد قلبی را میتواند تشخیص دهد همین ازمایش است، در کل اگر بررسی های قبلی ایشان از نظر قلبی موردی را نشان نداده است بعید است الان هم بررسی های جدید موردی را نشان دهند
  • تصویر کاربر سیامک سه شنبه ۲۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام من ۱۹ سالمه در هنگام حرکات ورزشی شکمم دچار لرزش میشه در هنگام استراحت هم نبض شکم دارم به نظرتون چیکار باید بکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      در افراد جوان این مساله عمومن مشکلی نیست جای نگرانی نیست
  • تصویر کاربر آذر شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    دکتر جان سلام من حدود شش ماهه الرژی گرفتم و دچار تنگی نفس شدید شدم و چند سال هست که قرص پروپرانول ۱۰یکی صبح یکی شب مصرف میکردم و دو ماه پیش هم دچار کرونا شدم الان هم اسپری فلوکسیتاید ۱۲۵ و قرص نئوتادین و قرص ایروکاست۶۰ و چونکه پروپرانول تداخل داشت با داروهام دکتر برام قرص دیلتیازم ۶۰ که نصف صبح و نصف شب بخورم اما همچنان نفس تنگی و تپش قلب زیاد دارم با احتقان بینی و گرفتگی ماهیچه پا دارم چه کار کنم البته انژیوگرافی هم کردم چهار ماه پیش
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      نتیجه ی آنژیوگرافی و اکو اگر دارید برای من بفرستید. داخل سایت امکان ضمیمه کردن تصاویر اینها هست
  • تصویر کاربر طبری جمعه ۷ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    با سلام مدتی است به دلیل احساس آریتمی قلب و ضربان و احساس نبض و درد در سر معده و متعاقبا احساس نبض در وسط قفسه سینه و گهگاهی تا زیر حلق و متعاقبا نفس تنگی به فوق تخصص قلب دکتر مقدم مراجعه و ایشان اعلام نمودند آریتمی دهلیزی و فشار خون دارم و گرانول ۲۰ دو عدد در روز و والساکور دو عدد در روز تجویز کردند. اوایل بد نبود ولی متاسفانه کورونا گرفتم. حال بعد از یک ماه خوب شدم ولی احساس ضربان در سر معده و ... و متعاقبا افت فشار و نفس تنگی به شدت آزارم میدهد و گرانول به نظر کارآیی ندارد. لطفا کمک کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۷ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام پرانول رو اپامه بدین اینها بخشی از عوارض کرونا میتونه باشه
  • تصویر کاربر افشار دوشنبه ۲۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر دختر ۱۳ ساله دارم بخاطر درد معده بردم دکتر ولی خوب نشد تا اینکه این درد ب سمت چپ همراه با تپش قلب و تنگی نفس دردقلب جوری بود بعضی مواقع شب از خواب بیدار میکرد بعضی مواقع ام میگفت ی چیزی انگار گلو گیر کرده من بخاطر اینکه سن بلوغ و بخاطر این کرونا زیاد منزل بودیم فکر کردم افسردگی گرفته واز افسردگی ک گوارشش بهم خورده تا اینکه ب متخصص قلب مراجعه کردم شلی دریچه میترال داشت خیلی خیلی نگرانم جوری ک ما اصلا تو ژنمون مشکلات قلبی نداریم دکتر داروی تجویز نکرد گفت ببر یکسال دیگه بیار ولی همچنان تنگی نفس داره عمیق نفس می کشه خودشم بخاطر تنگی نفس میترسه استرس میگره میشه شما نظرتون بفرمایید ایا شلی دریچه میترال قابل درمان یانه؟؟در ضمن هر موقع میریم بیرون با ماسک میگن گلو درد دارم دخترم سینوزیت داره تو بچه گی لوزه سوم داشت ولی عمل نکردم اینا عامل این شلی دریچه میترال هستش ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام طیف شثپرولاپس میترال گسترده است و اغلب اهمیت ندارد و هیچ تضادی با زندگی طولانی و بی عارضه ندارد ، پس نگران نبتشید
  • تصویر کاربر افشار پنجشنبه ۲۳ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    سلام ،دختر ۱۳ ساله دارم چند روز پیش بردم دکتر قلب بخاطر درد سینه سمت چپ ک ب پشت میزنه تقریبا دوماه درد شروع شده بود با معده درد ولی بعد یک ماه درد ب سمت چپ سرایت کرد دکتر با اکوی ک انجام داد گفت شلی دریچه میترال امکان داره روماتیسم قلبی باشه خیلی نگرانم کرد ی روز بعدش بردم دکتر فوق تخصص قلب کودکان گفتن دریچه میترال یکمی نشت داره موردی نیست ببر یکسال دیگه بیار ولی دکتر اول متخصص قلب ی پنیسیلین ۱۲۰۰ داد تزریق کردم فرمودند ببر یک ماه دیگ بیار لطفا شما نظرتون میشه بفرمائید خیلی نگرانم ؟مخصوصا اینکه روماتیسم قلبی باشه.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۳ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام نظر پزشک محترم قلب اطفال درسته و اصلا نکرانی نداره و پنی سیلین لازیست
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۳ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      لازم نیست
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر Z.H یکشنبه ۱۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام
    وقتتون بخیر
    می خواستم بدونم این عارضه آنوریسم آیورت، نبض شکمی بالای ناف احساس میشود، یا پایین ناف؟ چون 2-3 روزیست که در قسمت زیر ناف و کاملا سمت راست این نبض واضح رو که حتی از بیرون هم دیده می شود احساس می کنم! باید چه کرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام خم ممکنه بالا و هم پایین ناف لمس بشه و اگر شک کنیم بهترین‌کار سونوگرافی هست
  • تصویر کاربر مرضیه دوشنبه ۱۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام 32 ساله هستم. از حدود 2 ماه پیش گهگاه ک خسته میشم پشت قلبم سر میشه و انگار جمع میشه و گردنم و دست چپم درد میگیره. معدمم البته مشکل داره و هضم غذا برام مشکله. استرس شدید هم دارم گاهی. چند وقتی هست علاوه بر اینها خسته ک میشم ضربان شکمی هم میگیرم و همزمان گردن و کتف سمت چپم سر میشه دکتر قلب رفتم اکو ورزش سالم بود. گفتن پزوپرونول بخور ولی وقتی میخورم فشارم شدید میفته. گاهی هم سوزش چشم دارم. خواستم ببینم ممگنه ب قلب یا همین موردی که اینجا توضیح آمدید ربطی داشته باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام براي بررسي نبض شكم ميتوانيد سونوگرافي شكم انجام بدين از نظر بررسي سايز آئورت
  • تصویر کاربر نجفی یکشنبه ۱۵ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت جناب دکتر نجفی عزیز

    بنده مدتی است ک در ناحیه پاین قفسه سینه و بالای ناف احساس نبض شکم میکنم. طوری ک وقتی دراز میکشم این نبض برام قابل مشاهده هستش. با توجه ب متنی ک نوشته بودین و کلیپی ک دیدم نگرانم ک مربوط به آئورت باشه

    البته اینم بگم ک من مدتی ب خاطر یک رفلاکس معده داروهای انتی اسید مصرف میکردم. و اینکه من قدی حدود 185 سانتی متر و وزن حدود 88 کیلو دارم. یعنی خیلی چاق نیستم. و 31 سال سن دارم. ممنون میشم راهنمایی کنید و یا در صورت نیاز حضوری ویزیت بشم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۵ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام یک سونوگرافی و بررسی سایز آئورت انجام شود
  • تصویر کاربر سارا پنجشنبه ۵ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    سلام
    دوروز است سمت راست ناف درد و احساس حرکت منظم دارم ، با فشار درد بیشتر میشود و احساس دفع دارم،ولی در مدفوع تغییری نیست ، چه کنم ؟۳۹سالمه ، خانم ، داروی لوزامیکس ولوتروکسین مصرف میکنم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۵ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام مریوط به عروق نیست اگر ادامه پیدا مرد همکاران فوق گوارش ویزیت کنن
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر