دکتر محمد حسین نجفی

با هر ضربه قلب تقریبا ۶۰ سی سی خون وارد آئورت می شود تا مواد غذایی و اکسیژن را به تک تک سلول های بدن برساند. گاهی اوقات افراد از لمس نبض در شکم یا ضربان شکمی شکایت دارند و می پرسند که آیا چنین چیزی طبیعی است یا خیر؟

از نظر علمی اگر شخصی لاغر باشد، لمس نبض آئورت در فضای ناف طبیعی است ولی معمولا در افراد چاق چنین چیزی لمس و مشاهده نمی شود. اگر در فردی شک کنیم که نبض در شکم غیر طبیعی است از سونوگرافی استفاده می کنیم. یکی از بیماری هایی که باعث می شود به طور نامعمول نبض شکمی در فضای شکمی قابل مشاهده و لمس باشد، آنوریسم آئورت است.

قطر آئورت در فرد نرمال حدود ۲ سانتی متر است، اگر به هر دلیلی جداره آئورت نازک شود، این قطر می تواند افزایش پیدا کرده و به سه، چهار، پنج و یا شش سانتی متر برسد.

در چنین شرایطی آئورت در معرض پاره شدن قرار می گیرد. به همین علت اگر در فردی نبض آئورت لمس شود، پزشک از سونوگرافی استفاده می کند. اگر بعد از سونوگرافی قطر بیش از معمول آئورت تایید شود، برای مشخص کردن آناتومی و شکل انوریسم از عمل آنژیو قلب استفاده می شود. در مواردی که قطر بزرگ تر از معمول است، به دلیل اینکه احتمال پارگی وجود دارد از روش های جراحی و یا اینترونشن برای تعویض آن منطقه از آئورت استفاده می شود تا از پاره شدن آئورت و در نهایت مرگ ناگهانی جلوگیری گردد.

نبض در شکم در دوران حاملگی

بسیاری از خانم های باردار چیزی شبیه به نبض در زیر شکم خود حس می کنند. آیا نبض در شکم ربطی به جنین دارد؟

چنانچه شما فردی لاغر باشید و نتیجه سونوگرافی شما حاکی از سلامت جنین باشد، جای نگرانی وجود ندارد. نبض در شکم در واقع همان نبض شریان آئورت است که به سطح شکم منتقل می شود و وجود آن امری طبیعی است. البته در موارد نادری ممکن است قسمتی از شریان حالت بادکنکی پیدا کند که به آن انوریسم می گوییم.

آنوریسم آئورت چیست؟

آنوریسم برآمدگی غیر طبیعی و یا بالونی در رگ های خونی شما است. یک نوع از اشکال آنوریسم شریانی در آئورت شماست. آئورت خون را از قلب به اندام های حیاتی شما حمل می کند. شما ممکن است ندانید که آنوریسم دارید یا نه، چرا که انوریسم آئورت معمولا علامتی ایجاد نمی کند. حتی زمانی که بزرگ شود. با این حال، آنوریسم می تواند باعث ترکیدگی (پارگی) و یا شکافتن (تشریح) شود که در نهایت منجر به خونریزی داخلی و اغلب مرگ می شود.

انوریسم آئورتاورژانس آئورت

آنوریسم آئورت متفاوت از دایسکشن آئورت است. دایسکشن یا پارگی آئورت می تواند در همان محلی رخ دهد که بسیاری از آنوریسم ها در آنجا اتفاق می افتند. در دیسکسیون آئورت، پارگی در دیواره آئورت رخ می دهد. این اتفاق باعث خونریزی داخلی و در امتداد دیواره آئورت و در برخی موارد، به طور کامل خارج از آئورت (پارگی) می شود .

دایسکشن آئورت یک اورژانس تهدیدکننده زندگی است. درمان آنوریسم آئورت قبل از شکافتگی بسیار مهم است. اگر شکافتگی رخ دهد، افراد هنوزهم فرصت درمان شدن با عمل جراحی و درمانهای دیگری دارند، اما آنها بیشتر در معرض خطر عوارض قرار دارند.

برای مطالعه بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید:
آنوریسم آئورت شکم

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.7/5 - (134 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نفيسه پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    باسلام و احترام اقاي دكتر من تپش قلب دارم رفتم دكتر اكو گرفتن گفتن چيزي نيست از استرس هست البته من كلا بسيار استرس دارم داروي سرترالين رو دادن به نظرتون بخورم چون تپش قلبم اذيت ميكنه گاها هم بي نظمي داره قلبم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سبثلام

      بله مصرف کنید

      پروپرانولول ۱۰ هر ۱۲،ساعت مصرف کنید

  • تصویر کاربر Asgari جمعه ۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام من 10 سال ، والیبال بازی میکردم و تمرینات سنگین با وزنه هم همراه آن بود ؛ ولی به دلیل مشکلات زندگی ، دچار ناراحتی ها و افسردگی شدید شدم و الان یه سالیه کلا ورزش نمیکنم و تحرک ندارم ، مدت 6 ماه هست که حس میکنم قلبم سنگین شده و بیشتر اوقات سوزش و درد قفسه سینه دارم و موقع خوابیدن به هر طرفی میخوابم تو قلبم احساس سنگینی دارم ؛ 20 سال سن دارم اندام متوسط مایل به لاغر عضلانی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا علائمتون ناشی از اضطراب هست به روانپزشک مراجعه کنید

      اگر بهتر نشدید جهت بررسی بیشتر مثل تست ورزش مراجعه کنید

  • تصویر کاربر رها شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سلام تمنا میکنم پاسخمو هر چه زودتر بدین حالم خوب نیس
    من پنج روز پیش بخاطر استفاده وایتکس و من ریم دچار سوزش و سنگینی تا حد شدیدی شد جوری که انگار یه جسم سنگین رو سینم هر دو طرف بود ،و گاهن هم دچار درد قلب هم میشدم بعد یک هفته و مصرف مدام و زیاد شیر و زعفران و لیمو بهبودی نداشتم رفتم دکتر عمومی و با وجود شرایط الان کشور کرونا ..برام ازمایش ریه داد سی تی اسکن بود ،گفت هیچی نیس من سرفه نداشتم ولی غذا سنگین میخوردم کمی نفسم تنگ میشد،دیشب کمی تپش قلب احساس کردم و ضربان قلبمو و فشارمو گرفتم که اومد فشارم 11.5وکه همیشه همینه و ضربان75همون لحظه ضربان قلبم جوری بالا رفت که نمیدونم تنگی نفس بود یا نفس نفس شدید وکم خون هم هستم بیماری نیس در کل تو عادت ماهانه قرص اهن نخورم شدید کم خون میشم ،و اونموقع حتی تا نوک بینی احساس گز گز داشتم و شدید نفس میکشدم و اشکم سرازیر بود کمی سرگیجه داشتم و سوزش سینه ،درضمن من اصلا کم طاقت نیستم دیشب واقعا حالم بد شد کمی بعد ده دقیقه کمی اروم شدم ولی همچنان سوزش سینه دارم دکتر برام اسپر سالبوتامون داده که هیچ اثری روم نداره،درضمن من 22سالمه و تو ناراحتی ها زندگی قلبم درد میکنه جوری که میزنه به دست چپم و حتی پا و حتی نیم چپ سرم ،که با کمی خندیدن و..درست میشه تو روزا عادی دکتر قلب هم رفتم نوار اگقلب گرفتن گفتن هیچ مشکلی نداری از استرسه ،و من روزی که رفتم بیمارستان برا سی تی اسکن دستمو زدم به موهام و تو دوشم تو حمام اب خالی از سرم ریخت رو چشام ،بعد دفترچه بیمه و پولایی که برده بودم رو گذاشتم رو بخاری که دو ساعتی موند و داغ شده بود و دست زدم و نشستم دستمو ممکنه با این مشکل التهاب ریم کرونا گرفته باشم و علائمرو دارم زودتر نشون میدم چون زنگ زدم 4030و گفتن بخاری جا مناسبی برا مردن ویروس نیس !!و درضمن از دکتر پرسیدم من الان مشکل ریوی پیدا نکردم مثل برونشیت امفیزوم اسمو..گفت نه ،و دکتر برام امپول و..تجویز نکرد چون گفت تو این شرایط کرونا صلاح نیس امپول کروتونی بزنی شیر مایعات فروان بخور
    ببخشین طولانی شد خواستم همه چیو بهتون گفته باشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      علایمتون اضطرابی هست

      پروپرانولول ۱۰ و کلردیازپوکساید ۵ هر ۱۲ سا۶ت مصرف کنید

  • تصویر کاربر سارانجفی یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    سلام من 19 سال سن دارم و آسم دارم گاهی اوقات سیگار میکشیدم تا امشب یک عدد سیگار کشیدم قلبم درد میکنه تپش قلب دارم استرس دارم وحشتناک انگار یه چیزیی داره قلبمو فشار میده توی دستش خواهشا جواب بدید من نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام کلردیازپوکساید ۵ هر ۱۲ ساعت استفاده کنید و اگر بهتر نشد به پزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر مهراد سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید من از یک هفته پیش یه یه قرص کلد استاپ خوردم که کهنه بود و یک ساعت بعدش یه حالتی شبیه به افتادن فشار بهم دست داد و چون با این روز های کرونا بود یه مقدار وحشت بهم دست داد از اون روز یه مقدار حالت استرس اصطراب دارم و شب ها وقتی دراز میکشم خیلی بدتر هم هست و فکر میکنم که داره فشارم میفته دکتر رفتم از ۳ روز پیش پرانولول ۱۰ رو بهم دادن با یه سری ویتامین مثل زینک سیترات و منیزیم و البته به سفارش خودم پوکساید ۵ الان هر روز بعداز صبحانه یه پرانولول میخورم ساعت ۱۰ شب هم یدونه حالم خیلی بهتر شده و مخصوصا خوابم ولی دایما این اصطرلب رو دارم و فک میکنم کامل نشده باید چکار کنم و این هم بگم که یک مقدار چشمام سنگین میشه و خیلی خیلی کم شبیه به حالت سرگیجه هم دارم البته یه روزایی کاملا خوبه تا شب ممنون از شما ببخشید طولانی شد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      پروپرانولول ۱۰ هر ۱۲ ساعت و کلر دیاز پوکساید ۵ روزی یک عدد استفاده کنید بعدا هم به روانپزشک و هم به متخصص قلب مراجعه کنید

  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر.. من 23 سالمه و حدود یک ماهه دچار قلب درد و تپش میشم.. قبلا خیلی اهمیت نمیدادم اما الان این درد اذیت کنندس. و گهگاهی به دست چپم و کتفم میزنه، در حالت عادی که راه میرم هم اذیتم میکنه،من ورزش می‌کنم و مطمئنم که درد دست چپ و کتفم بخاطر درد عضلانی نیست (با توجه به نوشته شما در سایت)
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام اگر اضطراب دارید باید درمان کنید چون اضطراب میتواند باعث درد قفسه سینه شود برای بررسی از نظر قلبی و اطمینان از اینکه درد قلبی هست یا خیر می توانید جهت انجام تست ورزش مراجعه کنید

  • تصویر کاربر طلبه شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    یک روز دستم ی روز شکم ی روز کمرم ی روز رون پاهام انگاری ی بادی تکون میده جریانش چیه؟بایدچکارکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام احتمالا مشکل اضطرابی دارید با روان پزشک مشورت کنید

  • تصویر کاربر کورش جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 463 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من فشارم ۱۴ بود
    دکتر عمومی یهم دیلتازم داد یک هفته خوردم با دیلتازم دچار تپش و ۳ ساعت بعد دارو تنگی نفس میگرفتم در صورتی که دارو ۱۲ ساعته بود!!
    بعد یک هفته اکو کردم Ef روی ۵۵ بود
    روز اکو دیلتیازم رو خورده بودم متخصص قلب گفتن سالمی قرص رو قطع گردن
    الان میخوام بدونم دیلتازم باعث شده که ef قلب من اشتباه نشون بده؟
    سه سال قبل ۶۵ بود پارسال ۶۰ بود چرا شده ۵۵ امسال ؟؟؟
    ۲۳ سالمه و نگرانم دیلتیازم نتیجه اکو رو خراب کرده باشه و ef اشتباه شده باشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      خیر

      عملکرد قلب بین ۵۰ تا ۶۵ درصد نرمال هست و جای نگرانی نداره

    2. تصویر کاربر کورش یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      متاسفانه بعد قطع دیلتیازم دو روزی تپش قلب شدید داشتم و کیفیت تنفسم افت کرده الان ولی دیگه تپش ندارم
      با خوردن دیلتیازم سنگینی پام میرفت اما قلبم به شدت تند میکوبید بعد خوردنش
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      به جای دیلتیازم، متورال هر ۱۲ ساعت نصف استفاده کنید علاوه بر فشار خون اضطراب هم دارید با روان پزشک مشورت کنید

    4. تصویر کاربر کورش یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      مرسی اقای دکتر از پاسخگوییتون
      با خوردن متورال و پروپرانول هم مثل دیلتیازم دچار کوبش قلب میشم و با فعالیت قلبم به شدت تند میشه و گر میگرم مخصوصا وقتی از پله بالا میرم
      قبل مصرف این دارو هیچ مشکلی نداشتم
      متاسفانه تنفسم کیفیتش کم شده قبل مصرف دارو ها هیچ مشکلی نداشتم
      الان قطع کردم یک ماه شده اما تنفسم مثل قبل دارو ها نشده
      نگرانم داروها به قلبم صدمه زده باشن چون کیفیت تنفسیم یک ماهه خراب شده
      و علائمی مثل کوبش و گر گرفتگی برام میارن دارو های قلبی
      اما سنگینی و ضعف عضلاتم رو رفع میکنن
    5. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      باید مراجعه کنید

      بدون معاینه نمیشه نظر داد

    6. تصویر کاربر کورش یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      اقای دکتر ef ام پارسال ۵۵ بوده
      چیکار کنم بالا بره؟
      چون یادمه یه زمانی ۶۵ بود و داره کم میشه
    7. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      ۵۵ نرماله

    8. تصویر کاربر کورش یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      مرسی بابت وقتی که میزارین اقای دکتر
      خداخیرتون بده
    9. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      ????
    10. نمایش سایر 8 پاسخ
  • تصویر کاربر هیری شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام، مریض 82 ساله با سابقه دیابت 15 ساله و استرپ یکی از عروق قلبی و سابقه مصرف متورال رای چندین سال، بعد از تشخیص کلستاتیت و سیروز کبدی با وجود داشتن فشار خون پاین توسط دو پزشک داروهای لوزارتان و نیکوراندیلو هیدروکلوروتیازید و متورال و آ اس آ داده شده را مصر کرده و با افت فشار روبرو شده و با سرگیجه و بخصوص فشار دیاستول روبرو بوده. به دنبال تزکرات مکرر ب هردو پزشک تمام آنه غیر ا متورال و A S A قطع شد و با کمال تعجب ایزوورباید اضافه شد و وضع بیمار بدتر شد . ایزوسورباید را هم شخصا قطع کردیم و لی حتی با مصرف متورال هم نبض زیر 60 دارد. لطفا راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      میتونند دوز متورال رو نصف کنند

      در کل برای تصمیم‌گیری در مورد چنین بیماری با چنین شرایط باید بیمار و مدارک دیده شود

  • تصویر کاربر ساناز دوشنبه ۱۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام.. خسته نباشین.. اقای دکترمن چند روز پیش پیام دادم که کف دست چپ رگش میگیره... گفتین که اگه ادامه دار بوددکتر برم.. الان درداش بیشتررشده.. حس میکنم بی حسه دستم.. ارنجم الان ی رگ دستم سمت ارنج... من باید پیش چه دکتری برم.. خطرناکه این دردا
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

       سلام به روماتولوژیست مراجعه کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر