دکتر محمد حسین نجفی

با هر ضربه قلب تقریبا ۶۰ سی سی خون وارد آئورت می شود تا مواد غذایی و اکسیژن را به تک تک سلول های بدن برساند. گاهی اوقات افراد از لمس نبض در شکم یا ضربان شکمی شکایت دارند و می پرسند که آیا چنین چیزی طبیعی است یا خیر؟

از نظر علمی اگر شخصی لاغر باشد، لمس نبض آئورت در فضای ناف طبیعی است ولی معمولا در افراد چاق چنین چیزی لمس و مشاهده نمی شود. اگر در فردی شک کنیم که نبض در شکم غیر طبیعی است از سونوگرافی استفاده می کنیم. یکی از بیماری هایی که باعث می شود به طور نامعمول نبض شکمی در فضای شکمی قابل مشاهده و لمس باشد، آنوریسم آئورت است.

قطر آئورت در فرد نرمال حدود ۲ سانتی متر است، اگر به هر دلیلی جداره آئورت نازک شود، این قطر می تواند افزایش پیدا کرده و به سه، چهار، پنج و یا شش سانتی متر برسد.

در چنین شرایطی آئورت در معرض پاره شدن قرار می گیرد. به همین علت اگر در فردی نبض آئورت لمس شود، پزشک از سونوگرافی استفاده می کند. اگر بعد از سونوگرافی قطر بیش از معمول آئورت تایید شود، برای مشخص کردن آناتومی و شکل انوریسم از عمل آنژیو قلب استفاده می شود. در مواردی که قطر بزرگ تر از معمول است، به دلیل اینکه احتمال پارگی وجود دارد از روش های جراحی و یا اینترونشن برای تعویض آن منطقه از آئورت استفاده می شود تا از پاره شدن آئورت و در نهایت مرگ ناگهانی جلوگیری گردد.

نبض در شکم در دوران حاملگی

بسیاری از خانم های باردار چیزی شبیه به نبض در زیر شکم خود حس می کنند. آیا نبض در شکم ربطی به جنین دارد؟

چنانچه شما فردی لاغر باشید و نتیجه سونوگرافی شما حاکی از سلامت جنین باشد، جای نگرانی وجود ندارد. نبض در شکم در واقع همان نبض شریان آئورت است که به سطح شکم منتقل می شود و وجود آن امری طبیعی است. البته در موارد نادری ممکن است قسمتی از شریان حالت بادکنکی پیدا کند که به آن انوریسم می گوییم.

آنوریسم آئورت چیست؟

آنوریسم برآمدگی غیر طبیعی و یا بالونی در رگ های خونی شما است. یک نوع از اشکال آنوریسم شریانی در آئورت شماست. آئورت خون را از قلب به اندام های حیاتی شما حمل می کند. شما ممکن است ندانید که آنوریسم دارید یا نه، چرا که انوریسم آئورت معمولا علامتی ایجاد نمی کند. حتی زمانی که بزرگ شود. با این حال، آنوریسم می تواند باعث ترکیدگی (پارگی) و یا شکافتن (تشریح) شود که در نهایت منجر به خونریزی داخلی و اغلب مرگ می شود.

انوریسم آئورتاورژانس آئورت

آنوریسم آئورت متفاوت از دایسکشن آئورت است. دایسکشن یا پارگی آئورت می تواند در همان محلی رخ دهد که بسیاری از آنوریسم ها در آنجا اتفاق می افتند. در دیسکسیون آئورت، پارگی در دیواره آئورت رخ می دهد. این اتفاق باعث خونریزی داخلی و در امتداد دیواره آئورت و در برخی موارد، به طور کامل خارج از آئورت (پارگی) می شود .

دایسکشن آئورت یک اورژانس تهدیدکننده زندگی است. درمان آنوریسم آئورت قبل از شکافتگی بسیار مهم است. اگر شکافتگی رخ دهد، افراد هنوزهم فرصت درمان شدن با عمل جراحی و درمانهای دیگری دارند، اما آنها بیشتر در معرض خطر عوارض قرار دارند.

برای مطالعه بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید:
آنوریسم آئورت شکم

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.7/5 - (134 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ارزو شنبه ۳۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر دختر من ۱۳ ساله هستش از پاییز پارسال تا الان دایم از درد دست ومچ وکتف سمت چپش ودرد زیر سبنه سمت چپش شکایت مبکنی تا حدی که چندین بار نبمه شب بردم بیمارستان من چندین بار پیش چندین پزشک قلب بردم همگی یک نظر داشتند نوار قلب نامنطم ولی اکو سالم وحتی تست ورزش هم انجام داد ناقص انجام داد وهولتر هم انجام داد درضمن گاهی اوقات تنگیه نفس هم دارن خیلی ناله میکنه خیلی درد داره کلا بیحال وبی رمق هیست اصلا دیگه بازی وتحرک نداره دایم میخوابه یا دراز مبکسه گاهی اوقات شربت ایتامینوفن میدم ولی تاثیری درارام کردن درددش نداره وادرضمن از کودکی فقر اهن وکمبود ویتامین D3داره الان فولیک اسد وD3میخوره قرص پروپرانول روزی دوبار میخوره ولی هیچ فایده ای نداره توروبه خدا راهنمایی کنید چه کارکنم حصورا پیش شما بیارم یا پیش پرسک دیگه ای البته اقای دکتر دخترم دوسال پیش عمل کیست چسبیده به تخمدان داشته و
    بلوع زود رس هم داسته
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام مگر مقدوره زودتر با مدارم ببینمشون
  • تصویر کاربر احمد جمعه ۳۰ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    با سلام و وقت بخیر
    آقای دکتر من21سالمه تقریبا50روز پیش برای چکاب بدون هیچ سابقه بیماری یه نوار قلب گرفتم ضربانم 94بود دکتر عمومی دید گفت کاملا نرماله و نیاز به هیچ چیزی نیست،یه مقدار وسواسی هستم،موقع نوار استرس میگریم بعدش نرماله همه چی،همون نوار رو به متخصص قلب نشون دادم گفت اصلا مشکل قلبی نداری یه نوار ازم گرفت موقع نوار استرس گرفتم ضربانم101یا102بود دکتر گفت فقط استرسه قرص کانکور2.5نوشتن و گفتن یه ماه بعد بیا ببینم استرس داری یا نه،من در مواقع استراحت ضربانم75تا85هست و موقعی که وسایل مربوط به نوار رو گذاشت رو سینه م استرس گرفتم،در ضمن ورزش هوازی هم دارم و بعد ورزش خیلی آرام هستم
    باتوجه به عوارض دارو و دائمی نبودن ضربان بالا خاستم با مشورت شما دارو رو نخورم چون در حالت عادی و بدون استرس تپش ندارم
    با تشمر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام نياز به مصرف كنكور نيست
    2. تصویر کاربر احمد پنجشنبه ۲۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      خیلی متشکرم
      در ضمن گاهی اوقات یه حالت مور مور یه چیزی خیلی کمتر از تیر کشیدن در قسمت وسط سینه چپ در حد کمتر از10ثانیه بوجود میاد و موقع فعالیت اصلا نمیاد سراغم که باز نوار گرفتم و دکتر گفت نوار نرماله و ضربان102 چیزی نیست اظطرابیه
      اگر نظر شما هم همین هست پس حساس نشم و کونکور رو نخورم و اینکه آیا ورزش یوگا بهبود بخش شرایط هست؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳۰ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      بله كمك ميكنه
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر ایرج شنبه ۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    بنده جوان مذکر ۲۶ ساله هستم بدون سابقه بیماری.چند وقتیست در ناحیه زیر ناف حرکت شکمی مشاهده میکنم که غیر ارادی هست و با فشار دست دردی احساس نمیکنم صرفا احساس میکنم حرکت انجام میشود.با توجه به توضیحات بالا و کلمه مرگ ناگهانی اضطراب بر مبنده وارد شد.به نظر شما موضوع جدیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام اولا باید توسط پزشک معاینه شکمی بشین؛ دوم اینکه سونوگرافی کمک کننده است.
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر پدر من چند ماهی هست که دارای نبض شکمی در حدی که شبها نمیتونه بخوابه چون باعث میشه نفسش تنگ بشه.همه ازمایشها و سونو دکتر قلب اسکن همه مراحل انجام دادیم وهیچ مشکلی نداشتن.نمیدونیم دیگه چیکار کنیم خودشم خسته شده در حدی که رو اعصابشم تاثیر گذاشته والان داروهای اعصابم میخوره.میشه راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      با مدارک قبلی جهت معاینه مراجعه کنید، احتمال گشاد شدگی رگ آئورت شکمی باید بررسی بشه.
  • تصویر کاربر زهره جمعه ۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    با سلام. 45 ساله هستم. دو شب هستش كه موقع خواب احساس تنگي نفس و كلافگي و خفگي مي‌كنم كه چند ثانيه طول مي‌كشد. آيا اين مربوط به قلب مي‌شود؟ چون وقتي قرص پراپرانول 10خوردم بهتر شدم . آيا لازم هستش كه به متخصص قلب مراجعه كنم؟ در ضمن من خيلي استرس و طپش قلب مي‌گيرم در حال حاضر قرص متورال 50 ، نصف صبح و نصف شب مي‌خورم البته با تجويز پزشك متخصص. ممنون از راهنمايي شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، بهتره یه اکو انجام بدین.
  • تصویر کاربر نانی شنبه ۲۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    با سلام. خانمی 35 ساله هستم با تجربه دو عمل سزارین. گاهی حرکاتی قوی تر از نبض زیر شکمم احساس میکنم.چیزی شبیه حرکت جنین در سنین پنج ماهگی به بالا.دلیلش چی میتونه باشه؟ بنظر شما به متخصص داخلی یا زنان یا قلب مراجعه کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام توسط متخصص داخلي معاينه بشين بهتره
  • تصویر کاربر مشکاتی سه شنبه ۲ اردیبهشت ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 282 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت آقای دکتر نجفی ، من حدودا سه ماهی هست که دچار تپش قلب شدم و ضربانم در حالت استراحت از70تا100 نوسان دارد، یعنی به این صورت که در طی روز در حالت استراحت یه وقتی 70یه موقع مثلا 85در هر صورت بیشتر از 100نمیشه، ضمن اینکه و خیلی وقتها هم یکی خالی میزنه یعنی یه نبض مکث می‌کنه ،البته این مشکل از چندین سال قبل بوده مثلا حدود 8سال پیش ومن هم هر دوسال برای چکاب کامل به متخصص قلب مراجعه میکنم و اخیرا هم حدود سه ماهه پیش مراجعه کردم و تست ورزش و اکو و آزمایش همه نرمال بوده و مشکلی نداشته ام ،و دکتر هم برای تپش قلب به من پروپرانول 20داده و روزی یکی مصرف میکنم ولی زمانی که مصرف میکنم احساس میکنم دست پام سرد شده و اصلا به من نمیسازه،البته تپش قلبم زمانی که از خواب بیدار میشم بیشتر باهاش در گیرم تا مثلا ساعت 11صبح و گاهی هم احساس سنگینی و گرفتگی در ناحیه گلو و قفسه سینه و به عبارتی احساس تنگی نفس، و بعضی وقتها هم رگهای پشت دستم خیلی باریک میشود این مورد هم بیشتر بعد از خواب برام پیش میاد،ضمن اینکه فشار خون منم در طی روز از 9/7تا 12/5متغییره و در این محدوده قرار دارد ،سن منم 44ساله ،میخواستم راهنمایی بفرمایید چکار کنم که تپش قلب نداشته باشم یا اصلا به این تعداد ضربان قلب تپش گفته میشود یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲ اردیبهشت ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام این اصلا تپش نیست و ورزش منظم روزانه انحام بدین و مصرف قهوه و نسکافه محدود شود

  • تصویر کاربر مریم سه شنبه ۲ اردیبهشت ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر، من خانم ۴۰ ساله ای هستم که الان به مدت ۳۵ روز کرونا گرفتم که گفتن خفیف و هیچ دارویی نگرفتم در عکس قفسه سینه چیزی از درگیری ریه نشان نداد منتها پزشکم از روی آزمایش خون گفتن که کرونا خفیف بوده، از همون شروعش من تپش قلب داشتم بطوریکه نمی تونستم بخوابم، سرفه نداشتم ولی کمی سنگینی روی قفسه سینه احساس میکردم که الان بعد گذشت این مدت برطرف شده منتها همچنان تپش قلب دارم و بر روی شکمم هم نبض دارم نوار قلب دادم پیش متخصص داخلی گفتن چیزی نیست و از استرس، قرص پروپانول ۱۰ شبی یه دونه مصرف می کنم، الان تنها مشکلم تپش قلب و اینکه دمای بدنم هم ۳۷ لطفا من راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲ اردیبهشت ۹۹( 4 سال پیش)

      برای تپش اگر پروپرانولول کنترل میکنه ادامه بدین اگر نه متورال استفاده شود

  • تصویر کاربر نجمه دوشنبه ۸ اردیبهشت ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام خوبین اقای دکتر ببخشید مادر من تقریبا دوسه ساعته که شکمش ضربان داره علتش چیی میتونه باشه ...آیا داشتن نفخ معده هم میتونه این مشکلا ایجاد کنه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۸ اردیبهشت ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام بهتر است اگر ادامه پیدا کرد یک سونوگرافی شکم و بررسی سایز آئورت شکمی انجام شود

  • تصویر کاربر موسی جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    باسلام آقای دکتر وقت بخیرآقای دکترامن 23سال هستم و زنم 109کیلوهستش آقای دکتربه دلیل مشکلات معده که داشتم آندوسکوپی انجام دادم ویکماه بعدازاندونبض درشکمم احساس کردم بطوری که بادیدن معمولی هم نبض رومیشه دید والان چندماهی هست که اینطور هستم ونبض رومیبینم واحساس میکنم ولی در خاصی ندارم ممنون میشم راهنمایی کنین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر