دکتر محمد حسین نجفی

نارسایی وریدی به معنی گشادی یا برگشت خون در سیستم وریدی می باشد. در ادامه تمام دانستنی های لازم درباره نارسایی وریدی پا تشریح می شود.

علل نارسایی وریدی پا شامل اختلال دریچه های داخل وریدی و یا سابقه لخته در سیستم وریدی می باشند. اختلالات سیستم وریدی در ۵۰% افراد جامعه دیده می شود. این نارسایی در زنان شایع تر است.

نارسایی وریدی پا

تظاهرات نارسایی وریدی پا

اختلال سیستم وریدی می تواند به اشکال زیر باشد:

۱ – تلانژکتازی – عروق شبکه ای

در اثر نارسایی خفیف سیستم وریدی ایجاد می شوند، که به صورت عروق شبکه ای ریز قرمز- آبی رنگ داخل یا زیر جلدی هستند.

عروق شبکه ای یا تلانژکتاژی، نارسایی وریدی پا

۲ – عروق واریسی

این نوع از بیماری های وریدی، ورید های گشاد و برجسته زیرجلدی هستند که در سطوح اندام دیده می شوند و سایز بیش از۳ میلیمتر دارند.

عروق واریسی، نارسایی وریدی پا

۳ – نارسایی مزمن وریدی

نارسایی مزمن وریدی پا در زنان شایع تر است و به دلیل اختلال عملکرد دریچه های داخل سیستم، و برگشت خون به عقب می باشد. زمانیکه نارسایی وریدی پا شدید باشد، منجر به ورم، تغییرات پوستی و حتی زخم در اندام می شود.

تورم اندام ناشی از نارسایی وریدی، بیماری ها و نارسایی های وریدی

عوامل ایجاد نارسایی وریدی پا

عواملی مثل افرایش سن، سابقه خانوادگی، اختلالات لیگامانی اندام، ایستادن طولانی، زندگی بدون فعالیت و چاقی، سیگار، سابقه ضربه به اندام، سابقه لخته در سیستم وریدی، برخی بیماری های مادرزادی، حاملگی و مصرف داروهای استروژنی باعث افزایش احتمال بروز نارسایی وریدی پا و واریس می شوند.

عوامل پیشرفت نارسایی وریدی پا

عوامل موثر در پیشرفت بیماری ناشناخته است، اما معمولا در کسانیکه نارسایی سیستم وریدی دارند، سرعت و شدت پیشرفت بیماری بیشتر است.

علائم نارسایی وریدی پا

علایم در بیماری های وریدی متغیر است و بستگی به شدت بیماری دارد. علایم این بیماری عبارتند از:

⚠ درد

⚠ احساس سنگینی

⚠ تورم و سفتی اندام

⚠ پوست خشک یا ملتهب

⚠ خارش

⚠ انقباضات عضلانی

⚠ در موارد پیشرفته زخم اندام

نارسایی وریدی پا، تغییرات پوستی ناشی از واریس

درمان نارسایی وریدی پا

درمان بیماری به شدت بیماری بستگی دارد. هدف از درمان، از بین بردن علائم، کاهش تورم، بهبود علائم پوستی و بهبود زخم می باشد.

یک سری اقدامات محافظتی در همه بیماران توصیه می شود که عبارتند از:

۱ – بلند کردن پا

یکی از روش های درمان که به خصوص در موارد خفیف بیماری موثر است و باعث بهبود علایم می شود، بالا بردن پا به مدت ۳۰ دقیقه، ۳-۴ بار در روز است. این اقدامات باعث بهبود خونرسانی به پوست و بافت زیرجلدی شده و باعث کاهش تورم و کاهش التهاب می شود.

۲- ورزش

راه رفتن و خم کردن مچ پا، وزرش هایی ساده هستند که در موارد خفیف بیماری کاربرد دارند.

۳ – درمان فشاری (جوراب واریس )

پایه درمان نارسایی وریدی پا، درمان فشاری با جوراب واریس یا بانداژ اندام است. در این روش، فشار با درجات مختلف روی سطوح مختلف اندام ایجاد می شود.

در مراحل مختلف بیماری، میزان فشار به کار رفته متفاوت است. معمولا فشار مورد نیاز در بیماری های وریدی خفیف بین ۲۰-۳۰ و در موارد شدید بین ۳۰-۴۰ می باشد. با استفاده مرتب از جوراب واریس، درد، ورم و تغییرات پوستی برطرف شده و زخم های اندام بهبود می یابند.

در مطالعات دیده شده است که با استفاده از درمان فشاری، زخم ها تا ۹۷% بهبود پیدا می کنند. علت این تاثیرات، بهبود جریان خون و لنف می باشد. برای تاثیر هر چه بیشتر درمان فشاری، باید جوراب واریس بلافاصله بعد از بیدار شدن بیمار از خواب پوشیده شود و بیمار باید حداقل ۱۶ ساعت در روز آنرا به پا داشته باشد.

جهت تسهیل در پوشیدن جوراب، می توان قبل از پوشیدن، از مرطوب کننده و پودر بچه استفاده کرد. جوراب واریس تا حدی باعث خشکی پوست می شود، لذا بهتر است قبل و بعد از استفاده از جوراب از مرطوب کننده استفاده کرد.

۴- استفاده ار محصولات موضعی

۵-درمان ترکیبی ( درمان زخم و درمان فشاری واریس )

۶- درمان های سیستمیک

در مواردیکه بیماران به درمان های محافظتی جواب نمی دهند یا در کسانیکه این درمان ها را تحمل نمی کنند، کاربرد دارند.

بکار گیری و روش های درمان های تهاجمی کاملا به علایم، شدت بیماری، وجود ریفلاکس (برگشت خون در سیستم وریدی)، انتظارات بیمار، میزان پاسخ به درمان های محافظتی و احتمال پاسخ به درمان های تهاجمی دارد.

عروق شبکه ای

عروق شبکه ای، عروق داخل یا زیرجلدی هستند. درمان در این موارد اغلب جنبه زیبایی دارد. این عروق می توانند با لیزر سطحی یا اسکلروتراپی (تزریق ماده محرک شیمیایی داخل ورید) درمان شوند. در روش اسکلروتراپی، با تزریق ماده شیمیایی محرک به داخل رگ، تخریب دیواره عروق اتفاق می افتد. این روش دراغلب موارد، نسبت به لیزر ارجح است.

عروق شبکه ای، اسکلروتراپی، نارسایی وریدی پا✳ عروق واریسی

عروق گشاد بیش از ۳ میلی متر زیرجلدی هستند. در این موارد، روش های مختلف درمان وجود دارد که بسته به شرایط بیمار می توان از آنها استفاده کرد. این روشها عبارتند از:

❇ جراحی

در این روش ورید به طور نسبی یا کامل برداشته می شود.

✳روش های گرمایی

در این روش ها، گرما باعث تخریب دیواره عروق می شود. در مورد عروق کوچک سطحی، می توان از لیزر سطحی برای تولید گرما استفاده کرد. اما در مورد عروق بزرگ، از روشهای اندوواسکولار یا داخل عروقی استفاده می شود که کاتتری داخل رگ شده و به روش لیزر یا رادیوفرکونسی گرما ایجاد کرده و دیواره عروق را تخریب می کند.

الف- لیزر داخل عروقی

در این روش، کاتتری باریک به داخل ورید فرستاده شده و با استفاده از امواج نوری لیزر، دیواره ورید تخریب می شود. مکانیسم اصلی تخریب دیواره عروق، جذب گرمای تولید شده از طریق امواج لیزر توسط دیواره رگ می باشد. این کار معمولا در بیمارستان یا کلینیک مجهز تحت بی حسی موضعی انجام می شود.

بیمار به سرعت می تواند فعالیت های محدود انجام دهد و ۴-۳ روز بعد می تواند به سر کار بر گردد. بعد از درمان، بیمار باید جوراب واریس با فشار ۳۰-۲۰ بپوشد. از عوارض این روش کبودی، درد و بیحسی محل می باشد که معمولا با دارو قابل کنترل بوده و به زودی بر طرف می شوند.

آسیب عصب که به صورت درد و بی حسی ظاهر می شود، معمولا تا ۶-۴ هفته بر طرف می شود. عارضه جدی که می تواند ایجاد شود، تشکیل لخته در سیستم وریدی می باشد که باید تشخیص و درمان شود و درمان آن داروی ضد انعقاد می باشد.

لیزر داخل عروقی، نارسایی وریدی پا

ب- رادیو فرکوئنسی داخل عروقی

در این روش، کاتتری باریک به داخل ورید فرستاده شده و با روش رادیوفرکونسی، دیواره ورید تخریب می شود. گرمای تولید شده از طریق امواج لیزر توسط دیواره رگ جذب شده و باعث تخریب دیواره رگ می شود. این کار معمولا در بیمارستان یا کلینیک مجهز تحت بی حسی موضعی انجام می شود.

دکتر مریم تهماسبی متخصص قلب  عروق
4.5/5 - (4 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رحیمی سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 32 مشاهده پرسش
    دیابت نوع 2 دارم
    پاهام گز گز میکنه و همیشه سرد هستش
    یه وقتایی اینقد درد میکشه توان تحملش ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      گاباپنتین‌مصرف کنید
  • تصویر کاربر علیرضا یکشنبه ۲۳ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 47 مشاهده پرسش
    سلام جناب اقای دکتر.اول خدا بعد امیدمون به شماهست.مادرم پایش گرفتگی داشت که شش ماه پیش انژیو شد و بعد از چند ماه دوباره بروز کرد والان دچار زخم و کبودی ودرد شدید میباشد.که زیر نظر دکتر رییس زاده در بیمارستان بقیه اله عمل پیوند رگ شده ولی دوباره بعد از عمل پا کبود شده ودرد شدید دارد.میخواستن قطع کنن که مارضایت ندادیم.ایا شما به این موضوع تسلط دارید در حوظه خود.اگر دارید به ما کمک کنید.بیاییم پیش شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      مراجعه بخ‌دکتر‌مولوی جراح عروق کلینیک قلب دکتر نجفی
  • تصویر کاربر سما چهارشنبه ۱۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 44 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    آقای دکتر روی ران پاهای من یسری رگهای ریز تار عنکبوتی هست که میخواستم ببینم این رگها به مرور زمان تبدیل به واریس میشه یا نه، اصلا نگران کننده نیست و کم خوردن آب آیا تشدید کننده ای مشکل هست یا خیر؟!راه درمان این پدیده و مشکل چی هست،ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      سلام اينا واريس عنكبوتي هستند و بعلت هورمونهاي زنانه ميباشد
  • تصویر کاربر سارا جمعه ۳ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 44 مشاهده پرسش
    سلام بنده یک هفته میشه متوجه شدم که روی ساق پای چپ و ران پای راستم رگ های واریسی وجود داره و منو خیلی عذاب میده ممنون میشم بهم راهکار بدید باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      مراجعه به بخش کاریس کلینیک
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      واریس
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر زهرا شنبه ۲۰ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 65 مشاهده پرسش
    باسلام پسرم بعضیوقتهاعضلات پاش دردمیکنه درشب هم پاهاش رگ به رگ میشه دردشدید داره سنش 17ساله
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۰ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      نبض پاهایش را یک بار متخصص قلب معاینه کند
  • تصویر کاربر پریسا دوشنبه ۱ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 69 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.خسته نباشید.من ساق پای چپم کلاف عروقی داره ۷ بار تحت عمل avmقرار گرفتم اما ورم پام فرقی نکردو دکتر گفته اون ورم ماندگاره اما تفاوت خیلی زیادی بین ظاهر دوتا پاهام هیت.کاش یه کانال تلگرام یا هرکانال که دارین بدین تا عکس پامو بفرستم تا ببینین و اگه درمان شدنی هبت بیام پیشتون.متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      همینجا می توانید تصاویر را ضمیمه کنید
  • تصویر کاربر آذر پنجشنبه ۱۸ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    واريس برجسته روي پاي چپم دارم كه گاهي درد ميگيره بنفش نيست و ظاهر عنكبوتي نداره خيلي نگرانم ميترسم برم سونو و اگه ميشه برام يه پماد خوب معرفي كنيد ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      واریس با پماد خوب نمی شود اگر درد زیاد است قرص دافلون بخورید اگر هم خواستید یک تزریق زیر پوستی می شود و رفع می شود
  • تصویر کاربر سهیلا پنجشنبه ۲۹ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    سلام در توضیحات اولین گزینه گرفتگی سطحی وریز مویرگها رو فرمودید در پای راستم هست و درمان رو میخواستم محبت بفرمایید سنم ۵۹ سال و فعالیت هم زیاد دارم ولی ورزش نمیتونم بکنم سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۹ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      باید معاینه شوید و بر اساس ان تصمیم گرفته شود که لیزر میخواهد یا روش های دیگر
  • تصویر کاربر محسن شنبه ۳ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 276 مشاهده پرسش
    با سلام.آقای دکتر خانمی 28 ساله هستم والان سه ساله که بر اثر ایستادن پاهام سنگین میشه و خیلی کم ورم می‌کنه ولکه های قرمز رنگ و بدون برجستگی در قسمت پایین پاهام به خصوص قوزک پا بیرون میریزد ودرد می‌کنه وجدیدا درکف دستهایم هم کمی ورم می‌کنه وروی بازوهام هم از اون تک تک های قرمز بدون برجستگی بیرون میریزه .مشکلم از چیه.تو شهرمون دکتر رفتم بهم پردنیزون داد اما تاثیر چندانی ندارد.وقتی می‌شینم اگه پاهام آویز نباشه مشکلی ندارم.ولی روی صندلی و همچنین وقتی می‌ایستم از اون تک تک های قرمز به همراه ورم ودرد دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      ببینید تا معاینه نشوید و این مشکل را ندیده باشیم نمیشود دقیق قضاوت کرد ولی پیشنهاد من یکی معاینه نزد متخصص روماتولوژی است و یکی هم یک سونوگرافی از پا، نبضهایتان هم باید دقیق معاینه شوند که ایا گرفتگی عروقی دارید نه، این مشکلات خیلی علل ممکن است داشته باشد ولی بهتر است حتما به یک روماتولوژیست نشان دهید
  • تصویر کاربر بهادر پنجشنبه ۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    آقای دکتر من همون جوان ۱۸ ساله هستم که گفتید ام ار آی رو بفرستید آقای دکتر عکس ارسال نمیشه از این طریق میشه شماره ای برام بفرستید تا من واتساپی برایتون بفرستم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر ایسنتاگرام دارید به این اکانت دایرکت بدهید خودتان را هم معرفی کنید که فراموش نکنم drhosein.najafi
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      این است اکانت drnajafi.hosein
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      به این اکانت در اینستاگرام دایرکت بدهید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر