دکتر محمد حسین نجفی

دکتر محمد حسین نجفی

مضرات سرکه سیب برای قلب شامل چه چیز هایی می شود؟ اصلا حقیقت دارد که سرکه سیب میتواند مضر باشد؟ سرکه سیب هم مانند هر خوراکی دیگری علاوه بر فوایدی که دارد میتواند عوارض جانبی نیز در پی داشته باشد، که ما در این مقاله به بررسی فواید و ضرر های ان می پردازیم و در انتهای مقاله با توجه به اطلاعات مفیدی که در این باره کسب میکنید، تصمیم بگیرید که سرکه سیب بخورید یا نه! با ما همراه باشید.

عوارض جانبی سرکه سیب و اقدامات احتیاطی

ما معمولا همیشه از فواید سرکه سیب میشنویم و کمتر کسی از ضرر و عوارض جانبی آن صحبت میکند، سرکه سیب شاید مکملی محبوب باشد، اما مصرف آن همانند دیگر مکمل هاعوارض جانبی احتمالی را به همراه دارد. عوارض جانبی مربوط به سرکه سیب ممکن است خفیف یا شدید باشد.

مضرات سرکه سیب:

به طور کلی، معمولا مقدار کم سرکه سیب قابل تحمل است. مقادیر زیاد آن در ایجاد عوارض جانبی محتمل ترهستند. این عوارض جانبی شایع در استفاده از سرکه سیب گزارش شده اند:

مضرات سرکه سیب برای معده

مصرف روزانه ی سرکه سیب احتمال فرسایش دندان را افزایش می دهد. به دلیل اسیدی بودن سرکه دندان فرسایش پیدا می کند. در صورن مصرف روزانه، حتی رقیق کردن ۲ قاشق غذاخوری سرکه در یک فنجان آب هم می تواند منجر به سایش دندان شود. سعی کنید به جای مصرف روزانه، سرکه سیب را یک روز درمیان یا هرچند روز یکبار استفاده کنید. عوارض جانبی کمتر رایج سرکه سیب برآمده از اسیدیته ی بالای آن است. در موارد نادر، به علت استفاده ی نادرست سرکه سیب موجب این اثرات جانبی شده است:

استفاده از سرکه سیب طبق دستورالعمل به شما در کاهش خطر اثرات جانبی شایع و شدیدکمک می کند.

اقدامات احتیاطی

زمانی که سرکه سیب در مقادیرکم و در مدت کوتاهی مصرف شود، بی خطر محسوب می شود. با این حال، چنانچه به مدت طولانی یا به مقدار زیاد مصرف گردد ممکن است خطرناک باشد.این موضوع که مصرف سرکه سیب در دوران بارداری یا شیردهی بی خطر باشد، قضیه ای ناشناخته است. بنابراین، افراد باردار یا شیرده نباید بیشتر از مقدار موجود در غذا مصرف کنند. باورها براین است که سرکه سیب برای کودکان بی خطر است، اما والدین می بایست اقدامات احتیاطی را رعایت کنند و فقط دوزهای توصیه شده را در اختیار بگذارند. جهت جلوگیری از مصرف بی رویه ی ناگهانی، سرکه سیب را دور از دسترس خردسالان نگه دارید. افرادی که پتاسیم پایینی دارند، باید از مصرف سرکه سیب پرهیز کنند. زیرا ممکن است سطح پتاسیم آن ها بیشتر کاهش یابد.

تداخل دارویی سرکه سیب

تداخل ها

ممکن است سرکه سیب با برخی داروهت تداخل داشته باشد، مانند:

افرادی که این داروها را مصرف می کنند باید هنگام مصرف سرکه سیب بیشتر مراقب باشند و برای تعیین بی خطر بودن آن می بایست با یک پزشک صحبت کنند.

آیا سرکه سیب سرطان را درمان میکند؟

 برخلاف ادعاهایی که احتمالا شنیده اید، سرکه سیب سرطان را درمان نمی کند. با این حال، به نظر می رسد خواص ضدالتهابی دارد که فقط التهاب را درمان نمی کنند، بلکه استرس اکسیداتیو را هم کاهش می دهد. از این رو، سرکه سیب به محافظت در برابر فرآیندهایی که ممکن است منجربه سرطان شود کمک خواهد کرد. اگر سرکه ی سیب را به خاطر کاهش چربیخون مصرف میکنید، باید بدانید مواد خوراکی دیگری هم هست که میتواند به کاهش چربی خون شما کمک کند، این مقاله را مطالعه کنید:

چگونه سرکه ی سیب را مصرف کنیم که ضرر کمتری داشته باشد؟

برای مصرف داخلی سرکه سیب، می توانید آن را به صورت رقیق شده بنوشید، آن رابه غذاها و دستورغذاهای مختلف اضافه کنید و یا به شکل مکمل مصرف کنید. همچنین می توانید به شکل موضعی روی پوستتان از آن استفاده کنید. شکل مایع سرکه سیب به شکل فیلتر شده و فیلتر نشده موجود است. تفاوت اصلی آن ها این است که سرکه سیب فیلترنشده همچنان حاوی ماده ی مادر است. با اینکه تحقیقات متناقض هستند، باور براین است که ماده مادر حاوی پروبیوتیک هایی است که باکتری های خوبی برای روده شما هستند. برای مصرف سرکه سیب، لزوما دوز توصیه شده ای وجود ندارد. 

با این حال، طبق یافته ی یک مطالعه ی علمی بیشترین فواید در دوز روزانه ۱۵ میلی متر یا کمتر از آن به مدت حداقل ۸ هفته مشاهده شده است. جهت یافتن دوز مناسب برای خودتان، با پزشکتان صحبت کنید. مکمل های سرکه سیب ممکن است به شکل صمغ، کپسول یا قرص باشند. حتما برچسب تغذیه را بخوانید، زیرا برخی از مکمل های سرکه سیب حاوی ویتامین ها و مواد معدنی اضافی و دیگر ترکیبات هستند.

 دستورالعمل های دوز را که روی برچسب مکمل لیست شده اند دنبال کنید، مگر اینکه پزشک خلاف آن را گفته باشد. هرگز بیش از مقدار تجویزشده سرکه سیب مصرف نکنید، زیرا این کار سبب ایجاد عوارض جانبی می شود. FDA مکمل های غذایی را به عنوان غذا در نظر می گیرد و نه دارو. FDA برای هیچ بیماری که ممکن است ادعای درمان آن را داشته باشد مکملی را آزمایش نکرده است. همچنین برخی از محصولات ممکن است حاوی ترکیبات پنهانی باشند که بعضا به اشتباه به عنوان  مکمل غذایی به فروش می رسند.

سرکه سیب بخوریم یا نه؟

 با توجه به متن  مقاله و تحقیق های بسیاری که انجام شده سرکه ی سیب مفید است و میتوانید در مقادیر بسیار کم مصرف کنید، البته اگر بیماری خواص و منع پزشکی ندارید. ضمنا تا به الان در تحقیقات انجام شده چیزی مبنی بر مضر بودن سرکه ی سیب برای قلب پیدا نشده. بلکه، سرکه سیب میتواند برای سلامت قلبتان مفید باشد. سرکه سیب سطح بالای لیپیدها و کلسترول خون که عوامل خطر بیماری قلبی هستند را کاهش می دهد. در نتیجه اگر داروی خاصی مصرف نمیکنید میتوانید سرکه ی سیب بخورید.

۳.۵/۵ - (۲ امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
dr amir rasooli
ویزیت آنلاین
از طریق ویزیت آنلاین سوال خود را بپرسید.
میخوای به صورت تلفنی سوالت رو از دکتر بپرسی؟