دکتر محمد حسین نجفی

دکتر محمد حسین نجفی

تپش قلب مثل این می ماند که قلب شما در حال مسابقه، کوبیده شدن، بال بال زدن و یا از دست دادن ضربان است. این شرایط می تواند چند ثانیه، چند دقیقه و یا بیشتر طول بکشد و ممکن است آن را در قفسه سینه، گردن و یا گلوی خود احساس کنید. تپش قلب در هر زمانی می تواند رخ دهد، حتی اگر در حال استراحت هستید یا فعالیت های عادی خود را انجام می دهید. با اینکه تپش قلب می تواند ناخوشایند باشد، اما شایع می باشد و در اکثر موارد بی خطر است. پس نگران نباشید، اما برخی علائم خطر هم وجود دارد که باید آن ها را بشناسید و به این علائم توجه کنید.

گاهی ممکن است بیمار با احساس هری ریختن دل و اضطراب هم مراجعه میکند که علت و درمان آن در مقاله خالی شدن دل نشانه چیست، بررسی شده، اگر تا به حال دچار همچین احساسی شده اید، این مقاله را مطالعه کنید.

آیا تپش قلب همراه با تنگی نفس می تواند خطرناک باشد؟

تنگی نفس و تپش قلب چه حسی دارد؟گاهی  احساس میکنیم که تپش قلب  همراه با تنگی نفس است یهنی نفس کشیدن برای شما سخت می شود. این شرایط معمولاً نشانه ی این است که بی نظمی ضربان قلب قابل توجه است و ممکن است نشانه ی نیاز به یک بررسی جامع تر باشد. به طور کلی هرچه علائم مانند: سرگیجه، از دست دادن هوشیاری، درد قفسه سینه، تنگی نفس شدیدتر باشند، فرد باید مشکل را جدی تر بگیرد. اگر بیماری، ناراحتی قلبی شناخته شده مانند: انفراکتوس میوکارد، نارسایی قلبی احتقانی(علائم نارسایی قلبی خفیف را در اینجا بخوانید)، کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک دارد، علائم تپش قلب نیاز به یک بررسی کامل تر دارند.

تنگی نفس و تپش قلب همزمان

چرا دچار تپش قلب می شویم؟

تنگی نفس و تپش قلب می تواند بر اثر مشکلات قلبی از جمله موارد زیر باشد:

خوراکی هایی که باعث تپش قلب می شوند

کافئین و تپش قلب

چه زمان تپش قلب نگران کننده است

اگر هر کدام این شرایط را داشتید زمان آن رسیده به پزشک مراجعه کنید.

علائم خطرناک هنگام تپش قلب

اگر تنگی نفس و تپش قلب دارید و هریک از علائم زیر را تجربه می  کنید باید با اورژانس تماس بگیرید:

تشخیص تپش قلب

پزشک شما ممکن است آزمایش نوار قلب را توصیه کند تا از منظم بودن ضربان قلب شما مطمئن شود. این آزمایش بدون درد فقط چند دقیقه طول می کشد. اگر نوار قلب شما غیرطبیعی باشد یا علائم شما را آزار می دهند، ممکن است به آزمایشات دیگر و یا بررسی قلب در دوره ی طولانی تری نیاز داشته باشید.

درمان تپش قلب

از آنجا که تپش قلب ها اغلب بی خطر هستند، معمولاً نیازی به درمان ندارند. گرچه، اگر آزمایشات نشان می دهند که تپش قلب شما بر اثر یک مشکل قلبی زمینه ای می باشد به درمان نیاز خواهید داشت. انواع درمان به شرایط شما بستگی دارند. به طور مثال، اگر شما به آریتمی تشخیص داده شوید، پزشکتان ممکن است داروهای مسدود کننده ی بتا تجویز کند تا ضربان قلب شما را تنظیم کند. یکی از این دارو های مسدود کننده بتا پروپرانول است، که احتمالا اسم این دارو را زیاد شنیده اید، اگر به اطلاعات تکمیلی درباهر این قرص نیاز دارید، مقاله ی زیر برای شماست.

پیشگیری از تپش قلب

اگر به درمان نیازی ندارید، آسان ترین راه برای کنترل علائمتان در خانه، پرهیز از محرک هایی است که باعث تپش قلب شما می شوند که عبارتند از:

در پیش گرفتن یک سبک زندگی سالم در ابتدا می تواند سخت باشد، اما حفظ کیفیت کلی زندگی از اهمیت زیادی برخوردار است.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق

لطفا امتیاز دهید
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
dr amir rasooli
ویزیت آنلاین
از طریق ویزیت آنلاین سوال خود را بپرسید.
میخوای به صورت تلفنی سوالت رو از دکتر بپرسی؟