دکتر محمد حسین نجفی

دکتر محمد حسین نجفی

از عواقب خطرناک سندرم درسلر چه می دانید؟

سندرم درسلر یک نوع پریکاردیت یا عفونت کیسه اطراف قلب (پریکارد) است. اعتقاد بر این است که سندرم درسلر ،پاسخ سیستم ایمنی بدن پس از آسیب به بافت قلب در رویدادهایی مانند حمله قلبی، عمل جراحی و غیره می باشد.

سندرم درسلر همچنین ممکن است سندرم بعد از پریکاردیتومی، سندرم سکته پس از میوکارد و سندرم آسیب پس از قلب نامیده شود. با پیشرفت های اخیر در درمان حمله قلبی، سندرم درسلر شیوع کمتری پیدا کرده است.

حمله قلبی

علائم سندرم درسلر

علائم سندرم درسلر به احتمال زیاد هفته ها و ماه ها پس از حمله قلبی، جراحی یا جراحت به قفسه سینه ظاهر می شود. این علائم ممکن است شامل: درد قفسه سینه و تب باشد.

علل سندرم درسلر چیست؟

سندرم درسلر با یک واکنش سیستم ایمنی بدن به آسیب قلبی همراه است. بدن شما به بافت آسیب دیده با ارسال سلول های ایمنی و پروتئین ها (آنتی بادی) به منظور تمیز کردن و ترمیم منطقه آسیب دیده، واکنش نشان می دهد. گاهی اوقات این پاسخ باعث التهاب بیش از حد در پریکارد می شود.

سندرم Postpericardiotomy بعد از پریکاردیوتومی ممکن است ۱۰ تا ۴۰ درصد از افرادی که جراحی قلبی داشته اند، را تحت تاثیر قرار دهد.

عوارض سندرم درسلر چیست؟

پاسخ سیستم ایمنی بدن که منجر به سندرم درسلر می شود، ممکن است باعث تجمع مایع در غشای اطراف ریه ها (افیوژن پلور pleural effusion) شود.

به ندرت، سندرم درسلر می تواند باعث عوارض جدی تری شود، از جمله:

⚠ تامپوناد قلبی

 التهاب پریکارد یا آبشامه می تواند باعث جمع شدن مایع در کیسه (افیوژن پریکارد) شود. این مایع می تواند فشاری را بر قلب وارد کرده و آن را مجبور به کار سخت تر و در نتیجه کاهش توانایی آن در پمپاژ موثر خون کند.

⚠ پریکاردیت انقباضی

التهاب در محدوده زمانی معین یا مزمن می تواند باعث پریکارد شود که نتیجه آن ضخیم و یا زخمی شدن آن است. جای زخم ( اسکار ) می تواند توانایی قلب برای پمپاژ موثر خون را کاهش دهد.

تشخیص سندرم درسلر

دکتر قلب و عروق یک معاینه فیزیکی کامل از جمله گوش دادن به صدای قلب شما با گوشی پزشکی را انجام می دهد. برخی ویژگی های صدایی می تواند نشان دهنده پریکارد ملتهب یا انباشته شدن مایع در اطراف قلب باشد. همچنین برای تشخیص بهتر مشکل شما ممکن است آزمایشات زیر تجویز شوند:

۱- اکوکاردیوگرام

تفسیر اکوکاردیوگرافی قلب

اکو به کمک امواج صوتی، یک تصویر از قلب را ایجاد می کند که به پزشکتان در دیدن مایع انباشته شده در اطراف قلب کمک خواهد کرد.

۲- نوار قلب

در تست نوار قلب ،پالس های الکتریکی در قلب شما از طریق سیم های متصل به پوست تان ثبت می شوند. تغییرات خاصی درپالس های الکتریکی می تواند فشار بر روی قلب شما را نشان دهد. اما قرائت نوار ممکن است پس از جراحی قلب غیر طبیعی باشد و بنابراین پزشکتان احتمالا برای تشخیص سندرم درسلر بر نتایج این تست به تنهایی تکیه نخواهد کرد.

۳- رادیوگرافی اشعه ایکس از قفسه سینه

اشعه X می تواند به تشخیص تشکیل مایع در اطراف قلب و ریه و به رد دیگر علل مرتبط با علایم شما مانند ذات الریه کمک نماید.

۴- آزمایش های خون

آزمایش چربی خون کودکان نتایج حاصل از آزمایش های خاص می تواند فعالیت التهابی که مرتبط با سندرم درسلر است، را نشان دهد.

درمان سندروم درسلر چیست؟

هدف از درمان سندرم درسلر ،مدیریت درد و کاهش التهاب است. پزشک قلب ممکن است داروهایی مانند: آسپرین ، ایبوپروفن (ادویل، موترین IB، و غیره ) و ناپروکسن (Aleve) را تجویز کند.

اگر این داروها کمک کننده نبود، پزشک از داروهای دیگری کمک می گیرد از جمله:

✅ کلشی سین

این داروهای ضدالتهاب ممکن است همراه با داروهای فوق، برای درمان سندرم درسلر مورد استفاده قرار گیرند. برخی از مطالعات نشان می دهد که کلشی سین مصرف شده قبل از عمل جراحی قلب ممکن است به پیشگیری postpericardiotomy کمک کند. اثربخشی کلشی سین برای درمان سندرم آسیب پس از قلبی یا post-cardiac injury syndrome، مشخص نیست.

✅ کورتیکواستروئیدها

این سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن می تواند التهاب ایجاد شده مرتبط با سندرم درسلر را کاهش دهد. کورتیکواستروئیدها می توانند عوارض جانبی جدی داشته و ممکن است با بهبود بافت قلب آسیب دیده پس از حمله قلبی یا جراحی تداخل داشته باشند. به دلایلی، کورتیکواستروئیدها به طور کلی تنها زمانی استفاده میشوند که درمان های دیگر جواب ندهند.

عوارض سندروم درسلر چیست؟

برای درمان عوارض ناشی از سندرم درسلر ممکن است به درمان های تهاجمی نیاز داشته باشید، از جمله:

– تخلیه مایعات اضافی

اگر شما دچار تامپوناد قلبی شده اید، پزشکتان به احتمال زیاد روش پریکاردیوسنتز که در آن از یک سوزن و یا لوله کوچک (کاتتر) برای حذف مایع اضافی استفاده می شود را به شما توصیه می کند. این روش معمولا با استفاده از بی حسی موضعی انجام می شود.

– حذف پریکارد

اگر شما دچار پریکاردیت انقباضی شده اید، ممکن است نیاز به جراحی برای برداشتن پریکارد (پریکاردیکتومی) داشته باشید.

با آرزوی سلامتی برای همه ی بیماران

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

لطفا امتیاز دهید
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
dr amir rasooli
ویزیت آنلاین
از طریق ویزیت آنلاین سوال خود را بپرسید.
میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟