دکتر محمد حسین نجفی

تشخیص و درمان بیماری های قلبی عروقی به روش های متفاوتی بر اساس تکنولوژی های روز دنیا انجام می شود. بهترین راه تشخیص بیماری قلبی بستگی به علائم شما دارد. در اولین مرحله، پزشک برای شما نوار قلب را تجویز می کند. اما اگر علائم شما پیشرفته تر باشند، برای تشخیص بهتر بیماری قلبی شما تست های قلبی دیگری نیز انجام می شوند که در ادامه به آنها می پردازیم.

اما بهترین راه تشخیص گرفتگی رگهای قلب چیست؟

۱- تشخیص بیماری قلبی با نوار قلب

نوار قلب نوعی ثبت فعالیت الکتریکی قلب است که در تشخیص و درمان بیماری های قلبی نقش مهمی دارد. برخی اختلالات مربوط به بیماری آترواسکلروز قلبی، به خصوص در موارد کاهش خونرسانی شدید و یا حمله قلبی، به صورت تغییراتی در نوار قلبی خود را نشان می دهد که می تواند در روند تشخیصی، راهنمای پزشک شما باشد. توجه داشته باشید که تغییرات نوار قلب در طول زمان بسیار برای پزشک کمک کننده است. به همین دلیل لازم است که نوارهای قلبی خود را در فایلی نگه داشته و دور نیاندازید و در مراجعات به پزشک یا اورژانس بیمارستان همراه بیاورید.

آیا نوار قلب گرفتگی عروق را نشان میدهد؟

خواندن نوار قلب

نوار قلب از ساده ترین و بهترین روش های تشخیصی است که به پزشک کمک می کند در زمان کوتاهی، احتمال اختلالات قلبی نظیر گرفتگی عروق و آریتمی ها و سایر اختلالات ساختاری را بررسی کند. در صورت رویت اختلال در نوار قلب، می توان با احتمال بالایی در مورد درمان بعدی و روش های تشخیصی پیش رفته تر تصمیم گرفت.

اما به مانند هر روش تشخیصی دیگری، دقت نوار قلب نیز 100 درصد نیست و نمی توان تنها با یک نوار قلب، در مورد سلامت قلبی اظهار نظر کرد. بلکه لازم است اطلاعات نوار قلب در کنار شرح حال و معاینه ی بیمار، قرار داده شود و تصمیم گیری درست و صحیح و دقیق، تنها زمانی امکان پذیر خواهد بود که تمامی این اطلاعات در کنار هم، به همراه آزمایش برای قلب، به صورت یک مجموعه تفسیر شوند.

۲- تست ورزش (ETT)

تست ورزش

در موارد شک به بیماری آترواسکلروزیس و موارد غربالگری یا بررسی های پیش از ابتلا به بیماری، یکی از اولین تست هایی که توسط پزشک برای تشخیص و درمان بیماری های قلبی درخواست می شود، تست ورزش است. در این شیوه فشار خون و نوار قلب در حین راه رفتن روی یک نوار متحرک ( تردمیل) یا حین دوچرخه سواری ثبت و سپس توسط پزشک تفسیر می شود.

۳- اسکن قلب

اسکن قلب

در این روش کاهش خونرسانی به عضله قلب نشان داده می شود که اغلب ناشی از گرفتگی عروق خونرساننده به آن ناحیه می باشد. در این روش ماده رادیو ایزوتوپ به داخل خون تزریق شده و طی دو روز متوالی از قلب عکس گرفته شده، نتایج اسکن هسته ای قلب جهت وجود یا عدم وجود کانون های دچار کاهش خونرسانی توسط پزشک تفسیر می شود و در تشخیص و درمان بیماری های قلبی به کار می رود.

۴- تشخیص گرفتگی عروق قلب با اکو

اکوکاردیوگرافی-داپلر

اکوکاردیوگرافی قلبی روشی است که با استفاده از آن، ساختارها و دریچه ها و دیواره ی قلب تحت بررسی قرار می گیرند. همچنین اکوکاردیوگرافی نوعی مشاهده فعالیت قلب است که عمدتا برای آگاهی از وضعیت عملکردی و ساختمانی قلب در تشخیص و درمان بیماری های قلبی به کار می رود اما گرفتگی عروق ممکن است خود را در اکوکاردیوگرافی به صورت نواحی با فعالیت کم یا بدون فعالیت نشان دهد. 

پس اکوکاردیوگرافی به تنهایی نمی تواند به ما نشان دهد که آیا گرفتگی عروقی وجود دارد یا خیر و برای پاسخ به این سوال نیاز به بررسی های تشخیصی دقیق تر و بیش تر است. اما نباید فراموش کرد که اکوکاردیوگرافی روشی بی استفاده در این زمینه نیست و می تواند به طور غیرمستقیم در مورد گرفتگی عروقی اظهار نظر کند. مثلا اگر در اکوکاردیوگرافی حرکت دیواره های قلبی ضعیف شده باشند، این می تواند نشانه ای از گرفتگی عروق باشد و پزشک را به سمت بررسی های پیشرفته تر هدایت کند.

۵- آنژیوگرافی

آنژیوگرافی قلب

آنژیوگرافی بهترین راه تشخیص بیماری قلبی در صورت گرفتگی عروق است که در آن نوع و محل دقیق و میزان گرفتگی عروق نشان داده می شود. توجه داشته باشید که انژیوگرافی صرفا یک روش تشخیصی است و نقشی در درمان بیماری قلبی ندارد.

۶- آنژیوپلاستی (PCI)

آنژیوپلاستی

آنژیوپلاستی یک روش درمانی است که در طی آن از یک لوله فلزی بسیار ظریف (STENT) یا بالون جهت باز کردن گرفتگی رگ استفاده می شود. آنژیوپلاستی می تواند یا بدون استفاده از استنت یا فنر باشد. فنرها باعث باز نگهداشتن شریان تنگ شده و افزایش خونرسانی به قلب می شود. فنرها دو نوع دارویی و غیر دارویی دارند که بسته به نظر پزشک معالج استفاده می شوند.

۷- جراحی قلب باز

جراحی قلب باز

در برخی شرایط که گرفتگی چند رگ یا انسدادهای متعدد وجود داشته باشد یا به هر علتی امکان سایر روش های درمانی کم تهاجمی تر مثل آنژیوپلاستی وجود نداشته باشد برای بهبود جریان خون قلب ممکن است از روش عمل قلب باز برای پیوند زدن عروق استفاده شود.

بهترین راه تشخیص بیماری قلبی کدام است؟ 

توجه داشته باشید که انتخاب روش مناسب تشخیص و درمان بیماری های قلبی، و انجام آزمایش برای قلب شما، با توجه به شرایط خاص سلامتی و سنی و با نظر پزشک معالج انتخاب خواهد شد.

  برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

دکتر قلب در تهران

4.6/5 - (26 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حامد یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 38 مشاهده پرسش
    درود وقت بخیر
    33 سال سنمه و چند روز پیش دچار افت فشار شدم و سرگیجه بعد از اون احساس کمی درد سمت چپ بدن روی قلب دارم و دست چپم حالت سنگینی و گز گز داره دکتر داخلی رفتم برام mri و اکو آزمایش خون نوشت
    آزمایش خون انجام دادم و اکو و تست ورزش
    دکتری که اکو رو انجام داد گفت حالت قلبت خوب و طبیعی و مشکلی نداری و دیگه mri برای قلب نرفتم
    الان خوندم که با اکو نمیشه تشخیص داد که گرفتگی رگ دارم یا نه
    الان نیازه mri رو هم برم یا همون اکو کفایت میکنه ؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 4 ماه پیش)
      در صورت اکو و تست ورزش نرمال با احتمال بالا مشکلی ندارید
  • تصویر کاربر عباس چهارشنبه ۸ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 51 مشاهده پرسش
    سلام من چند وقت دچار حمله قلبی شدم که در نوار قلب نشان از گرفتگی عروق داشت که بعد در اکو و تست ورزش گفتن گرفتگی عروق نداری خواستم ببینم باید برای اطمینان چه نو چکابی باید انجام بدم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۸ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      رویت مدارک در وهله اول...می توان در صورت نیاز cta کرد
  • تصویر کاربر عارف چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 58 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر ۲۹ سالمه بعضی وقتا حس میکنم نفسم بالا نمیاد درصورتی ک اینطور نیس چطور بگم ی جورایی درد قفسه سینه دارم و حس میکنم تنگی نفس پارسال اکو رفتم مشکلی نبود واینم بگم داخل باشکاه بدنسازی و هوازی این مشکل برام پیش نمیاد نظرتون چیه جنابعالی؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      سلام بهتره تست ورزش انجام ه و اكوي فوق تخصصي
  • تصویر کاربر مصطفی جمعه ۲۵ فروردین ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 81 مشاهده پرسش
    سلام
    من چند شبی است فشارم بالا میرود آزمایش دادم و چربی خونم کمی بالاست و ویتامین دی پایینه به بیمارستان قلب تهران مراجعه کردم دکتر گفت نوار قلبت خوبه و چیزی نیست از استرس هستش و امشب فشارم رفت بالا و قرص کاپتوپریل ۲۵ خوردم .
    سوال آیا ممکن است رگی از قلبم گرفته باشه ؟
    چربی خون بالا و کم بودن ویتامین دی ممکنه باعث فشار خون بشه ؟
    قرص کاپتوپریل ۲۵ را چجوری مصرف کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۵ فروردین ۲( 11 ماه پیش)
      سلامسوالاتتون کلیه میزان دارو بستگی به فشار خون شما داره و چربی بالا باعث فشار بالا نمیشود
  • تصویر کاربر مجید پنجشنبه ۲۲ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من چند ماه است که سینه سمت قلبم درد میکنه وپشتم هم میسوزه انگار سوزن میکنن تو پشتم اکو و تست ورزش هم رفتم دکتر قلب گفت مشکل قلبی نداری ولی من حالم خوب نیست احساس می‌کنم قلبمو فشار میدن و قلبم گرفته است و همش احساس می‌کنم دارم میمیرم لطفا راهنماییم کنید خیلی حال بدی دارم چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۲ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      ببینید اگر تست ورزشتان سالم بوده نگران نباشید این علایمی که می گویید دقیقا نشانه ی حملات اضطرابی است، شاید بهتر باشد با یک متخصص روانپزشکی هم مشورت کنید
  • تصویر کاربر اشرف شنبه ۱۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر ، از مریض های اینترنتی تون هستم .۶۸ سال سنم هست یکبار آنژیو کردم ، پس از دردشدید دست و پشت به دکتر مراجعه کردم نوار قلب گرفتند و تنش در آن دیده شده و پزشک متخصص قلب پیشنهاد داده برای تشخیص گرفتگی عروق اسکن قلب انجام دهم ، میخواستم مشورت بگیرم چون تست ورزش و اکو نکردم مستقیما برم اسکن قلب کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام خير مخالفم
  • تصویر کاربر فاطمه جمعه ۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام ميخواستم بگم من ١٨سالمه و وقتي از ته دل ميخندم يا شوكه ميشم قلبم درد ميگيره و بايد يكم خم شم خوب ش مثلا سه ثانيه ميخواستم ببينم اينا معنيش چيميتونه باشه????
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ، به نظر مشکل قلبی نمیاد.
  • تصویر کاربر ثنا یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من 15 سال سن دارم و مشکلم تپش قلب است
    که بیشتر در خواب اتفاق میافته و بعد تقریبا 5 دقیقه ورزش سبک به تمش قلب میافتم
    میخواستم بدونم نشان دهنده ی بیماری قلبی است ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اکثرا خیر

      ولی بدای اظهار نظر دقیق باید معاینه شوید

  • تصویر کاربر امیر سه شنبه ۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید..من مدت تقریبا دو ساله که قفسه سینم هر روز درد میکنه.این درد از اطراف جناق سینه شروع میشه و تو شونه سمت چپ و گاهی اوقات تو آرنج و مچ دست چپم و حتی زیر بغلم پخش میشه.وقتی که فعالیت ورزشی دارم یا جسم سنگینی بلند میکنم درد بیشتر میشه حتی گاهی اوقات موقع یه پیاده روی ساده عم همین اتفاق میوفته و وقتی نفس عمیق میکشم انگار ی چیزی اجازه نمیده نفس عمیقو کامل بکشم و همون قسمت درد میکنه.نوار قلب و اکو رفتم دکتر گفت هیچ مشکلی نداری و دردت عصبیه.قرصم داده ولی هیچ تغییری احساس نکردم هیچ بدترم شد..خواستم ازتون بپرسم که چه راهی برای تشخیص منبع این درد هست؟۲۳ سال هم سن دارم..ممنون میشم اگه جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      میتونید تست ورزش بدید که مطمین بشید درد قلبی هست یا نه

      ممکنه دیسک گردن باشه

      بهتره عه دکتر مغز و افصاب مراجعا کنید

  • تصویر کاربر پيچك جمعه ۱۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    سلام.دكتر من ٣٦سالمه وحدودا ٨ماهه حرفه اي فيتنس كار ميكنم و با وزنه هاي سنگين .حدودا دو هفته از شروع خوردنه قرص چربي سوزم ميگذره.
    درد شبيه گرفتگي بود و دكتر ها تشخيصه گرفتگي بين دنده هارو با تجويز متو كاربامول و در نهايت از شدت دردم بعد از متو كاربامول ديازپام،و رانيتيدين و...من كمي اروم شدم اما تنگي نفس زياد دارم و به شدت انرژيم زياد ميشه و نفس كم ميارم بعد از ورزش درد شروع ميشه شبيه تير خوردن از پشت چپ به جلو زيره سينه بين دنده هام ميزنه .نوار قلبم چيزي رو نشون نداد .ممكنه نظرتون درباره حمله قلبي كه باعثش چربي سوزه قوي هست بدونم و اگه متوقفش كنم قلب خودش ترميم ميكنه خودشو؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه مشکل قلبی باشه

      باید جهت اکو و تست ورزش مراجعه کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر