دکتر محمد حسین نجفی

برای توصیف نوع خاصی از دردهای قفسه سینه از لفظ دردهای قفسه سینه پلورتیک استفاده می شود. اما این اصطلاح به چه معنی است؟ آیا این درد ها خطرناک هستند؟ مشخصات درد پلورتیک و درمان آن به چه صورت است؟ برای دانستن پاسخ این سوالات با ما در ادامه ی این مطلب همراه باشید.

پلور چیست؟

پرده ی پلور به پرده ای گفته می شود که اطراف ریه ها را احاطه می کند و دارای میزان اندکی مایع نیز می باشد. به عبارت دیگر این پرده ها حفاظت از ریه ها و هم چنین تسهیل حرکت آنها را بر عهده دارند و به بهبود عملکرد آنها در هر تنفس کمک شایانی می کنند. مشابه این چنین پرده هایی در دور قلب نیز وجود دارد که به آن پرده ی پریکارد گفته می شود.

درد پلورتیک

درد پلورتیک چیست؟

تا اینجای راه متوجه شدیم که پرده ی پلور ریه ها را احاطه می کند. درد پلورتیک به دردی گفته می شود که منشا اصلی آن در این پرده ی محافظت کننده ی ریه باشد. به عبارت دیگر هر گاه این پرده ها دچار مشکلی شوند (که در ادامه در مورد این مشکلات بیش تر صحبت می کنیم) نوع خاصی از درد را ایجاد می کنند، که به آن درد پلورتیک گفته می شود. پس تا اینجا دانستیم که در واقع دردهای پلورتیک دردهای قلبی نیستند و منشا آنها در همین پرده های محافظت کننده ی قلبی هستند

مشخصات درد پلورتیک

یک سوال مهمی که اینجا مطرح می شود این است که این دردهای پلورتیک چه تفاوتی با سایر دردها دارند و اصلا از کجا می توان تشخیص داد که دردی منشا قلبی دارد یا منشا از جای دیگریست. به طور کلی اصلی ترین ویژگی دردهای پلورتیک این است که این دردها با تنفس عمیق بدتر می شوند و ماهیت تیرکشنده در قفسه ی سینه ایجاد می کنند. در حالی که درد های قفسه ی سینه با منشا قلبی اینگونه نیستند و با تنفس تغییری نمی کنند. بلکه ماهیت سنگینی و فشار دارند و با راه رفتن و فعالیت است که شدت ایشان تشدید می یابد.

تشخیص پلورتیک

علل درد پلورتیک

هر عاملی که به هر طریقی بتواند پرده های ریوی را درگیر کند و باعث التهاب یا آسیب این پرده ها شود، می تواند باعث بروز دردهای پلورتیک گردد. به عنوان مثال: 

با عفونت ریه به هر دلیلی و گسترش پیدا کردن آن و درگیری این پرده ها با عفونت درد پلورتیک با مشخصات یاد شده ایجاد می شود. در این موارد ممکن است حتی بین پرده های ریوی حجم زیادی مایع تجمع کند که در موارد شدیدتر تنفس بیمار را با مشکل مواجه کند.

برخی موارد سوراخ شدگی های حاد پرده ی پلور (در اصطلاح پزشکی پنوموتوراکس) نیز می تواند به علایم مشابهی بینجامد. بیماری های نادرتری نظیر انواع سرطان با دست اندازی به پرده های دور ریه و یا سل ریوی نیز می توانند گه گاهی این علایم را ایجاد کنند. عفونت های ویروسی ریوی هم از عواملی هستند که به طور شایع تر با ایجاد التهاب در پرده های اطراف ریه ممکن است به آسیب این پرده ها و ظهور علایم دردهای پلورتیک منجر شوند.

درمان دردهای پلورتیک قفسه سینه

هر زمانی که شما دچار دردهای قفسه ی سینه با هر مشخصه ای شدید بهترین کار مراجعه به پزشک است. فراموش نکنید که تشخیص درد قلبی یا غیرقلبی تنها توسط پزشک و پس از معاینه و شرح حال و اخذ نوارقلب است که باید صورت بگیرد. پس هرگاه دچار درد قفسه سینه شدید، باید با متخصص قلب و عروق مشورت کنید. 

اگر پزشک به منشا پلورتیک این دردها شک کند معمولا برای شما یک عکس ساده ی قفسه ی سینه درخواست خواهد کرد و در برخی مواقع هم آزمایشات خون مخصوص یا اکوکاردیوگرافی یا حتی سی تی اسکن ریه ها برای بررسی دقیق تر پرده ی پلور صورت خواهد گرفت. درمان دردهای قفسه سینه با منشا پلور و دردهای قفسه ی سینه ی با منشا قلبی بسیار متفاوت هستند و از این رو افتراق بین این دو درد بسیار مهم است و لازم است که حتما اقدامات تشخیصی درمانی به دقت و دقیق صورت گرفته باشد.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق 

نوبت دهی آنلاین 

4.3/5 - (6 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محب جمعه ۲۲ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام دکتر عزیز، حدود یکساله هنگام دراز کشیدن مخصوصا سمت چپ احساس فشار شدید روی قلبم میکنم به حدی که حس میکنم جلوی پمپاژ خون گرفته میشه و سمت چپ سینه سرد و سر میشه ولی این مورد در هنگام چرخش به راست کمتر یا حذف میشه، در طول روز هم احساس فشار و سوزش خفیف میکنم، چندبار رفتم دکتر گفتن ورم معده هست و داروهای معده تجویز کردن ، لطفا کمکم کنید هر شب فکر میکنم دارم میمیرم،مرد و 34سالمه ،ممنون از زحماتتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۲ دی ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر شیما پنجشنبه ۷ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من 27 سال سن دارم آقای دکتر چند وقته درد دست چپ دارم وقفسه سینم تیر میکشه نوار قلبم مشکل نداشت درد دستم قطع نشده دست چپم عرق سرد میکنه گاهی پای چپمم تیر میکشه و خشک میشه نمیدونم مشکلم چیه لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۷ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۷ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر بارانی پنجشنبه ۳۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    باسلام
    همسر من آقایی ۳۲ ساله هستند که سال گذشته به علت درد در ناحیه قلب و دست چپ و بازو به دکتر مراجعه کردند. پزشک پس از معاینه و درخواست انجام اسکن هسته ای برای ایشون تشخیص بر وجود ایسکمی خفیف در قلب دادند. چون جواب اسکن slight ischemia رو نشون داد و تست ورزش هم مثبت بود. پزشک براشون داروهای اسپرین ۸۰ اتورواستاتین ۱۰ و پرانول ۱۰ تجویز کردند که با خوردن این داروها دردها و علایمشون کاهش یافت و فقط گاهی به هنگام تند راه رفتن یا عصبانیت احساس درد داشتند. پس از گذشت هشت ماه پزشک درخواست اسکن دوباره داد که ایشون انجام دادند و مثل قبل تست ورزش دوباره مثبت شد و اسکن mild ischemia رو در قسمت هایی از قلب نشون میداد. ایشون دوباره همون داروهارو ادامه دادند . البته الان که هوا سرد شده صبحا به هنگام پیاده روی به سمت محل کار که کمی تند هم هست احساس درد قلب که به بازو هم میرسه رو دارند.
    برای چکاپ ماهانه پیش پزشک رفتیم که یک نوار قلب ازیشون گرفتند و گفتند که مشکلی نیست و همون داروهارو تمدید کردند . حالا من میخواستم این نوار قلب رو براتون بفرستم که نظر شمارو هم بدونم .
    باتشکر
    1. تصویر کاربر بارانی شنبه ۲۵ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      ظاهرا نتونستم عکس هارو بارگذاری کنم
    2. تصویر کاربر بارانی شنبه ۲۵ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      ظاهرا نتونستم عکس هارو بارگذاری کنم
    3. تصویر کاربر بارانی شنبه ۲۵ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      اگه امکانش هست راهنمایی بفرمایید تا بتونم عکس هارو بفرستم
    4. تصویر کاربر بارانی شنبه ۲۵ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام دوباره
      حالا که موفق نشدم تا براتون فایل ها رو ارسال کنم میخواستم یک سوال دیگه بپرسم که خیلی برام مهمتر هست اگه لطف کنید به این سوالم پاسخ بدید خیلی ممنون میشم. همونطور که قبلا گفتم همسر من ۳۲ سال سن دارد…… سال گذشته به دلیل درد در ناحیه قلب و بازو چپ و پشت به پزشک مراجعه کرد و بزشک براشون اسکن هسته ای تجویز کرد…… بعد از انجام اسکن مشخص شد که تست ورزش برای ایشون مثبت بوده و همچنین جواب اسکن به شرح ذیل بود:
      Slight ischemia can be suggested in the apex and inferior wall
      دکتر براشون طبق جواب این اسکن قرص های آسپرین ۸۰_ آتورواستاتین۲۰ و پروپرانول ۱۰ رو تجویز کرد. که بعد از مدتی آتورواستاتین رو تبدیل به رزواستاتین ۱۰ کرد.
      ایشون قرص هارو مرتب مصرف میکردند و دردها و علایمشون خیلی کمتر از گذشته شده بود و فقط گاهی به هنگام پیاده روی تند یا عصبانیت احساس درد میکردند. بعد از گذشت هشت ماه پزشک دوباره درخواست تکرار اسکن هسته ای رو دادند . همسرم سه ماه گذشته دوباره اسکن پرفیوژن قلب انجام داد که طبق اسکن دوم دوباره تست ورزش براشون مثبت بود و جواب اسکن هم این بار به شرح ذیل بود:
      The scan is positive for mild and small stress_induced ischemia in territory of LCX
      (inferoapical & apical inferolateral ventricular segments)
      eithr due to CAD or non_CAD (microvasular endotheliyal dysfunction , slow flow)
      MFU is recommended
    5. تصویر کاربر بارانی شنبه ۲۵ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      ادامه……

      طبق این اسکن دوم وقتی پزشک جواب رو دید تشخیص داد که باید آنژیوگرافی عروق انجام بشه تا اگر گرفتگی عروق یا slow flow وجود داره با آنژیوگرافی تشخیص داده بشه و درمان انجام بشه.
      اما طبق شرایطی که داشتیم همسر من راضی به انجام آنژیوگرافی نشد و فقط همون قرص ها رو که نام بردم رو مصرف میکرد. حالا که سه ماه از انجام اسکن دوم و تشخیص به انجام آنژیوگرافی توسط دکتر میگذره ما دوباره برای چکاپ ماهانه پیش پزشک رفتیم اما متأسفانه پزشک ایشون به دلیل بی مسؤلیتی و کامل نکردن پرونده بیمارش تمام مسایل گذشته رو فراموش کرده بودند و اصلا به یاد نداشتند که ایشون دوباره اسکن انجام دادن و همچنین گفتند که من اصلا تشخیصم انجام آنژیوگرافی نبوده و مشکل خاصی وجود نداره فقط داروها رو ادامه بده ( همون داروهای قبلی آسپرین و رزوواستاتین و پرانول)
    6. تصویر کاربر بارانی شنبه ۲۵ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      ادامه……

      لازم به ذکر هست که با سرد شدن هوا صبح ها همسرم به هنگام پیاده روی به محل کار احساس دردش بیشتر شده و در ناحیه قلب و دست چپش احساس درد میکنه چون کمی هم پیاده روی ایشون تند هست.
      حالا با این تفاسیر که براتون گفتم ما دیگه نسبت به تشخیص پزشک ایشون کاملا بی اعتماد شدیم . درخواست من از شما این هست که با توجه به این مواردی که ذکر کردم و اسکن های انجام شده ایشون نیاز به انجام آنژیوگرافی دارند؟؟؟

      معذرت میخوام اگه خیلی طولانی شد . باتشکر
    7. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
    8. تصویر کاربر بارانی دوشنبه ۲۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      خیلی ممنون از وقتی که برای پاسخ گذاشتید…… باتشکر
      فقط یه سوال دیگه با عرض معذرت اینکه به نظر شما با مشکلی که ممکنه داشته باشند فعلا خوردن این داروها (آسپرین ۸۰ رزوواستاتین ۵ و پرانول ۱۰) میتونه کمک کننده باشه؟
    9. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      بله ميتونه
      و مصرفش مهمه
    10. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
    11. نمایش سایر 9 پاسخ
  • تصویر کاربر محبوبي جمعه ۱۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    با سلام دختري هستم ٢٠ساله مدت تقريبا ٢ماه است كه در سمت چپ سينه دردي را احساس ميكنم اين درد طوري است كه حس ميكنم دوتا رگ كه روي هم هستند از روي هم مي افتند چن سال قبل همين اتفاق افتاد به دكتر مراجعه كردم گفت موردي نيست و الان دوباره شروع شده درد زيادي ندارد و ب طور ناگهان اتفاق مي افتد يني حتي زماني كه ميخندم ميز گاهي همان رگ همانطور ميشود ميخواستم نظرتون بدونم با تشكر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر شایان جمعه ۱۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من از صبح قفسه سینم در سمت چپ درد میکنه تا الان بنظرتون خطرناکه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سیامک شنبه ۱۱ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    با سلام 48 سالمه حدود هشت ماه است که بطور دائم درد قفسه سینه دارم که تا زیر بغل از هر دوسمت گسترش داره درد را حس میکنم مابین دنده تا پوست بدنم است(احتمالاً عضلات)بعضی مواقع با حرکت گردنم به هر دو سمت درد بیشتر میشه سرم را که پایین میگیرم درد بیشتر میشه وحالت نفس تنگی وسرفه پیدا میکنم .ارتروز خفیف گردن بین مهره 5.6.و6.7دارم با ام ار آی مشخص شد سی تی قفسه سینه دادم وعکس رادیولوژی همه چیز طبیعی وچیز خاصی دیده نشده سابقه ریفلاکس وروماتویید دارم البته تا به حال برای روماتیسم دارو استفاده نکردم چون خفیف بوده آندوسکوپی هم چیز خاصی دیده نشد به متخصصین مغز واعصاب،ریه،روماتولوژی ،قلب،گوارش مراجعه کردم ومتاسفانه هیچگونه نتیجه ای نگرفتم خواهشمندم در صورت امکان راهنمایی فرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۱ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر تبسم یکشنبه ۲۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر.من ۱۸ سالمه و حدود یسال هس ک این درد واسم پیش اومده البته به ندرت واسم اتفاق میوفته ولی خیلی دردناکه..من احساس میکنم وقتی ناراحت یا عصبانی میشم کتف چپم به شدت درد میگیره و جدیدا تا مچم هم اومده..شب از دردش نتونسم بخوابم و نمیتونم نفس عمیق بکشم.‌.و احساس درد در قسمت چپ سینم میکنم..با روغن بادام کمی چرب کردم کتفمو ولی یکم بهتر شد..چیکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر رها سه شنبه ۳۰ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    سلام .بنده 18سال سن دارم.بند به دلیل درد بازو دست چپ،و با صرفغذا یا بار سنگین پشت قفسه سینم درد میگیره.درد قفسه سینه بعد از صرف غذا،یه حالت ضعف رفتن قلب و با کمی برداشتن بار سنگین به قلبم فشار میومد و سنگین میشد و با کمی تند راه رفتن به نفس نفس میوفتادم و این مشکلات در زمانی بود ک یا در حال استراحت بودم یا کار خاصی انجام نمیدادم و ارامش داشتم. و هنوزم بعد از ذشت چند وقت این علایم ادامه داره.که به پزشک مراجعه کردم گفتن ضربانت 150و بالاس قرص پروپرانول تجویز کردن،و برای اطمینان ازمایش تیرویید هم دادم ک تیرویید هم نداشتم.بعد اکو انجام دادم ک گفتن چیز خاصی مشخص نیست ولی هنوز ضربان بالاس،که گفتن هولتر 24ساعته بزارم که هنوز نذاشم،..حالا میخواستم ببینم نظر شما چی هست و مشکل جدی هست یا خیر و هم چنین این که لازمه هولتر 24ساعته رو بذارم یا ن؟؟ممنونم میشم پاسخ بدید،.سپاس از وقتی ک میگذارید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. تصویر کاربر رها دوشنبه ۲۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      ممنوونم از پاسختون،فقط خواستم بگم که الان ضربانم بین 90تا110که کمی پایین اومده،و گاهی هم قفسه سینم میسوزه و دست چپم درد میگیره و گاهی هم بی حس میشه بدون دلیل و گاهی هم که بهم فشار عصبی میاد دست چپم درد میگیره،هم چنین در خانواده سابقه بیماری قلبی داریم
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳۰ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر TOHID دوشنبه ۲۲ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    با سلام خسته نباشید مادر من با درد قفسه سینه به بیمارستان مراجعه کردن سابقه فشار خون دارن دکتر برایشان تشخیص ACS گذاشتن با نوار که براتون میفرستم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۲ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۲ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر فریدون پنجشنبه ۱۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    با سلام
    با توجه به اینکه لوزارتان را مصرف میکنم هنوز درد شدیدی در قفسه سینه حوالی صبح به سراغم می آید آیا در آن هنگام مجاز به مصرف نیتروگلیسیرین هستم؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر