دکتر محمد حسین نجفی

تیر کشیدن قلب یا سوزش قلب می تواند در تمام افراد رخ دهد. علت تیر کشیدن تیر کشیدن سینه سمت چپ کاملا مختلف است اما بدیهی است که تیر کشیدن قلب آن هم بدون دانستن علت سوزش قلب، می تواند افراد را عصبی کند. آیا می‌دانید کدام درد قلب خطرناک است؟

 

همیشه اولین چیزی که از تیر کشیدن قلب به ذهن افراد خطور می کند، ترس وجود یک انسداد یا گرفتگی قلبی است که می تواند نشان دهنده  ی یک مشکل بزرگ و به خطر انداختن زندگی فرد باشد. چنین تفکری نتیجه ای جز دلهره و استرس نخواهد داشت.

علت تیر کشیدن قلب

تیر کشیدن قلب در بسیاری از اشکال و ابعاد وجود دارد. سوزش قلب ممکن است به عنوان احساس پری، سنگینی سر دل، درد، تیر کشیدن سینه سمت چپ ، فشار، تکان، تیر کشیدن قلب هنگام نفس عمیق، لرزش و انواع بسیاری دیگر رخ دهد.

اما تمام بیماران یک علامت مشخص دارند و آن هم یک درد تیر کشنده در ناحیه قلبی می باشد. تیرکشیدن قلب می تواند به صورت فرو کردن یک جسم نوک تیز مثل چاقو درون قلب احساس شود.

🔔آیا شما تا به حال این نوع از درد قفسه سینه را داشته اید؟ احساس فرو کردن چاقو یا سوزش در قفسه سینه، تیر کشیدن قلب حتی در جوانان 

🔔از کجا بفهمیم که درد قلبی داریم یا درد معده؟ پاسخ در کلیپ زیر 

اگر پس از تیرکشیدن قلب حال شما بهتر شده اصلا جای نگرانی نیست و نیازی نیست به این فکر کنید که آیا مسئله عجیب و غریبی در شما اتفاق افتاده یا خیر؟ بسیاری از افراد در یک زمان از زندگی خود به دلایل مختف از جمله عصبی شدن و استرس مبتلا به سوزش قلب شدید می شوند.

چیزی که خوب است بدانید اینست که دردی که تیز یا تیر کشنده، مانند سوزن سوزن شدن باشد اغلب به دلیل انسداد قلبی نیست. به خصوص، اگر تیرکشیدن قلب با حرکت یا تنفس بدتر شود، به ندرت می تواند نشان دهنده بیماری عروق کرونر قلب باشد.

علت سوزش قلب که با یک تغییر در موقعیت یا حرکت فرد، اغلب بدتر و یا بهتر می شود، عموما نشان دهنده یک درگیری در دنده ها، ماهیچه ها، غضروف و یا ریه ها می باشد. به این علت است که می گویند چنین دردی مهم نیست اما درد شدید قفسه سینه بدون حالت تیر کشندگی می تواند نشان دهنده یک شرایط جدی باشد.

یک لخته خون در ریه می تواند درد شدیدی ایجاد کند. ذات الریه یا عفونت ریه ها می توانند تیر کشیدن قلب را به دنبال داشته باشند که با حرکت کردن بدتر می شوند. مایعی که در فضای اطراف قلب تجمع می باید (به نام پریکارد) می تواند در حالت طبیعی علت تیر کشیدن قلب باشد. اگر تیرکشیدن و سوزش قلب در شما شدید است، هرگز آن را نادیده نگیرید.

علائم خطرناکی که خانم‌ها باید مدام چک کنند

کدام درد قلب خطرناک است؟ در واقع انسداد قلبی در زنان گاهی اوقات با درد شدید تیر کشنده ای همراه است. به عنوان یک قاعده کلی، درد بر روی قفسه سینه که با حرکت و یا فشار دادن بدتر نمی شود می تواند خطرناک باشد.

در واقع زنان اغلب نشانه های مختلف دارند که بیان کننده بیماری های قلبی در آنان است. با این وجود اگر شما یک زن هستید و فکر می کنید مبتلا به بیماری قلبی باشید این علایم را در خود چک کنید.

علایم تیرکشیدن قلب که نشان دهنده ی انسداد قلبی نیستند!

– تیرکشیدن قلب که در مدت زمان بسیار کوتاهی و فقط در عرض چند ثانیه اتفاق می افتد.

– درد فرو کردن جسم تیزی که با فشار آوردن بر روی قفسه سینه تان بدتر می شود.

– هنگامی که تحرک باعث تشدید سوزش قلب می شود.

بطور خلاصه دردهایی که در انتهای روز اتفاق بیفتند، عموما منشاء غیر قلبی دارند. معمولا در یک منطقه بیشتر هستند و معمولا به آسانی نقطه درد مشخص می گردد. این نوع تیر کشیدن قلب ممکن است بسیار سریع، زودگذر و فقط در عرض چند ثانیه باشد و یا ممکن است چند ساعت طول بکشند. در واقع این دردها با ورزش های هوازی بهبود می یابند و می توانید از مسکن های ساده مثل استامینوفن یا ایبوپروفن، کمپرس آب گرم و آنتی اسید ها استفاده نموده و همچنین روش های اطمینان بخشی برای پی بردن شما به منشاء غیر قلبی سوزش سر سینه تان باشند.

به یاد داشته باشید که در این مقاله این مطلب عنوان نمی شود که درد تیز یا تیر کشنده قلب جدی نیست. همانطور که اشاره شد برخی از شرایط نسبتا جدی هم می تواند یک درد تیر کشیدن قلب مانند فرو کردن جسم در قفسه سینه را ایجاد کند.

بنابراین در صورت مواجه با سوزش قلب طولانی و تشدید شونده در ناحیه قفسه سینه به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید.

پزشک پس از پرسیدن علایم اولیه و پرسیدن سابقه خانوادگی بیماری قلبی، در صورت صلاحدید اقدامات تشخیصی از جمله نوار قلب و اکو را تجویز خواهد کرد.

دکتر محمد حسین نجفی فوق تخصص قلب و عروق

پرسش از دکتر قلب🔔

3.5/5 - (62 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سپیده پنجشنبه ۲۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 1093 مشاهده پرسش
    سلام.دختری ۲۶ ساله هستم..اکثر اوقات در حالت عادی و استراحت و حتی بدون استرس یا اضطراب خاصی دچار تپش قلب شدید میشوم.جوری که لباسم از روی قفسه سینه تکان میخورد و از شدت بالا بودن ضربان متوجه حرکت لباسم روی قفسه سینه ام میشوم.در هنگام بالارفتن از سربالایی هم دچار درد و سوزش شدید در قفسه سینه و گلو میشوم که امکان ادامه حرکت را از من میگیرد.این مسئله باعث افزایش شدید اضطراب در من شده است.فشارخونم هم اکثر اوقات ۱۲.۵ یا ۱۳‌ و بعضاً به ۱۴ نیز رسیده است.ایندرال ۲۰ نیز تاثیر زیادی در تپش قلبم نداشته است.لطفا بنده را راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بهتره یک هولتر ریتم ۲۴ ساعته نوع تپش قلب مشخص شود
  • تصویر کاربر روشا دوشنبه ۲۳ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    عرض ادب و احترام
    چند روز است که احساس خاصی در قفسه سینه وسط و بالا دارم، قبلاً به صورت یک احساس فشار یا درد مبهم که البته به صورت پیوسته و شدید نبود و امروز احساس سوزش و نمیدانم اسمش را درد میشود گذاشت یا نه، بیشتر سوزش و شاید مقداری فشار، در وسط قفسه سینه بالا. چند شب پیش، حدود یک هفته پیش سمت راست قفسه سینه درد کمی احساس می کردم که قرینه اش در پشت هم تیر میکشید،بیشتر از جلو،صبح روز بعد دیگه دردی حس نکردم، به جز در حالت های خاصی که احساس میکنم در آنها به وسط قفسه سینه ام شاید قلبم فشار وارد میشود، مثل نشستن متمایل به سمت چپ یعنی حالتی که وزن بدن بیشتر روی سمت چپ بدن باشد، حالا هم به جز سوزش در همین وسط، و یک احساس خاص که نمیدانم اسمش فشار است یا یک جور تیر کشیدن، بیشتر انگار احساس یک فشار که خیلی هم نیست... علامت دیگری ندارم
    ۳۴سال دارم و پدر و خانواده پدری مشکل قلبی دارند، نمیدانم میتواند این احساس ناراحتی به دلیل کرونا باشد؛ با توجه به اینکه هیچ علامته دیگری ندارم!
    و اینکه شنیدم درد قلبی که به فک یا گردن سرایت میکند،منظور را متوجه نمیشوم،چه اتفاقی می افتد و چگونه است؟
    من خیلی از سکته و ایست قلبی میترسم و بخاطر شرایط قرنطینه هم ترس از مراجعه به بیمارستان دارم، واقعاً مستأصل شدم و نمیدانم چه زمانی باید نگران اوضاع قلب و سلامتی باشم، ممکن است یک عفونت باعث ایجاد این علائم شود؟ یا یک عفونت قدیمی در بدن؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۳ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بهتره توار قلب بگیرین و اگر لازم شد تست ورزش انجام بدین
  • تصویر کاربر پیمان دوشنبه ۱۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقتتون بخیر بنده بیمار شما هستم ۳۸ سالمه و مرد بابت تپش قلب مزاحم شدم که گفتید احتمال زیاد عصبیه پروپرانول دادید من قبلا اکو حدود ۸ ماه پیش و هولتر هم ۸ ماه پیش بستم ،تست ورزش هم حدود ۲ سال پیش دادم البته اون موقع ورزش نمیکردم الان دوباره میخوام ورزش کنم ولی احساس میکنم وقتی میدویم بعد تقریبا ۱۵ دقیقه به بعد که سرعتم رو بیشتر میکنم رو سینم یه تیری میکشه که قبلنا هم ورزش میکردم همینطور میشد بنظره شما خطرناکه اصلا از قلب اگه نیاز به بررسیه چیکار کنم بیام تست ورزش میخواد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام اگر تست ورزش نرمال بوده نگران نباشيد
  • تصویر کاربر امین شنبه ۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    سلام . دکتر جان بنده چند سالی است که دچار درد خفیف و سوزشی در قفسه سینه هستم . پارسال متخصص رفتم اکو و تست ورزش انجان دادم نورمال بود . ۱۱ ماه پیش سی تی انژیو انجام دادم که هیچگونه شواهدی از بیماری عروق کرونر دیده نشد . خوب شدم . اما چند روزی است مجددا همان درد به همان شکل برگشته . سوال بنده این است ایا این درد را جدی بگیرم؟ و اینکه ایا میتواند منشا درد از دریچه باشد؟ و سوال سومم از خدمت شما این است که ایا امکان دارد در طول ۱۱ ماه دچار گرفتگی عروق شده باشم. سن ۳۲ سال .
    تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۶ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام خیر به هیچ عنوان قلب نیست خیر دریچه درد نمیدهد به هیچ عنوان و تا پنج سال سی تی آنژیو نرمال گارانتی دارد
    2. تصویر کاربر امین یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      تشکر و سپاس و درود بر شما دکتر بزگوار که اینگونه و بی خیرخواهانه وقت میزارید
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      ????
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر Reyhana دوشنبه ۵ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    من یه مدت هست که از سوزش قلبم و همزمان درد در دست چپم رنج میبرم میخواستم بدونم دلیلش چیه من خانم هستم و میخواستم بدونم گرفتگی و سوزش قلب فرقی دارن باهم یا خیر؟ ممنون میشم از راهنمایی تون.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۵ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بطور کلی هر سوزش و دردی که چند ثانیه طول بکشه مهم نیست ولی اگه بیشتر طول بکشه بررسی قلبی می خواد.
  • تصویر کاربر مهدوی شنبه ۲۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    سلام من درناحیه سمت چپ سینه و پشت احساس درد دارم دست چپم هم گاهی اوقات درد میگیره نوار قلب اکو و تست ورزشم مشکلی نداشت . راحت هم ورزش میکنم. آیا مشکوک به بیماری قلبی هستم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام با تست ورزش نرمال خير
  • تصویر کاربر باران دوشنبه ۲۰ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    آقای دکتر من ۳۱ ساله هستم. کارمند و شرایط کاری پراسترس و حجم کاری بالایی دارم. از بچگی یادمه موقعی که مشق مینوشتم و خم میشدم موقع تنفس گاهی قلبم تیر میکشید و نمیتونستم نفس عمیق بکشم کمی که صبر میکردم حالم بهتر میشد. تا چندسال ادامه داشت. الان حدود دو هفته هست که درد یا تیرکشیدن ریزی اول پشت قلبم دقیقا پایین کتفم حس میکردم. بعدش کم کم اومد به سمت زیربغل، و سمت چپ سینه و گاهی پایین سینه ی چپم رو درگیر میکنه. موقع تنفس هیچ دردی ندارم خودبخود چندوقتیه این درد ریزو دارم حس میکنم دکتر قلب و عروق رفتم گفتن ممکنه از معده باشه ترجیحا با دکتر گوارش هم مشورت کردم گفتن ربطی نداره و درد عصبیه. آخرین بارم که فشارم ۹ بود ضربانم تا ۱۳۰ بود. دقیقا بعد این موضوع بود که دردای ریزم شروع شده و همچنان ادامه داره. الان نمیدونم با این شرایط کرونا چیکار کنم میترسم سکته کنم ???? الانم که درحال تایپم دراز کشیدم و دقیقا پشت سمت چپم گاهی درد داره. لطفا راهنماییم کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۰ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام این دردها اساسا قلبی نیست و تهدید کننده هم نیست
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام، بنده ۵۳ سال سن دارم وورزشکار هستم در رشته پرس سینه، مدت ۲ ماه است باشگاه نرفتم، قبلا بخاطر چربی زیاد و فشار خون به پزشک متخصص قلب مراجعه کردم وبخاطر سنم برام ۴ قرص آسپرین (هرشب یک عدد)لوارزارتان۲۵ (هر۱۲ ساعت یک عدد)آتورواستاتین ۴۰ (هرشب یک عدد)هیدروکلروتیازید۵۰(هرصبح یک عدد) تجویز کردن و۳ سال است مرتب مصرف میکنم که هم فشارو کلسترول را کنترل نموده ومشکل قلبی نداشتم ولی از یک ماه پیش درد خفیفی در سمت چپ که بعضی وقتا به پشت شانه چپ هم می رسد درحال استراحت احساس میکنم ضمنا" تنگی نفس، تب ندارم، لطف کنید علت را بیان فرمائید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر پریسا دوشنبه ۱۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    با سلام
    آقای دکتر من ۳۰ سالم و مجرد . الان دو سه روز هست که سمت چپ سینم احساس سوزش و گاهی سنگینی اوایل فقط سینه بود الان تا دست چپ کشیده شده و گاهی احساس میکنم گردن سمت چپ هم حالت سنگینی و یا سوزش در بعضی نقاط و دست چپ توی ارنج و مچ و انگشتام حالت سوزش یک نقطه حس میکنم این حالت الان سه روزه ادامه داره. و قبلا گاهی اوقاا درد بسیار شدید یک نقطع در پشت جناق سینه سمت چپم احساس میشد در حد ۵ ثانیه و بعد آروم میشد ‌ ممنونم میشم راهنمایی کنید چون توی این وضعیت کرونا نمیدونم کجا باید دکتر برم چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر جوادفلاح یکشنبه ۲۵ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام وقت شما بخیر اقای دکتر
    بنده دوشب پیش بروی پهلو روی مبل خوابیدم و سر روی دسته مبل گذاشتم بمدت طولانی(2 ساعت) و از آن شب به بعد عضلات بنده دچار درد شده طوری که بعضی اوغات تنگی نفس هم به بنده دست میده. من اولش ترسیدم و مراجعه کردم بیمارستان نوار قلب دادم گفتن مشکلی نداره. حالا خواستم نظر شمارو بدونم که عایا این درد به قلب ربط داره؟ از استرسشم شبا خواب مرگ میبینم و اونقدر بیدار میمونم که یهو خودم نمیدونم کی خوابم برده اگه امکانش هست کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۵ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام خیر مرتبط نیست
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر