دکتر محمد حسین نجفی

تیر کشیدن قلب یا سوزش قلب می تواند در تمام افراد رخ دهد. علت تیر کشیدن تیر کشیدن سینه سمت چپ کاملا مختلف است اما بدیهی است که تیر کشیدن قلب آن هم بدون دانستن علت سوزش قلب، می تواند افراد را عصبی کند. آیا می‌دانید کدام درد قلب خطرناک است؟

 

همیشه اولین چیزی که از تیر کشیدن قلب به ذهن افراد خطور می کند، ترس وجود یک انسداد یا گرفتگی قلبی است که می تواند نشان دهنده  ی یک مشکل بزرگ و به خطر انداختن زندگی فرد باشد. چنین تفکری نتیجه ای جز دلهره و استرس نخواهد داشت.

علت تیر کشیدن قلب

تیر کشیدن قلب در بسیاری از اشکال و ابعاد وجود دارد. سوزش قلب ممکن است به عنوان احساس پری، سنگینی سر دل، درد، تیر کشیدن سینه سمت چپ ، فشار، تکان، تیر کشیدن قلب هنگام نفس عمیق، لرزش و انواع بسیاری دیگر رخ دهد.

اما تمام بیماران یک علامت مشخص دارند و آن هم یک درد تیر کشنده در ناحیه قلبی می باشد. تیرکشیدن قلب می تواند به صورت فرو کردن یک جسم نوک تیز مثل چاقو درون قلب احساس شود.

🔔آیا شما تا به حال این نوع از درد قفسه سینه را داشته اید؟ احساس فرو کردن چاقو یا سوزش در قفسه سینه، تیر کشیدن قلب حتی در جوانان 

🔔از کجا بفهمیم که درد قلبی داریم یا درد معده؟ پاسخ در کلیپ زیر 

اگر پس از تیرکشیدن قلب حال شما بهتر شده اصلا جای نگرانی نیست و نیازی نیست به این فکر کنید که آیا مسئله عجیب و غریبی در شما اتفاق افتاده یا خیر؟ بسیاری از افراد در یک زمان از زندگی خود به دلایل مختف از جمله عصبی شدن و استرس مبتلا به سوزش قلب شدید می شوند.

چیزی که خوب است بدانید اینست که دردی که تیز یا تیر کشنده، مانند سوزن سوزن شدن باشد اغلب به دلیل انسداد قلبی نیست. به خصوص، اگر تیرکشیدن قلب با حرکت یا تنفس بدتر شود، به ندرت می تواند نشان دهنده بیماری عروق کرونر قلب باشد.

علت سوزش قلب که با یک تغییر در موقعیت یا حرکت فرد، اغلب بدتر و یا بهتر می شود، عموما نشان دهنده یک درگیری در دنده ها، ماهیچه ها، غضروف و یا ریه ها می باشد. به این علت است که می گویند چنین دردی مهم نیست اما درد شدید قفسه سینه بدون حالت تیر کشندگی می تواند نشان دهنده یک شرایط جدی باشد.

یک لخته خون در ریه می تواند درد شدیدی ایجاد کند. ذات الریه یا عفونت ریه ها می توانند تیر کشیدن قلب را به دنبال داشته باشند که با حرکت کردن بدتر می شوند. مایعی که در فضای اطراف قلب تجمع می باید (به نام پریکارد) می تواند در حالت طبیعی علت تیر کشیدن قلب باشد. اگر تیرکشیدن و سوزش قلب در شما شدید است، هرگز آن را نادیده نگیرید.

علائم خطرناکی که خانم‌ها باید مدام چک کنند

کدام درد قلب خطرناک است؟ در واقع انسداد قلبی در زنان گاهی اوقات با درد شدید تیر کشنده ای همراه است. به عنوان یک قاعده کلی، درد بر روی قفسه سینه که با حرکت و یا فشار دادن بدتر نمی شود می تواند خطرناک باشد.

در واقع زنان اغلب نشانه های مختلف دارند که بیان کننده بیماری های قلبی در آنان است. با این وجود اگر شما یک زن هستید و فکر می کنید مبتلا به بیماری قلبی باشید این علایم را در خود چک کنید.

علایم تیرکشیدن قلب که نشان دهنده ی انسداد قلبی نیستند!

– تیرکشیدن قلب که در مدت زمان بسیار کوتاهی و فقط در عرض چند ثانیه اتفاق می افتد.

– درد فرو کردن جسم تیزی که با فشار آوردن بر روی قفسه سینه تان بدتر می شود.

– هنگامی که تحرک باعث تشدید سوزش قلب می شود.

بطور خلاصه دردهایی که در انتهای روز اتفاق بیفتند، عموما منشاء غیر قلبی دارند. معمولا در یک منطقه بیشتر هستند و معمولا به آسانی نقطه درد مشخص می گردد. این نوع تیر کشیدن قلب ممکن است بسیار سریع، زودگذر و فقط در عرض چند ثانیه باشد و یا ممکن است چند ساعت طول بکشند. در واقع این دردها با ورزش های هوازی بهبود می یابند و می توانید از مسکن های ساده مثل استامینوفن یا ایبوپروفن، کمپرس آب گرم و آنتی اسید ها استفاده نموده و همچنین روش های اطمینان بخشی برای پی بردن شما به منشاء غیر قلبی سوزش سر سینه تان باشند.

به یاد داشته باشید که در این مقاله این مطلب عنوان نمی شود که درد تیز یا تیر کشنده قلب جدی نیست. همانطور که اشاره شد برخی از شرایط نسبتا جدی هم می تواند یک درد تیر کشیدن قلب مانند فرو کردن جسم در قفسه سینه را ایجاد کند.

بنابراین در صورت مواجه با سوزش قلب طولانی و تشدید شونده در ناحیه قفسه سینه به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید.

پزشک پس از پرسیدن علایم اولیه و پرسیدن سابقه خانوادگی بیماری قلبی، در صورت صلاحدید اقدامات تشخیصی از جمله نوار قلب و اکو را تجویز خواهد کرد.

دکتر محمد حسین نجفی فوق تخصص قلب و عروق

پرسش از دکتر قلب🔔

3.5/5 - (62 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Parmis یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من تپش قلب های یک دفعه ای زیادی دارم و همچنین تیرکشیدن شونه سمت چپم مدتی درد داشتم از قرص استفاده نکردم حالا احساس تیرکشیدن قلبم رودارم پشت سر هم به مدت چند دقیقه تیرمیکشه وتپش قلبم شروع میشه وهم چنین در بدنم احساس خواب گرفتگی دست میده بهم مشکلی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      تیرکشیدن معمولاً قلبی نیست و اضطرابی است

      تپش قلب می تواند به علت آریتمی قلبی یا اضطراب باشد

      اگر اضطراب دارید به روانپزشک مراجعه کنید و اگر علائم تان ادامه داشت جهت بررسی مراجعه کنید

  • تصویر کاربر صفوی شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    یکی ازرگهای قلبم خفیف گرفته قرص میخورم در سینه ام کمی سنگینی و کمی سوزش که هنگام خواب نزدیک صبح زیاد میشود.امروز ناگهانی فشارم افتاد وسوزش و سنگینی از بین رفت.لطفا علت را توضیح دهید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام ممکنه علت گوارشی یا اضطرابی باشه و یا ممکنه گرفتگی تشدید شده باشه باید معاینه شوید

  • تصویر کاربر حسام جمعه ۱۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    درود بر شما.سن۳۰.سوزش و گرمای دائمی وسط و چپ سینه که یک هفته همراه با مقداری سر گیجه و حالت تهوع نسبی ادامه دارد ولی مشکل تنفسی ندارم.در ۱۷ سالگی سابقه۴۵ روز کما،فلجی دست و پای چپ وتراکئوستومی و چندین مرتبه cpr طولانی و... از همان زمان به بعد به نفس افتادن و تند شدن ضربان هنگام ورزش کردن و بالارفتن از پله ها. دست و پاهایم خیلی سرد هستند حتی در فصل گرم.از علائم cpr نیز رنج میبردم که چند ماه است با آشامیدن دو لیوان صبح ناشتا خیلی برطرف شده است. در ضمن شدیدا سرد مزاج هستم
    1. تصویر کاربر حسام جمعه ۱۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      ببخشید اشتباه نوشتم از علائم ibs رنج میبرمنه cpr
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      شرایطتون پیچیده است

      باید معاینه بشید و مدارکتون دیده بش

      و باید مشخص بشه علت کما و فلجی چی بوده  و آیا دچار نارسایی قلبی و مشکل دریچه و یا بیماری‌های مادرزادی قلب هستید یا خیر

      با مدارک مراجعه کنید

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر نقوی پنجشنبه ۱۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 262 مشاهده پرسش
    سلام من 32سالمه چندوقته قفسه سینم دردمیکنه خیلی ام عصبی میشم خطرناکه؟ دست هاوپاهامم گزگرمیکنه به خصوص شبابایدبالشت زیرپام باشه به سختی خوابم میبره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

       سلام

      پاسخ شما داده شد

  • تصویر کاربر صابر پنجشنبه ۱۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 326 مشاهده پرسش
    باج سلام مجدد
    ببخشید فقط
    خواستم بدونم با توجه به علائم. مشکل قلبی دارم یا نه.
    الان یه هفته میشه درد خفیف تا شدید قفسه سینه دارم. درد سینه که شدید بشه سرگیجه شدید میگیرم. حتی اگه دراز بکشم استراحت کنم. سرگیجه و درد سینه وجود داره ولی موقع کاهش خود به خود درد سینه. سرگیجه از بین میره.
    .
    فعلا درد خفیف قفسه سینه و پشت جناغ دارم.
    درد سینه بشکلیه که احساس فشار و سنگینی دارم.
    قبلا هم گفتم 2 سال پیش اکو گرفتم و بهم گفتن افتادگی دریچه داری. باتوجه به اینکه مشکل افتادگی جدی نیست. الان لازمه بازم اکو بگیرم؟ علائمی که گفتم قلبیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      درد قلب معمولاً به این شکل نیست و معمولاً درد قلبی با فعالیت بیشتر میشه احتمالاً دردتونوقلبی نیست

      ولی  بدون معاینه و دیدن بیمار نمیشه اظهارنظر دقیق کرد

  • تصویر کاربر امیری پنجشنبه ۱۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    با سلام
    چند شب است هنگام خواب سمت چپ سینه ام تیر میکشد و تا زیر بغل و بالای شانه کنار گردنم امتداد پیدا میکند. اگر موقع خواب به سمت چپ دراز بکشم با درد شدید از خواب بیدار می شوم.
    دو سال پیش سابقه آمبولی ریه داشتم. خیلی دردناک بود.
    این درد با آن تفاوت دارد.
    با توجه به شرایط بیمارستان ها در این روزها میترسم به بیمارستان یا درمانگاه مراجعه کنم
    لطفا راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

       سلام

      این نوع درد احتمالاً یک درد عضلانی معمولی هست

      مسکن مصرف کنید مثل استامینوفن

      ولی اگر بهتر نشدید مراجعه کنید

  • تصویر کاربر Zahra پنجشنبه ۱۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید من 25 سالمه دوسال پیش رفتم دکتر گفتن 25 درصد افتادگی دریچه میترال دارم قرص تجویز کردن ک یکیش concor20 بود پارسال رفتم گفتن افتادگی دریچه نداری ودارواشتباه خوردی اما سندروم tos داری روی کتف چپم و کمی التهاب پرده دوره قلب الان چن وقتی ک دوباره توی قفسه سینم احساس سنگینی میکنم انگار ک هوا توش مونده باش و احساس میکنم باید نفس عمیق بکشم تابتونم هوارو خارج کنم قلبم تیر میکشه و انگار ک انقباضاتش طولانی شده باش قشنگ احساس میکنم این حسو ک اخساس میکنم رگم پر میش در حد ترکیدن و یکباره وارد قلبم میشه ک بلافاصله درد شدیدی احساس میکنم وپشت قفسه سینم احساس سنگینی رگ هامو دارم و احساس میکنم رگام سفت شدن و پشتم ب شدت درد میگنه بین دو کتفم خیلی درد میکنه مخصوصا اگ بیشتر از نیم ساعت سرپا وایستم یا دستم حالت 90درجه بگیره و کاری انجام بدم و دست سمت چپمم بخصوص سمت کتفم درد وحشتناکی داره دردم دائمی ولی موقع استراحت بهتر میشم و باشروع فعالیتام باز شروع میش به نظرتون مشکل جدی دارم اکو دادم و سی تی اکو ک گفتن مشکلی نیست ولی بیشتر داروهای اعصاب دادن و منگنز دریا
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      علائم میتونه اضطرابی باشه اگر اضطراب دارید به روانپزشک مراجعه کنید 

      اگر بهتر نشدید جهت بررسی باید با مدارک مراجعه کنید

      بدون معاینه و دیدن مدارک میشه اظهارنظر دقیق کرد

      گاهی مشکلات مفصلی همین علائم رو ایجاد میکنه که با حرکت مفصل درد تشدید میشه

  • تصویر کاربر مجید پنجشنبه ۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    باسلام.الان حدود چند سال که سمت چپ سینم تیر میکشه وطولانی وبعد چند وقت خوب میشه بعد دوباره درد میگیره.انگار یه نقطه از رو قلبم اندازه سر انگشت تیر میکشه.دکتر قلب رفتم نوار قلب گرفتند میگه از قلبت نیست.دکتر گوارشی میگه احتمال داره از معدت باشه.نمیدونم والا میخاستم نظر شما بپرسم.وچه داروی خوبه ودرد ساکتش میکنه.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      این دردها معمولا قلبی نیست و زمینه های اضطرابی داره اما اگر ادامه داشت می تونید برای اطمینان تست ورزش انجام بدید و اگر اضطراب دارید به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر وحید جمعه ۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    با سلام .بنده بعضی اوقات که معمولا غروب ها اتفاق افتاده در ناحیه قلب و جناق سینه و یکبار پشت قلب زیر کتف احساس درد داشتم رفتم نوار قلب گرفتن و گفتن مشکلی نیست اما از آنجایی که در چابهار هستم و دکتر خوب کم است مزاحم شما شدم .ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه اضطرابی باسه

      اگر اضطراب دارید به روانپزشک مراجعه کنید

      اگر بهتر نشدید جهت تست ورزش مراجعه کنید

  • تصویر کاربر پریسا جمعه ۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام. خسته نباشید خانم ۲۴ ساله ای هستم چند روزیه حس میکنم چیز نوک تیزی وارد قلبم میشه و میسوزه تنگی نفس دارم ک دکتر گفته بخاطر ریه هاته اسیب دیده. ولی سمت چپ قفسه سینم و دست چپم حالت سری داره یهو تپش قلب میگیرم انگار نبض دستمم تند تند میزنه حتی موقع خواب اگه به سمت قلبم بخوابم شدید درد میگیره و تند تند میزنه. چیز خطرناکیه؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      این دردها معمولا قلبی نیست و اضطرابی است

      اما اگر ادامه داشت  بهتره معاینه بشید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر