دکتر محمد حسین نجفی

تیر کشیدن قلب یا سوزش قلب می تواند در تمام افراد رخ دهد. علت تیر کشیدن تیر کشیدن سینه سمت چپ کاملا مختلف است اما بدیهی است که تیر کشیدن قلب آن هم بدون دانستن علت سوزش قلب، می تواند افراد را عصبی کند. آیا می‌دانید کدام درد قلب خطرناک است؟

 

همیشه اولین چیزی که از تیر کشیدن قلب به ذهن افراد خطور می کند، ترس وجود یک انسداد یا گرفتگی قلبی است که می تواند نشان دهنده  ی یک مشکل بزرگ و به خطر انداختن زندگی فرد باشد. چنین تفکری نتیجه ای جز دلهره و استرس نخواهد داشت.

علت تیر کشیدن قلب

تیر کشیدن قلب در بسیاری از اشکال و ابعاد وجود دارد. سوزش قلب ممکن است به عنوان احساس پری، سنگینی سر دل، درد، تیر کشیدن سینه سمت چپ ، فشار، تکان، تیر کشیدن قلب هنگام نفس عمیق، لرزش و انواع بسیاری دیگر رخ دهد.

اما تمام بیماران یک علامت مشخص دارند و آن هم یک درد تیر کشنده در ناحیه قلبی می باشد. تیرکشیدن قلب می تواند به صورت فرو کردن یک جسم نوک تیز مثل چاقو درون قلب احساس شود.

🔔آیا شما تا به حال این نوع از درد قفسه سینه را داشته اید؟ احساس فرو کردن چاقو یا سوزش در قفسه سینه، تیر کشیدن قلب حتی در جوانان 

🔔از کجا بفهمیم که درد قلبی داریم یا درد معده؟ پاسخ در کلیپ زیر 

اگر پس از تیرکشیدن قلب حال شما بهتر شده اصلا جای نگرانی نیست و نیازی نیست به این فکر کنید که آیا مسئله عجیب و غریبی در شما اتفاق افتاده یا خیر؟ بسیاری از افراد در یک زمان از زندگی خود به دلایل مختف از جمله عصبی شدن و استرس مبتلا به سوزش قلب شدید می شوند.

چیزی که خوب است بدانید اینست که دردی که تیز یا تیر کشنده، مانند سوزن سوزن شدن باشد اغلب به دلیل انسداد قلبی نیست. به خصوص، اگر تیرکشیدن قلب با حرکت یا تنفس بدتر شود، به ندرت می تواند نشان دهنده بیماری عروق کرونر قلب باشد.

علت سوزش قلب که با یک تغییر در موقعیت یا حرکت فرد، اغلب بدتر و یا بهتر می شود، عموما نشان دهنده یک درگیری در دنده ها، ماهیچه ها، غضروف و یا ریه ها می باشد. به این علت است که می گویند چنین دردی مهم نیست اما درد شدید قفسه سینه بدون حالت تیر کشندگی می تواند نشان دهنده یک شرایط جدی باشد.

یک لخته خون در ریه می تواند درد شدیدی ایجاد کند. ذات الریه یا عفونت ریه ها می توانند تیر کشیدن قلب را به دنبال داشته باشند که با حرکت کردن بدتر می شوند. مایعی که در فضای اطراف قلب تجمع می باید (به نام پریکارد) می تواند در حالت طبیعی علت تیر کشیدن قلب باشد. اگر تیرکشیدن و سوزش قلب در شما شدید است، هرگز آن را نادیده نگیرید.

علائم خطرناکی که خانم‌ها باید مدام چک کنند

کدام درد قلب خطرناک است؟ در واقع انسداد قلبی در زنان گاهی اوقات با درد شدید تیر کشنده ای همراه است. به عنوان یک قاعده کلی، درد بر روی قفسه سینه که با حرکت و یا فشار دادن بدتر نمی شود می تواند خطرناک باشد.

در واقع زنان اغلب نشانه های مختلف دارند که بیان کننده بیماری های قلبی در آنان است. با این وجود اگر شما یک زن هستید و فکر می کنید مبتلا به بیماری قلبی باشید این علایم را در خود چک کنید.

علایم تیرکشیدن قلب که نشان دهنده ی انسداد قلبی نیستند!

– تیرکشیدن قلب که در مدت زمان بسیار کوتاهی و فقط در عرض چند ثانیه اتفاق می افتد.

– درد فرو کردن جسم تیزی که با فشار آوردن بر روی قفسه سینه تان بدتر می شود.

– هنگامی که تحرک باعث تشدید سوزش قلب می شود.

بطور خلاصه دردهایی که در انتهای روز اتفاق بیفتند، عموما منشاء غیر قلبی دارند. معمولا در یک منطقه بیشتر هستند و معمولا به آسانی نقطه درد مشخص می گردد. این نوع تیر کشیدن قلب ممکن است بسیار سریع، زودگذر و فقط در عرض چند ثانیه باشد و یا ممکن است چند ساعت طول بکشند. در واقع این دردها با ورزش های هوازی بهبود می یابند و می توانید از مسکن های ساده مثل استامینوفن یا ایبوپروفن، کمپرس آب گرم و آنتی اسید ها استفاده نموده و همچنین روش های اطمینان بخشی برای پی بردن شما به منشاء غیر قلبی سوزش سر سینه تان باشند.

به یاد داشته باشید که در این مقاله این مطلب عنوان نمی شود که درد تیز یا تیر کشنده قلب جدی نیست. همانطور که اشاره شد برخی از شرایط نسبتا جدی هم می تواند یک درد تیر کشیدن قلب مانند فرو کردن جسم در قفسه سینه را ایجاد کند.

بنابراین در صورت مواجه با سوزش قلب طولانی و تشدید شونده در ناحیه قفسه سینه به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید.

پزشک پس از پرسیدن علایم اولیه و پرسیدن سابقه خانوادگی بیماری قلبی، در صورت صلاحدید اقدامات تشخیصی از جمله نوار قلب و اکو را تجویز خواهد کرد.

دکتر محمد حسین نجفی فوق تخصص قلب و عروق

پرسش از دکتر قلب🔔

3.5/5 - (61 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فاطمه جمعه ۱۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر اقای دکتر من ۲۰سالمه وچند سالی هست کع قلبم تیر میکشه اما قبلا سریع رفع میشد اما الان تیرکشیدن وسوزش بیشتر شده و کلا کتف و شانه و دست سمت چپم را هم درگیر میکنه وباعث تنگی نفس میشه قبلا که دکتر رفتم گفتن یکی از دریچه ها کمی افتادگی داره الان این علایم خطرناک هست؟
    سابقه بیماری قلبی هم در خانواده وجود نداشته
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      در سن شما بیماری قلبی اصلن شایع نیست اگر بررسی های قلبی اولیه مورد مهمی نشان نداده نگران نباشید این علایم سن شما بیشتر منشا اضطرابی دارد
  • تصویر کاربر F جمعه ۹ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ۲۵سالمه بهمن ماه دچارآنفولانزاشدم وریه هام دچارخلط شد بعداون دچارسرفه های خشک شدم بعداحساس تنگی نفس نمیتونم گاهی نفس عمیق بکشم به کرونای خفیف هم مبتلاشده بودم تقریبا ۵ماهی میشه راحت نفس عمیق نمیکشم وبااسترس بیشترتشدیدمیشه وبعضی وقتاقلبم یهوداغ میکنه یا ی وقتایی تیرمیکشه آیابیماری قلبی گرفتم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۹ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      احتمالش زیاد نیست اینها نشانه ی بیماری قلبی باشد ولی پیشنهاد من این است که یک بار نوارقلب بگیرید و اکو کنید ولی بیشتر این علایم احتمالا ریوی است
  • تصویر کاربر صدری یکشنبه ۲۷ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر ممنون از پاسخگوییتون دکتر,من چند ماه هست از انگشت کوچک دستم تیر میکشه تا قلبم و سریع رفع میشه یه مدته بیشتر شده این دردتیز ,پدرم ناراحتی قلبی داشته وخیلی,سال پیش انژیو کرده
    علت چی میتونه باشه قدم 160و وزنم 66هست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۷ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      به هر حال بهتر است بررسی قلبی شوید، یک اکو و تست ورزش انجام دهید خیلی وقتها این دردها مساله ب مهمی نیستند ولی بررسی به خصوص با توحه به سابقه ی فامیلی بتر است انجام دهید
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشین من ۳۲ سالمه الان چند روزی میشه پشت کتفم وشانه بازو وارنج بعضی وقتا زیر بغل وسمت چب قفسه سینه ووسط قفسه سینم بعضی وقتا درد میگیره ونفس عمیق مو بعضی وقتا نصفه میکشم تقریبا یکسال پیش هم اکو نوار قلب دادم هیچ مشکلی نداشتم البته سیگار هم میکشم ممنون میشم راهنماییم کنین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر بررسی قبلی موردی نداشته بعید است الان هم موردی باشد ولی بهتر است یک بار تست ورزش بدهید، بسیاری از. این دردها منشا عضلانی یا گوارشی در سن شما دارند
  • تصویر کاربر حسام سه شنبه ۲۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    من دو روزه که هر یکی دوساعت یکبار یه حالت نقطه در ناحیه قلبم تیر میکشه خیلی خفیف و به مدت نیم ثانیه و رفع میشه،درد قفسه سینه ندارم و یک ماه پیش کرونا داشتم که کلا خوب شدم و به حالت عادی برگشتم ولی خیلی وزن از دست دادم زمان کرونا و خیلی استرس داشتم،میشه راهنمایی بفرمایید،یک دنیا ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      چند سالتان است و ایا سابقه ی بیماری قلبی در خانواده دارید یا خیر
    2. تصویر کاربر حسام سه شنبه ۲۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      من ۴۳ سال دارم
      سابقه بیماری قبلی در خانواده اصلا نداشتیم
      بدنسازی کار میکردم ۱۰ سال که الان یکسال هست که دیگه بنا به شرایط کرونا نمیرم
      در حدود هفته ای ۵ الی ۱۰ تا سیگار میکشم
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      ببینید سیگار اصلی تری عامل خطر بروز مشکل قلبی در شماست، مشخصات دردتان به درد قلبی نمیخورد، چون درد قلبی ماهیت سنگینی روی قفسه ی سینه دارد و معمولا این طور نیست که چند ثانیه طول بکشد. با این اوصاف من پیشنهاد میکنم یک تست ورزش و اکو بگیرید تا خیالتان از بابت قلب راحت شود
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر جعفرى جمعه ۷ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخير،من حدودا يكسال و نيم هست كه دچار طپش قلب و تنگى نفس ميشم كه البته تست ورزش اكو نوارقلب هولتر انجام دادم وگفتن مشكل از قلب نيست و فقط استرس شديد و پنيك هست ولى الان مدتى است كه سمت چپ و قفسه سينه دچار سوزش ناگهانى ميشم و خيلى برام ازار دهندس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۷ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام‌تگر تست ورزش نرمال بوده اهمیتی ندارد
    2. تصویر کاربر جعفرى پنجشنبه ۶ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      ممنون از پاسخگوييتون بله گفتن نرمال بوده و من تستهارو يكسال و نيم پيش دادم لازم نيست كه مجدد بدم چون فكر و خيالش اذيتم ميكننه كه نكنه ناراحتى قلبى داشته باشم و بعد اين درد و سوزشهاى آنى و خفيف برام ناراحت كنندس
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۷ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      مجدد توصيه ميكنم انجام بشه
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر Nasrin پنجشنبه ۶ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر. وقت بخیر.
    پدر من یک و ماه نیم هست که عمل قلب باز کردن. امروز به خاطر عدم تعادل افتادن از قسمت پهلو انتهای دنده و کمرشون خورد به لبه عسلی مبل.درد دارن و مقداری تنگی نفس. احتیاج به گرافی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۶ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ميبخشيد دير جواب دادم، بهتر بود يك عكس گرفته بشه كه شكستگي دنده ايجاد نشده باشه، كبود شدن سطح پوست ايراد نداره الان كه زمان گذشته براي كاهش درد كمپرس گرم بشه
  • تصویر کاربر غزاله دوشنبه ۲۰ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    تیر کشیدن قلب بصورت طولانی سنگین شدن قلب و قفسه سینه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام اگر با راه رفتن زیاد بشه مهم هست
    2. تصویر کاربر غزاله یکشنبه ۱۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      بله زیاد میشه و نفسمم میگیره
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۰ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      پس نست ورزش انجام بشه
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر.من۳۰سال سن دارم تقریبا ۲۰روز قبل دچار تپش شدید ناگهانی و نامنظم قلب شدم و پس از مراجعه به بیمارستان در آی سی یو بستری شدم و کماکان ضربان قلبم بالا بود تا بالاخره دکتر ۳۰۰ میلی قرص فلکایینید بهم دادن و خوب شدم.بعد از اکو و تست ورزش دکتر گفتند قلبت سالمه ولی afداری و باید عمل کنی و قرص سوتالول ۴۰میلی صبح و شب و کلردیازپوکساید بهم دادن.بعد رفتم یه دکتر دیگه و سوتالول را به ۸۰ میلی تغییر دادند و کلردیازپوکساید را هم قطع کردند.از روزی ک دوز سوتالول را به ۸۰میلی تغییر دادم به مدت دو روز سمت چپ قفسه سینه احساس سوزش و سنگینی میکردم تا اینکه دوباره دوز را به ۴۰میلی تغییر دادم تا الان دو روزه که ۴۰ میلی مصرف میکنم.ولی هنوزم در سمت چپ قفسه سینه احساس سنگینی و سوزش میکنم.دلیلش چی میتونه باشه؟دکتر دوم قرص آتورواستاتین و آ اس آ تجویز کردند ولی دکتر اول گفتن نیاز نیست مصرف کنی.آیا مصرفشون کنم یا خیر؟مدارک ضمیمه شده است.ممنون و سپاسگزارم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام اسپرين و اتور لازم نيست ، ستالول با ٤٠ م گ ادامه بابد اگر حس خوبي باهاش ندارين با ٢٢٨٧٤٨٩٩ تماس بگيرين اقاي دكتر اكبرزاده فوق اريتمي شما رو ببينن
  • تصویر کاربر mahsa چهارشنبه ۱ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید.24سالمه قلبم خیلی درد میگیره یعنی در هفته 3یا4بار این جوری میشه و دردش مداوم هست نه کم میشه نه زیاد میشه و به پشت قفسه سینم میزه و دست چپم بی حس میشه تا وقتی که بعد مدتی که دردش خوب بشه دستمم خوب بشه و نفسم کاملا میگیره جوری که احتیاج پیدا میکنم به اسپری آسم ولی آسم ندارم دکترم رفتم نوار قلب و اکو هم کردم گفتن هیچی نیست.ولی واقعا اذیت میشم لطفا راهنمایی کنید حتی یه دارو هم ندادن بهم. ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام این درد اهمیت حیاتی نداره ورزش منظم روزانه کمک میکنه بهبود حاصل بشه
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر