دکتر محمد حسین نجفی

تیر کشیدن قلب یا سوزش قلب می تواند در تمام افراد رخ دهد. علت تیر کشیدن تیر کشیدن سینه سمت چپ کاملا مختلف است اما بدیهی است که تیر کشیدن قلب آن هم بدون دانستن علت سوزش قلب، می تواند افراد را عصبی کند. آیا می‌دانید کدام درد قلب خطرناک است؟

 

همیشه اولین چیزی که از تیر کشیدن قلب به ذهن افراد خطور می کند، ترس وجود یک انسداد یا گرفتگی قلبی است که می تواند نشان دهنده  ی یک مشکل بزرگ و به خطر انداختن زندگی فرد باشد. چنین تفکری نتیجه ای جز دلهره و استرس نخواهد داشت.

علت تیر کشیدن قلب

تیر کشیدن قلب در بسیاری از اشکال و ابعاد وجود دارد. سوزش قلب ممکن است به عنوان احساس پری، سنگینی سر دل، درد، تیر کشیدن سینه سمت چپ ، فشار، تکان، تیر کشیدن قلب هنگام نفس عمیق، لرزش و انواع بسیاری دیگر رخ دهد.

اما تمام بیماران یک علامت مشخص دارند و آن هم یک درد تیر کشنده در ناحیه قلبی می باشد. تیرکشیدن قلب می تواند به صورت فرو کردن یک جسم نوک تیز مثل چاقو درون قلب احساس شود.

🔔آیا شما تا به حال این نوع از درد قفسه سینه را داشته اید؟ احساس فرو کردن چاقو یا سوزش در قفسه سینه، تیر کشیدن قلب حتی در جوانان 

🔔از کجا بفهمیم که درد قلبی داریم یا درد معده؟ پاسخ در کلیپ زیر 

اگر پس از تیرکشیدن قلب حال شما بهتر شده اصلا جای نگرانی نیست و نیازی نیست به این فکر کنید که آیا مسئله عجیب و غریبی در شما اتفاق افتاده یا خیر؟ بسیاری از افراد در یک زمان از زندگی خود به دلایل مختف از جمله عصبی شدن و استرس مبتلا به سوزش قلب شدید می شوند.

چیزی که خوب است بدانید اینست که دردی که تیز یا تیر کشنده، مانند سوزن سوزن شدن باشد اغلب به دلیل انسداد قلبی نیست. به خصوص، اگر تیرکشیدن قلب با حرکت یا تنفس بدتر شود، به ندرت می تواند نشان دهنده بیماری عروق کرونر قلب باشد.

علت سوزش قلب که با یک تغییر در موقعیت یا حرکت فرد، اغلب بدتر و یا بهتر می شود، عموما نشان دهنده یک درگیری در دنده ها، ماهیچه ها، غضروف و یا ریه ها می باشد. به این علت است که می گویند چنین دردی مهم نیست اما درد شدید قفسه سینه بدون حالت تیر کشندگی می تواند نشان دهنده یک شرایط جدی باشد.

یک لخته خون در ریه می تواند درد شدیدی ایجاد کند. ذات الریه یا عفونت ریه ها می توانند تیر کشیدن قلب را به دنبال داشته باشند که با حرکت کردن بدتر می شوند. مایعی که در فضای اطراف قلب تجمع می باید (به نام پریکارد) می تواند در حالت طبیعی علت تیر کشیدن قلب باشد. اگر تیرکشیدن و سوزش قلب در شما شدید است، هرگز آن را نادیده نگیرید.

علائم خطرناکی که خانم‌ها باید مدام چک کنند

کدام درد قلب خطرناک است؟ در واقع انسداد قلبی در زنان گاهی اوقات با درد شدید تیر کشنده ای همراه است. به عنوان یک قاعده کلی، درد بر روی قفسه سینه که با حرکت و یا فشار دادن بدتر نمی شود می تواند خطرناک باشد.

در واقع زنان اغلب نشانه های مختلف دارند که بیان کننده بیماری های قلبی در آنان است. با این وجود اگر شما یک زن هستید و فکر می کنید مبتلا به بیماری قلبی باشید این علایم را در خود چک کنید.

علایم تیرکشیدن قلب که نشان دهنده ی انسداد قلبی نیستند!

– تیرکشیدن قلب که در مدت زمان بسیار کوتاهی و فقط در عرض چند ثانیه اتفاق می افتد.

– درد فرو کردن جسم تیزی که با فشار آوردن بر روی قفسه سینه تان بدتر می شود.

– هنگامی که تحرک باعث تشدید سوزش قلب می شود.

بطور خلاصه دردهایی که در انتهای روز اتفاق بیفتند، عموما منشاء غیر قلبی دارند. معمولا در یک منطقه بیشتر هستند و معمولا به آسانی نقطه درد مشخص می گردد. این نوع تیر کشیدن قلب ممکن است بسیار سریع، زودگذر و فقط در عرض چند ثانیه باشد و یا ممکن است چند ساعت طول بکشند. در واقع این دردها با ورزش های هوازی بهبود می یابند و می توانید از مسکن های ساده مثل استامینوفن یا ایبوپروفن، کمپرس آب گرم و آنتی اسید ها استفاده نموده و همچنین روش های اطمینان بخشی برای پی بردن شما به منشاء غیر قلبی سوزش سر سینه تان باشند.

به یاد داشته باشید که در این مقاله این مطلب عنوان نمی شود که درد تیز یا تیر کشنده قلب جدی نیست. همانطور که اشاره شد برخی از شرایط نسبتا جدی هم می تواند یک درد تیر کشیدن قلب مانند فرو کردن جسم در قفسه سینه را ایجاد کند.

بنابراین در صورت مواجه با سوزش قلب طولانی و تشدید شونده در ناحیه قفسه سینه به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید.

پزشک پس از پرسیدن علایم اولیه و پرسیدن سابقه خانوادگی بیماری قلبی، در صورت صلاحدید اقدامات تشخیصی از جمله نوار قلب و اکو را تجویز خواهد کرد.

دکتر محمد حسین نجفی فوق تخصص قلب و عروق

پرسش از دکتر قلب🔔

3.5/5 - (62 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سینا پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 4622 مشاهده پرسش
    سلام دو سه روزه قفسه سینه من گرم میشه البته هم چپ وهم راست
    بعد باعث داغ شدن قلبم میشه یعنی حرارتش میره بالا
    و در بالای قلبم احساس گرفتگی دارم
    شرایطم چجوریه میشع توزیع بدین.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      این علایم قلبی نیست و احتمالا ناشی از اضطرابه

  • تصویر کاربر Javadi جمعه ۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام.چندروزه همش استرس شدید دارم و بعدش عرق سرد کمی،، بلافاصله تیرکشیدن خفیف قلب،بعدازچندساعت قطع میشه ودوباره میگیره،،امشبم تقریبا نمی ذاره درست بخوابم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      پروپرانولول ۱۰ و کلر دیاز پوکساید ۵ هر ۱۲ ساعت استفاده کنید

      بعدا به روانپزشک مراجعه کنید

      از نظر پرکاری تیروئید آزمایش انجام دهید

  • تصویر کاربر رزا شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    با سلام خانمی 30 ساله هستم و غقط سابقه شلی دریچه میترال قلب دارم، در حال تماشای تی وی بودم که ناگهان از چند طرف احاس تیر کشیدن قلب (حالت فرو رفتن سوزن ) که خیلی ناگهان و شدید همراه با درد و فشار بود، بعد ا ز انمن احساس سنگین شدن سر همراه با سرگیجه داشتم و کمی در کف دستم احساس عرق کردم، و دست چپم احساس بی حسی کردم.
    اما سعی کردم با نفس های عمیق و راه رفتن به وضعیت خودم کمک کنم و فشارم که گرفتم 11 رو 6/8 بود. با گذشت یک ساعت همچنان احساس درد و سنگینی پشت کتف چپ و کمی بی حسی دست چپ دارم؟ باید اقدام خاصی کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      تیر کشیدن معمولا قلبی نیست

      احتمالا دچار افت فشار موقت شده اید

      بعدا جهت بررسی و معاینه و اکو مراجعه کنید

  • تصویر کاربر Farzad شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ببخشید ی سوال دارم مادر من 45 سال سن داره ک سال قبل انژیوگرافی کرد..از همون موقع پشت کتفش شدیدا میسوزه ب طوری ک میزنه ب قفسه سینه..وقتی پشت کتفش لمس میکنیم انگار توده ای یا ورمی وجود داره ..خیلی نگرانم میشه بگین مشکلش چیه؟ فشار خونم دارن مادرم
    1. تصویر کاربر Farzad پنجشنبه ۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام میشه جواب بدین
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      این درد قلبی نیست و ممکنه مفصلی یا عضلانی باشه

       بهتره به روماتولوژیست مراجعه کنید

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سارا شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    باسلام
    خانومی 28 ساله هستم.حدود سه ماه پیش درحال مطالعه بودم که به یکباره درد شدیدی درناحیه قفسه سینه احساس کردم و دستام شروع به لرزیدن کرد.یک جور احساس ضعف و بی حسی و سوزن سوزن شدن درناحیه قفسه سینه داشتم. به پزشک مراجعه کردم نوارقلب و اکو تست ورزش انجام دادم که گفتن مشکلی نیس و فقط کمی افتادگی دریچه میترال دارم که اونم چیز مهمی نیست و داروهم ندادن. اما من از اونروز دیگه مثل قبل نشدم. حتی یک روز نیست که من درد نداشته باشم. از ناحیه فک سمت چپ و گردن و شانه و بازو چپ و قفسه سینه چپ درد دارم جوری که حتی با استراحتم خوب نمیشه. همیشه این درد باهام هست فقط شدتش فرق میکنه. مثلا شبها خیلی شدیدتر میشه. یک جور سوزشو دردو سوزن سوزن شدن و بی حسی و ضعف تو قسمتاییی که گفتم دارم. خواهش میکنم کمکم کنین و جوابمو بدین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام احتمالا اینها علائم قلبی نیست و علائم اضطراب و پانیک است به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر زهره شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    باسلام و عرض خسته نباشید
    من بیمار50ساله زن هستم که از حدود سه ماه پیش درد در ناحیه قفسه سینه احساس کردم وفشارم افزایش پیدا کرد.حدپد سه هفته پیش آنژیوگرافی کردم که نتایج آن راهم ارسال میکنم .و فقط به من آترواستاتین 40و امیلو دیپین دادن با لوزارتان و اقدام دیگری برا باز شدن عروق انجام نشد .الان بعد از یک ماه بعد از هر فعالیت سبک و بعضاً در زمان استراحت احساس سوزش در ناحیه قفسه میکنم و حالم بد میشه به طوری که دیگه نمیتونم کارمو ادامه بدم و به شدت خسته میشم .
    برای پیاده روی هم بیشتر از 15دقیقه دچار افزایش ضربان قلب و فشار خون میشم ک قابل تحمل نیست و مجبور میشم قرص زیر زبانی بخورم ...ممنون میشم راهنمایی کنید
    آیا این گرفتگی عروق بدون آنژیوپلاستی و با قرص درمان میشه ؟!؟
    وایا این درد و سوزش و بی حالی مربوط به همون هست ودرمانش چیست ؟!؟
    ممنون از اینکه وقتی میگذارید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      با توجه به علائمتون ممکنه تنگی بیش از ۵۰ درصد باشه

      باید با سی دی آنژیوگرافی جهت بررسی و معاینه مراجعه کنید

  • تصویر کاربر مریم شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    با عرض سلام وخسته نباشید خدمت شما دکتر محترم
    .تقریبا 3هفته پیش سرما خوردگی داشتم به پزشک مراجعه کرده وطی یک هقته درمان شدم ولی همچنان سرفه خشک آزار دهنده با من بود
    که اونهم یک هفته طول کشیدتا بهتر بشه وکاملا از بین بره. ولی متاسفانه چند روزی هست درد ملایمی رو تو قلبم احساس میکنم. به سمت چپ که می خوابم بیشتر خودشو نشون میده ویه حسی دارم که می خوام سمت راست قلبم رو هي فشار بدم،لازم به ذکره که یک هفته ای هم ميشه که شروع به مصرف روزانه کاپو چینوکردم.تا حد امکان سعی کردم شرح وضعیت رو دقیق عنوان کنم. ممنون میشم بنده رو راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام احتمالا این درد عضلانی هست مسکن مثل استامینوفن ۵۰۰ هر ۱۲ ساعت استفاده کنید اگر بهتر نشدید مراجعه کنید

  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    سلام مادرم دردوسوزش قلب دارد بیماری ریه ای دارد به خاطراینکه آنفولانزاگرفت ویروس باعث ریه درد وخوابیدن ریه ها روی هم شدامامتاسفانه به خاطر کرونا نمی توانیم به پزشک مراجعه کنیم ودرشهر ماپزشک قلب وجودنداردخیلی نگرانم خواهش میکنم جوابم رابدهیدوبگوییدچه کارکنیم وچه دارویی مصرف کندلطفاپاسخ دهید خیلی نگرانم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام متاسفانه بدون معاینه بیمار نمیشه اظهار نظر کرد باید حتماً به پزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر امیرعلی یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید
    من پسر۲۹ساله هستم که۶سال پیش عمل قلب باز کردم دوتا دریچه عوض کردم و قرص وارفارین و پروپرانولول۱۰مصرف میکنم.
    الان ۴.۵روزی هست که در سمت راست قفسه سینم احساس سوزش دارم و عصر به بعد بیشتر میشه اما صبح و ظهرها بهترم.الان۳هفته ای هم هس از خونه بیرون نرفتم.تب و سرفه هم ندارم
    میخواستم بدونم برای استرس و ترس اینطوری شدم یا مشکل چیز دیگه ست؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام احتمالا درد قلبی نیست و ناشی از اضطراب است

      اما اگر ادامه داشت حتما باید ویزیت شوید

  • تصویر کاربر رها یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما آقای دکتر من دختری هستم ۳۵ ساله...مشکل قلبی ندارم ولی رفلاکس معده دارم که تحت درمانم قرص لانزو میخورم...یه وقتایی قلبم تیر میکشه وای امروز از صبح قسمت پشت قلبم بالا تر از کمرم سمت چپ درد میکنه دراز میکشم خوب میشه ولی بلند میشم درد میگیره قفسه سینه ام درد نمیکنه ولی نفس میکشم پشتم درد عجیبی میگیره تپش قلبم ندارم ...سرفه هم نمیکنم ممنونم دلیلش و به من بگید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام تیرکشیدن معمولاً قلبی نیست و علت عضلانی یا اضطرابی داره

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر