دکتر محمد حسین نجفی

تیر کشیدن قلب یا سوزش قلب می تواند در تمام افراد رخ دهد. علت تیر کشیدن تیر کشیدن سینه سمت چپ کاملا مختلف است اما بدیهی است که تیر کشیدن قلب آن هم بدون دانستن علت سوزش قلب، می تواند افراد را عصبی کند. آیا می‌دانید کدام درد قلب خطرناک است؟

 

همیشه اولین چیزی که از تیر کشیدن قلب به ذهن افراد خطور می کند، ترس وجود یک انسداد یا گرفتگی قلبی است که می تواند نشان دهنده  ی یک مشکل بزرگ و به خطر انداختن زندگی فرد باشد. چنین تفکری نتیجه ای جز دلهره و استرس نخواهد داشت.

علت تیر کشیدن قلب

تیر کشیدن قلب در بسیاری از اشکال و ابعاد وجود دارد. سوزش قلب ممکن است به عنوان احساس پری، سنگینی سر دل، درد، تیر کشیدن سینه سمت چپ ، فشار، تکان، تیر کشیدن قلب هنگام نفس عمیق، لرزش و انواع بسیاری دیگر رخ دهد.

اما تمام بیماران یک علامت مشخص دارند و آن هم یک درد تیر کشنده در ناحیه قلبی می باشد. تیرکشیدن قلب می تواند به صورت فرو کردن یک جسم نوک تیز مثل چاقو درون قلب احساس شود.

🔔آیا شما تا به حال این نوع از درد قفسه سینه را داشته اید؟ احساس فرو کردن چاقو یا سوزش در قفسه سینه، تیر کشیدن قلب حتی در جوانان 

🔔از کجا بفهمیم که درد قلبی داریم یا درد معده؟ پاسخ در کلیپ زیر 

اگر پس از تیرکشیدن قلب حال شما بهتر شده اصلا جای نگرانی نیست و نیازی نیست به این فکر کنید که آیا مسئله عجیب و غریبی در شما اتفاق افتاده یا خیر؟ بسیاری از افراد در یک زمان از زندگی خود به دلایل مختف از جمله عصبی شدن و استرس مبتلا به سوزش قلب شدید می شوند.

چیزی که خوب است بدانید اینست که دردی که تیز یا تیر کشنده، مانند سوزن سوزن شدن باشد اغلب به دلیل انسداد قلبی نیست. به خصوص، اگر تیرکشیدن قلب با حرکت یا تنفس بدتر شود، به ندرت می تواند نشان دهنده بیماری عروق کرونر قلب باشد.

علت سوزش قلب که با یک تغییر در موقعیت یا حرکت فرد، اغلب بدتر و یا بهتر می شود، عموما نشان دهنده یک درگیری در دنده ها، ماهیچه ها، غضروف و یا ریه ها می باشد. به این علت است که می گویند چنین دردی مهم نیست اما درد شدید قفسه سینه بدون حالت تیر کشندگی می تواند نشان دهنده یک شرایط جدی باشد.

یک لخته خون در ریه می تواند درد شدیدی ایجاد کند. ذات الریه یا عفونت ریه ها می توانند تیر کشیدن قلب را به دنبال داشته باشند که با حرکت کردن بدتر می شوند. مایعی که در فضای اطراف قلب تجمع می باید (به نام پریکارد) می تواند در حالت طبیعی علت تیر کشیدن قلب باشد. اگر تیرکشیدن و سوزش قلب در شما شدید است، هرگز آن را نادیده نگیرید.

علائم خطرناکی که خانم‌ها باید مدام چک کنند

کدام درد قلب خطرناک است؟ در واقع انسداد قلبی در زنان گاهی اوقات با درد شدید تیر کشنده ای همراه است. به عنوان یک قاعده کلی، درد بر روی قفسه سینه که با حرکت و یا فشار دادن بدتر نمی شود می تواند خطرناک باشد.

در واقع زنان اغلب نشانه های مختلف دارند که بیان کننده بیماری های قلبی در آنان است. با این وجود اگر شما یک زن هستید و فکر می کنید مبتلا به بیماری قلبی باشید این علایم را در خود چک کنید.

علایم تیرکشیدن قلب که نشان دهنده ی انسداد قلبی نیستند!

– تیرکشیدن قلب که در مدت زمان بسیار کوتاهی و فقط در عرض چند ثانیه اتفاق می افتد.

– درد فرو کردن جسم تیزی که با فشار آوردن بر روی قفسه سینه تان بدتر می شود.

– هنگامی که تحرک باعث تشدید سوزش قلب می شود.

بطور خلاصه دردهایی که در انتهای روز اتفاق بیفتند، عموما منشاء غیر قلبی دارند. معمولا در یک منطقه بیشتر هستند و معمولا به آسانی نقطه درد مشخص می گردد. این نوع تیر کشیدن قلب ممکن است بسیار سریع، زودگذر و فقط در عرض چند ثانیه باشد و یا ممکن است چند ساعت طول بکشند. در واقع این دردها با ورزش های هوازی بهبود می یابند و می توانید از مسکن های ساده مثل استامینوفن یا ایبوپروفن، کمپرس آب گرم و آنتی اسید ها استفاده نموده و همچنین روش های اطمینان بخشی برای پی بردن شما به منشاء غیر قلبی سوزش سر سینه تان باشند.

به یاد داشته باشید که در این مقاله این مطلب عنوان نمی شود که درد تیز یا تیر کشنده قلب جدی نیست. همانطور که اشاره شد برخی از شرایط نسبتا جدی هم می تواند یک درد تیر کشیدن قلب مانند فرو کردن جسم در قفسه سینه را ایجاد کند.

بنابراین در صورت مواجه با سوزش قلب طولانی و تشدید شونده در ناحیه قفسه سینه به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید.

پزشک پس از پرسیدن علایم اولیه و پرسیدن سابقه خانوادگی بیماری قلبی، در صورت صلاحدید اقدامات تشخیصی از جمله نوار قلب و اکو را تجویز خواهد کرد.

دکتر محمد حسین نجفی فوق تخصص قلب و عروق

پرسش از دکتر قلب🔔

3.5/5 - (62 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۱ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 156 مشاهده پرسش
    سلام خدمت جناب دکتر جوانی سی ساله هستم چند ماهی هست بعضی وقتا درد معده دارم جدیدا درد از گلو تا سر شکم وقفسه سینه دارم لطفا راهنماییم کنید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۱ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      ممكنه قلبي يا گولرشي باشه
      بايد فورا هم به متخصص قلب و هم گوارش مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر سینا دوشنبه ۱۰ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید من نزدیک 2 ساله درد دست چپ و پشت و قفسه سینه دارم یک بار پارسال تست اکو و ورزش دادم گفتن مشکلی نیست یک بار 10 روز پیش که بازهم گفتن تست ها مشکلی نداره و نیاز به هیچ دارویی نیست اما باز هم درد ها میاد میخواستم ببینم با این تست ها و نوار قلب م که 2 3 بار رفتم گفتن سالمه این درد ها از قلب نیست ؟ ممنون پسر 24 ساله ام شدیدا استرسی ام و سیگار هم میکشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۰ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      دردتون قلبي نيست
      براي درمان اضطرابتون به روانپزشك مراجعه كتيد
      شايد هم مشكل گوارشي هست
  • تصویر کاربر الناز دوشنبه ۱۰ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    با سلام من 35سال سن دارم همیشه سوزش پستان چپ دارم و تازگیها بی حسی دست چپ و گاهی درد کتف و پشت شانه دارم اما هر 6ماه نوار قلب و اکوی قلب انجام میدم میگن قلب شما سالم آیا به نظر شما این دردهامربوط به قلب میباشد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۰ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      ميتونيد تست ورزش انجام دهيد تا مطمين شويد
      اگر هم اضطراب داريد به روانپزشك مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر زهرا یکشنبه ۲ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 156 مشاهده پرسش
    سلام خدمت شما ، من ۱۵ سالمه و تقریبا ۳ ، ۴ ماه هست که هنگام دویدن بعد از طی مسافتی متوقف میشم و تنگی نفس شدید پیدا میکنم و تا چند ماه پیش علاوه بر این گاهی اوقات قلبم درد میگرفت و تیر میکشید پس از یک دقیقه بر طرف میشد و کل روز احساس خستگی و بی حالی داشتم در حالی که الان چند هفته هست که حتی هنگام نشستن و گاهی هنگام خوابیدن تنگی نفس دارم و انگار اکسیژن کمه و این اذیتم میکنه و درد قلبی که گاهی چند روز یکبار اتفاق می افتد تعداد دفعاتش خیلی زیاد شده ممکنه توی یک روز چندین بار درد قلب سراغم بیاد حتی زمانی که دارم درس می خونم به همراه تنگی نفس و معلم بهداشت دبیرستانمون هم گفتن چون تو فرد بی تحرکی هستی باید بدوی و ورزش های هوازی انجام بدی در حالی که بعد از مسافتی دویدن درد و تنگی نفس دارم می خواستم بپرسم باید چه کار کنم . با تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد مراجعه كنيد و اكو شويد تا مشخص شود كه مشكل از قلب هست يا خير
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۲۴ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 136 مشاهده پرسش
    دوسال گذشته دومرتبه شده است که غذادرگلویم گره خوردوناگهانبحالت بیهوشی افتادم زمین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۴ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد حتما ويزيت و معاينه شويد
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۴ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      بايد مراجعه كنيد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۱۸ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 147 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام . بنده حدود دو ماه قبل اکوکاردیوگرافی انجام دادم و دکترم گفتن مشکلی نداره . ولی گاهی اوقات درد در سینم احساس میکنم . با توجه به اینکه اکو سالمه . خطر حمله یا سکته تهدیدم نمیکنه ؟ . به شدت فوبیا و ترس دارم از این بابت و فکرمو مشغول کرده از زندگی افتادم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۸ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بهتره جهت درمان اضطراب به روانپزشك مراجعه كنيد
      اگر بهتر نشديد تست ورزش انجام دهيد
  • تصویر کاربر مسعود سه شنبه ۱۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    علت بالا رفتن انزیم رنین وبالارفتن فشارخون.اسکن ادرنال سالم..باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      علل زيادي داره
      بايد به فوق غدد و فوق كليه مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر نگار سه شنبه ۱۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    البته در ادامه سوال و توضیحات قبلی . درد قفسه سینه ای که چند روزه دچارش شدم می‌تونه بخاطر نزدیک‌بودن زمان پریود باشه؟ ( در توضیحات قبلی خدمتتون گفتم که اسفند ماه به ایران آمدم به دلیل اظطراب دچار مشکلاتی شدم....)
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بله
  • تصویر کاربر ماندانا جمعه ۲ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 153 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید، من 34 ساله هستم و الان مدتی هست که قلبم تیر میکشه و عرق زیادی هم می کنم تقریباً دو ماه می شد که این حال را داشتم ولی بعد از مدتی خودش خوب شد الان یک هفته میشه دوباره قلبم تیر میکشه و متاسفانه شبها موقع خواب بیشتر اذیتم میکنه جوری که نمی تونم موقع خواب رواندازی قسمت قلبم رو تحمل کنم به نظرتون مشکل قلب دارم !
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      ممكنه قلبي و اضطرابي باشه
      بهتره ويزيت و معاينه شويد
  • تصویر کاربر نازنین پنجشنبه ۱ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من چن وقته تقربیا هر روز یا یه روز درمیون زیر سینه ی چپم به طوری ناگهانی سوزش بدی رو احساس میکنم که بافشار دادن و نفس نکشیدن توی چند لحظه بهتر میشه . حالا میخواستم بدونم این موضوع جدی که نیس؟!
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمالا قلبي نيست
      اگر اضطراب داريد به روانپزشك مراجعه كنيد
      اگر بهتر نشديد مراجعه كنيد جهت بررسي بيشتر
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر