دکتر محمد حسین نجفی

تیر کشیدن قلب یا سوزش قلب می تواند در تمام افراد رخ دهد. علت تیر کشیدن تیر کشیدن سینه سمت چپ کاملا مختلف است اما بدیهی است که تیر کشیدن قلب آن هم بدون دانستن علت سوزش قلب، می تواند افراد را عصبی کند. آیا می‌دانید کدام درد قلب خطرناک است؟

 

همیشه اولین چیزی که از تیر کشیدن قلب به ذهن افراد خطور می کند، ترس وجود یک انسداد یا گرفتگی قلبی است که می تواند نشان دهنده  ی یک مشکل بزرگ و به خطر انداختن زندگی فرد باشد. چنین تفکری نتیجه ای جز دلهره و استرس نخواهد داشت.

علت تیر کشیدن قلب

تیر کشیدن قلب در بسیاری از اشکال و ابعاد وجود دارد. سوزش قلب ممکن است به عنوان احساس پری، سنگینی سر دل، درد، تیر کشیدن سینه سمت چپ ، فشار، تکان، تیر کشیدن قلب هنگام نفس عمیق، لرزش و انواع بسیاری دیگر رخ دهد.

اما تمام بیماران یک علامت مشخص دارند و آن هم یک درد تیر کشنده در ناحیه قلبی می باشد. تیرکشیدن قلب می تواند به صورت فرو کردن یک جسم نوک تیز مثل چاقو درون قلب احساس شود.

🔔آیا شما تا به حال این نوع از درد قفسه سینه را داشته اید؟ احساس فرو کردن چاقو یا سوزش در قفسه سینه، تیر کشیدن قلب حتی در جوانان 

🔔از کجا بفهمیم که درد قلبی داریم یا درد معده؟ پاسخ در کلیپ زیر 

اگر پس از تیرکشیدن قلب حال شما بهتر شده اصلا جای نگرانی نیست و نیازی نیست به این فکر کنید که آیا مسئله عجیب و غریبی در شما اتفاق افتاده یا خیر؟ بسیاری از افراد در یک زمان از زندگی خود به دلایل مختف از جمله عصبی شدن و استرس مبتلا به سوزش قلب شدید می شوند.

چیزی که خوب است بدانید اینست که دردی که تیز یا تیر کشنده، مانند سوزن سوزن شدن باشد اغلب به دلیل انسداد قلبی نیست. به خصوص، اگر تیرکشیدن قلب با حرکت یا تنفس بدتر شود، به ندرت می تواند نشان دهنده بیماری عروق کرونر قلب باشد.

علت سوزش قلب که با یک تغییر در موقعیت یا حرکت فرد، اغلب بدتر و یا بهتر می شود، عموما نشان دهنده یک درگیری در دنده ها، ماهیچه ها، غضروف و یا ریه ها می باشد. به این علت است که می گویند چنین دردی مهم نیست اما درد شدید قفسه سینه بدون حالت تیر کشندگی می تواند نشان دهنده یک شرایط جدی باشد.

یک لخته خون در ریه می تواند درد شدیدی ایجاد کند. ذات الریه یا عفونت ریه ها می توانند تیر کشیدن قلب را به دنبال داشته باشند که با حرکت کردن بدتر می شوند. مایعی که در فضای اطراف قلب تجمع می باید (به نام پریکارد) می تواند در حالت طبیعی علت تیر کشیدن قلب باشد. اگر تیرکشیدن و سوزش قلب در شما شدید است، هرگز آن را نادیده نگیرید.

علائم خطرناکی که خانم‌ها باید مدام چک کنند

کدام درد قلب خطرناک است؟ در واقع انسداد قلبی در زنان گاهی اوقات با درد شدید تیر کشنده ای همراه است. به عنوان یک قاعده کلی، درد بر روی قفسه سینه که با حرکت و یا فشار دادن بدتر نمی شود می تواند خطرناک باشد.

در واقع زنان اغلب نشانه های مختلف دارند که بیان کننده بیماری های قلبی در آنان است. با این وجود اگر شما یک زن هستید و فکر می کنید مبتلا به بیماری قلبی باشید این علایم را در خود چک کنید.

علایم تیرکشیدن قلب که نشان دهنده ی انسداد قلبی نیستند!

– تیرکشیدن قلب که در مدت زمان بسیار کوتاهی و فقط در عرض چند ثانیه اتفاق می افتد.

– درد فرو کردن جسم تیزی که با فشار آوردن بر روی قفسه سینه تان بدتر می شود.

– هنگامی که تحرک باعث تشدید سوزش قلب می شود.

بطور خلاصه دردهایی که در انتهای روز اتفاق بیفتند، عموما منشاء غیر قلبی دارند. معمولا در یک منطقه بیشتر هستند و معمولا به آسانی نقطه درد مشخص می گردد. این نوع تیر کشیدن قلب ممکن است بسیار سریع، زودگذر و فقط در عرض چند ثانیه باشد و یا ممکن است چند ساعت طول بکشند. در واقع این دردها با ورزش های هوازی بهبود می یابند و می توانید از مسکن های ساده مثل استامینوفن یا ایبوپروفن، کمپرس آب گرم و آنتی اسید ها استفاده نموده و همچنین روش های اطمینان بخشی برای پی بردن شما به منشاء غیر قلبی سوزش سر سینه تان باشند.

به یاد داشته باشید که در این مقاله این مطلب عنوان نمی شود که درد تیز یا تیر کشنده قلب جدی نیست. همانطور که اشاره شد برخی از شرایط نسبتا جدی هم می تواند یک درد تیر کشیدن قلب مانند فرو کردن جسم در قفسه سینه را ایجاد کند.

بنابراین در صورت مواجه با سوزش قلب طولانی و تشدید شونده در ناحیه قفسه سینه به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید.

پزشک پس از پرسیدن علایم اولیه و پرسیدن سابقه خانوادگی بیماری قلبی، در صورت صلاحدید اقدامات تشخیصی از جمله نوار قلب و اکو را تجویز خواهد کرد.

دکتر محمد حسین نجفی فوق تخصص قلب و عروق

پرسش از دکتر قلب🔔

3.5/5 - (62 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر م سه شنبه ۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    سلام 10 سال پیش شوهرم برای جراحی نوار قلب گرفت که گفتن قلبش مثل پیر مردا میزنه ولی اهمیت نداد سه سال پیش رفت دکتر تست ورزش داد که با ورزش قلبش به 50 رسید اکو هم کرد دکتر گفت شاید به خاطر کار زیاد وبلند کردن وسیله سنگین اینطوری شده هیچ علاعمی هم نداره بعضی وقتا قلبش تیر میکشه که با نفس عمیق خوب میشه دکتر هیچ قرصی نداد فقط سالی یک بار باید بره چک کنه که نمیره میخاستم بدونم مشکل قلبیش خطرناکه آیا تشخیص دکتر درسته یکی از دکترها هم با نوار قلب و اکو گفت باید EPS بشه نمیدونم چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید.با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بيمار و مداركشون بايد ديده شود تا بشه نظر داد
  • تصویر کاربر اکرم سه شنبه ۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام من زنی 36 ساله هستم حدودا 7سال پیش دچار اظطراب حاد شدم که بامراجعه به پزشک بهتر شدم در حال حاضر 3سالی هست که قرص مصرف نمیکنم دو سال بعد از اظطرابم هنگام دلا سدن تپش قلب گرفتم که با پراپرانول بهتر شدم سه سالی میشه که روی پای چپم فشار بیارم درقسمت قفسه سینه زیر گلو یه چیزی مثل ضربان میزنه بعد یهو تپش میگیرم اکو هم کردم دکتر گفت چیزی نیست الان چند وقتیه قلبم تیر میزنه کتفم و دست چپم هم درد خفیف داره ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر سعید یکشنبه ۶ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر .خسته نباشید.ببخشید من یه سوال دارم من وقتی ک نفس میکشم قلبم درد میکنه میتونم بپرسم علتش چیع و چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۶ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      به اين شكل نميشه نظر داد
      بايد مراجعه كنيد تا معاينه شويد
  • تصویر کاربر یاسین یکشنبه ۶ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    سلام. من یه پسر 18 ساله هستم که تا همین سال گذشته ورزش انجام میدادم به طور مرتب و هیچی مشکلی نداشتم اما یک مدتی هست که معمولا هرچند وقت یکبار(حدودا 14 روز) یه درد به صورت رعد و برقی که اکثرا خفیف هست احساس میکنم که 2 ثانیه بیشتر طول نمیکشه ولی بعد از اون تا تقریبا یک دقیقه اگه نفس خیلی عمیق بکشم احساس میکنم دنده هام خفیف درد میگیره و هیچ مشکل تنگی نفس ندارم. میخواستم بدونم مشکل قلبیه یا عضله یا استرس؟
    با توجه به اینکه کنکوری هستم
    1. تصویر کاربر یاسین شنبه ۵ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      چند وقت پیش به دلایل مسمویت نوار قلب دادم و هیچ مشکلی نداشتم
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۶ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اين درد با اين كيفيت قلبي نيست
      و ميتونه اضطرابي باسه
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مینا یکشنبه ۶ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 148 مشاهده پرسش
    سلام.من یه دختره 21ساله هستم 5سال پیش مشکل تپش قلب داشتم رفتم دکتر و بهم قرص پرانول داد یه مدت مصرف میکردم ولی الان3ساله گذاشتم کنار اخیرا قلبم خیلی تیر میکشه قفسه سینن سنگین میشه نفسم بالا نمیاد نفس عمیق نمیتونم بکشم بین کتف چپم میسوزه وقتی هم میخام قلبمو ماساژ بدم قفسه سینم درد میکنه میشه لطفا راهنماییم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۶ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمالا مشكل اضطرابي داريد و بهتره به روانپزشك مراجعه كنيد
      اگر بهتر نشديد جهت بررسي مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر مینا یکشنبه ۶ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام.من یه دختره 21ساله هستم 5سال پیش مشکل تپش قلب داشتم رفتم دکتر و بهم قرص پرانول داد یه مدت مصرف میکردم ولی الان3ساله گذاشتم کنار اخیرا قلبم خیلی تیر میکشه قفسه سینن سنگین میشه نفسم بالا نمیاد نفس عمیق نمیتونم بکشم بین کتف چپم میسوزه وقتی هم میخام قلبمو ماساژ بدم قفسه سینم درد میکنه میشه لطفا راهنماییم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۶ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمالا مشكل اضطرابي داريد
      بهتره به روانپزشك مراجعه كنيد و اگر بهتر نشديد جهت بررسي مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر عالیه یکشنبه ۶ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    من حدود ۳ روزه سمت چپ قفسه سینه ام میسوزه... دکتر رفتم قرص رانیتیدین داد و گفت از معده اته ... اما خوب نشدم هنوز... دلیلش چی می‌تونه باشه؟؟ آیا جدیه و باید برم دکتر قلب ؟؟ یا برم دکتر معده؟؟؟ کمکم کنین ک این سوزش از بین بره... ممنونم از شما ????
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۵ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      حتما جهت معاينه و بررسي به متخصص قلب مراجعه كنيد
    2. تصویر کاربر عالیه شنبه ۵ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      دکتر رفتم اما گفت نمیتونه از قلب باشه چون علائمی دگ ای ندارم... محل سوزش سمت چپه اما بالای قلب... نظر شما اینه که از قلبه؟؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۶ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      احتمالا درد درراثر اضطرابه
      به روانپزشك مراجعه كنيد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر امير شنبه ۵ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    درد و تير كشيدن شديد در عرض چند ثانيه فقط در نواحى قلبى بعد از چند ثانيه بهتر شد
    بعد از ان با خم شدن تير كشيدن كم در همان قسمت احساس ميشد.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۵ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمالا درد قلبي نيست و زمينه اضطرابي داره
      به روانپزشك مراجعه كتيد و اگر بهتر نشديد جهت بررسي بيشتر مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر حسین شنبه ۵ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من در دعوا چاقو خورده تو قلبم قفسه سینه سمت چپم باز کردن قلبم عمل کردن بخیه کردن بطن راستم یک سانت چاقو رفته داخلش ایا قلبم بخیه کردن خوب میشود بر میگردم مثل اول بعد قفسه سینه ام و قلبم احساس گرفتگی داره خوب میشود سینه ام زمان میبره تا خوب خم و راست بشم احساس درد نکنم مرسی از لطف شما با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۵ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد بعد از عمل اكو شويد تا مشخص شود
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۴ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    باسلام و خسته نباشین خدمت شما
    مردی هستم۶۰ساله جانباز شیمیایی که حدود۵سال پیش قلبم بالن زدم ولی چند وقتی که در ناحیه سینه سمت چپم احساس سوزش و تیرکشیدن دارم جوری که احساس میکنم قلبم سوزن سوزن میشه که با زیرزبانی زود حل میشه ممنون میشم راهنماییم کنین
    باتشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۴ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد مراجعه كنيد و حتما تست ورزش انجام بديد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر