دکتر محمد حسین نجفی

تیر کشیدن قلب یا سوزش قلب می تواند در تمام افراد رخ دهد. علت تیر کشیدن تیر کشیدن سینه سمت چپ کاملا مختلف است اما بدیهی است که تیر کشیدن قلب آن هم بدون دانستن علت سوزش قلب، می تواند افراد را عصبی کند. آیا می‌دانید کدام درد قلب خطرناک است؟

 

همیشه اولین چیزی که از تیر کشیدن قلب به ذهن افراد خطور می کند، ترس وجود یک انسداد یا گرفتگی قلبی است که می تواند نشان دهنده  ی یک مشکل بزرگ و به خطر انداختن زندگی فرد باشد. چنین تفکری نتیجه ای جز دلهره و استرس نخواهد داشت.

علت تیر کشیدن قلب

تیر کشیدن قلب در بسیاری از اشکال و ابعاد وجود دارد. سوزش قلب ممکن است به عنوان احساس پری، سنگینی سر دل، درد، تیر کشیدن سینه سمت چپ ، فشار، تکان، تیر کشیدن قلب هنگام نفس عمیق، لرزش و انواع بسیاری دیگر رخ دهد.

اما تمام بیماران یک علامت مشخص دارند و آن هم یک درد تیر کشنده در ناحیه قلبی می باشد. تیرکشیدن قلب می تواند به صورت فرو کردن یک جسم نوک تیز مثل چاقو درون قلب احساس شود.

🔔آیا شما تا به حال این نوع از درد قفسه سینه را داشته اید؟ احساس فرو کردن چاقو یا سوزش در قفسه سینه، تیر کشیدن قلب حتی در جوانان 

🔔از کجا بفهمیم که درد قلبی داریم یا درد معده؟ پاسخ در کلیپ زیر 

اگر پس از تیرکشیدن قلب حال شما بهتر شده اصلا جای نگرانی نیست و نیازی نیست به این فکر کنید که آیا مسئله عجیب و غریبی در شما اتفاق افتاده یا خیر؟ بسیاری از افراد در یک زمان از زندگی خود به دلایل مختف از جمله عصبی شدن و استرس مبتلا به سوزش قلب شدید می شوند.

چیزی که خوب است بدانید اینست که دردی که تیز یا تیر کشنده، مانند سوزن سوزن شدن باشد اغلب به دلیل انسداد قلبی نیست. به خصوص، اگر تیرکشیدن قلب با حرکت یا تنفس بدتر شود، به ندرت می تواند نشان دهنده بیماری عروق کرونر قلب باشد.

علت سوزش قلب که با یک تغییر در موقعیت یا حرکت فرد، اغلب بدتر و یا بهتر می شود، عموما نشان دهنده یک درگیری در دنده ها، ماهیچه ها، غضروف و یا ریه ها می باشد. به این علت است که می گویند چنین دردی مهم نیست اما درد شدید قفسه سینه بدون حالت تیر کشندگی می تواند نشان دهنده یک شرایط جدی باشد.

یک لخته خون در ریه می تواند درد شدیدی ایجاد کند. ذات الریه یا عفونت ریه ها می توانند تیر کشیدن قلب را به دنبال داشته باشند که با حرکت کردن بدتر می شوند. مایعی که در فضای اطراف قلب تجمع می باید (به نام پریکارد) می تواند در حالت طبیعی علت تیر کشیدن قلب باشد. اگر تیرکشیدن و سوزش قلب در شما شدید است، هرگز آن را نادیده نگیرید.

علائم خطرناکی که خانم‌ها باید مدام چک کنند

کدام درد قلب خطرناک است؟ در واقع انسداد قلبی در زنان گاهی اوقات با درد شدید تیر کشنده ای همراه است. به عنوان یک قاعده کلی، درد بر روی قفسه سینه که با حرکت و یا فشار دادن بدتر نمی شود می تواند خطرناک باشد.

در واقع زنان اغلب نشانه های مختلف دارند که بیان کننده بیماری های قلبی در آنان است. با این وجود اگر شما یک زن هستید و فکر می کنید مبتلا به بیماری قلبی باشید این علایم را در خود چک کنید.

علایم تیرکشیدن قلب که نشان دهنده ی انسداد قلبی نیستند!

– تیرکشیدن قلب که در مدت زمان بسیار کوتاهی و فقط در عرض چند ثانیه اتفاق می افتد.

– درد فرو کردن جسم تیزی که با فشار آوردن بر روی قفسه سینه تان بدتر می شود.

– هنگامی که تحرک باعث تشدید سوزش قلب می شود.

بطور خلاصه دردهایی که در انتهای روز اتفاق بیفتند، عموما منشاء غیر قلبی دارند. معمولا در یک منطقه بیشتر هستند و معمولا به آسانی نقطه درد مشخص می گردد. این نوع تیر کشیدن قلب ممکن است بسیار سریع، زودگذر و فقط در عرض چند ثانیه باشد و یا ممکن است چند ساعت طول بکشند. در واقع این دردها با ورزش های هوازی بهبود می یابند و می توانید از مسکن های ساده مثل استامینوفن یا ایبوپروفن، کمپرس آب گرم و آنتی اسید ها استفاده نموده و همچنین روش های اطمینان بخشی برای پی بردن شما به منشاء غیر قلبی سوزش سر سینه تان باشند.

به یاد داشته باشید که در این مقاله این مطلب عنوان نمی شود که درد تیز یا تیر کشنده قلب جدی نیست. همانطور که اشاره شد برخی از شرایط نسبتا جدی هم می تواند یک درد تیر کشیدن قلب مانند فرو کردن جسم در قفسه سینه را ایجاد کند.

بنابراین در صورت مواجه با سوزش قلب طولانی و تشدید شونده در ناحیه قفسه سینه به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید.

پزشک پس از پرسیدن علایم اولیه و پرسیدن سابقه خانوادگی بیماری قلبی، در صورت صلاحدید اقدامات تشخیصی از جمله نوار قلب و اکو را تجویز خواهد کرد.

دکتر محمد حسین نجفی فوق تخصص قلب و عروق

پرسش از دکتر قلب🔔

3.5/5 - (61 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۲ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 125 مشاهده پرسش
    سلام.آیا تیر کشیدن قلب در نوجوانان که در عرض سی تا شصت ثانیه رخ می دهد خطرناک است؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      معمولا قلبي نيست و لذا بي خطره
  • تصویر کاربر Lavin سه شنبه ۲ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 151 مشاهده پرسش
    سلام نزدیک یک هفتس که قلبم درد میکنه ، وقتی راه میرم دردش کمه ولی وقتی میدوم به شدت زیاد میشه طوری ک نفسم درست بالا نمیاد همچنین وقتی که عصبی میشم دردش خیلییی زیاد میشه و نفسم ب سختی بالا میاد ، چند دیقه که ثابت میشینم درد قطع میشه ولی وقتی حرکت میکنم درد میگیره دوباره :(
    زمانی که دم عمیق بخوام بکشم درد میگیره قلبم ، بنظرتون علت چیه ؟ گاهی اوقات موقع بلند شدن احساس سرگیجه دارم و جلومو تا چند ثانیه تار میبینم ، اشتهامم خیلی کم شده ، ممنون میشم اگه میدونید علت چیه بهم بگید مرسی ❤
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد مراجعه كنيد و اكو و تست ورزش انجام دهيد
  • تصویر کاربر محمدعلی سه شنبه ۲ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام.
    اول صبح که صبحانه خوردم یک اخ توف شدید کردم که قفسه سینه من گرفت و احساس کردم صبحانه ای که خوردم به بالا برگشت.دوروز بعد تپش قلب شدیدی گرفتم با تیر کشیدن قلب.الان تپش قلب خوب شده ولی در قفسه سینه سمت چپ کمی احساس سوزش و گرفتگی دارم.نظر شما چیه اقای دکتر به متخصص قلب مراجعه کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بله بايد جهت معاينه و بررسي مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 133 مشاهده پرسش
    سلام .چند وقته درد بازوی چپ و قفسه سینه دارم نوار قلب گرفتم نرمال بود دردش بالا سمت شانه است گاهی هم قطع میشه علت قلبی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمالا درد قلبي نيست و عضلانيه
      ولي بهتره جهت معاينه مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۲ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر. من امروز ترش میکنم زیر سینه چپم سوزن سوزن میشه سال قبل ی چکاب قلب اکو و تست ورزش رفتم ک مشکل۵ی نبود سه ماه قبل هم نوار قلب دوباره گرفتم مشکلی نبود یا این سوزن سوزن شدن برای معدست یا قلب.ازمایش کلی هم س ماه قبل دادم مشکلی نداشتم خداروشکر.. ولی اضطرابی هستم البته سه هفته ای ک خوبم ولی امروز استرس نداشتم ولی پرتقال خوردم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      علايمتون احتمالا اضطرابيه
      بهتره به روانپزشك مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر رويا سه شنبه ۲۵ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 150 مشاهده پرسش
    سلام چند روزي هست قفسه سينه و دست چپم از کتف تا مچ و بعضا تا قسمت انگشتها درد ميکند. آيا ميتواند نشانه يک مشکل قلبي جدي باشد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بعيده ولي نميشه صد در صد گفت
      بايد مراجعهكنيد
  • تصویر کاربر وحید دوشنبه ۱۷ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 143 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر حدود یک ماه است هم قفسه سینم درد داره با نفس کشیدن و هم قلبم تیر میشکه هم نوار قلب و هم اکو سالم بوده باید چه کاری دیگ انجام بدم بفهمم از چی هست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۷ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بهتره تست ورزش انجام دهيد
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱۵ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    باسلام. بعضی مواقع در قسمت سمت چپ سینه یک سوزش خفیف منقطع(هر سوزش کمتراز یک ثانیه است ام هر ده ثانیه یا بیشتر تکرار میشود) احساس میکنم البته این سوزش به هیچ وجه غیر قابل تحمل نیست اما نگران کننده است. چون هر از چند گاهی این سوزش به سراغم می آید و تا پشت شانه ها احساس سوزش میکنم. دو سال قبل اکو و... رفتم گفتند مشکلی نیست. آیا نیاز است باز هم برای اکو و نوار قلب و تست ورزش بروم؟پیشاپیش از راهنمایی های شما نهایت تشکر را دارم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۵ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اين درد قلبي نيست
      ولي ميتونيد براي اطمينان بيشتر تست ورزش انجام دهيد
  • تصویر کاربر شهرام جمعه ۱۴ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر .من32 ساله دارم گهگاهی قلبم تیر میکشه .
    تقریبا چند ثانیه طول میکشه میخواستم بدونم علتش چی چه کاری باید برا پیشگیریش بکنم خودمم فعالیت بدنیم زیاد .فوتبال هم بازی میکنم .مرسی از راهنمایی تون .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمالا شما مشكل قلبي نداريد و بهتره اگر اضطراب داريد به روانپزشك مراجعه كنيد
      اگر بهترنشديد جهت معاينه مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۱۳ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام. من قلبم ی دوماهی هس به صورت پیوسته درد میکنه و گاهی پشت و دستم چپ هم شامل میشه. قبلا هم درد داشتم ولی کمتر و سه سال پیش دکتر گفت افتادگی دریچه میترال به صورت مادرزاد هس. میخاستم ببینم ممکنه بدتر شده باشه و درد اون باشه یا عصبیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      خير اون اصلا مهم نيست
      درد مداوم هم معمولا قلبي نيست
      به خر حال بهتره مراجعه كنيد و تست ورزش انجام دهيد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر