دکتر محمد حسین نجفی

تیر کشیدن قلب یا سوزش قلب می تواند در تمام افراد رخ دهد. علت تیر کشیدن تیر کشیدن سینه سمت چپ کاملا مختلف است اما بدیهی است که تیر کشیدن قلب آن هم بدون دانستن علت سوزش قلب، می تواند افراد را عصبی کند. آیا می‌دانید کدام درد قلب خطرناک است؟

 

همیشه اولین چیزی که از تیر کشیدن قلب به ذهن افراد خطور می کند، ترس وجود یک انسداد یا گرفتگی قلبی است که می تواند نشان دهنده  ی یک مشکل بزرگ و به خطر انداختن زندگی فرد باشد. چنین تفکری نتیجه ای جز دلهره و استرس نخواهد داشت.

علت تیر کشیدن قلب

تیر کشیدن قلب در بسیاری از اشکال و ابعاد وجود دارد. سوزش قلب ممکن است به عنوان احساس پری، سنگینی سر دل، درد، تیر کشیدن سینه سمت چپ ، فشار، تکان، تیر کشیدن قلب هنگام نفس عمیق، لرزش و انواع بسیاری دیگر رخ دهد.

اما تمام بیماران یک علامت مشخص دارند و آن هم یک درد تیر کشنده در ناحیه قلبی می باشد. تیرکشیدن قلب می تواند به صورت فرو کردن یک جسم نوک تیز مثل چاقو درون قلب احساس شود.

🔔آیا شما تا به حال این نوع از درد قفسه سینه را داشته اید؟ احساس فرو کردن چاقو یا سوزش در قفسه سینه، تیر کشیدن قلب حتی در جوانان 

🔔از کجا بفهمیم که درد قلبی داریم یا درد معده؟ پاسخ در کلیپ زیر 

اگر پس از تیرکشیدن قلب حال شما بهتر شده اصلا جای نگرانی نیست و نیازی نیست به این فکر کنید که آیا مسئله عجیب و غریبی در شما اتفاق افتاده یا خیر؟ بسیاری از افراد در یک زمان از زندگی خود به دلایل مختف از جمله عصبی شدن و استرس مبتلا به سوزش قلب شدید می شوند.

چیزی که خوب است بدانید اینست که دردی که تیز یا تیر کشنده، مانند سوزن سوزن شدن باشد اغلب به دلیل انسداد قلبی نیست. به خصوص، اگر تیرکشیدن قلب با حرکت یا تنفس بدتر شود، به ندرت می تواند نشان دهنده بیماری عروق کرونر قلب باشد.

علت سوزش قلب که با یک تغییر در موقعیت یا حرکت فرد، اغلب بدتر و یا بهتر می شود، عموما نشان دهنده یک درگیری در دنده ها، ماهیچه ها، غضروف و یا ریه ها می باشد. به این علت است که می گویند چنین دردی مهم نیست اما درد شدید قفسه سینه بدون حالت تیر کشندگی می تواند نشان دهنده یک شرایط جدی باشد.

یک لخته خون در ریه می تواند درد شدیدی ایجاد کند. ذات الریه یا عفونت ریه ها می توانند تیر کشیدن قلب را به دنبال داشته باشند که با حرکت کردن بدتر می شوند. مایعی که در فضای اطراف قلب تجمع می باید (به نام پریکارد) می تواند در حالت طبیعی علت تیر کشیدن قلب باشد. اگر تیرکشیدن و سوزش قلب در شما شدید است، هرگز آن را نادیده نگیرید.

علائم خطرناکی که خانم‌ها باید مدام چک کنند

کدام درد قلب خطرناک است؟ در واقع انسداد قلبی در زنان گاهی اوقات با درد شدید تیر کشنده ای همراه است. به عنوان یک قاعده کلی، درد بر روی قفسه سینه که با حرکت و یا فشار دادن بدتر نمی شود می تواند خطرناک باشد.

در واقع زنان اغلب نشانه های مختلف دارند که بیان کننده بیماری های قلبی در آنان است. با این وجود اگر شما یک زن هستید و فکر می کنید مبتلا به بیماری قلبی باشید این علایم را در خود چک کنید.

علایم تیرکشیدن قلب که نشان دهنده ی انسداد قلبی نیستند!

– تیرکشیدن قلب که در مدت زمان بسیار کوتاهی و فقط در عرض چند ثانیه اتفاق می افتد.

– درد فرو کردن جسم تیزی که با فشار آوردن بر روی قفسه سینه تان بدتر می شود.

– هنگامی که تحرک باعث تشدید سوزش قلب می شود.

بطور خلاصه دردهایی که در انتهای روز اتفاق بیفتند، عموما منشاء غیر قلبی دارند. معمولا در یک منطقه بیشتر هستند و معمولا به آسانی نقطه درد مشخص می گردد. این نوع تیر کشیدن قلب ممکن است بسیار سریع، زودگذر و فقط در عرض چند ثانیه باشد و یا ممکن است چند ساعت طول بکشند. در واقع این دردها با ورزش های هوازی بهبود می یابند و می توانید از مسکن های ساده مثل استامینوفن یا ایبوپروفن، کمپرس آب گرم و آنتی اسید ها استفاده نموده و همچنین روش های اطمینان بخشی برای پی بردن شما به منشاء غیر قلبی سوزش سر سینه تان باشند.

به یاد داشته باشید که در این مقاله این مطلب عنوان نمی شود که درد تیز یا تیر کشنده قلب جدی نیست. همانطور که اشاره شد برخی از شرایط نسبتا جدی هم می تواند یک درد تیر کشیدن قلب مانند فرو کردن جسم در قفسه سینه را ایجاد کند.

بنابراین در صورت مواجه با سوزش قلب طولانی و تشدید شونده در ناحیه قفسه سینه به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید.

پزشک پس از پرسیدن علایم اولیه و پرسیدن سابقه خانوادگی بیماری قلبی، در صورت صلاحدید اقدامات تشخیصی از جمله نوار قلب و اکو را تجویز خواهد کرد.

دکتر محمد حسین نجفی فوق تخصص قلب و عروق

پرسش از دکتر قلب🔔

3.5/5 - (62 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر منصور یکشنبه ۱۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 140 مشاهده پرسش
    با سلام
    لطفا میشود در مورد سندرم ایکس قلبی کمی توضیح دهید من درد قفسه سینه مدام دارم که در مقابل درمان مقاوم میباشد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام

      کسانیکه درد دارند و تست ورزش یا اسکن مشکل داره ولی انژیو نرماله

  • تصویر کاربر F.kh یکشنبه ۱۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام من24سالمه، چندروزه درساعت های مختلف روز درعرض چندثانیه نزدیک قلبم یاقفسه سینه دردی مثل سوزن سوزن شدن احساس میکنم دلیلش چی میتونه باشه؟ ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام

      معمولا قلبی نیست و تکثرا جنبه اضطرابی داره

  • تصویر کاربر حمید چهارشنبه ۱۰ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 154 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۲۵ سالم حدود چند هفته که سوزش قلب شدید سنگینی سمت چپ سینه ودرد شدید دست چپ دارم . آیا احتمال بیماری قلبی هست .البته خیلی عصبی هستم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۰ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمال کمه ولی صفر نیست
      بهتره مراجعه کنید
  • تصویر کاربر خسرو چهارشنبه ۱۰ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 150 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 35 سال دارم مدتی قبل فشار خون داشتم علائمی نداشت رفتم دکتر دیگه دکتر فرمودن فشار خون را کنترل نکردی یه ذره قلبت ضخیم شده دو تا قرص دادن آملودیپین صبحا و والزامین80 شبا خدا را شکر تا حدودی کنترل شده هست فشار خون جدیدا میبینم استخوانهای سینه ام مقل اینکه هست قولنج باید بشکونی اینجوری ولی دردی هم نداره که اذیت بشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۰ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بعیده مشکل قلبی باشه
      ولی باید معاینه شوید
  • تصویر کاربر Ghasem چهارشنبه ۱۰ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر ارادت. من تو دوسه سالیه تواضطراب و استرس واعصاب خوردی هستم و سی وپنج سالمه. یه هفته قبل بقدری کتف چپم دردگرفت وخشک شد دادم ماساژ دادن خوب نشد روغن وکرم ردیم فایده نکرد انگار تنه درخته سفت و رگا موقع ماساژ خیلی صدامیدادن حتی گفتم بامشت محکم بکوبید
    خلاصه دوسه روزگذشت زد به گردن سمت چپم همونجوری خشک و متورم شد رگها
    بعد فرداش زد دست چپم انکار کم جانتره ازدست راسته و سوزن سوزن میشه
    خلاصه که دوشب قبل موقع خواب زد جلو قفسه سینه روی قلب تیرمیکشید هرچندثانیه یبار. بدنمم بیحال وخواب الود شده بود خوابیدم فقط .تا صبح پنج شش بار ازشدت عرق ریزه سرم وخیس عرق سرد شدنم بیدارمیشدم اخرش صبح یکم بهتربودم تاپشت فرمون احساس شدیددرددست داشتم ،تماس بااورژانس گرفتم تاشب توبیمارستان نوارقلب وازمایشات دیگه جوابش اومد گفتن سالمه، ولی بهم سرم زدن امپول توش زدن چندتا هم قرص رقیق کننده خون دادن باهم گفتن بنداز،تقریبا شش تا باهم خوردن
    یکی گفت مرخص شدی دستتو تایه هفته ببند تکون نده خودتم استراحت کن یکی گفت سالمی موقع درد ژلوفن بخور!! خلاصه ازترخیصم به اینور پشتم قولنجم تقریبا نرم شده ولی درد قسمت جلو سمت چپم روی قلبم چندثانیه یبار دردوسوزش داره پیوسته. ماهیچه سینمو تودستم محکم میگیرم موقع درد اروم میشه. تپش هم ندارم
    حالا موندم چکنم. الان ازدرد امپرازول و پرانول خوردم
    ممنون میشم پایخ بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۰ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      ابتدا به روانپزشک مراجعه کنید و برای بررسی قلب هم جهت تست ورزش مراجعه کنید
      البته احتمالا دردتون عیر قلبیه
  • تصویر کاربر Nahid چهارشنبه ۱۰ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام من26 سالمه و سینوزیت مزمن داشتم الانم کامل درمان نشده چند وقته وقتی نفس عمیق میکشم حس میکنم یه توده تیز تو قفسه سینمه خودم فکر میکنم ریه هام مشکل دارن..گاهی وقتا تنگی نفس و احساس درد در ناحیه سینه هم دارم..لطفا راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۰ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      باید معاینه شوید و عکس بگیرید
      باید مراجعه کنید
  • تصویر کاربر سهیل چهارشنبه ۱۰ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 141 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر با عرض احترام و ممنون از پاسخگویی . اقای دکتر من 1 سال پیش به دلیل درد سینه رفتم اکوی قلب که مشکلی نبود و فقط افتادگی خفیف دریچه میترال تشخیص دادن با LVEF :55% . امسال مجددا اکو دادم یک جای دیگه که اینم مشکلی نداشت ولی افتادگی دریچه میترال گفتن نداری و LVEF :66% تشخیص دادن ایا این اختلاف LVEF طبیعی هست ؟
    عکس هر 2 اکو پیوست کردم ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۰ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      این اختلاف نیست و در واقع اختلاف بین تفسیر دو نفر متفاوته
      در کل مهم نیست
  • تصویر کاربر رها جمعه ۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    با سلام
    من ۲۰ سالم و هم خانواده پدری و هم مادریم بیماری قلبی دارن
    مدتی هست ک من سمت چپ قفسه سینم درد میکنه و بی اهمیت بودم
    الان جدیدا موقع خواب تپش قلب میگیرم طوری ک صدای ضربانم میشنوم
    چند روز پیش ساعت ۱ شب قفسه سینم درد گرفت و بعد چند دقیقه افتادم رو تهوع و استفراغ ۴ ۵ بار بالا اوردم فشارم رو ۱۰ بود ولی ضربان بالا و دستام بی حس بود طوری ک دوبار اومدم اب بخورم لیوان از دستم ول شد و دستام میلرزید
    میخواستم بدونم احتمال بیماری قلبی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمالا مشكل سما عصبيه و نه قلبي
      با اين خال بايد جهت بررسي مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر زهرا جمعه ۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    اگر تیر کشیدن قلب برای نوجوانان روزانه باشد هم بی خطر است؟به طوری که روزانه دوسه بار اتفاق بیفتد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      معمولا مهم نيست
      ولي بهتره به متخصص قلب يك بار مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر محمدحسام جمعه ۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 153 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشیدمن 23سالمه گاهی وقتی نفس میکشم قفسه سینم تیرمیکشه نمیتوانم درست نفس بکشم،الان یه مدتی هست قلبم تیرمیکشه آیا بایدبه دکترمراجعه کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      دردتون احتمالا قلبي نيست ولي بهتره مراجعه كنيد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر