دکتر محمد حسین نجفی

تیر کشیدن قلب یا سوزش قلب می تواند در تمام افراد رخ دهد. علت تیر کشیدن تیر کشیدن سینه سمت چپ کاملا مختلف است اما بدیهی است که تیر کشیدن قلب آن هم بدون دانستن علت سوزش قلب، می تواند افراد را عصبی کند. آیا می‌دانید کدام درد قلب خطرناک است؟

 

همیشه اولین چیزی که از تیر کشیدن قلب به ذهن افراد خطور می کند، ترس وجود یک انسداد یا گرفتگی قلبی است که می تواند نشان دهنده  ی یک مشکل بزرگ و به خطر انداختن زندگی فرد باشد. چنین تفکری نتیجه ای جز دلهره و استرس نخواهد داشت.

علت تیر کشیدن قلب

تیر کشیدن قلب در بسیاری از اشکال و ابعاد وجود دارد. سوزش قلب ممکن است به عنوان احساس پری، سنگینی سر دل، درد، تیر کشیدن سینه سمت چپ ، فشار، تکان، تیر کشیدن قلب هنگام نفس عمیق، لرزش و انواع بسیاری دیگر رخ دهد.

اما تمام بیماران یک علامت مشخص دارند و آن هم یک درد تیر کشنده در ناحیه قلبی می باشد. تیرکشیدن قلب می تواند به صورت فرو کردن یک جسم نوک تیز مثل چاقو درون قلب احساس شود.

🔔آیا شما تا به حال این نوع از درد قفسه سینه را داشته اید؟ احساس فرو کردن چاقو یا سوزش در قفسه سینه، تیر کشیدن قلب حتی در جوانان 

🔔از کجا بفهمیم که درد قلبی داریم یا درد معده؟ پاسخ در کلیپ زیر 

اگر پس از تیرکشیدن قلب حال شما بهتر شده اصلا جای نگرانی نیست و نیازی نیست به این فکر کنید که آیا مسئله عجیب و غریبی در شما اتفاق افتاده یا خیر؟ بسیاری از افراد در یک زمان از زندگی خود به دلایل مختف از جمله عصبی شدن و استرس مبتلا به سوزش قلب شدید می شوند.

چیزی که خوب است بدانید اینست که دردی که تیز یا تیر کشنده، مانند سوزن سوزن شدن باشد اغلب به دلیل انسداد قلبی نیست. به خصوص، اگر تیرکشیدن قلب با حرکت یا تنفس بدتر شود، به ندرت می تواند نشان دهنده بیماری عروق کرونر قلب باشد.

علت سوزش قلب که با یک تغییر در موقعیت یا حرکت فرد، اغلب بدتر و یا بهتر می شود، عموما نشان دهنده یک درگیری در دنده ها، ماهیچه ها، غضروف و یا ریه ها می باشد. به این علت است که می گویند چنین دردی مهم نیست اما درد شدید قفسه سینه بدون حالت تیر کشندگی می تواند نشان دهنده یک شرایط جدی باشد.

یک لخته خون در ریه می تواند درد شدیدی ایجاد کند. ذات الریه یا عفونت ریه ها می توانند تیر کشیدن قلب را به دنبال داشته باشند که با حرکت کردن بدتر می شوند. مایعی که در فضای اطراف قلب تجمع می باید (به نام پریکارد) می تواند در حالت طبیعی علت تیر کشیدن قلب باشد. اگر تیرکشیدن و سوزش قلب در شما شدید است، هرگز آن را نادیده نگیرید.

علائم خطرناکی که خانم‌ها باید مدام چک کنند

کدام درد قلب خطرناک است؟ در واقع انسداد قلبی در زنان گاهی اوقات با درد شدید تیر کشنده ای همراه است. به عنوان یک قاعده کلی، درد بر روی قفسه سینه که با حرکت و یا فشار دادن بدتر نمی شود می تواند خطرناک باشد.

در واقع زنان اغلب نشانه های مختلف دارند که بیان کننده بیماری های قلبی در آنان است. با این وجود اگر شما یک زن هستید و فکر می کنید مبتلا به بیماری قلبی باشید این علایم را در خود چک کنید.

علایم تیرکشیدن قلب که نشان دهنده ی انسداد قلبی نیستند!

– تیرکشیدن قلب که در مدت زمان بسیار کوتاهی و فقط در عرض چند ثانیه اتفاق می افتد.

– درد فرو کردن جسم تیزی که با فشار آوردن بر روی قفسه سینه تان بدتر می شود.

– هنگامی که تحرک باعث تشدید سوزش قلب می شود.

بطور خلاصه دردهایی که در انتهای روز اتفاق بیفتند، عموما منشاء غیر قلبی دارند. معمولا در یک منطقه بیشتر هستند و معمولا به آسانی نقطه درد مشخص می گردد. این نوع تیر کشیدن قلب ممکن است بسیار سریع، زودگذر و فقط در عرض چند ثانیه باشد و یا ممکن است چند ساعت طول بکشند. در واقع این دردها با ورزش های هوازی بهبود می یابند و می توانید از مسکن های ساده مثل استامینوفن یا ایبوپروفن، کمپرس آب گرم و آنتی اسید ها استفاده نموده و همچنین روش های اطمینان بخشی برای پی بردن شما به منشاء غیر قلبی سوزش سر سینه تان باشند.

به یاد داشته باشید که در این مقاله این مطلب عنوان نمی شود که درد تیز یا تیر کشنده قلب جدی نیست. همانطور که اشاره شد برخی از شرایط نسبتا جدی هم می تواند یک درد تیر کشیدن قلب مانند فرو کردن جسم در قفسه سینه را ایجاد کند.

بنابراین در صورت مواجه با سوزش قلب طولانی و تشدید شونده در ناحیه قفسه سینه به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید.

پزشک پس از پرسیدن علایم اولیه و پرسیدن سابقه خانوادگی بیماری قلبی، در صورت صلاحدید اقدامات تشخیصی از جمله نوار قلب و اکو را تجویز خواهد کرد.

دکتر محمد حسین نجفی فوق تخصص قلب و عروق

پرسش از دکتر قلب🔔

3.5/5 - (62 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۲۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 154 مشاهده پرسش
    سلام دکتر. من یکسال پیش سی تی آنژیوگرافی قلب انجام دادم که کاملا نرمال بود . اما دقیقا روی جناق سینه در در دارم که با چرخیدن بالاتنه بیشتر میشه گاهی حالت گرفتگی دردناک دقیقا پشتم احساس میکنم در ضمن معده هم سوزش و حالت سوءهاضمه دارم حالت موندم مشکل من گوارشی یا قلبی. پیش هر دو متخصص هم رفتم الان یک ساله درگیرم. آیا به جواب سی تی آنژیوگرافی میشه اکتفا کرد یا باید پیگیر باشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام

      ممکنه گوارشی یا عضلانی استخوانی باشه

      قلبی بعیده 

  • تصویر کاربر الی جمعه ۲۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 148 مشاهده پرسش
    سلام.نتایج ازمایش و نوارقلب رو فرستادم. نظرتون رو میفرمایید.
    من در اغلب موارد درد در قفسه سینه و سمت چپ رو دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام

      چیزی ارسال نشده

  • تصویر کاربر یونس جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    با سلام احترام خدمت دکتر من بیست چهار سالم قلبم خییییلی زیاد تیر میکشه میزنه به پشتم دست چپم انگار یه سوزن از جلو میره تو قلبم میره تو دست چپم از انگشتم میاد بیرون درد ترسناک بد درتمام روز اینجورم شبا بیشتر میشه چندین بار هم نوار هم اگو دادم همین دوماه اخیر سه بار اکو نوار گرفتم میگه قلبت سالم الان نمیدونم از چیه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام

      تیر کشیدن معمولا قلبی نیست و اصطرتبیه

      به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر خانم چهارشنبه ۲۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 128 مشاهده پرسش
    قلب بشدت تیر میکشه انگارجسم تیزی فورکرده باشن .بعد چنددقیقه اروم میشه بعد 20دقیقه یا بیشتر باز شروع میشه این درد تپش قلب میگیرم درد رو قفسه سینه وکم اوردن نفس بعضی مواقع که درد بیشترهست دست چپ سرمیشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمالا درد قلبی نیست
      ولی بهتره جهت معاینه مراجعه کنید
  • تصویر کاربر شادی چهارشنبه ۲۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 152 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من 25 سالم و حدودا 6 سالی هست که زیر قلبم هردفعه شروع به سوزش وتیر کشیدن میکنه بعضی شبا ازخواب بیدار میشم از درد و میشینم نوار قلب گرفتم سنوگرافی سینه هم رفتم مشکلی نبوده ولی همچنان این درد هس فقط یه دکتر بهم قرص پرورونول داد امکان مشکل قلبی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      این دردها معمولا فلبی نیست ولی بهتره مراجعه کنید
  • تصویر کاربر پیرخانی سه شنبه ۲۳ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 287 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر آقای دکتر من ۱۸سالمه حدود سه ماه ک سمت چپ قفسه سینم تیر می‌کشه یه وقتایی ب گردنم میزنه ....گاهی ساعت ها طول می‌کشه هی تیر می‌کشه بعد چند ثانیه ک خوب میشم دوباره شروع میشه.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۳ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمالا قلبی نیست
      ولی بهتره مراجعه کنید
  • تصویر کاربر سلام سه شنبه ۲۳ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 138 مشاهده پرسش
    با سلام. من سابقه 15 سال افسردگی وفشار خون دارم دکتربرام انژیوتجویز کرده قبلابامصرف قرص اعصاب حالم خوب بود از روی نوار قلب انژیوتجویز کرده،،،هیچ دردی هیچ کجا ندارم فقط سرم همیشه سوت میکشه،،،،راهنمایی کنید،،،به شدت استرس دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۳ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      باید با مدارک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر مبینا سه شنبه ۲۳ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 154 مشاهده پرسش
    دختری سیزده ساله دارم مدتی هست که سمت چپ سینه اش هر از گاهی به مدت سی ثانیه تیر میکشه علتش چیست ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۳ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      معمولا عضلانیه
      به پزشک قلب اطفال مراجعه کنید
  • تصویر کاربر امیرحسین دوشنبه ۱۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    دردقفسه سینه وکتف وبازوی دست چپ البته7ماه گذشته آنژیوشدم که گرفتگی خفیف بوده وبا دارو برطرف شده ولی مدتی هست تنگی نفس تپش قلب ودردها رو دارم به دکترداخلی وریه وارتوپد هم مراجعه نمودم که گفتند مشکلی نداری البته بعد تجویز دارو وسی تی اسکن از ریه و ام آرای از گردن وستون فقرات خواستم ببینم هنوز قلبی می باشد دکتر قلب در شهرمان گفت نیست با اینکه از چند پله هم بالا میروم نفس کم می آورم وتپش قلب وبی حالی میگیرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام

      اگر اکو هم نرمال بوده از نظر قلبی توجیه برای تنگی نفس وجود نداره

      فعالیت ورزشی مرتب داشته باشید

      وزنتون اگر بتلاست کم کنید

      اضطرابتون رو درمان کنید

      اگر بهتر نشدید مراجعه کنید

  • تصویر کاربر ستاره دوشنبه ۱۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    سلام از يشب قلبم تير ميكسه هنگام تنفس هم بيشتر ميشه ولي به بازو و كتفم نميزنه علتش چيه قبلا هم اينجوري شدم و خودش خوب شده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام

      احتمالا قلبی نبست

      ولی برای تشخیص دقیق حتما باید به پزسک مراجعه کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر