دکتر محمد حسین نجفی

همه می دانیم که ورزش و رژیم غذایی خوب و مناسب می تواند سلامت قلب شما را تضمین کند. اما چه کارهای دیگری در حفظ سلامت قلب شما و پیشگیری از بیماری های قلبی موثر هستند؟ در این مقاله ۵ راهکار کلیدی که راز سلامتی قلب است را معرفی می کنیم. انجام این کارها و تبدیل شدن آنها به عادت در سبک زندگی شما، میتواند در سلامت قلب و عروق شما موثر باشد.  به شرطی که این کار ها جزوی از روتین شما باشند.

غذای چرب برای قلب ممنوع

مصرف چربی سالم راز سلامتی قلب

ما به چربی ها در رژیم غذایی خود نیازمندیم که شامل اسیدهای چرب اشباع و غیر اشباع می شود؛ این درحالی است که ما نیازی به اسیدهای چرب ترانس در رژیم غذایی خود نداریم؛ چرا که این چربی ها باعث ایجاد ریسک بروز بیماری های قلبی و وقایع عروق مغزی در طول زندگی می شوند. اسیدهای چرب ترانس باعث افزایش سطح کلسترول با دانسیته پایین و نیز کاهش کلسترول با دانسیته بالا می شوند. پس با قطع مصرف اسیدهای چرب ترانس جریان خون در بدن بهبود می یابد و سلامت قلب شما تامین می شود.

 اسیدهای چرب ترانس در چه محصولاتی وجود دارد؟

این مواد شامل: چربی های صنعتی در تولید غذاهای آماده، اسنک ها، مارگارین و غذاهای سرخ شده که برای ایجاد بافت و عطر بهتر به آنها روغن افزوده شده است، استفاده می شوند.

مسواک و سلامت قلب

رعایت بهداشت دهان و دندان به صورت روزانه

سلامت دهان و دندان یکی دیگر از راز های سلامت قلب است. چرا که آنهایی که مشکلات لثه و دندان دارند، معمولا ریسک فاکتورهای بیماری قلبی عروقی دارند. مطالعات نشان می دهند که باکتری های دهان که باعث ایجاد مشکلات دهان و لثه می شوند، می توانند باعث افزایش واکنشگر فاز حاد در خون شده که نتیجه آن میتواند ایجاد التهاب عروق خونی باشد.این تغییرات میتواند باعث بیماری قلبی و سکته ی مغزی شود.

خواب کافی راز سلامتی قلب

خواب کافی نقش مهمی در حفظ سلامت قلب و عروق خونی دارد. اگر شما به اندازه کافی نخوابید، ریسک بالایی برای بیماری قلبی عروقی خواهید داشت. یک مطالعه بر روی ۳۰۰۰ فرد بالغ بالای ۴۵ سال که در طول شب کمتر از ۶ ساعت میخوابیدند نشان داد که شانس بروز سکته مغزی و حملات قلبی در آنها بیشتر از افرادی است که بیش از ۶ ساعت در طول شب می خوابیدند. مطالعات نشان میدهد که خواب شبانه برای انجام فرایندهای بیولوژیک و جلوگیری از وقایع التهابی لازم و ضروری است.

نشستن طولانی برای قلب مضر است

برای طولانی مدت ننشینید

در سال های اخیر تحقیقات نشان می دهد که نشستن طولانی مدت اثرات سو روی سلامت دارد. این مساله خبر بدی برای افرادی است که دارای مشاغلی هستند که باید طولانی مدت به صورت نشسته کار کنند. مطالعه ی مشاهده ای روی ۸۰۰۰۰۰ فردیکه طولانی مدت می نشستند نشان داد که حدود ۹۰ درصد موارد بین وقایع قلبی عروقی و وضعیت آنها ارتباط مستقیم وجود دارد. به علاوه نشستن طولانی مدت باعث افزایش ریسک تشکیل لخته در وریدهای عمقی می شود.

از سیگار کشیدن اجتناب کنید

مطالعات نشان میدهد که ریسک افزایش بیماری قلبی و عروقی حدود ۲۵-۳۰ درصد در افرادیکه در منزل و محل کار خود میکشند یا در معرض سیگار هستند، بیش از سایر افراد است. همچنین حدود ۳۴۰۰۰ از بیماری های قلبی زودرس و مرگ ناشی از آن و همچنین ۷۳۰۰ مورد از سرطان های ریه به تازگی تشخیص داده شده در هر سال، مرتبط با سیگار است.

این درحالی است که در افراد غیر سیگاری ریسک فاکتور بیماری قلبی بیشتر بر مبنای میزان سطح خونی کلسترول و نیز فشارخون بالا است، حال اگر این افراد در معرض سیگار قرار بگیرند، شانس بروز بیماری قلبی در آنها چندین برابر خواهد شد. علت این است که مواد شیمیایی موجود در دود سیگار باعث توسعه و بزرگ شدن پلاک تشکیل شده در شریان ها می شود.

سیگار کشیدن ممنوع

کاهش ورزن راز سلامت قلب

یکی دیگر از راز های سلامتی قلب که باید بدانید، داشتن وزن  ایده آل است. اگر از چاقی رنج میبرید و دچار اضافه وزن هستید بهتر است که،  رژیم غذایی و  ورزش را شروع بکنید.  هرگز فراموش نکنید که اضافه ورزن علاوه بر بیماری قلبی  میتواند باعث آسیب و ایجاد بیماری های دیگری  نیز در بدن شما بشود.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی در تهران

پرسش از دکتر قلب

لطفا امتیاز دهید
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر