دکتر محمد حسین نجفی

سندرم بروگادا یک اختلال ریتم قلب (آریتمی قلبی) بالقوه مرگبار است که گاها به ارث می رسد. افراد مبتلا به این سندرم خطر بالای ابتلا به ریتم غیر طبیعی قلب از حفره های پایینی قلب را دارند. بسیاری از مردم مبتلا به سندرم بروگادا هیچ نشانه ای ندارند و از وضعیت خود آگاه نیستند. تنها راه تشخیص این سندروم، الکتروکاردیوگرام (ECG) یا نوار قلب است.

سندرم بروگادا با اقدامات پیشگیرانه مانند عدم مصرف داروهای تشدید کننده، پایین آوردن تب و در صورت لزوم استفاده از دفیبریلاتور کاشتنی قلب (ICD) قابل درمان است.

علائم سندرم بروگادا در نوار قلب

سندرم بروگادا در بسیاری از افراد دیر تشخیص داده می شود؛ چرا که این وضعیت اغلب هیچ نشانه قابل توجه ای ایجاد نمی کند.

مهمترین نشانه سندرم بروگادا یک الگوی غیر طبیعی در نوار قلب (ECG) به نام الگوی ECG نوع ۱ بروگادا است. شما نمی توانید علائم بروگادا را احساس کنید؛ چرا که تنها بر روی نوار قلب شناسایی می شود. با این حال برخی از علایم سندرم بروگادا عبارتند از:

بنابراین اگر شما تپش قلب و یا ضربان قلب نامنظم (آریتمی) دارید، اگر شما دچار غش شدید و مشکوک هستید، اگر پدر و مادر، خواهر و برادر یا فرزند شما با سندرم بروگادا تشخیص داده شده اند، حتما به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.نوار قلب سندرم بروگادا

علت ابتلا به سندرم بروگادا

سندرم بروگادا یک اختلال ریتم قلب است. هر ضربان قلب شما با پالسی الکتریکی توسط سلول های ویژه ای در محفظه فوقانی راست قلب تولید می شوند. در منافذ کوچکی، به نام کانال، هر یک از این سلول ها فعالیتی الکتریکی که باعث ساخته شدن ضربان قلب تان می شود را هدایت می کنند.

در سندرم بروگادا، نقص در این کانال می تواند باعث ضربان غیر طبیعی قلب و چرخش الکتریکی خارج از کنترل در یک ریتم غیر طبیعی سریع و خطرناک (فیبریلاسیون بطنی) شود.

به عنوان یک نتیجه، قلب به طور موثر پمپاژ نمی کند و به اندازه کافی خون به سایر قسمت های بدن تان گردش نمی کند که ایجاد کننده غش خواهد بود و اگر این ریتم تنها برای مدت زمان کوتاه طول بکشد و یا اگر قلب در همین ریتم غیر طبیعی باقی بماند، مرگ ناگهانی قلبی رخ خواهد داد.

سندرم بروگادا اغلب به ارث می رسد، اما ممکن است در نتیجه شناسایی دشوار ناهنجاری ساختاری در قلب، عدم تعادل در مواد شیمیایی که به انتقال سیگنال های الکتریکی از طریق بدن تان (الکترولیت) کمک می کنند و یا اثرات داروهای تجویزی خاص یا مصرف کوکائین نیز ایجاد شود.

عواملی که خطر ابتلا به سندرم بروگادا را افزایش میدهد؟

1_ سابقه خانوادگی سندرم بروگادا

 اگر یکی از اعضای خانواده سندرم بروگادا داشته اند، در شما خطر ابتلا به این شرایط افزایش میابد .

2_ مرد بودن

مردان بالغ نسبتا بیشتر از زنان به این بیماری مبتلا می شوند. با این حال در کودکان و نوجوانان، پسران و دختران تقریبا به همان میزان تشخیص داده می شود.

3_ نژاد

سندرم بروگادا در آسیایی ها نسبت به سایر نژادها بیشتر رخ می دهد.

4_ تب

در حالی که داشتن تب به خودی خود ایجاد کننده سندرم بروگادا نیست، اما تب می تواند قلب را تحریک و تحریک شروع کننده غش ناشی از این سندرم و یا ایست ناگهانی قلبی، به ویژه در کودکان می شود.

تب

عوارض سندروم بروگادا

عوارض سندرم بروگادا عبارتند از:

۱- ایست ناگهانی قلبی

اگر بلافاصله درمان نشوید، از دست دادن ناگهانی عملکرد قلب، تنفس و هوشیاری که اغلب در حال خواب رخ می دهد، کشنده خواهد بود. با اقدامات مناسب و سریع اورژانس پزشکی، ادامه حیات امکان پذیر خواهد بود.

احیاء قلبی ریوی (CPR)، ماساژ سریع قفسه سینه و شوک خارجی از دفیبریلاتور خارجی خودکار (AED) می تواند شانس زنده ماندن تا زمانی که پرسنل اورژانس برسند را بهبود بخشد. برای جلوگیری از ایست قلبی و مرگ بهترین کار انجام  عمل آنژیو  قلب می باشد.

۲- غش کردن (سنکوپ)

 اگر شما مبتلا به سندرم بروگادا و ضعف می باشد، نیاز به مراقبت های پزشکی خواهید داشت.

تشخیص سندرم بروگادا

علاوه بر یک معاینه معمولی، گوش دادن به صدای قلب با گوشی پزشکی و ۱۲ لید استاندارد ECG، آزمایشات دیگری که برای مشاهده وجود سندرم بروگادا در شما استفاده می شوند عبارتند از:

1- نوار قلب (ECG) با دارو

در این آزمون غیر تهاجمی، یک تکنسین پروب هایی را بر روی قفسه سینه شما قرار می دهد که تکانه های الکتریکی ضربان قلب تان را ثبت می کند . نوار قلب این سیگنال های الکتریکی را  ثبت و می تواند به پزشکتان در شناسایی بی نظمی در ریتم و ساختار قلب کمک کند.

با این حال، به دلیل اینکه ریتم قلب شما می تواند تغییر کند، یک نوار به خودی خود ممکن نیست ریتم غیر طبیعی قلب را تشخیص دهد. پزشکتان ممکن است به شما دارویی دهد که می تواند الگوی نوع ۱ ECG بروگادا در افرادی که مبتلا به این سندرم هستند را آشکار نماید . دارو، معمولا توسط یک (IV) خط وریدی تزریق می شود.

2- تست الکتروفیزیولوژی (EP)

اگر ECG نشان دهنده سندرم بروگادا در شما باشد، پزشکتان همچنین ممکن است یک تست EP در تلاش برای مشاهده آسان ریتم غیر طبیعی بروگادا در درون یک ریتم قلبی توصیه نماید.

در یک آزمایش EP، یک کاتتر از طریق ورید در کشاله ران شما به سمت قلب تان وارد می شود که شبیه به کاتتریزاسیون قلبی است. الکترودها سپس از طریق کاتتر به نقاط مختلف به قلب تان منتقل می شود. الکترودها طرحی از هر ضربان قلب نامنظم ایجاد می کنند و سیگنال های الکتریکی اجرایی از طریق قلب تان را تشخیص می دهند.

3_ آزمایش ژنتیک

در حالی که آزمایش ژنتیکی برای تشخیص سندرم بروگادا مورد نیاز است، پزشکتان ممکن است آزمایش ژنتیک برای دیگر اعضای خانواده اگر شما با سندرم بروگادا تشخیص داده شوید ، توصیه نماید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص فشار خون و قلب و عروق در تهران

3.7/5 - (9 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر nasy دوشنبه ۲۰ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقت بخیر
    ببخشید دوباره مزاحم شدم. متاسفانه سوال قبلیم رو جواب ندادین ؟! ممنون می شم حداقل الان راهنماییم کنید. برای درد ناحیه سینه سمت چپم به متخصص قلب مراجعه کردم که بعد گرفتن نوار قلب دو قرص پروپرانولول10(روزی دوبار) و آلپرازولام0.5(شبی نصف) تجویز کردن اما دقیقا بهم نگفتن مشکلم چیه. با توجه به عوارض داروی الپرازولام و مشکل نازکی شبکیه چشمم جرات نکردم این قرص رو مصرف کنم. میشه لطفا شما نظرتون رو راجع به نوار قلبم و تشخیص پزشکم که البته چیزی به من نگفتن بگید؟ (قلبم حتی در مواقع استراحت و خواب هم محکم و تند می زنه. قبلا این مشکل رو نداشتم)لطفا جواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۰ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      نوار قلبتون سالمه

      به نظر مشکل اضطرابی دارید

  • تصویر کاربر مبین چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    سلام دکتر عزیز، خسته نباشید. من چندی پیش برای اجازه شرکت توی مسابقه به دکتر مراجعه کردم ایشون گفتن که ضربان قلب شما بالاست و پیش دکتر قلب برید ، منم رفتم و ایشون هم گفتن خیلی بالاست حدودا۱۴۰ بود...
    البته من وقتی پیش دکتر میرم استرس عجیبی میگیرم و خودم متوجه میشم که ضربان بالا به خاطر اون استرس شدید است و سایر مواقع اینطور نیست حتی خودمم که به صورت دستی ضربان گرفتم حدودا توی یک دقیقه ۶۰ تا ۷۰ هست.

    حالا از زمانی که دکتر بهم گفت خیلی ضربان بالاست ، از اون به بعد بعضی مواقع احساس سنگینی در قلب میکنم که وقتی از فکرش میام بیرون رفع میشه

    ایا خطرناکه؟؟
    1. تصویر کاربر مبین جمعه ۱۰ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      سلامی دوباره .
      پاسخ سوال بنده رو نمیدید؟؟
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا مشکل قلبی نیست و اضطرابیه

      ولی اگر ادامه داشت تست ورزش انجام دهید

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر لاله چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 154 مشاهده پرسش
    باعرض سلام وقبولی طاعات شما چند ماهی است ناگهان تپش قلب بهم دست میده احساس نفس تنگی بی حس شدن دست همراه سوزش سینه دارم به طور ناگهانی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا مشکل اصطدابی دارید ولی بهتره معاینه شوید

  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    به دنبال تپش و درد قلب به پزشک مراجعه نمودم تصویر 1و 2 اکوی و هولتر فشار آبان 97 که طبق نظر پزشک مشکلی نداشت در بهمن همان سال مجدد بدلیل درد و تپش به کلینیک مراجعه شد تصویر 3 نوار اون شب هست به توصیه پزشک عمومی کشیک مجدد در اسفند به پزشک قلب مراجعه شد تصاویر 5 و 6 اکو جدید و اسکن قلب هست که طبق نظر پزشک قلب مشکل خاصی مشاهده نشده و فقط توصیه به مصرف روزانه یک عدد لوزار 25 با توجه به نتیجه هولتر آبان شد ممنون میشم اگه نظر تخصصی خودتون رو بفرمایید
    با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      فایل هاتون هیچکدوم ارسال نشده

  • تصویر کاربر salim چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر. من 25سالمه چند روزه در قفسه سینه خصوصا نزدیک کتف و زیر بغلم وقتی دستمو بلند میکنم درد احساس میکنم واینکه تپش قلب زیادی دارم وقتی مضطرب میشم .میخواستم بدونم درد تو قسمت سمت چپ میتونه بخاطر خوابیدن به سمت چپ بدن یا بیخوابی به مدت طولانی باشه یا علت دیگه ای داره.ممنون میشم پاسخ بدید.باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      دردتون احتمالا قلبی نیست

      بله میتونه

  • تصویر کاربر رقیه سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. من دخترم و ۲۱ سالمه. از بهمن ۹۶ متوجه شدم که پرکاری تیروئید دارم و حدودا تیرماه ۹۷ به حد نرمال رسیده بود و کنترل شد تا به الان ولی از همون تیرماه دچار تپش قلب میشم و این تپش قلب ها باعث شده که من حتی تو انجام کارهای روزانه هم ناتوان بشم حتی از حمام رفتن هم میترسم خیلی وسواس پیدا کردم روی نبضم. نوار قلب انجام دادم چند بار گفتن مشکلی نیست. اکو انجام دادم دکتر گفتن عالیه همه چیز ولی من توی برگه گزارش دیدم که پرولاپس رو علامت زده. هولتر ۴۸ ساعته انجام دادم دکتر گفتن تاکی کاردی سینوسی هست. من صبحا معمولا دچار تپش قلب زیاد میشم و توی هولتر تا ۱۸۰ تا ثب کرده بود همچنین گاهی حس میکنم یهو دلم میریزه هری و یهو مضطرب میشم همش فک میکنم که نکنه ایست قلبی کنم؟ یا گاهی توی دلم احساس قلقلک میکنم. آیا لازمه که باز هم به پزشک مراجعه کنم؟ من خیلی میترسم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      مشکلتون اضطرابیه

      باید فورا به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر بابک سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سلام اقا دکتر
    42ساله هستم بصورت اتفاقی اکوی قلب دادم که دکتر گفتن عضله قلبم 21میلی متر هست وقرص متورال دادن استرس اکو هم دادم هلتر فشار
    lvef 60
    ef rest:60 mod.lvh
    ef peak stress 65
    ecg rest wnl
    ecg peak no new changes
    left abi 1.28
    right abi 1.26
    heart rate 63
    brachial pressure 133 76
    هولتر فشار بیشتر برروی 10تا 12
    اکوی قلبی واسترس اکو کاملا سالم وبدون هیچ مشکلی
    تنها نکته ای که دکتر گفتن که عضله قلبم کمی ضخیم شده وباید ازبیشتر شدن ان جلوگیری شود
    خواهشمندم درصورت نیاز راهنمای کنید بسیار بسیار ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۹ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      اگر ضخامت یکطرفه ۲۱ هست ممکنه hcm باشه

      باید اکوی تخصصی شوید

    2. تصویر کاربر بابک دوشنبه ۹ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)
      سلام
      مرسی اقای دکتر عزیز
      من بمدت 20سال درسالن های فوتسال با وزن زیاد تمرین کردم امکانش هست از این نوع تمرین باشد
      اخه دکتر کامل چکاب کردن وگفتن خیلی مهم نیست الان یکساله متورال مصرف میکنم
      حتی گفتن نیاز به تحت نظر بودن نیست
      ممنون میشم بیشتر راهنمای کنید
    3. تصویر کاربر بابک دوشنبه ۹ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)
      درضمن دکتر قلب بمن گفتن استاندارد این عضله در افراد معمولی 15
      در ورزشکاران 17
      ودر مورد من 21
      یعنی 6میلیمیتر ضخامت اضافی هست درمورد من
      خواهش میکنم راهنمای کنید اگه واقعا خطرناکه تازودتر بیام خدمت خودتون اقای دکتر عزیز
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      باید مدارک دیده شود

      به ورزش معمولا ربط نداره

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر الهام یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    سلام وقت شما به خیر خانمی 47 ساله هستم...آقای دکترتابستون سال گذشته من متوجه شدم که فشار خونم بالای 15 رفته و علیرغم اینکه قرص متورال می‌خوردم فشار خونم خیلی پایین نمی‌شوند و همراه اون سردرد و عرق شدید داشتم تا اینکه آذر ماه سال گذشته سیتی اسکن شکم و لگن انجام دادم و به توده 9 سانتی داخل کلیه چپ من دیده شد...اول دکتر گفتن که توده فئو سینما هست و فکر می کردن مربوط به ادرنال هست اما بعد از جراحی جواب پاتولوژی توده رو انکوسیتوما نشون داد و بخشی از کلیه چپ من هم برداشته شده.‌من 16 بهمن سال گذشته جراحی کلیه انجام دادم و همیشه فشار خونم رو کنترل میکردم...تا یک ماه بعد از جراحی فشار خون من از 10 بالاتر نمیومد..جدیدا نوسان فشار خون پیدا کردم و مشکلی که پیدا کردم اینه که حتی وسیله کوچیکی رو بلند می کنم یا خم‌میشم و یا از پله بالا میرم و یا پیاده زیاد راه میرم تپش قلب پیدا می کنم طوریکه صدای ضربان قلبم خیلی بلند میشه و‌نفس کم میارم...نوار قلب من یک ماه بعد از جراحی نرمال بود اما جدیدا نوار قلبی انجام ندادم....ببخشید که طولانی شد با این توضیحاتی که دادم آیا تپش قلب من می تونه نگران کننده باشه ؟؟ من این مشکل رو بعد از جراحی کلیه پیدا کردم..ممنون ازینکه وقت گذاشتین و سوالمو خوندین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      ممکنه مسکل قلبی باشه با نه

      باید جهت بررسی و انجام اکو مراجعه کنید

  • تصویر کاربر Omid چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    خسته نباشید
    من ۲۲ سالمه
    به دلیل احساس درد قلب
    اکو و نوار قلب دادم که فقط افتادگی میترال تشخیس داده شد
    فشار خون بالا ام داشتم که با قرص کنترل شد
    امشب در ساعت های نزدیک به دو بامداد احساس تپش قلب داشتم
    وقتی با دستگاه فشار ضربانم را گرفتم دستگاه عدد یکبار ۹۰ یکبار ۱۰۰ و یکبار ۱۲۰ نشان داد
    هربار ضربانم بیشترشده بود و احساسش میکردم
    قرص متوپرولول سوکسینات هر صبح استفاده میکنم که الان یکمی ترسیدم مصف ان را خوردم
    به دلیل عفونت دندان از دیروز کپسول اموکسیسیلین استفاده میکنم
    گفتم شاید تاثیری داشته باشد
    ایا مشکلی وجود دارد؟؟
    ایا
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      مشکل شما احتمالا اصطرابیه

      بهتره به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر رادین چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 150 مشاهده پرسش
    سلام. اکو و نوار قلبمو ب پیوست ارسال کردم.آیا در جواب اکو و نوار قلب نارسایی دریچه میترال نوشتن؟ خواهشا لطفا بگین .خیلی نگران و مضطربم.وضعیت قلبمو بگین????که سالمه یا نه؟در ضمن ورزشکار رشته بسیار سنگین وزنه برداری هستم آیا در آینده مشکلی پیش میاد یا نه؟در ضمن در ورزش مشکل تنفسی و درد قفسه ندارم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      عکس گزارش اکو رو بفرستید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر