دکتر محمد حسین نجفی

سندرم بروگادا یک اختلال ریتم قلب (آریتمی قلبی) بالقوه مرگبار است که گاها به ارث می رسد. افراد مبتلا به این سندرم خطر بالای ابتلا به ریتم غیر طبیعی قلب از حفره های پایینی قلب را دارند. بسیاری از مردم مبتلا به سندرم بروگادا هیچ نشانه ای ندارند و از وضعیت خود آگاه نیستند. تنها راه تشخیص این سندروم، الکتروکاردیوگرام (ECG) یا نوار قلب است.

سندرم بروگادا با اقدامات پیشگیرانه مانند عدم مصرف داروهای تشدید کننده، پایین آوردن تب و در صورت لزوم استفاده از دفیبریلاتور کاشتنی قلب (ICD) قابل درمان است.

علائم سندرم بروگادا در نوار قلب

سندرم بروگادا در بسیاری از افراد دیر تشخیص داده می شود؛ چرا که این وضعیت اغلب هیچ نشانه قابل توجه ای ایجاد نمی کند.

مهمترین نشانه سندرم بروگادا یک الگوی غیر طبیعی در نوار قلب (ECG) به نام الگوی ECG نوع ۱ بروگادا است. شما نمی توانید علائم بروگادا را احساس کنید؛ چرا که تنها بر روی نوار قلب شناسایی می شود. با این حال برخی از علایم سندرم بروگادا عبارتند از:

بنابراین اگر شما تپش قلب و یا ضربان قلب نامنظم (آریتمی) دارید، اگر شما دچار غش شدید و مشکوک هستید، اگر پدر و مادر، خواهر و برادر یا فرزند شما با سندرم بروگادا تشخیص داده شده اند، حتما به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.نوار قلب سندرم بروگادا

علت ابتلا به سندرم بروگادا

سندرم بروگادا یک اختلال ریتم قلب است. هر ضربان قلب شما با پالسی الکتریکی توسط سلول های ویژه ای در محفظه فوقانی راست قلب تولید می شوند. در منافذ کوچکی، به نام کانال، هر یک از این سلول ها فعالیتی الکتریکی که باعث ساخته شدن ضربان قلب تان می شود را هدایت می کنند.

در سندرم بروگادا، نقص در این کانال می تواند باعث ضربان غیر طبیعی قلب و چرخش الکتریکی خارج از کنترل در یک ریتم غیر طبیعی سریع و خطرناک (فیبریلاسیون بطنی) شود.

به عنوان یک نتیجه، قلب به طور موثر پمپاژ نمی کند و به اندازه کافی خون به سایر قسمت های بدن تان گردش نمی کند که ایجاد کننده غش خواهد بود و اگر این ریتم تنها برای مدت زمان کوتاه طول بکشد و یا اگر قلب در همین ریتم غیر طبیعی باقی بماند، مرگ ناگهانی قلبی رخ خواهد داد.

سندرم بروگادا اغلب به ارث می رسد، اما ممکن است در نتیجه شناسایی دشوار ناهنجاری ساختاری در قلب، عدم تعادل در مواد شیمیایی که به انتقال سیگنال های الکتریکی از طریق بدن تان (الکترولیت) کمک می کنند و یا اثرات داروهای تجویزی خاص یا مصرف کوکائین نیز ایجاد شود.

عواملی که خطر ابتلا به سندرم بروگادا را افزایش میدهد؟

1_ سابقه خانوادگی سندرم بروگادا

 اگر یکی از اعضای خانواده سندرم بروگادا داشته اند، در شما خطر ابتلا به این شرایط افزایش میابد .

2_ مرد بودن

مردان بالغ نسبتا بیشتر از زنان به این بیماری مبتلا می شوند. با این حال در کودکان و نوجوانان، پسران و دختران تقریبا به همان میزان تشخیص داده می شود.

3_ نژاد

سندرم بروگادا در آسیایی ها نسبت به سایر نژادها بیشتر رخ می دهد.

4_ تب

در حالی که داشتن تب به خودی خود ایجاد کننده سندرم بروگادا نیست، اما تب می تواند قلب را تحریک و تحریک شروع کننده غش ناشی از این سندرم و یا ایست ناگهانی قلبی، به ویژه در کودکان می شود.

تب

عوارض سندروم بروگادا

عوارض سندرم بروگادا عبارتند از:

۱- ایست ناگهانی قلبی

اگر بلافاصله درمان نشوید، از دست دادن ناگهانی عملکرد قلب، تنفس و هوشیاری که اغلب در حال خواب رخ می دهد، کشنده خواهد بود. با اقدامات مناسب و سریع اورژانس پزشکی، ادامه حیات امکان پذیر خواهد بود.

احیاء قلبی ریوی (CPR)، ماساژ سریع قفسه سینه و شوک خارجی از دفیبریلاتور خارجی خودکار (AED) می تواند شانس زنده ماندن تا زمانی که پرسنل اورژانس برسند را بهبود بخشد. برای جلوگیری از ایست قلبی و مرگ بهترین کار انجام  عمل آنژیو  قلب می باشد.

۲- غش کردن (سنکوپ)

 اگر شما مبتلا به سندرم بروگادا و ضعف می باشد، نیاز به مراقبت های پزشکی خواهید داشت.

تشخیص سندرم بروگادا

علاوه بر یک معاینه معمولی، گوش دادن به صدای قلب با گوشی پزشکی و ۱۲ لید استاندارد ECG، آزمایشات دیگری که برای مشاهده وجود سندرم بروگادا در شما استفاده می شوند عبارتند از:

1- نوار قلب (ECG) با دارو

در این آزمون غیر تهاجمی، یک تکنسین پروب هایی را بر روی قفسه سینه شما قرار می دهد که تکانه های الکتریکی ضربان قلب تان را ثبت می کند . نوار قلب این سیگنال های الکتریکی را  ثبت و می تواند به پزشکتان در شناسایی بی نظمی در ریتم و ساختار قلب کمک کند.

با این حال، به دلیل اینکه ریتم قلب شما می تواند تغییر کند، یک نوار به خودی خود ممکن نیست ریتم غیر طبیعی قلب را تشخیص دهد. پزشکتان ممکن است به شما دارویی دهد که می تواند الگوی نوع ۱ ECG بروگادا در افرادی که مبتلا به این سندرم هستند را آشکار نماید . دارو، معمولا توسط یک (IV) خط وریدی تزریق می شود.

2- تست الکتروفیزیولوژی (EP)

اگر ECG نشان دهنده سندرم بروگادا در شما باشد، پزشکتان همچنین ممکن است یک تست EP در تلاش برای مشاهده آسان ریتم غیر طبیعی بروگادا در درون یک ریتم قلبی توصیه نماید.

در یک آزمایش EP، یک کاتتر از طریق ورید در کشاله ران شما به سمت قلب تان وارد می شود که شبیه به کاتتریزاسیون قلبی است. الکترودها سپس از طریق کاتتر به نقاط مختلف به قلب تان منتقل می شود. الکترودها طرحی از هر ضربان قلب نامنظم ایجاد می کنند و سیگنال های الکتریکی اجرایی از طریق قلب تان را تشخیص می دهند.

3_ آزمایش ژنتیک

در حالی که آزمایش ژنتیکی برای تشخیص سندرم بروگادا مورد نیاز است، پزشکتان ممکن است آزمایش ژنتیک برای دیگر اعضای خانواده اگر شما با سندرم بروگادا تشخیص داده شوید ، توصیه نماید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص فشار خون و قلب و عروق در تهران

3.7/5 - (9 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر بیات شنبه ۱۱ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    با سلام و وقت به خیر
    من شش ماهی به خاطر اضطراب پراپرانول بیست مصرف کردم اما اخیرا بدنم کهیر زد آیا می توانم یک باره دارو را قطع کنم یا باید به تدریج قطع کنم برای رفع اضطراب (خصوصا وقتی کارم با کامپیوتر زیاد است) چه قرصی را جایگزین کنم
    با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۱ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه به خاطر دارو نباشه

      داروی انتی هیستامین مصرف کنید و دارو رو قطع نکنید

      ولی موقع قطع بهتره به تدریج قطع بشه

  • تصویر کاربر نیسی جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ایا راه حلی غیر از انژیو سونوگرافی برای تشخیص آنوریسم وجود دارد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      سونوگرافی

      سی تی انژیو و mrانژیو

  • تصویر کاربر ویدا یکشنبه ۲۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    در ادامه سوال قبل ،من در حال حاضر از قرص های املوپرس،متیل دوپا،اسپرین و انوکساپارین هم استفاده میکنم ،اگر میتونم استفاده کنم پروپرانول را آیا با داروهای دیگه تداخلی ندارد؟ متشکرم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      سوالتون چی بود

  • تصویر کاربر کیمیا یکشنبه ۲۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    با سلام من خانمی ۳3 ساله هستم چند وقتی هست که تپش قلب دارمیف به دکتر مراجعه کردمدو نوع قرض برای من تجویز کردن.تا دو هفته اول تقریبا خوب بود ولی الان مجدد تپش قلبم رو حس میکنم...بیشتر زیر سینه سمت چپ....البته نسبت به این موضوع خیلی حساس شدم و همیشه به فکرش هستم و تو اون زمانی که به فکرش هستم بیشتر هگحسش می کنم.در ضمن گاهی اوقات بالای سینه ام هم یه تیر کوچولو می کشه و بعد تموم میشه البته ممکنه تو روز چند بار اتفاق بیفته ولی بعضی روزها هم اصلا نیست..بعضی موقعه ها هم حس می کنم نمی تونم نفس عمیق بکشم لطفا من رو راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا مشکل اضطرلبی دارید

      بهتره به روانپزشک مراجعه کنید و اگر بهتر نشدید با مدارک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر ماجد یکشنبه ۲۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده ۲۶ سالمه و بدنسازی کار میکنم ، امروز برای کارت سلامت گفتن که برو نوار قلب بگیر ، وقتی نوار رو گرفتن بم گفتن که سابقه سکته یا ... داری که الحمدلله جواب منفی بود ولی نمیدونستن مشکل کجاست ، خواستم از جنابعالی درخواست کنم که نوار رو خودتون مشاهده کنید و نتیجه رو بم بگید چون واقعا استرس دارم ، یک دنیا ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      نوار نرماله

    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      نوار نرماله

      البته ولتاژ کمی بالاست که یا نوار اشتباه کزفته شده و یا دیواره قلب ضخیمه یا شخص لاغر هست

      بهتره اکو هم شوید

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر پارسا چهارشنبه ۱۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    من 20 سالمه و الان شیشه مصرف کردم ضربان قلبم جوری شده که کله شیکمم داره میلرزه کمی تنگ نفس دارم انگار دوره قلبمو یه چی گرفته چیکار کنم اتفاقی الان واسم نیوفته
    1. تصویر کاربر پارسا سه شنبه ۱۶ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      چه کنم؟
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اگر اصطراب دارید به روانپزشک مراجعه کنید

      ازمایش تیرویید انجام دهید

      پروپرانولول ۱۰ هر ۸ ساعت مصرف کنید

      و مراجعه کنید

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۱۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من چندسالی از متادون استفاده میکنم حدودا ددوسالی بود سمت چپ شکمم درد میکرد به دکتر مراجعهکردم سونو گرفتن از لگن مثانه گفتن هیچی نیست مجددادرد خفیفی بعضی وقتا میاد سراغم دراز میکشم دست میزارم نبض میزنه البته لاغرهستم نظرتون رو میفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه مسمومیت سرب باشه 

      باید جهت معاینه به پزشک داخلی مراجعه کنید

  • تصویر کاربر مریم جمعه ۱۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    سلام آقا دکتر من الان دوهفته ست دست چپ درد می‌کنه هم تیرمیکشه بعضی وقتا هم به سختی نفس میکشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اگر اضطراب دارید به روانپزشک مراجعه کنید

      اگر بهتر نشدید مراجعه کنید جهت معاینه و بررسی

  • تصویر کاربر بستان دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر ،پدرم به بیماری بوروگادا دچارشده و اخیرا در بیمارستان شهید رجایی باتری گذاشتیم سوال من این هست که ایا خطر رفع شده یا خیر؟وتا کی باید قرص کینیدین باید مصرف بشه ؟وایا الان که قرص و باتری استفاده شده واقعا خطرناک هست یا خیر؟ممنون از وقتی که می گذارید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      معمولا باطری خطر رو رفع میکنه

      مصرف دارو به شرایط بیمار بستگی داره و بدون معاینه و دیدن مدارک نمیشه نظر داد

    2. تصویر کاربر بستان دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      ممنون از لطف شما سپاس
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      خوا۶ش میکنم

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    سلام من فقط نفخ میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      برای نفخ به متخصص گوارش مراجعا کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر