دکتر محمد حسین نجفی

سندرم بروگادا یک اختلال ریتم قلب (آریتمی قلبی) بالقوه مرگبار است که گاها به ارث می رسد. افراد مبتلا به این سندرم خطر بالای ابتلا به ریتم غیر طبیعی قلب از حفره های پایینی قلب را دارند. بسیاری از مردم مبتلا به سندرم بروگادا هیچ نشانه ای ندارند و از وضعیت خود آگاه نیستند. تنها راه تشخیص این سندروم، الکتروکاردیوگرام (ECG) یا نوار قلب است.

سندرم بروگادا با اقدامات پیشگیرانه مانند عدم مصرف داروهای تشدید کننده، پایین آوردن تب و در صورت لزوم استفاده از دفیبریلاتور کاشتنی قلب (ICD) قابل درمان است.

علائم سندرم بروگادا در نوار قلب

سندرم بروگادا در بسیاری از افراد دیر تشخیص داده می شود؛ چرا که این وضعیت اغلب هیچ نشانه قابل توجه ای ایجاد نمی کند.

مهمترین نشانه سندرم بروگادا یک الگوی غیر طبیعی در نوار قلب (ECG) به نام الگوی ECG نوع ۱ بروگادا است. شما نمی توانید علائم بروگادا را احساس کنید؛ چرا که تنها بر روی نوار قلب شناسایی می شود. با این حال برخی از علایم سندرم بروگادا عبارتند از:

بنابراین اگر شما تپش قلب و یا ضربان قلب نامنظم (آریتمی) دارید، اگر شما دچار غش شدید و مشکوک هستید، اگر پدر و مادر، خواهر و برادر یا فرزند شما با سندرم بروگادا تشخیص داده شده اند، حتما به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.نوار قلب سندرم بروگادا

علت ابتلا به سندرم بروگادا

سندرم بروگادا یک اختلال ریتم قلب است. هر ضربان قلب شما با پالسی الکتریکی توسط سلول های ویژه ای در محفظه فوقانی راست قلب تولید می شوند. در منافذ کوچکی، به نام کانال، هر یک از این سلول ها فعالیتی الکتریکی که باعث ساخته شدن ضربان قلب تان می شود را هدایت می کنند.

در سندرم بروگادا، نقص در این کانال می تواند باعث ضربان غیر طبیعی قلب و چرخش الکتریکی خارج از کنترل در یک ریتم غیر طبیعی سریع و خطرناک (فیبریلاسیون بطنی) شود.

به عنوان یک نتیجه، قلب به طور موثر پمپاژ نمی کند و به اندازه کافی خون به سایر قسمت های بدن تان گردش نمی کند که ایجاد کننده غش خواهد بود و اگر این ریتم تنها برای مدت زمان کوتاه طول بکشد و یا اگر قلب در همین ریتم غیر طبیعی باقی بماند، مرگ ناگهانی قلبی رخ خواهد داد.

سندرم بروگادا اغلب به ارث می رسد، اما ممکن است در نتیجه شناسایی دشوار ناهنجاری ساختاری در قلب، عدم تعادل در مواد شیمیایی که به انتقال سیگنال های الکتریکی از طریق بدن تان (الکترولیت) کمک می کنند و یا اثرات داروهای تجویزی خاص یا مصرف کوکائین نیز ایجاد شود.

عواملی که خطر ابتلا به سندرم بروگادا را افزایش میدهد؟

1_ سابقه خانوادگی سندرم بروگادا

 اگر یکی از اعضای خانواده سندرم بروگادا داشته اند، در شما خطر ابتلا به این شرایط افزایش میابد .

2_ مرد بودن

مردان بالغ نسبتا بیشتر از زنان به این بیماری مبتلا می شوند. با این حال در کودکان و نوجوانان، پسران و دختران تقریبا به همان میزان تشخیص داده می شود.

3_ نژاد

سندرم بروگادا در آسیایی ها نسبت به سایر نژادها بیشتر رخ می دهد.

4_ تب

در حالی که داشتن تب به خودی خود ایجاد کننده سندرم بروگادا نیست، اما تب می تواند قلب را تحریک و تحریک شروع کننده غش ناشی از این سندرم و یا ایست ناگهانی قلبی، به ویژه در کودکان می شود.

تب

عوارض سندروم بروگادا

عوارض سندرم بروگادا عبارتند از:

۱- ایست ناگهانی قلبی

اگر بلافاصله درمان نشوید، از دست دادن ناگهانی عملکرد قلب، تنفس و هوشیاری که اغلب در حال خواب رخ می دهد، کشنده خواهد بود. با اقدامات مناسب و سریع اورژانس پزشکی، ادامه حیات امکان پذیر خواهد بود.

احیاء قلبی ریوی (CPR)، ماساژ سریع قفسه سینه و شوک خارجی از دفیبریلاتور خارجی خودکار (AED) می تواند شانس زنده ماندن تا زمانی که پرسنل اورژانس برسند را بهبود بخشد. برای جلوگیری از ایست قلبی و مرگ بهترین کار انجام  عمل آنژیو  قلب می باشد.

۲- غش کردن (سنکوپ)

 اگر شما مبتلا به سندرم بروگادا و ضعف می باشد، نیاز به مراقبت های پزشکی خواهید داشت.

تشخیص سندرم بروگادا

علاوه بر یک معاینه معمولی، گوش دادن به صدای قلب با گوشی پزشکی و ۱۲ لید استاندارد ECG، آزمایشات دیگری که برای مشاهده وجود سندرم بروگادا در شما استفاده می شوند عبارتند از:

1- نوار قلب (ECG) با دارو

در این آزمون غیر تهاجمی، یک تکنسین پروب هایی را بر روی قفسه سینه شما قرار می دهد که تکانه های الکتریکی ضربان قلب تان را ثبت می کند . نوار قلب این سیگنال های الکتریکی را  ثبت و می تواند به پزشکتان در شناسایی بی نظمی در ریتم و ساختار قلب کمک کند.

با این حال، به دلیل اینکه ریتم قلب شما می تواند تغییر کند، یک نوار به خودی خود ممکن نیست ریتم غیر طبیعی قلب را تشخیص دهد. پزشکتان ممکن است به شما دارویی دهد که می تواند الگوی نوع ۱ ECG بروگادا در افرادی که مبتلا به این سندرم هستند را آشکار نماید . دارو، معمولا توسط یک (IV) خط وریدی تزریق می شود.

2- تست الکتروفیزیولوژی (EP)

اگر ECG نشان دهنده سندرم بروگادا در شما باشد، پزشکتان همچنین ممکن است یک تست EP در تلاش برای مشاهده آسان ریتم غیر طبیعی بروگادا در درون یک ریتم قلبی توصیه نماید.

در یک آزمایش EP، یک کاتتر از طریق ورید در کشاله ران شما به سمت قلب تان وارد می شود که شبیه به کاتتریزاسیون قلبی است. الکترودها سپس از طریق کاتتر به نقاط مختلف به قلب تان منتقل می شود. الکترودها طرحی از هر ضربان قلب نامنظم ایجاد می کنند و سیگنال های الکتریکی اجرایی از طریق قلب تان را تشخیص می دهند.

3_ آزمایش ژنتیک

در حالی که آزمایش ژنتیکی برای تشخیص سندرم بروگادا مورد نیاز است، پزشکتان ممکن است آزمایش ژنتیک برای دیگر اعضای خانواده اگر شما با سندرم بروگادا تشخیص داده شوید ، توصیه نماید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص فشار خون و قلب و عروق در تهران

3.7/5 - (9 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر تارا یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    با سلام
    آقای دکتر من خانمی ۳۰ ساله هستم کم کاری تیرویید دارم و پرولاپس خفیف
    گاهی اوقات ضربان قلبم در طول روز بالا می ره و تپش میگیرم و شب میاد پایین به ۵۰ می رسه
    سابقه پانیک هم دارم شبا میترسم بخوابم وقتی ضربانم میاد پایین.تا الان هم تست ورزش دادم هم ۵ بار اکو سالم بودن جز یه پرولاپس خفیف
    آیا صربان ۵۰ علتش چیست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بطور نرمال در همه افراد ضربان شبها پایین تره و جای نگرانی نداره

  • تصویر کاربر محمودجعفری دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    سلام
    من جند سال پیش به علت تپش قلب رفتم پیش دکتر خسرو پناه،ایشون بعد از نوار قلب و اکو گفتن دو تا از دریچه های قلبم مشکل داره و تپش هم ب همون علت هست و برام
    پروپرانولول نوشتن و کم کم دوزش را زیاد کردن تا رسید به روزی 3 تا پروپرانولول 20
    ولی هنوز تپش قلبم را دارم و یکم ک فعالیت میکنم (حتی راه رفتن) تپش قلب میگیرم ، خیلی اذیتم میکنه
    خواستم راهنمایی کنید و نظرتون را بدونم
    یه مدت به پیشنهاد یه دکتر آشنا روزی نصف کنکور 2.5 استفاده میکردم
    اوایل خوب بود بعدش تاثیرش کم شد دوباره پروپرانول می خورم.
    دکتر وقتی غذا میخورم تپش قلبم زیاد میشه ولی بعد از چند ساعت که میگذره دوباره کم میشه
    یعنی تاثیر مستقیم و شدیدی میذاره روی تپش قلبم (تپشم میره حدودا روی 90 تا 95)
    ممکنه مشکل معده باشه که تاثیر میذاره روی قلبم؟ دکتر من غلظت خون هم دارم ممکنه تپشم به علت غلظت خون باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      پرولاپس چیز مهمی نیست

      ریفلاکس میتونه تپش بده

      ولی اضطراب و پرکاری تیرویید هم میتونه تپش بده

      بهتره جهت معاینه مراجعه کنید

  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 364 مشاهده پرسش
    قرص ارکتو100 مصرف میکردم ضربان قلبم بالا میرفت الان میتونم از قرص سیدنافیل استفاده کنم برای رابطه جنسی .ایا ضربان قلبم باز بالا میره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بله ممکنه 

       

  • تصویر کاربر حسینی چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    حدود یکی دو هفته ای میشه ک در هنگام رفتن بخواب پس از مدتی و درحالیکه هنوز خوابم عمیق نشده بطور ناگهانی و از سمتی ک به پهلو خوابیدم یک ضربه به داخل اندام داخلی ترجیحا به سمت قلب و یا اندام فوقانی شکم احساس میکنم ک به حدی است ک باعث پریدن از خواب همراه با درد حاصل از ان ضربه را احساس میکنم این اتفاق بحدی ناخوشایند است ک باعث ایجاد وحشت و نگرانی از رفتن دوباره بخواب و تکرار این حس در بنده میشود چرا ک بارها شده ک این اتفاق در یک زمان بیش از یکی دوبار تکرار شده و یکجور حس ناامنی و ترس از خواب را منتقل میکند ایا مشکل جدی است یا نه؟وعلت ان چیست؟با تشکر..
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اینها علایم اضطرابیه 

      بهتره به روانپزشک مراجعه کنید و اگر بهتر نشدید جهت بررسی از نظر اریتمی و بستن هولتر مراجعه کنید

  • تصویر کاربر A6 پنجشنبه ۲۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر عزیز
    یک سالیه تپش قلب دارم روزی سه چهر بار یا کمتر
    چند روز پیش به شدت عصبانی شدم از روز بعد متوجه شدم فقط موقعی که دراز میکشم قلبم انگار حالت ترس بهم دست میده و تپش قلب میگیرم به طوریکه از هر 5 تا 10 تا تپیدن یکیش انگار میاد زیر گلوم نوار قلبم رو ضمیمه کردم 34 سالمه‌و اقا هستم ممنون از راهنمایی خوبیتون اقای دکتر موقعی که می ایستم دیگر این حالت را ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      نوار نرماله

      احتمالا علایم اصطرابی هست

      به روانپزشک مراجعه کنید و اگر بهتر نشدید جهت بررسی بیشتر مراجعه کنید

  • تصویر کاربر بهار جمعه ۱۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 150 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید ،پدر من 61ساله هستند و بعد از رمضان قلبشون آریتمی شد و فشارشون بالارفت ،با قرص والسارتان هشتاد فشارشون نرمال شد و با مصرفقرص آتنالول آریتمی دیگه نیستن ،اما بعد ازراه رفتن در مسیرهای کوتاه مثلا صدمتر دچار تنگی نفس شده و بیحال میشن ،یا حتی ایستادن به مدت چند دقیقه درمحیط بیرون ،تست ورزش ،اکو و نوار قلب هم دادن که همگی نرماله
    ممکنه ایشون دچار ناراحتی قلبی شده باشن ؟ ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بله ممکنه

      بیمار و مدارک باید دیده شوند تا بشه نطر داد

  • تصویر کاربر مریم جمعه ۱۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما.من مدت بیش از یک ساله تو برهه های خاصی روی کل سینم احساس فشار زیاد میکنم گاهی هم تیر کشیدن شدید در سمت چپ سینه.و توی کتف.که جدیدا این درد طوری بوده که از شدت درد توان حرکت نداشتم و دردش نفس گیره.بعضا تنفس هم برام سخت میشه اینجور وقتا. جوری که که موقع دم ریه هام گنجایش ندارن انگار و حس میکنم اگه تنفس کامل داشته باشم ریه هام میترکن و مجبورم دم های ناقص داشته باشم.زود خسته میشم.ضربان قلبم همیشه نامنظم و ضعیف بعضا خیلی شدید بود ولی وقتی رفتم برای آزمایشو اکو به طرز عجیبی ضربانم منظم و نرمال بود.اصلا انگار هیچی.ممنون میشم اگه کمکم کنید نمیدونم این مشکل ممکنه مربوط به ریه ها باشه و ربطی به قلب نداشته باشه؟یا دلیل دیگه ای داشته باشه؟چجوری باید درمان بشن این دردا؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اینها نرماله

      ممکنه مشکل اصطرابی داشته باشید

      ولی به این شکل نمیشه نظر داد

      باید با مدارک مراجعهدکنید تا معاینه شوید

  • تصویر کاربر لیلا جمعه ۱۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 145 مشاهده پرسش
    خانم 35 ساله هستم که مدت طولانی است تپش قلب دارم,تست الکتروکاردیو گرافی من مشکل داشت ولی اکو قلبی مشکلی رو نشون نمیده, با توجه به اینکه اکثر مواقع و حتی در موقع استراحت تپش قلب دارم لطفا بفرمایید نظر شما در این باره چیه؟ با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      شما بلوک شاخه ای دارید که معمولا مهم نیست

      اما بهتره به فوق eps مراجعه کحید

  • تصویر کاربر لیلا جمعه ۱۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 153 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما, خانم 36 ساله هستم که حدود یک سالی میشه اکثر مواقع حتی در موقع استراحت تپش قلب و احساس سنگینی روی قفسه سینه دارم,بعد از مرجعه به پزشک EKG انجام شد که مشکل داشت ولی اکو قلبی هیچ مشکل خاصی نشون نمیداد, میخواستم نظر شما رو بپرسم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.احتمالا مشکل شما اضطرابیه و قلبی نیست

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    45سال سن دارم،از4سال قبل دچارتپش قلب شده ام همان زمان اکو تست ورزش دادم مشگلی نبود با قرص متورال50روزی یک عدد کنترل بود چند روزی است با خوردن 2عددمتورال50 هم تپش قلب دارم .درد،تنگی نفس ندارم ،اما حس بیقراری ومقداری سبکی سردارم میتوانم ایندرال همزمان استفاده کنم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بهتره استفاده نکنید

      اگر اضطراب دارید به روانپرشک مراجعه کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر