دکتر محمد حسین نجفی

از قدیم گفته اند و شنیده ایم که سکته ی قلبی بیماری مخصوص سنین بالاست و در نتیجه سکته قلبی در زنان جوان کمتر دیده می‌شود. این جمله البته جمله خیلی اشتباهی هم نیست. سن بالا از عوامل خطر بروز سکته های قلبی است و میزان بروز این سکته ها در افراد بالاتر از 40 سال بیش تر از افراد زیر 40 سال است و هر چقدر سن افزایش پیدا کند خطر بروز این سکته ها بیش تر می شود. هم چنین به طور کلی زنان از مردان کمتر دچار سکته های قلبی می شوند. 

اما آیا این موارد به این معنی هستند که زنان جوان دچار سکته های قلبی نمی شوند؟ هر چند بروز این مشکل در این دسته از جمعیت بسیار اندک است ولی هستند زنان جوانی که دچار این مشکلات می شوند و عمومن عللی خاص و منحصر به فرد پشت این مسایل وجود دارد. در این نوشتار به این موضوع می پردازیم که سکته قلبی در زنان جوان چرا رخ می دهد و چه علایمی دارد و چه اقداماتی در این جمعیت برای مقابله با این مشکلات ضروری است. در اخر در مورد سن سکته قلبی در زنان صحبت خواهیم کرد.

علت سکته قلبی در زنان جوان

علت سکته قلبی در زنان جوان

معمولن در عموم مردم و به خصوص افراد مسن و با سابقه بیماری های نظیر دیابت و فشار خون بالا یا کسانی که سیگار می کشند سکته های قلبی به علت بروز تنگی عروق کرونری قلب رخ می دهند. در زنان جوانی که هیچ از این عوامل خطر را ندارند به طور کل بروز حمله قلبی نادر است. البته اگر کسی مبتلا به بیماری نظیر دیابت نوع یک از کودکی باشد یا سابقه پرفشاری خون طولانی مدت داشته باشد یا در خانواده نزدیک و بستگان درجه اول سابقه ابتلای شدید به بیماری های انسدادی عروق کرونری (نظیر سکته قلبی) داشته باشد این احتمال که او هم دچار گرفتگی قلب و به دنبال آن سکته قلبی شود بالاتر می رود.

یک دلیل خاص بروز سکته های قلبی موردی به نام دایسکشن عروق کرونری است. در این حالت عروق کرونری به دلایلی که بسیاری از آنها هنوز به خوبی روشن نیستند دچار پارگی می شوند و در نتیجه جریان خون در این عروق متوقف و به دنبال آن سکته قلبی رخ می دهد. علت این مورد را برخی مسایل هورمونی و تغییرات ناشی از هورمون های زنانه اعلام کرده اند و برخی هم مسایل ژنتیکی را دخیل می دانند˛ قرص های جلوگیری از بارداری (OCP) نیز می توانند گاهی به این علایم منجر بشوند. ولی آنچه قطعی است این است که شایع ترین دلیل سکته های قلبی در زنان زیر 40 سال بروز همین پارگی های میکروسکوپی یا دایسکشن عروق کرونری است.

علائم سکته قلبی در زنان جوان

معمولا علایم سکته های قلبی در زنان تفاوتی با علائم سکته قلبی در جوانان ندارد. به عبارت دیگر دردهای شدید قفسه سینه به طور ناگهانی یا حین فعالیت و هم چنین تنگی نفس های فعالیتی از شایع ترین این علایم هستند. در برخی بیماران به دلیل تغییرات هورمونی شدید در حین بارداری این علایم در این زمان بروز می کنند که با چالش های مخصوص خود از نظر تشخیص و درمان همراهی دارد.

تشخیص سکته قلبی در زنان جوان

تشخیص-درمان-قلب

اگر خانم جوانی هر یک از علایم ذکر شده در بالا را داشته باشد بهترین کار مراجعه به متخصص قلب و اخذ نوارقلب و اکو در درجه اول است. تقریبن می توان تمامی موارد سکته های حاد قلبی در این افراد را با همین دو قدم ساده تشخیص داد. تشخیص بیماری قلبی در سایر انواع نیز با نوار قلبی ممکن است.

البته فراموش نکنید که علایمی که ذکر شد در خانم های جوان به دلایلی از جمله اضطراب و استرس بسیار شایع هستند و هر درد سینه یا تنگی نفسی در این افراد به معنی سکته قلبی نیست. ولی این علایم نیازمند حداقل یک بار بررسی هستند تا در صورت نیاز درمان های مورد نیاز به موقع انجام شود.

درمان سکته های قلبی حاد در زنان جوان

با اینکه درمان سکته قلبی خفیف راحت‌تر است اما درمان نوع حاد در این افراد نیز تفاوت عمده‌ای با بقیه موارد ندارد. یعنی استفاده از داروهایی مثل آسپرین و آتورواستاتین  و هم چنین انجام آنژیوگرافی و در صورت نیاز استنت گذاری (PCI) روش هایی هستند که در این افراد همانند بقیه موارد سکته های قلبی استفاده می شود

جلوگیری از سکته قلبی

مهم ترین اقداماتی که زنان جوان می توانند انجام دهند تا به سکته های قلبی دچار نشوند شامل موارد زیر است:

توصیه های لازم پس از سکته قلبی
معمولا در سکته قلبی مدت زمان اقامت بیمار در بیمارستان حدود ۵-۳ روز می باشد و پس از آن با دارو و پیگیری سرپایی مرخص خواهید شد. اما پس از سکته برای بهبود شرایط به بیمار چه توصیه هایی می شود؟

سن سکته قلبی در زنان

در شرایط استرس‌زای زندگی امروزی بروز سکته قلبی در زنان در هر سنی احتمال دارد. برخلاف گذشته که سکته قلبی بیشتر در افراد مسن‌رخ می‌داد، امروز شاهد رخ‌دادن این عارضه در نوجوانان و زنان هم هستیم. با این وجود وجود، عواملی مانند مصرف سیگار یا الکل می‌تواند خطر ابتلا به سکته قلبی در زنان را بسیار بالاتر ببرد. به طور کلی می‌توان گفت زنان بالای ۵۰ سال بیشتر در معرض خطر سکته هستند.

جمع بندی

به طور کل احتمال بروز سکته های قلبی در زنان زیر 40 سال بسیار اندک است و بسیاری از علایمی که این دسته از افراد دارند نظیر دردهای سینه و تنگی نفس و طپش قلب منشا قلبی ندارد و با مسایلی نظیر ناراحتی گوارشی و عضلانی یا مشکلات اضطرابی قابل توجیه است. اما توصیه می شود اگر هر یک از این علایم را دارید حداقل یک بار نزد متخصص قلب بررسی اولیه شامل نوارقلب و اکو در صورت نیاز تست ورزش انجام بدهید.

اگر بررسی های شما سالم بود دیگر جای نگرانی نیست و خیالتان می تواند از مسایل قلبی راحت باشد. اگر هم مشکلی در شما یافت شد بهتر است که به موقع تحت درمان قرار بگیرد. هم چنین اقدامات پیشگیرانه ای نظیر قطع سیگار˛ کاهش وزن و رژیم غذایی سالم نیز هیچ وقت نباید فراموش شود.

دکتر محمد حسین نجفی ، فوق تخصص قلب در تهران

4.4/5 - (7 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سهیلا جمعه ۳ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 58 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من دست چپ من از گردن درد ویکنه به ویژه بازوم قلبم هم درد میکنه میخوهم بدونم تین چیه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      اخذ شرح حال و ویزیت قلب
  • تصویر کاربر فاطمه چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 57 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من 31سال هستم .یک ماه هستش که رفتم باشگاه والان نزدیک دو هفته هستش که تنگی نفس دارم بعد نفس میکشم میخواستم دلیلشو بدونم .ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      سلام بايد نوار قلب و اكو انجام بشه
  • تصویر کاربر عبدی دوشنبه ۱ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 87 مشاهده پرسش
    سلام خانمی ۳۱ساله هستم چدروزپبش نصف شب از خواب بیدار شدم دل درد شدید وتهوع زیادی داشتم اونقدر حالم خراب شد که تامرز بیهوشی رفتم چندی بعد حالم بهتر شد ولی ازاون شب به بعد قفسه سینه من از پشت که سمت چپم میشه درد می‌کنه ضمنا من آسم هم دارم امروز که بعدازمدتها به باشگاه رفتم حالم خوب بود ولی امشب نفس تنگی شدیدی دارم لطفاً منو راهنمایی کنین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      حتما یک بار اکو و تست ورزش نزد متخصص قلب انجام بدهید
  • تصویر کاربر هدی یکشنبه ۱۰ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 274 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خانمی هستم ۳۷ ساله چندین شب بود که احساس فشار در قفسه سینه و دست چپم داشتم، ولی دیشب هنگامی که نشسته بودم دچار سرگیجه و تنگی نفس، و تعریق زیاد و درد فک شدم و بعد از اون غش کردم.
    در ضمن دچار بیماری کندی حرکت خون تو عروق کرونر هستم. و اینکه نزدیک ۲ ساله داروهام رو به خاطر بارداری و شیردهی قطع کردم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۰ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      باید حتما اکوی جدید بگیرید و داروهایتان شروع شوند
  • تصویر کاربر Hamed دوشنبه ۲۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 292 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید
    آقایی هستم ۲۵ ساله و مجرد و لاغر / وزن ۶۹/ قد ۱۸۶
    حدودا یکسال پیش بعد از ورزش شدید دچار علایمی مانند تنگی نفس و بیحالی و سیاهی چشم شدم
    پیگیری نکردم اما از اونموقع دچار سردرد و بیحالی و فشار خون ۱۰/۶ و تپش هستم

    آیا اونموقع حمله قلبی برایم اتفاق افتاده بوده ؟
    و اینکه اکو حمله قلبی سابق رو مشخص میکنه ؟
    و حمله قلبی بعدا موجب برهم خوردن فشار خون و آریتمی میشود ؟

    سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۸ تیر ۰( 2 سال پیش)
      نه اینها علایم بیماری پنیک و اضطراب است محض اطمینان یک نوارقلب و اکو بگیرید
    2. تصویر کاربر Hamed جمعه ۱۸ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سپاس
      اکو و نوار انجام شد و مشکلی نداشت
      ممکن است در اکوپمپاژ و(۵۵٪) ef طبیعی نمایش داده شود اما نارسایی قلبی اتفاق افتاده باشد ؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      خیر اگر اکو سالم است یعنی نارسایی وجود ندارد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سهیل چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    سلام من ۳۳ سالمه از ۴ سال پیش گاهاً احساس درد خفیف در قسمت قلب و گاهی اوقات دست چپ داشتم متخصصین اعم از داخلی و قلب گفتن قلب سالمه. بارها نوار قلب دادم، سال ۹۶ تست ورزش دادم سال ۹۸ اکو کردم و همگی سالم بود. به سندروم روده تحریک پذیر مبتلا هستم و کمی مشکلات وسواسی و اضطرابی هم دارم. در این مدت دو بار به کرونا مبتلا شدم بار اول خفیف و بار دوم بدون علامت خوشبختانه. با توجه به اینکه مدتیه گاهی وقتها همون درد یا ناراحتی سمت چپ سراغم میاد خواستم بدونم آیا نگرانی قلبی وجود داره ؟ مخصوصا که خیلی جاها خوندم مبتلایان به کرونا ممکنه بعدا با مشکلات قلبی روبرو بشن. و اینکه آیا تست ورزش و اکو مدت زمان اعتبار دارن ؟ چون یه دکتری به من کفته بود تست ورزش معمولا سه سال معتبره و تا سه سال بعد از اون جای نگرانی نیست. ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      یک اکوی جدید بدهید ولی عموما این علایم منشا اضطرابی دارد و از نظر قلبی خیلی جای نگرانی نیست
  • تصویر کاربر خداداد چهارشنبه ۱۷ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 301 مشاهده پرسش
    پس از بهبودی اولین فرصتی که حضور پیدا میکنید در مرکز درمان معیری چه تایمی است
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      دیگر معیری نمیروم
  • تصویر کاربر مظلومی چهارشنبه ۲۴ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 156 مشاهده پرسش
    باعرض سلام و خسته نباشيد، من خانمي 27 ساله هستم، هر ماه دقیقا و فقط چند روز قبل از شروع پریودم دچار درد و تیر کشیدن قلب و دست چپ میشوم، و علاوه بر این در همین تایم هر چند ساعت یکبار قلبم خیلی محکم وبا سرعت خیلی کممیزند، یعنی مثل یک تالاپ بزرگ، انگار مثلا یکدفعه حجم زیادی خون از دریچه قلبم خارج بشه، نميدونم تونستم حالتم و براتون خوب شرح بدم یا نه.....
    البته تازگی اکو قلب انجام دادم و مشکلی نبوده، ولی با این وجود من هرماه خیلی از این حالت زجر میکشم، اگر ممکنه راهنمایی بفرمایید چه کنم؟ متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۴ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اينها معمولا به مشكل جدي اي در قلب ربط نداره
      ممكنه ضربان نا بجا داشته باسيد
      از روز قبل پريود پروپرانولول ده هر دوارده ساعت مصرف كنيد
  • تصویر کاربر Mehri چهارشنبه ۲۴ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    با سلام و وقت بخیر
    خانومی هستم 54 ساله با درد و سوزش در قفسه سینه
    تپش قلب بالا حدودا 130 و چربی خون بالا
    سوالم در مورد کاهش چربی خون است چه عملی انجام دهم تا چربی خونم کاهش پیدا کند؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۴ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      رژيم غذايي دارو و وردش
  • تصویر کاربر نسلابه شنبه ۲ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    بعضی وقت ها با تنفس احساس تیر کشیدن در قلبم و بالای استخوان ترقوه سینه ام سمت چپ میکنم که با نفس عمیقتر این درد بیشتر میشه ولی همیشگی نیست بعضی وقتها چند ساعت و بعضی وقت ها دو تا 3 روز طول میکشه بعد خوب میشه. البته اینو بگم با تغییر وضعیت بدنم مثلا در حالت ایستاده یا خوابیده یا نشسته این درد کم و زیاد میشه.ممنون میشم کمکم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمالا اضطرابيه
      اگر اضطراب داريد به روانپزشك مراجعه منيد
      اگر درد ادامه داشت بايد ويزيت شويد و نوار قلب بگيريد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر