دکتر محمد حسین نجفی

شاید شما هم این موضوع را شنیده باشید که برخی مشکلات معده می توانند باعث بروز برخی آریتمی ها بشوند. اما این موضوع چقدر صحت دارد؟ دقیقا چه ارتباطی بین این دو موضوع وجود دارد؟ چه آریتمی هایی بیش تر با مشکلات معده ارتباط دارند؟ کدام نوع از داروها می تواند این مشکلات را تخفیف دهد و کدام داروها این مشکلات را تشدید می کنند؟ آیا واقعا برخی غذاها هستند که بیش تر از بقیه به این مشکلات منجر می شوند؟ بیماران با آریتمی قلبی اثبات شده چه ملاحظات غذایی را باید مدنظر داشته باشند؟ اگر به دنبال پاسخ این سوالات می گردید نوشتار زیر را به طور کامل و با دقت دنبال کنید!

تپش قلب و آریتمی

آریتمی قلبی یا تپش قلب؟

قبل از هر چیز و بررسی هر گونه رابطه ی احتمالی بین این دو موضوع بیایید منظور خود از این دو مشکل را مشخص کنیم. در واقع هر نوع تپش قلبی لزوما به معنی وجود آریتمی نیست و برخی تپش های قلب خوش خیم و تنها ناشی از فرآیند های طبیعی و پاسخ درست و سالم قلب به این اتفاقات هستند.مثلا هر گونه استرسی بخاطر ترشح هورمون های ستیز و گریز، نظیر آدرنالین باعث تپش قلب می شود. یا مثلا تب و کم خونی و پرکاری و تیرویید نیز از مواردی هستند که عامل بروز تپش قلب در افراد می باشند. 

آریتمی قلبی و معده

یک قاعده ی کلی در بدن انسان این است که در صورت بروز هر گونه مشکلی در هر عضوی، قلب در پاسخ به هورمون های ترشح شده شروع به جبران به صورت تپش قلب می کند. بنابراین و طبق این قاعده در صورتی که در معده ی شما نیز مشکلی وجود داشته باشد ممکن است قلب شما به طپش بیفتد. مثلا درد معده می تواند باعث بروز این حالت شود. یا هر گونه ریفلاکس شدید معده که حالت مکرر پیدا کند می تواند باعث بروز طپش در شما شود. 

هم چنین برخی بیماران که از قبل به مشکلات آریتمی نظیر ضربان های نابجای بطنی (PVC) مبتلا هستند در صورت تشدید مشکلات معده با افزایش این ضربان های نابجا مواجه خواهند شد.

عواملی که باعث تشدید آریتمی قلبی می شوند؟

همان طور که گفتیم یکی از موارد مهم ریفلاکس های شدید و مکرر است. دردهای شدید معده نیز ممکن است باعث افزایش طپش در شما شوند. هم چنین برخی غذاها هستند که در صورت مصرف می توانند باعث این شوند که ضربان قلب شما افزایش یابد (به خصوص در افرادی که معده ی حساس تری دارند) یا اینکه آریتمی های از پیش موجود نظیر PVC را تشدید کنند. 

از جمله ی غذاهای فوق می توان به غذاهای محرک نظیر چای غلیظ و قهوه و برخی میوه ها نظیر کیوی و موز اشاره کرد. هم چنین برخی مواد نظیر ادویه جات و شکلات و نوشابه های گازدار و نوشابه های انرژی زا نیز می توانند عامل تحریک معده باشند. 

در صورت تجربه آریتمی و یا تپش قلب چه اقدامی باید انجام دهم؟

اگر شما هم به دنبال مشکلات معده دچار علائم مهم قلبی می شوید باید حتما یک بار تحت معاینه ی متخصص قلب و گوارش قرار بگیرید. متخصص گوارش باید از نظر گوارشی شما را بررسی کند و شاید نیاز به انجام آندوسکوپی نیز وجود داشته باشد.همچنین متخصص قلب باید نوارقلب شما را ارزیابی کند و گاهی نیز برای بررسی ساختار قلبی نیاز به بررسی از طریق اکوکاردیوگرافی نیز می باشد. معمولا درمان مشکلات ذکر شده شامل دو جنبه ی دارویی و غیردارویی است. 

در مورد مسائل گوارشی گاهی استفاده از داروهای ضداسید نظیر پنتاپرازول یا امپرازول یا فاموتیدین در کنار داروهای قلبی نظیر پروپرانولول یا متورال که برای کاهش ضربان قلب استفاده می شوند می توانند کمک کننده باشد. رعایت برخی موارد مهم نظیر پرهیز از غذاهای محرک و کاهش وزن و عدم درازکشیدن تا یک ساعت بعد از غذا هم می تواند در این بیماران کمک کننده باشد.

کلینیک قلب دکتر نجفی متخصص قلب و عروق در تهران 

3.3/5 - (42 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر M جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشین ‌من اهل شهرستان هستم وگرنه حتما برای معاینه حصوری میومدم.یه سواله تقریبا طولانی دارم.یک ماه پیش تپش قلب گرفتم تمام ازمایشات کم خونی و تیرویید انجام دادم مشکلی نبود.اکو تست ورزش و نوار قلب گرفتم که خداروشکر مشکلی نداشت.متورال نصف عدد هر دوازده ساعت میخورم.از وقتی متورال میخورم دچار نفخ و درد شکمی شدم و احساس میکنم سمت راست شکمم قسمت پایین یه فشاری هست و درد شکمی دارم و لرزش دست .اما چند روزه که ضربان شکمی دارم که تقریبا شدیده و قابل مشاهده که بیشتر در طرف راست شکم و نافم مشخصه.قد بلند و خیلی لاغرم.این رو هم اصافه کنم که بخاطر تپش قلب و این مشکلات که گفتم دچار استرس شدم دراین یک ماه . نمیدونم این مشکلات از چیه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام

      اینها مشکل قلبی نیست

      بهتره به روانپزشک مراجعه کنید

      صربان شکمی در افراد لاعر میتونه طبیعی باشه

  • تصویر کاربر زينب جمعه ۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام دكتر عزيز
    من چندين ساله تپش قلب دارم
    اكو و نوار قلبى دادم سالم بود
    تيروييد پر كار داشتم ، بعد خوردن يد تيروييدم كم كار شد
    دكتر عزيزى روزى ٢ عدد قرص ايندرال هم دادن، صبح و شب
    بايد بخورم و اگه نخورم حالم نيست انگار يه جور عادته
    حالا ميخوام بچه دار بشم ، خيلى از دكترها ميگن ضرر نداره واسه جنين ميشه شما هم راهنماييى كنيد و اينكه تپش قلب من از استرس هست، خيلى اضطراب دارم، يعنى داىم دستم رو نبضم هست
    ميشه كمكم كنيد
    ممنون ميشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد به روانپزشك مراجعه كنيد
      پروپرانولول ضرر نداره
  • تصویر کاربر ریحانه شنبه ۲۴ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید آقای دکتر.
    من 18 سالمه و حدودا یک هفته اس که روزی 2 یا 3 بار تپش قلب میگیرم و ضربان قلبم بالای 100 میره. همراهش تنگی نفس و درد خفیفی توی سینم دارم و حدودا نیم تا یک ساعت طول میکشه تا به حالت عادی برگرده. راه درمانش چیه؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۴ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      ابتدا بايد علت مشخص شود
      لذا بايد حتما مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۱۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    با سلام. پدرم سابقه بیماری قلبی داشته و دو بار آنژوگرافی داده و تشخیص خاصی توسط دکتر انجام نشده است. دو ماه است که به تپش قلب و نامنظمی ضربان قلب (بصورت زیاد و کم شدن) دچار شده است و اکنون در سر و سینه احساس فشار و تنگی نفس می‌کند. راه حل چیست؟ با تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اول بايد علت مشخص شود
      لذا بيمار و مدارك بايد رويت شوند
  • تصویر کاربر رضوان یکشنبه ۶ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر گرامی بنده 28 سال دارم متاهل هستم پارسال وقتی زمستون بیرون میرفتم در معرض هوای سرد قرار میگرفتم قفسه سینه ام به شدت درد میگرفت وزیر انگشتان دستم هم کبود میشد الان مدتیه که درد قفسه سینه دارم انگار که یه جسم خیلی سنگینی روی سینه ام گذاشته باشن وقتی در معرض هوای سرد قرار میگیرم مثل پارسال میشم الان حدود یک ساله که سرگیجه امانم را بریده پیش هر دکتری رفتم مثل گوش و حلق بینی یا مغز و اعصاب گفتن مشکلی نیست ازمایش هام سی تی اسکن هام همه سالم هستن بعضی وقتا اقای دکتر ضربان قلبم 56 است بعضی وقتا هم بالا مثلا 108 ایا مشکل من و سرگیجه های من که خیلی آزار دهنده هستن مربوط به قلبه ؟ ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۵ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد مراجعه كنيد و تست ورزش و اكو انجام دهيد
      براي كبود شدن دست ها به دكتر روماتولوژيست مراجعه كتيد
    2. تصویر کاربر رضوان یکشنبه ۶ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      ممنونم از جواب دادنتان اقای دکتر چند سال پیش دکتر قلب اکو انجام داد گفت افتادگی دریچه میترال دارم دیگه از اون موقع دکتر نرفتم من الان دارم داروی زخم معده استفاده میکنم همش میترسم مشکلات من مخصوصا سرگیجه هام مال قلب باشه حس حالم روز به روز بدتره چون تا حالا احساس سنگینی قفسه سینه داشتم حالا سوزش قلب و تپش قلب هم دو روزی میشه بهم دست میده
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۶ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      به هر حال بهتره جهت بررسي مراجعه كنيد
      اگر هم استرس داريد به روانپزشك مراجعه كتيد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر فرشاد پنجشنبه ۱۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    خواستم بپرسم که آیا احساس ضربان اضافه یا همون pvc با استرس گرفتن هم رخ میده ؟؟؟
    و سوال دیگه اینکه چن تا باید ضربان اضافه داشته باشیم که تحت درمان دارویی قرار بگیریم .
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بله
      تعداد مهم نيست اگر علامت بده بايد درمان شويد
  • تصویر کاربر milad46 سه شنبه ۲۷ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    سلام.آقای دکتر برای اینکه ورزش حرفه ای داشته باشیم باید تمام بخش های قلبمون سالم باشه و کوچکترین مشکلی نداشته باشیم؟مثلا منکه Mild mr دارم میتونم ورزشی مثل فوتبال رو دنبال کنم؟و اینکه pvc با نوار قلب قابل تشخیص هست؟19 ساله هستم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۷ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام بله حتما ميتونيد
  • تصویر کاربر ozra یکشنبه ۱۸ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 106 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر .
    من دختری 19 ساله هستم .الان نزدیک یک سال میشه ک تپش قلب شدید دارم این تپش قلب واقعا اذیتم میکنه .احساس سنگینی تو نفس کشیدن و رو قفسه سینم میکنم . پشت پاشنه پامم بیخودی نزدیک 4 ماهه میخاره و بعضی وقتا هم پاهام سرد میشه . میخواستم علت شو بدونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۷ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمالا اضطراب داريد و بهتره به روانپزشك مراجعه كنيد
      اگر بهتر نشديد مراجعه كنيد
    2. تصویر کاربر ozra یکشنبه ۱۸ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      خیلی ممنون
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۸ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      ممنونم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر ف شنبه ۱۷ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    دختری 24 ساله هستم. دانشجوهستم. احساس تپش قلب دارم از هفته پیش و ضربان تا حدودی نامنظم.استرس هم دارم تا حدودی. ضربان قلبم در حالت استراحت بین 85 تا تا 100 معمولا هست. گاهی بالاترم میره تا 110 الی 115. از 5شنبه ضعف دارم و سرگیچه به طوری که از همه کارام موندم. نمی تونم کارامو انجام بدم. به خاطر اون رفتم متخصص داخلی نوار قلب ازم گرفتن. می خواستم لطفا ببینین مشکلی هست یا نه. تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۷ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمالا اضطراب داريد
      به روانپزشك مراجعه كنيد
      اگر بهتر نشديد بايد ويزيت شويد
  • تصویر کاربر حامد یکشنبه ۴ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر
    من تا دو سه هفته ی دیگه تو جمع 50 نفره باید برم مقاله ارایه کنم و سخنرانی کنم به خاطر همین خیلی اضطراب و استرس دارم طوری که از همین الان ترسم شروع شده. میخواستم ببینم راهکاری یا دارویی خاص وجود داره که قبلش استفاده کنم تا با ارامش و بدون ترس برم صحبت کنم؟ ممنون از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۴ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      از يكهفته قبل پرپرانولول هر دوازده ساعت و يك ساعت قبل سخنراني
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر