دکتر محمد حسین نجفی

شاید شما هم این موضوع را شنیده باشید که برخی مشکلات معده می توانند باعث بروز برخی آریتمی ها بشوند. اما این موضوع چقدر صحت دارد؟ دقیقا چه ارتباطی بین این دو موضوع وجود دارد؟ چه آریتمی هایی بیش تر با مشکلات معده ارتباط دارند؟ کدام نوع از داروها می تواند این مشکلات را تخفیف دهد و کدام داروها این مشکلات را تشدید می کنند؟ آیا واقعا برخی غذاها هستند که بیش تر از بقیه به این مشکلات منجر می شوند؟ بیماران با آریتمی قلبی اثبات شده چه ملاحظات غذایی را باید مدنظر داشته باشند؟ اگر به دنبال پاسخ این سوالات می گردید نوشتار زیر را به طور کامل و با دقت دنبال کنید!

تپش قلب و آریتمی

آریتمی قلبی یا تپش قلب؟

قبل از هر چیز و بررسی هر گونه رابطه ی احتمالی بین این دو موضوع بیایید منظور خود از این دو مشکل را مشخص کنیم. در واقع هر نوع تپش قلبی لزوما به معنی وجود آریتمی نیست و برخی تپش های قلب خوش خیم و تنها ناشی از فرآیند های طبیعی و پاسخ درست و سالم قلب به این اتفاقات هستند.مثلا هر گونه استرسی بخاطر ترشح هورمون های ستیز و گریز، نظیر آدرنالین باعث تپش قلب می شود. یا مثلا تب و کم خونی و پرکاری و تیرویید نیز از مواردی هستند که عامل بروز تپش قلب در افراد می باشند. 

آریتمی قلبی و معده

یک قاعده ی کلی در بدن انسان این است که در صورت بروز هر گونه مشکلی در هر عضوی، قلب در پاسخ به هورمون های ترشح شده شروع به جبران به صورت تپش قلب می کند. بنابراین و طبق این قاعده در صورتی که در معده ی شما نیز مشکلی وجود داشته باشد ممکن است قلب شما به طپش بیفتد. مثلا درد معده می تواند باعث بروز این حالت شود. یا هر گونه ریفلاکس شدید معده که حالت مکرر پیدا کند می تواند باعث بروز طپش در شما شود. 

هم چنین برخی بیماران که از قبل به مشکلات آریتمی نظیر ضربان های نابجای بطنی (PVC) مبتلا هستند در صورت تشدید مشکلات معده با افزایش این ضربان های نابجا مواجه خواهند شد.

عواملی که باعث تشدید آریتمی قلبی می شوند؟

همان طور که گفتیم یکی از موارد مهم ریفلاکس های شدید و مکرر است. دردهای شدید معده نیز ممکن است باعث افزایش طپش در شما شوند. هم چنین برخی غذاها هستند که در صورت مصرف می توانند باعث این شوند که ضربان قلب شما افزایش یابد (به خصوص در افرادی که معده ی حساس تری دارند) یا اینکه آریتمی های از پیش موجود نظیر PVC را تشدید کنند. 

از جمله ی غذاهای فوق می توان به غذاهای محرک نظیر چای غلیظ و قهوه و برخی میوه ها نظیر کیوی و موز اشاره کرد. هم چنین برخی مواد نظیر ادویه جات و شکلات و نوشابه های گازدار و نوشابه های انرژی زا نیز می توانند عامل تحریک معده باشند. 

در صورت تجربه آریتمی و یا تپش قلب چه اقدامی باید انجام دهم؟

اگر شما هم به دنبال مشکلات معده دچار علائم مهم قلبی می شوید باید حتما یک بار تحت معاینه ی متخصص قلب و گوارش قرار بگیرید. متخصص گوارش باید از نظر گوارشی شما را بررسی کند و شاید نیاز به انجام آندوسکوپی نیز وجود داشته باشد.همچنین متخصص قلب باید نوارقلب شما را ارزیابی کند و گاهی نیز برای بررسی ساختار قلبی نیاز به بررسی از طریق اکوکاردیوگرافی نیز می باشد. معمولا درمان مشکلات ذکر شده شامل دو جنبه ی دارویی و غیردارویی است. 

در مورد مسائل گوارشی گاهی استفاده از داروهای ضداسید نظیر پنتاپرازول یا امپرازول یا فاموتیدین در کنار داروهای قلبی نظیر پروپرانولول یا متورال که برای کاهش ضربان قلب استفاده می شوند می توانند کمک کننده باشد. رعایت برخی موارد مهم نظیر پرهیز از غذاهای محرک و کاهش وزن و عدم درازکشیدن تا یک ساعت بعد از غذا هم می تواند در این بیماران کمک کننده باشد.

کلینیک قلب دکتر نجفی متخصص قلب و عروق در تهران 

3.3/5 - (42 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۲ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 135 مشاهده پرسش
    سلام خدمت جناب اقای دکتر
    بنده هولتر 24 ساعته گذاشتم و در گزارش تنها 16مورد اس وی تی گزارش شده که نوار قلب را خدمتتان میفرستم.سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۲ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد كل هولتر مشاهده شود و تصميم گيري بر اساس آن و شرح حال بيمار انجام شود
  • تصویر کاربر zahra پنجشنبه ۱۱ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    چند وقت پیش گرما زده شدم ودر عین حال دوقرص روماتوبیک ویک کپسول سلکوکسیب برای کمردرد مصرف کردم که ناگهان با سرگیجه به صورت دورانی در موقع دراز کشیدن ونیز بالا رفتن درجه حرارت وتهوع روبرو شدم به چند پزشک مراجعه کردم که تشخیص درست نداده وعلائم قرصها دانسته وسرم وآمپول تزریق نمودن وبا رفتن نزد آخرین پزشک گرمازدگی تشخیص وسرم وآمپول تزریق نموده شربت جینکوویتون و قطره خوراکی متنورافورت وچهار آمپول BepanoxوBiotixin که دتاشو رو دیروز تزریق وتارو پنج روز بعد باید ترزیق کنم اما همچنان به محض خوابیدن وبلند شدن ونیز سجده ورکوع نماز سرگیجه وهمراه با آن دمای بالای بدن استرس شدید وضربان قلب دچار میشم لطفا راهنمایی بفرمایید آیا این جریان به قلبم آسیبی رسانده یا به مرور مداوا میشوم
    با سپاس ضمنا شروع گرما زدگی با رفتن به داخل جکوزی خیلی گرم که تا کردن داخل شدم وبعد آن پنج دقیقه سونا بخار وهمچنین مصرف آبجوش ونبات بههمراه زنجبیل بوده است
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بعيده
      اين مشكلات روي قلب تاثير چنداني نداره
      ولي براي اطمينان بهتره توسط پزشك قلب معاينه شويد
  • تصویر کاربر فرید جمعه ۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    من ناراحتی اعصاب دارم دستام خیلی میلرزه بعضی وقتها قلبم خیلی تند میزنه احساس میکنم الان در می اد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر ثریا چهارشنبه ۱۶ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 129 مشاهده پرسش
    من دختری هستم با سن هفده سال حدود دوهفته هست که در ناحیه کمر قفسه سینه گردن و فک سمت چپ بدنم احساس درد و گرفتگی میکنم و قلبم هم می سوزد و تیر میکشد رفتم دکتر عمومی با دیدن نوار قلب گفتن تپش قلب دارم و قرص تپش قلب برام نوشتن ولی هنوزم احساس درد و تنگی نفس دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۶ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      اگر درد سینه فعالیتی دارین باید بررسی شوید. در غیر اینصورت علایم شما جنبه استرسی دارند
  • تصویر کاربر قاسم شنبه ۱۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید خدمت پزشک محترم.همسر من 36 ساله هستن و بیماری آریتمی تپش تند قلب دارن و دارو مصرف میکنن و دستگاه پیس میکر هم تو سینشون هست....چند وقتی هست که دیگه از شوک هایی ک بهشون میده رنج میبرن و تعدادش زیاد شده.....میخوام بدونم ایا با عمل ابلیشن خوب میشن؟و براشون این عمل مناسبه؟...یک دنیا ممنون میشم پاسخ من رو زود بدید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام. اگر آریتمی VT دارند که مقاوم به دارو است، بهتره ابلیشن شوند
  • تصویر کاربر آرش دوشنبه ۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 276 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر. ۱۸ سالمه و پسر هستم. در شرایط هیجانی دچار ریزش دل میشم و ضربانم میره بالا برای چند ثانیه طوری که صداشو میشنوم. نوار قلب و اکو انجام دادم که همه چی نرمال بود.tsh =5.8 بود متخصص داخلی گفت کمی کم کاریه ولی نیازی به دارو نیست و دارو نداد. اقای دکتر حالا چیکار کنم؟ نمک بخورم؟؟؟ در ضمن توی اکو هم اینارو نوشته بود ممنون میشم نظرتوتو در مورد اکو هم بگید.
    No valvular heart disease_ No PE,Ph,clot
    And normal lv size
    Ef=66%
    اقای دکتر بی صبرانه منتظر لطف شما هستم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر محمدی چهارشنبه ۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    سلام.من 21سالمه.سه روزه تپش قلب دارم.بدون سابقه قبلی بیماری.هیچ علایم دیگه ای ام ندارم.فقط مثلا تو هر دقیقه 3.4بار حس میکنم قلبم ب شدت میکوبه.صبح ها کمتر حس میکنم.عصرها شدیدتره تا موقع خواب.هنگام خواب چیری حس نمیکنم.کنکوری ام هستم.خودم ک حس نمیکنم استرس داسته باشم ولی همه میگن از استرسه.ب نظرتون بیماری جدی ای میتونه باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر فاطمه چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    درد وتپش زیاد هنگام راه رفتن وپله و کلسترولم دویستو پنجاهو سه وسی دو سال سن مشکله قلبیه وخطر ناکه؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      اگر هنگان راه وفتن درد بيشتر ميشود بهتر است معاينه قلب و عروق كامل بشويد
  • تصویر کاربر مرزبان یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    با درود بر شما دکتر گرامی، من خانمی سی ساله هستم که بخاطر تپش قلب زیادی که ناگهانی برام رخ داد به مدت یک سال است که طبق دستور دکتر علیزاده روزی یک عدد قرص متوهگزال مصرف میکنم.الا تقریبا دوازده روزه که تصادف کردم و بعداز مرخص شدن از بیمارستان دو شب پیش یک حمله عصبی داشتم و ضربان قلبم بالا رفت و دچار کرامپ عضلانی شدم و زمانی که به اورژانس رسیدم و نوار قلب ازم گرفتن مشکل خاصی نداشتم.حالا امروز رفتم پیش دکتر فوق تخصص قلب و فلوشیپ و ایشون اکو از بنده گرفتن و فرمودن ک مشکل خاصی ندارم ولی داروی بنده رو عوض کردن و برام قرص متورال 50 و آمیوفارم 200 تجویز کردن و فرمودن که مشکل بیشتر بخاطر اعصاب و استرس بنده هست.حالا میخوام شما لطف بکنید و بگید آیا لازم هست ک من متوهگزالم رو قطع کنم و این داروهای جدید رو مصرف کنم چون با مطالعاتی ک کردم فهمیدم آمیوفارم عوارض زیادی داره و نگران هستم.خیلی ممنون میشم ک جواب سوال بنده رو اعلام کنید.با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بهتره اميدارون مصرف نكنيد
      حتما با روانپزشك مشورت و استرسترنو درمان كنيد تا مشكل حل شه
  • تصویر کاربر کریمیان پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    با سلام, پدر من 87 سال دارد ودو سال پیش بعلت بالا رفتن کراتین خون در بیمارستان دکتر شریعتی بمدت 25 روز بستری شد وچندین بارهم دیالیز شد ولی در حال حاضر طبق نظر پزشک حالش خوبه واز نظرکلیه مشکلی نداره فقط دکتر گفته نمک کمتر مصرف کند ولی از ءآن زمان به بعد احساس ضعف در ران پا دارد و در زمان راه رفتن تپش قلب پیدا می کند , در ضمن واریس پا دارد وقبلا هم سیگاری بوده ولی مدت هفت سالی میشود که ترک کرده . باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام. با توجه به ریسک فاکتورهای متعدد پدر شما باید چک آپ قلبی شوند
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر