دکتر محمد حسین نجفی

شاید شما هم این موضوع را شنیده باشید که برخی مشکلات معده می توانند باعث بروز برخی آریتمی ها بشوند. اما این موضوع چقدر صحت دارد؟ دقیقا چه ارتباطی بین این دو موضوع وجود دارد؟ چه آریتمی هایی بیش تر با مشکلات معده ارتباط دارند؟ کدام نوع از داروها می تواند این مشکلات را تخفیف دهد و کدام داروها این مشکلات را تشدید می کنند؟ آیا واقعا برخی غذاها هستند که بیش تر از بقیه به این مشکلات منجر می شوند؟ بیماران با آریتمی قلبی اثبات شده چه ملاحظات غذایی را باید مدنظر داشته باشند؟ اگر به دنبال پاسخ این سوالات می گردید نوشتار زیر را به طور کامل و با دقت دنبال کنید!

تپش قلب و آریتمی

آریتمی قلبی یا تپش قلب؟

قبل از هر چیز و بررسی هر گونه رابطه ی احتمالی بین این دو موضوع بیایید منظور خود از این دو مشکل را مشخص کنیم. در واقع هر نوع تپش قلبی لزوما به معنی وجود آریتمی نیست و برخی تپش های قلب خوش خیم و تنها ناشی از فرآیند های طبیعی و پاسخ درست و سالم قلب به این اتفاقات هستند.مثلا هر گونه استرسی بخاطر ترشح هورمون های ستیز و گریز، نظیر آدرنالین باعث تپش قلب می شود. یا مثلا تب و کم خونی و پرکاری و تیرویید نیز از مواردی هستند که عامل بروز تپش قلب در افراد می باشند. 

آریتمی قلبی و معده

یک قاعده ی کلی در بدن انسان این است که در صورت بروز هر گونه مشکلی در هر عضوی، قلب در پاسخ به هورمون های ترشح شده شروع به جبران به صورت تپش قلب می کند. بنابراین و طبق این قاعده در صورتی که در معده ی شما نیز مشکلی وجود داشته باشد ممکن است قلب شما به طپش بیفتد. مثلا درد معده می تواند باعث بروز این حالت شود. یا هر گونه ریفلاکس شدید معده که حالت مکرر پیدا کند می تواند باعث بروز طپش در شما شود. 

هم چنین برخی بیماران که از قبل به مشکلات آریتمی نظیر ضربان های نابجای بطنی (PVC) مبتلا هستند در صورت تشدید مشکلات معده با افزایش این ضربان های نابجا مواجه خواهند شد.

عواملی که باعث تشدید آریتمی قلبی می شوند؟

همان طور که گفتیم یکی از موارد مهم ریفلاکس های شدید و مکرر است. دردهای شدید معده نیز ممکن است باعث افزایش طپش در شما شوند. هم چنین برخی غذاها هستند که در صورت مصرف می توانند باعث این شوند که ضربان قلب شما افزایش یابد (به خصوص در افرادی که معده ی حساس تری دارند) یا اینکه آریتمی های از پیش موجود نظیر PVC را تشدید کنند. 

از جمله ی غذاهای فوق می توان به غذاهای محرک نظیر چای غلیظ و قهوه و برخی میوه ها نظیر کیوی و موز اشاره کرد. هم چنین برخی مواد نظیر ادویه جات و شکلات و نوشابه های گازدار و نوشابه های انرژی زا نیز می توانند عامل تحریک معده باشند. 

در صورت تجربه آریتمی و یا تپش قلب چه اقدامی باید انجام دهم؟

اگر شما هم به دنبال مشکلات معده دچار علائم مهم قلبی می شوید باید حتما یک بار تحت معاینه ی متخصص قلب و گوارش قرار بگیرید. متخصص گوارش باید از نظر گوارشی شما را بررسی کند و شاید نیاز به انجام آندوسکوپی نیز وجود داشته باشد.همچنین متخصص قلب باید نوارقلب شما را ارزیابی کند و گاهی نیز برای بررسی ساختار قلبی نیاز به بررسی از طریق اکوکاردیوگرافی نیز می باشد. معمولا درمان مشکلات ذکر شده شامل دو جنبه ی دارویی و غیردارویی است. 

در مورد مسائل گوارشی گاهی استفاده از داروهای ضداسید نظیر پنتاپرازول یا امپرازول یا فاموتیدین در کنار داروهای قلبی نظیر پروپرانولول یا متورال که برای کاهش ضربان قلب استفاده می شوند می توانند کمک کننده باشد. رعایت برخی موارد مهم نظیر پرهیز از غذاهای محرک و کاهش وزن و عدم درازکشیدن تا یک ساعت بعد از غذا هم می تواند در این بیماران کمک کننده باشد.

کلینیک قلب دکتر نجفی متخصص قلب و عروق در تهران 

3.3/5 - (42 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر کیا45 پنجشنبه ۵ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 121 مشاهده پرسش
    یکسال پیش بالون و استنت گذاشتم شبها طپش قلب شدید دارم چه باید بکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۵ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر حمید چهارشنبه ۴ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    سلام.36 ساله هستم و از 2 سال پیش دریچه سه لتی مکانیکال دارم.tr mild وts mild.از روز چهارشنبه از سر کار اومدم بیرون تا ایستگاه مترو راه اومدم احساس کردم ضربانم رفته بالا و اومدم خونه اندازه گیری کردم 110 تا میزنه.هیچوقت اینجوری نشده بودم.الان چهارمین روزه که زیاد میزنه.ممکنه دریچه ام خراب شده باشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۴ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۴ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر 09027036878 دوشنبه ۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید،میخواستم بدونم علت تنگی نفس تپش قلب سر شدن دست پا چیست؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر 123456789ناهید شنبه ۳۰ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    من آسم دارم الان امروز سه روزه که حالم خیلی بده مثل لینکه زیر پام خالی شد افتادم زمین هم تخت پشتم هم دست چپم خیلی درد میکنه به صورتی که توان راه رفتن ندارم راه که میرم ضربان قلبم زیاد میشه تعادلم نمیتونم حفظ کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳۰ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳۰ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    من چندساله ایندرال ۱۰ میلی میخورم. الان عوارض ش رو توی سایت شما خوندم که ریزش مو هست. و واقعا هم واسه من همینطوره. من آمیلوپرس ۵ هم برای کنترل فشارم میخورم. چه دارویی جایگزین ایندرال کنم تا ریزش موهام متوقف بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر جلیل پنجشنبه ۷ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    فشار خون پدرم جراحی مغز انجام داده بعد عمل ضربان قلبش نامنظم شده قرص دیگوکسین و وراپامیل و کاپپتوپریل و اکسابین مصرف میکنه ولی فشارش میاد پایین نمیدونم چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۷ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۷ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر احد سه شنبه ۵ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 143 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید ببخشید مزاحم میشم ویسی که گذاشته بودید باز نشد من قلیپور هستم همونی که قلبم مشکل تپش داشت گفته بودبد متوهگزال مصرف کنم اونم تا حالا مصرف‌میکنم ولی باز تپش قلبم ادامه داره اثلا ب قرآن اذیتم میکنه ریپ میزنه مثلأ یک ضربان حذف میکنه بعداز دو ثانیه یک ضربان محکم میزنه طوری که در نفس کشیدنم هم اختلال به وجود میاره نمیدونم چیکار کنم تاحالا هم کلی دکتر مراجعه کردم همس میگن قابت سالم هست پمپاژش 55 هست تست ورزش هم انجام دادم مشکلی نیش و در فعالیتهای مدام هم اون وضعیت شدیدتر میشه آقای دکتر به قرآن دیگ روز وشب برام نذاشته لطفأ راهنماییم کنید و اینکه آقای دکتر این وضعیتم خطرناک هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۵ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۵ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سلام جمعه ۱ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    من حدودا سه سال پیش به طور کاملا ناگهانی دچار تپش قلب شدم با ضربان بالای 130 بعد از گرفتن نوار قلب ....بعد از مراجعه به پزشک و دادن اکو مشخص شد که دچار افتادگی دریچه ی میترال هستم البته بدون نارسایی و به من گفتند که با گذشت زمان بهتر خواهد شد و روزی یک دوم قرص پرانول 20 سه وعده مصرف میکنم.‌‌‌...اما با گذشت زمان و بعد از سه سال بهتر که نشد هیچ تپش ها بیشتر هم شده و گاهی بعد از تپش ها دچار درد میشم و شب ها هم موقع دراز کشیدن دچار تنگی نفس لحظه ای میشمو تپش ها هم مکررا تکرار میشه ...من به دکتر گفتم و ایشون قرص رو از پرانول به متورال 475 تغییر دادن روزی سه نوبت تپش ها کمتر شده ولی از بین نرفته اما تنگی نفس لحظه ای و درد هنوز هنگام دراز کشیدن وجود داره و من خیلی هم زود خسته میشم ....حالا با این علائم احتمال داره افتادگی میترال بیشتر شده باشه یا قلب من دچار نارسائی خفیف شده باشه؟؟؟ البته در زمان اکو همان سه سال پیش اگر درست بگم برون ده قلب من 60 درصد بود و من از اون زمان توسط متخصص قلب هر سه ماه ویزیت میشم و هر شیش ماه هم نوار قلب میدم ،آزمایشات خون هم که میدم سالم هست فقط فشار خونم همیشه 135 روی 8 هست و از سه سال پیش اکو ندادم ....من 28 ساله هستم قد و وزنم هم متناسب هست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر اذین دوشنبه ۲۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 373 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر.وقتتون بخیر،بنده خانمی ۳۲ ساله هستم که مدت یک سالی هست گاهی دچار تپش قلب میشدم اما این چند ماهه اخیر شدت تپش ها و حملات پانیکم بیشتر شده،به طوریکه باهر هیجان یا خبری و یا حین خوابیدن دچار تپش قلبهای خیلییی زیادی میشم و تا پرانول نخورم اروم نمیشه و مدام احساس لرزش و یا هوری ریختن قلبم رو دارم و بیشتر اوقات هنگام برخاستن یا از پله بالا اومدن هم بشدت تپش قلب میگیرم دقایقی.با توجه به اینکه در این مدت برادر جوانم را ۸ سال پیش و مادر جوانم را چندین ماه پیش از دست داده ام ، اکو و نوارهام همه نرمالن و تشخیص پزشکان استرس و اضطراب و عصبی شدن بوده . برام داروهایی مثل رهاکین و سرترالین و الپروزولام برام تجویز کردن . ایا به نظر شما این داروها درمان مشکلات تپش قلب و تنگی نفس من هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر اذین جمعه ۱۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام اقای دکتر،ممنونم از پاسختون،برادرم در اثر سانحه تصادف فوت کرد و مادرم براثر دیابت و نارسایی کلیه دیالیزی شد و در اثر امبولی ریه و افت فشار در ای سی یو فوت کرد . توسط متخصص قلب هم دوبار معاینه شدم و اکو هم دادم که نرمال بود . تنها علت رو مشکلات عصاب ناشی لز استرس و اضطراب تشخیص دادند.
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      تكراري
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر کمیل سه شنبه ۳۰ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    کمیل هستم 19 ساله از مازندران

    اقای دکتر من 2 روز پیش دکتر اعصاب روان رفتم بخاطر اضطراب قرص سیتالوپرام 20 داد گفت ظهر قرص نصف کن بعد قرص Xanax داد گفت صبح ظهر شب نصف کن بخور پروپرانول 20 هم داد

    این دارو هارو ادامه بدم ؟ سنم 19 ساله ورزشکارم از الان این قرص هارو که نباید بخورم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳۰ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳۰ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر