دکتر محمد حسین نجفی

شاید شما هم این موضوع را شنیده باشید که برخی مشکلات معده می توانند باعث بروز برخی آریتمی ها بشوند. اما این موضوع چقدر صحت دارد؟ دقیقا چه ارتباطی بین این دو موضوع وجود دارد؟ چه آریتمی هایی بیش تر با مشکلات معده ارتباط دارند؟ کدام نوع از داروها می تواند این مشکلات را تخفیف دهد و کدام داروها این مشکلات را تشدید می کنند؟ آیا واقعا برخی غذاها هستند که بیش تر از بقیه به این مشکلات منجر می شوند؟ بیماران با آریتمی قلبی اثبات شده چه ملاحظات غذایی را باید مدنظر داشته باشند؟ اگر به دنبال پاسخ این سوالات می گردید نوشتار زیر را به طور کامل و با دقت دنبال کنید!

تپش قلب و آریتمی

آریتمی قلبی یا تپش قلب؟

قبل از هر چیز و بررسی هر گونه رابطه ی احتمالی بین این دو موضوع بیایید منظور خود از این دو مشکل را مشخص کنیم. در واقع هر نوع تپش قلبی لزوما به معنی وجود آریتمی نیست و برخی تپش های قلب خوش خیم و تنها ناشی از فرآیند های طبیعی و پاسخ درست و سالم قلب به این اتفاقات هستند.مثلا هر گونه استرسی بخاطر ترشح هورمون های ستیز و گریز، نظیر آدرنالین باعث تپش قلب می شود. یا مثلا تب و کم خونی و پرکاری و تیرویید نیز از مواردی هستند که عامل بروز تپش قلب در افراد می باشند. 

آریتمی قلبی و معده

یک قاعده ی کلی در بدن انسان این است که در صورت بروز هر گونه مشکلی در هر عضوی، قلب در پاسخ به هورمون های ترشح شده شروع به جبران به صورت تپش قلب می کند. بنابراین و طبق این قاعده در صورتی که در معده ی شما نیز مشکلی وجود داشته باشد ممکن است قلب شما به طپش بیفتد. مثلا درد معده می تواند باعث بروز این حالت شود. یا هر گونه ریفلاکس شدید معده که حالت مکرر پیدا کند می تواند باعث بروز طپش در شما شود. 

هم چنین برخی بیماران که از قبل به مشکلات آریتمی نظیر ضربان های نابجای بطنی (PVC) مبتلا هستند در صورت تشدید مشکلات معده با افزایش این ضربان های نابجا مواجه خواهند شد.

عواملی که باعث تشدید آریتمی قلبی می شوند؟

همان طور که گفتیم یکی از موارد مهم ریفلاکس های شدید و مکرر است. دردهای شدید معده نیز ممکن است باعث افزایش طپش در شما شوند. هم چنین برخی غذاها هستند که در صورت مصرف می توانند باعث این شوند که ضربان قلب شما افزایش یابد (به خصوص در افرادی که معده ی حساس تری دارند) یا اینکه آریتمی های از پیش موجود نظیر PVC را تشدید کنند. 

از جمله ی غذاهای فوق می توان به غذاهای محرک نظیر چای غلیظ و قهوه و برخی میوه ها نظیر کیوی و موز اشاره کرد. هم چنین برخی مواد نظیر ادویه جات و شکلات و نوشابه های گازدار و نوشابه های انرژی زا نیز می توانند عامل تحریک معده باشند. 

در صورت تجربه آریتمی و یا تپش قلب چه اقدامی باید انجام دهم؟

اگر شما هم به دنبال مشکلات معده دچار علائم مهم قلبی می شوید باید حتما یک بار تحت معاینه ی متخصص قلب و گوارش قرار بگیرید. متخصص گوارش باید از نظر گوارشی شما را بررسی کند و شاید نیاز به انجام آندوسکوپی نیز وجود داشته باشد.همچنین متخصص قلب باید نوارقلب شما را ارزیابی کند و گاهی نیز برای بررسی ساختار قلبی نیاز به بررسی از طریق اکوکاردیوگرافی نیز می باشد. معمولا درمان مشکلات ذکر شده شامل دو جنبه ی دارویی و غیردارویی است. 

در مورد مسائل گوارشی گاهی استفاده از داروهای ضداسید نظیر پنتاپرازول یا امپرازول یا فاموتیدین در کنار داروهای قلبی نظیر پروپرانولول یا متورال که برای کاهش ضربان قلب استفاده می شوند می توانند کمک کننده باشد. رعایت برخی موارد مهم نظیر پرهیز از غذاهای محرک و کاهش وزن و عدم درازکشیدن تا یک ساعت بعد از غذا هم می تواند در این بیماران کمک کننده باشد.

کلینیک قلب دکتر نجفی متخصص قلب و عروق در تهران 

3.3/5 - (42 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر اروین دوشنبه ۲۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    سلام خدمت دکتر عزیز.من عکس رادیو گرافیمو فرستادم فرمودین رگ های پولمونر برجسته هستن.خواستم بدونم این برجستگی عوارض و خطراتی هم داره.در ضمن بنده بدنسازی سنگین و شنا و پیاده روی بدون مشکل تنفسی انجام میدم.لطفا کامل بگین ممنون میشم.باتشکر.بنده عکس رادیوگرافیمو هم میفرستم لطفا ببینین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      باید مراجعه کنید

  • تصویر کاربر مینا دوشنبه ۲۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 152 مشاهده پرسش
    سلام.خانمی ۳۵ ساله هستم اکو کنتراست انجام دادم.این نوشته بود.
    mildtr.ppg22mmhg(ef55-60(Lvcd=3.7
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      یلام

      اینها نرماله

  • تصویر کاربر مجید جمعه ۲۳ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    حدود دوسال است که تپش قلب دارم و تا کنون پیگیری نکردم
    تاچند ماه پیش هر 30 _40 روز یکبار تپش قلب میگرفتم اما الان حدود 3 ماه است که خیلی بیشتر شده هر روز یا یک روز در میان روزی چند بار تپش قلب میگیرم
    یکماه پیش یک روز بیشتر از 50 بار تپش قلب گرفتم!!!!
    به علت نداشتن مرخصی هنوز نتونستم به بیمارستان مراجعه کنم وپیگیری کنم لطفا راهنماییم کنید که علت تپش قلب من چیه تا چه حد خطرناکه ومن باید برای درمان چیکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۳ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      حتما باید مراجعه کنید و هولتر ببندید

       

  • تصویر کاربر سیدرضا جمعه ۱۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت شمادکترعزیز.
    حدودیکماه هست بعضی مواقع واکثراصبحهااحساس ریزش قلب وهول خوردن برایم پیش میاد.البته هیچگونه تپش قلب یاضربان بالاپیش نمیادفقط کمی آزاردهنده هست.البته ازنوجوانی تقریباهمه روزه ورزش میکنم ازکوهنوردی تارزمی.سابقه سکته نیز درخانواده ماداشتیم پدرم وعمویم باسکته فوت شدند.میخاستم بپرسم این حالت مشکل قلبی هست یاخیر؟درضمن52سالمه.
    باتشکرازشما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      ممکنه اریتمی باشه

      باید مراجعه کنید تا معاینه و بررسی شوید

  • تصویر کاربر هیراد جمعه ۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید پسری هستم 23 افتادگی دریچه میترال دارم قرص 2.5 کنکور میخورم هر 6 ماه یه بارم دکتر میرم برا چکاب مشکلی نبودخیلی اضطرابو استرس دارم بعضی وقتا قلبم کوبشی میزنه یه تپش دارم ولی تپشی نیست که ضربان قلبم بر بالا بعضی وقتا اینجوری میشم وقتیم میشم فکر خیال میکنم بعد 4 روز بهتر میشم ولی وقتی اینجوری میشم قلبم میلرزه انگار بد میزنه میترسم و اظطراب میگیرم ایا قلبم مشکلی دار!
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      شما باید اصطرابتون رو درمان کنید و با درمان اون مشکلاتتون حل میشه

      به روانپزشک مراجعه کنید

    2. تصویر کاربر هیراد پنجشنبه ۸ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      این که قلبم یهو میریزه یا میلرزه مشکل قلب نیست؟؟؟ وقتی اینطوری میشه اظطراب میگیرم
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      در اثر اضطرابه

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر حدیثه جمعه ۲۳ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من داخل شکمم یه ضربانیو حس میکنم که به دکتر مراجعه کردم گفتن رگ ائورت هست که لاغر هستم ولی من قبلا این ضربانو حس نمیکردم در حالی که گذشته لاغرتر بودم جوری نبضدار میزنه که کاملا از روی لباس مشخص میشه و سونوگرافی انجام دادم که همه چی نرمال بوده کمی عصبی و استرسی هم هستم ممنون میشم راهنمایی بکنید
    واندوسکوپیه معده انجام دادم که میکروب معده نداشتم ولی رفلکس و کمی ورم معده داشتم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۳ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      برای درمان اصطراب به روانپزشک مراجعه کنید

      ازمایش تیرویید و کم خونی و یک سونو از شکم انجام دهید

  • تصویر کاربر میثم دوشنبه ۲۷ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 131 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشین .حدود سه ماه از شربت اشتها اور راسیب که بیشتر برای کودکان هستش برای افزایش وزن استفاده کردم و تاثیر هم داشت اما چند وقتی میشه که تپش قلب دارم . الان بیشتر از یک ماه هست که دیگه از اون شربت اشتها اور نمیخورم اما همچنان تپش قلب دارم . اکو و تست ورزش سالم و داری اضطراب.بنظر شما ممکنه اون شربت های اشتها باعث تپش باشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۷ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام

      من از عوارض این شربت خاص اطلاع ندارم

      ولی ممکنه

  • تصویر کاربر Reza جمعه ۲۴ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 120 مشاهده پرسش
    سلام من ضربانم درحال نشسته حدود ۸۰ تاس و درحالت راه رفتن و بلند شدن چیزی حدود ۱۰۰ . لازم هست قرص پرانول بخورم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۴ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام

      خیر

      طبیعی هست

  • تصویر کاربر کورش پنجشنبه ۹ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    دکتر من قبلا Ef قلبم همیشه توی اکو ها بود 55 تا 60
    تپش داشتم قبل اکو دیلتیازم خوردم Ef قلبم زده بود 55 چرا کم شده ????
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۹ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام

      کم نشده

      ۵۵ و ۶۰ در اکو معادل هنه تقریبا

  • تصویر کاربر صفرزاده جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما دکتر بزرگوار اقای دکترمن الان چند ماهی درد قفسه سینه دارم حدود سه شب پیش موقعی دراز کشیده بودم به مدت 8 الی 9 ثانیه ای ریتم قلبم بهم ریخت جوری بود که احساس کردم قلبم محکم به قفسه سینه برخورد کرده حالت کوبشی داشت بعد از اون تنگی نفس بهم دست داد که با نفس کشیدن عمیق تنگی نفسم بر طرف شد البته یه چند باری همین جور شده بودم که زیاد اهمیت نداده ام ایا این حالت ها ضربانات نابجا هستند ایا خطر ناک هستند ایا آریتمی هستند چون موقع فعالیت هم درد قفسه سینه ام بیشتر میشه بعضی وقتا درد به دست چپم میزنه بعضی وقتا ریتم قلبم بهم میخوره تند میشه به طوری که خودم صدای قلبم میشنوم کلا حالتها ودردهای متناوبی میاد سراغم میخوام بدونم مشکل من آریتمی است ببخشید زیاد سوال کردم چون با مقاله ای که در سایت خواندم نگران شدم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام

      بله اریتمی دارید

      باید مراجعه کنید و معاینه و اکو سوید

      در ضمن برای درد فعالیتی باید تست ورزش شوید

    2. تصویر کاربر صفرزاده جمعه ۲۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام ممنونم بابت پاسخ گویی تون حتما مراجعه میکنم و جوابها و مدارک رو برای شما ارسال میکنم
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      ممنون

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر