دکتر محمد حسین نجفی

زمانی که نارسایی قلبی دارید، قلب شما ممکن است برای پمپاژ خون مورد نیاز بدنتان، به اندازه کافی قوی نباشد. هنگامی که قلب سعی می کند خون بیشتری را پمپاژ کند، بزرگ و بزرگتر می شود. در این شرایط همچنین قلب سریعتر پمپاژ می کند و رگ های خونی شما تنگ تر می شوند تا خون بیشتری را به بدنتان برسانند. زمانی که قلب شما سخت تر کار می کند، ممکن است ضعیف تر شود. سپس، بدن شما اکسیژن کمتری دریافت می کند و ممکن است متوجه علائمی مانند: تنگی نفس، ورم پاها و تجمع مایعات شوید.

 در این زمان، بدن شما سعی می کند خونی که دارد را به قلب و مغز برساند. این کار باعث می شود خون کمتری برای کلیه ها و کبد باقی بماند. فقدان خون کافی می تواند به این اندام ها آسیب می رساند. شما نمی توانید نارسایی قلبی را درمان کنید، اما می توانید با برنامه ی درمانی زیر آن را کنترل کنید. داروها، رژیم غذایی، ورزش و جراحی فقط برخی از درمان هایی هستند که پزشکتان ممکن است برای پیشگیری از بروز این مشکلات، به شما پیشنهاد دهد.

بسیاری از بیماران  می خواهند بدانند که آیا نارسایی قلبی خطرناک است؟ باید گفت که نارسایی قلبی به دلیل تاثیری، که  روی دیگر اندام های بدن من جمله: کیه، کبد، و.. دارد، بله خطرناک است. و  میتواند آسیب های جبران ناپذیری  به بدن شما وارد کند.

ضربان قلب غیرطبیعی

در یک قلب طبیعی، حفره های فوقانی قلب به نام دهلیز و حفره های پایینی قلب  به نام بطن به نوبت فشرده و رها می شوند تا خون را در بدن شما به حرکت در آورند. اگر قلب شما ضعیف باشد، این حفره ها ممکن است در زمان مناسب منقبض نشوند. قلب شما همچنین ممکن است بسیار آهسته، بسیار سریع و یا به صورت نامنظم ضربان بزند. زمانی که ریتم قلب شما نامنظم می شود، قلبتان ممکن است خون کافی را به بدنتان پمپاژ نکند. فیبریلاسیون دهلیزی، نوعی ضربان قلب غیرطبیعی است که بر اثر نارسایی قلبی به وجود می آید. این مشکل باعث می شود قلب شما به جای تپیدن، به لرزش درآید. ضربان قلب نامنظم می تواند باعث جمع شدن خون و تشکیل لخته شود. اگر این لخته بتواند به مغز برسد و درآنجا یک رگ خونی را مسدود کند، ممکنه است دچار سکته شوید.

مشکلات مربوط به دریچه های قلب

قلب شما چهار دریچه دارد که برای حفظ ورود و خروج خون به قلب باز و بسته می شوند. هرچه آسیب بدتر باشد، قلب شما برای پمپاژ خون باید سخت تر کار کند و بزرگتر می شود. تغییر در اندازه قلب می تواند به این دریچه ها آسیب برساند.

خطر های نارسایی قلبی

آسیب یا نارسایی کلیوی

کلیه ها مواد زائد را از خون شما تصفیه می کنند. کلیه ها درست مانند دیگر اعضای بدن، برای کارکرد صحیح به خونرسانی مداوم نیاز دارند. کلیه ها بدون دریافت مقدار خون مورد نیاز خود، نمی توانند مواد زائد را از خون خارج کنند. این شرایط می تواند منجر به نارسایی کلیوی شود و با دیالیز یا پیوند کلیه درمان می شود. بیماری کلیوی همچنین می تواند نارسایی قلب را بدتر کند. کلیه های آسیب دیده به اندازه کلیه های سالم نمی توانند آب را از خون خارج کنند. در این شرایط، بدن شما کم کم مایعات بیشتری را حفظ می کند و باعث بالارفتن فشار خون می شود. فشار خون بالا حتی می تواند عملکرد قلب شما را سخت تر کند.

آنمی یا کم خونی در اثر نارسایی قلب

آنمی به فقدان گلبول های قرمزی گفته می شود که اکسیژن را به بافت های بدن می رسانند. اگر شما کم خونی دارید، بدن شما ممکن است قادر به دریافت اکسیژن کافی نباشد. کلیه های شما پروتئینی به نام اریتروپویتین (EPO) تولید می کنند که به بدنتان کمک می کند گلبول های قرمز جدید بسازند. کلیه ها بر اثر نارسایی قلبی آسیب می بینند و بدن را از تولید اریتروپویتین کافی باز می دارند.

آسیب کبد به دلیل نارسایی قلب

کبد شما، سموم را می شکند تا بدن شما بتواند آنها را خارج کند. این اندام همچنین ماده ای به نام صفرا را ذخیره می کند تا از آن برای هضم غذاها استفاده کند. نارسایی قلبی می تواند خونی که کبد برای کارکردن به آن نیاز دارد، بِرُباید. تجمع مایعات بر اثر فشار بیش از حد به سیاهرگ کبدی رخ می دهد و می تواند باعث آسیب رساندن به کبد شود.

مشکلات ریوی ونارسایی قلب

یک قلب آسیب دیده نمی تواند خون را به طور مؤثر از ریه ها به بدن پمپاژ کند. سپس، خون برمی گردد و فشار به رگ های درون ریه ها افزایش پیدا می کند. این شرایط مایع را به طرف کیسه های هوا فشار می دهد. زمانی که مایع جمع می شود، نفس کشیدن سخت تر می شود. این مشکل، اِدِم ریوی نامیده می شود.

پیشگیری از بیماری نارسایی قلب

کاهش وزن زیاد و از دست دادن عضله

نارسایی قلبی می تواند روی متابولیسم عضله و چربی تأثیر بگذارد. در مراحل آخر این شرایط، شما ممکن است وزن و حجم عضله زیادی از دست دهید و عضلات شما کوچکتر و ضعیف تر شوند.

چگونه می توان از بروز عوارض پیشگیری کرد؟

اگر نارسایی قلبی را درمان نکنید، ممکن است به مرور زمان بدتر شود. نارسایی قلبی شدید می تواند خطرناک باشد. درمان هایی مانند کاهش وزن، رژیم غذایی سالم، ورزش و داروها می توانند از قلب شما محافظت کنند و سلامتی شما را حفظ کنند. سعی کنید توصیه های پزشک را رعایت کنید و به برنامه ی درمانی خود پایبند باشید. هرچه از سلامت قلب خود بیشتر محافظت کنید، احتمال بروز مشکلات دیگر کمتر می شود.

دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب

4.5/5 - (20 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۲۳ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 69 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید من به دلیل احساس سنگینی قفسه سینه و تپش قلب به چندین دکتر مراجعه کردم که گزارش آخرین اکو و نوار قلبی رو براتون فرستادم،به من گفتند که افتادگی خفیف دریچه دارم که مهم نیست ولی شک داشتن به سوراخ و اینکه دیواره قلب ضخیم هست...ولی تو گزارش اینارو ننوشتن...خیلی استرس دارم میخوام بدونم الان دیواره قلب من ضخیم حساب میشه و اندازش چقدره و چکار باید کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۳ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      نیاز به اکو مجدد...نوار قلب به نفع ضخامت افزایش یافته نیست...
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر